Manta B 204 *Penkitetty*
Re: Manta B 204 *käynnistetty*
No jos napsuu niin koneistutan uudet jämerämmät. En tosiaan ole kuullut että noissa kuori eläisi. Ja varttia liimarenkailla en oikein harrasta. Isompi kiihotus tulee normaalista grippi ajosta radalla.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *käynnistetty*
Jaahas, vuosipäivitys 2/2...
Elokuun lopussa pidin test & tune viikonlopun. Otin autoon puuhakilvet ja ajelin kototallista työpaikalle nosturia käyttämään, ja isommalla asfaltti pihalla sai myös testailtua. No kävin mie muutaman kilsan kadullakin ajamassa aiheuttamassa naapuruston autoporukoille ihmetystä ja mulkosilmiä.
Kaikki pelas Ok (heti kun yhden ahtoputken oli laittanut kiinni) ja KMS:n lambdasäätökin toimi, ja pienen naputtelun jälkeen auto kävi suht tasaseenkin
Pääpaino oli jarrujen ja alustan tarkistelu viikonlopun aikana, koska en itse kuitenkaan säädä moottoria vaan vien sen penkkiin, mikä olisikin nyt seuraava askel talven aikana. Tuli myös isonnettua kardaani tunnelia ja hommattua tuommonen billetti alumiini vaihdekeppi-systeemi joka on muuten jämäkkä vaihtamaan. Jos keväällä pääsis trailerin päällä ratapäiville testailemaan mitenkä se toimii. Kahtoo sitten myöhemmin jos siltä tuntuu, mitä ne sanoo katastus konttorilla, vai alkaako hirvee nauru
Kyllä tää tästä ajoon menee. 4 vuotta sitten kun viimeks on ajanu niin jopa tuntuu mukavalta vähän kruisata.
Elokuun lopussa pidin test & tune viikonlopun. Otin autoon puuhakilvet ja ajelin kototallista työpaikalle nosturia käyttämään, ja isommalla asfaltti pihalla sai myös testailtua. No kävin mie muutaman kilsan kadullakin ajamassa aiheuttamassa naapuruston autoporukoille ihmetystä ja mulkosilmiä.
Kaikki pelas Ok (heti kun yhden ahtoputken oli laittanut kiinni) ja KMS:n lambdasäätökin toimi, ja pienen naputtelun jälkeen auto kävi suht tasaseenkin
Pääpaino oli jarrujen ja alustan tarkistelu viikonlopun aikana, koska en itse kuitenkaan säädä moottoria vaan vien sen penkkiin, mikä olisikin nyt seuraava askel talven aikana. Tuli myös isonnettua kardaani tunnelia ja hommattua tuommonen billetti alumiini vaihdekeppi-systeemi joka on muuten jämäkkä vaihtamaan. Jos keväällä pääsis trailerin päällä ratapäiville testailemaan mitenkä se toimii. Kahtoo sitten myöhemmin jos siltä tuntuu, mitä ne sanoo katastus konttorilla, vai alkaako hirvee nauru
Kyllä tää tästä ajoon menee. 4 vuotta sitten kun viimeks on ajanu niin jopa tuntuu mukavalta vähän kruisata.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *käynnistetty*
Hieno peli.
Re: Manta B 204 *käynnistetty*
Hienoo!!! Täähä o sit ens kesänä jo kovastikin ajossa?
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Manta B 204 *käynnistetty*
Se on nyt laitettu tavotteeksi. Penkityksen lisäksi kun ei puuttus kun konepellin maalaus(tuli uusi kuituinen scoopilla kun tuo venakoppa tulee vähän ylemmäs), ja vähän sisustan sipistelyä.Keme kirjoitti:Hienoo!!! Täähä o sit ens kesänä jo kovastikin ajossa?
Ja ehkä kevyemmät lasit a-pilarista taaksepäin...
Ja olishan ideoita vaikka millä mitalla, mutta nyt pitää saattaa auto ajoon välillä että kipinä ei sammu
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
No ei kerenny kyllä tänä kesänä ajoon asti. Siitä piti huolen velipojan S3 Audin ja oman S4:n moottoriremontit. S3:sta meni kanki banaanille ja S4:sta öljypumppu lopetti työt kesken ja meni koko moottori. Sit tuli pieni autoharrastus motivaatio v*tutus ja kävin kalassa/vesisuksien vedossa/perheen kanssa mökillä melkein koko kesän ajan.
Mutta pakko oli lyödä Mantalle tavotteita ettei se nyt kuitenkaan ihan kokonaan unohdu. 28.9 varasin ajan AMW Dynoserviceen jotta päästäis ees hieman katsomaan miten sen auto toimii kun 5 vuotta sitä on puoli tehokkaasti rakennettu.
Alussahan käytössä ei ollut mitään ahtopaineen ohjaus, letku vaan suoraan portin kalvon alle, eli porttipaineet käytössä. Rajoitin turvallisesti 6800rpm ja tunnin verran Maatsi hieroi ajelu karttoja kohdalleen. Ekat vedot ja paineet siinä 0,9bar hujakoissa. Ja tämmöinen tulos:
https://carbin.kuvat.fi/kuvat/Autot/Man ... G_2216.MOV
No alko jo vähän hymyilyttämään koska mitään ”vikoja” ei vielä ollut ilmentynyt.
Sitten lyötiin perus bleedi venttiili väliin ja alettiin nostelee paineita. Ei vieläkään ilmennyt mitään ”vikoja” mutta sit nousi kysymys kun 2000cc suuttimet olikin yhtäkkiä tapissaan ja vasta 1,5bar painetta koneeseen menossa. Siltikin meinas vetää laihalle ylhäällä.
Jätettiin säädöt kesken koska ei viallisen bensapuolen kanssa kannata lähteä jatkamaankaan. Seurattiin vikalla vedolla bensanpaineita ja laturin jännitettä, hihna alkoi luistaa yläkierroksilla(hihnapyörän alta vuotaa öljyä suoraan hihnalle juuri sen verran että alkaa luistaa) ja bensan paine romahtaa 6500rpm jälkeen 1bar:n ja löi fuelcutin päälle.
Saatiin sieltä kuitenkin itseäni tyydyttävät lukemat pihalle 1,2bar paineella, tavoitteethan olin laittanut että saadaan ajelukartat ja testattua onko kaikki koneessa ok. Nämä tavoitteet suoritettiin ja vähän vielä muutakin plussaa. Auto jäi ehjäksi ja kävin sillä vähän kurvailemassa perjantai ja lauantai iltana.
Vähän toisenlaista polttoainepuolen kamaa laitettu jo tilaukseen. Keväällä uusiks penkkiin paremmat polttoaineet tankkiin ja rajoitinta ylemmäs, kun ei noilla nokilla tapahdu näköjään mitään kun vasta 4000rpm jälkeen.
Akseliin pitää hommata lukko. Ja sipistellä pari pientä juttua talven aikana jotta kehtaa lähteä ratapäivillä käymään ensi kesänä. Leimauskaan ei olisi kovin kaukana. Pitäisi laittaa vaan muutama turhuus, niinkuin töötti ja pyyhkijät... Ehkä sit joskus.
Mutta pakko oli lyödä Mantalle tavotteita ettei se nyt kuitenkaan ihan kokonaan unohdu. 28.9 varasin ajan AMW Dynoserviceen jotta päästäis ees hieman katsomaan miten sen auto toimii kun 5 vuotta sitä on puoli tehokkaasti rakennettu.
Alussahan käytössä ei ollut mitään ahtopaineen ohjaus, letku vaan suoraan portin kalvon alle, eli porttipaineet käytössä. Rajoitin turvallisesti 6800rpm ja tunnin verran Maatsi hieroi ajelu karttoja kohdalleen. Ekat vedot ja paineet siinä 0,9bar hujakoissa. Ja tämmöinen tulos:
https://carbin.kuvat.fi/kuvat/Autot/Man ... G_2216.MOV
No alko jo vähän hymyilyttämään koska mitään ”vikoja” ei vielä ollut ilmentynyt.
Sitten lyötiin perus bleedi venttiili väliin ja alettiin nostelee paineita. Ei vieläkään ilmennyt mitään ”vikoja” mutta sit nousi kysymys kun 2000cc suuttimet olikin yhtäkkiä tapissaan ja vasta 1,5bar painetta koneeseen menossa. Siltikin meinas vetää laihalle ylhäällä.
Jätettiin säädöt kesken koska ei viallisen bensapuolen kanssa kannata lähteä jatkamaankaan. Seurattiin vikalla vedolla bensanpaineita ja laturin jännitettä, hihna alkoi luistaa yläkierroksilla(hihnapyörän alta vuotaa öljyä suoraan hihnalle juuri sen verran että alkaa luistaa) ja bensan paine romahtaa 6500rpm jälkeen 1bar:n ja löi fuelcutin päälle.
Saatiin sieltä kuitenkin itseäni tyydyttävät lukemat pihalle 1,2bar paineella, tavoitteethan olin laittanut että saadaan ajelukartat ja testattua onko kaikki koneessa ok. Nämä tavoitteet suoritettiin ja vähän vielä muutakin plussaa. Auto jäi ehjäksi ja kävin sillä vähän kurvailemassa perjantai ja lauantai iltana.
Vähän toisenlaista polttoainepuolen kamaa laitettu jo tilaukseen. Keväällä uusiks penkkiin paremmat polttoaineet tankkiin ja rajoitinta ylemmäs, kun ei noilla nokilla tapahdu näköjään mitään kun vasta 4000rpm jälkeen.
Akseliin pitää hommata lukko. Ja sipistellä pari pientä juttua talven aikana jotta kehtaa lähteä ratapäivillä käymään ensi kesänä. Leimauskaan ei olisi kovin kaukana. Pitäisi laittaa vaan muutama turhuus, niinkuin töötti ja pyyhkijät... Ehkä sit joskus.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Tämä on kyllä hieno
Audi a6 2.7biturbo quattro -01
Honda cbr1000rr fireblade -12
Honda cbr1000rr fireblade -12
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Hienoo! Sieltähä tuli ihan kivat lukemat. Eli sit ENS kesänä tää on ajossa!
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Joo kyllä toiveet on korotettu ja positiiviselta näyttää. Uus bensapumppu ja suodattimet on jo odottamassa asennusta. Ja pitää joululahjaks ostaa se lukkoperä vielä.
Välityksen kanssa on vähän myös mietintää. Tuolla 4.1 loppuvölityksellä on aika kiireisen lyhyet välit, ehkä joku 3.6-3.8 haarukka ois sopivampi. Ei tarviis vitosella hakkuuttaa rajotinta vasten 200 vauhdissa.
Välityksen kanssa on vähän myös mietintää. Tuolla 4.1 loppuvölityksellä on aika kiireisen lyhyet välit, ehkä joku 3.6-3.8 haarukka ois sopivampi. Ei tarviis vitosella hakkuuttaa rajotinta vasten 200 vauhdissa.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Mulla on vissii 3.7 välitys ja harvempi sais olla kun pikkuaet rattaat
Reilu 6000tkm nyt volvon perällä, lauchia ja kytkin pommia nelosella, ei ainakaa vielä vetareita oo menny, enskesällä slikseillä testiä
Reilu 6000tkm nyt volvon perällä, lauchia ja kytkin pommia nelosella, ei ainakaa vielä vetareita oo menny, enskesällä slikseillä testiä
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Pitää vähän keväällä käydä rullailee maantiellä yms ja laskee tuota välitystä mikä ois passeli. Kuiteskin netistä löytyy noita laskureita joka lähtöön.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Kesä lurahti ohi nopeaan tämän osalta. Kävin parissa kruisingissa puuhalappujen kanssa. +32 asteen helle meinas tehä myös Mantalle lämpöongelmaa kun nesteet oli 100:n asteen tuntumassa kokoajan. Isommalla syylärillä ongelman saisi selätettyä.
Penkkiin ehdin uudestaan vasta 27.9 ja säätö jätettiin 500:n hevoseen. Öljynpaineet kummitteli kokoajan kun eivät nouse 3,2 bar isommaksi, ja lopulta alavesiletku irtosi kun klemmari pääsi vanhuuttaan löysälle, jätettiin sit leikki kesken. Uudet vähän miedomman CatCamssin nokat odottaa asennusta ja huomasi säätäjä vasta nyt, että kaasuläpän potikka ei ole ihan oikeanlainen tuon KMS:n kanssa toimimaan(TPS prosentti jää vajaaksi ja throttle pump ei toimi kun on-off tyyppisesti). Lisäksi teen sellholmin watti kopalla z-linkin taakse, ja laittelen lukon paikalleen. Jospa viimeistään keväällä yrittäis leimata tämän kilpien väliin niin alkais tuo ajaminen maistumaan enempi.
Penkkiin ehdin uudestaan vasta 27.9 ja säätö jätettiin 500:n hevoseen. Öljynpaineet kummitteli kokoajan kun eivät nouse 3,2 bar isommaksi, ja lopulta alavesiletku irtosi kun klemmari pääsi vanhuuttaan löysälle, jätettiin sit leikki kesken. Uudet vähän miedomman CatCamssin nokat odottaa asennusta ja huomasi säätäjä vasta nyt, että kaasuläpän potikka ei ole ihan oikeanlainen tuon KMS:n kanssa toimimaan(TPS prosentti jää vajaaksi ja throttle pump ei toimi kun on-off tyyppisesti). Lisäksi teen sellholmin watti kopalla z-linkin taakse, ja laittelen lukon paikalleen. Jospa viimeistään keväällä yrittäis leimata tämän kilpien väliin niin alkais tuo ajaminen maistumaan enempi.
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Re: Manta B 204 *Penkitetty*
Se ottaa oman aikansa että saa kaikki hierottua. Jospa ensi kesänä sitten enemmän ajelua
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96