Astra F Sedan -93 (C18XE)
Lähetetty: 13 Maalis 2009, 18:04
No niin, tässä se nyt sitten on. Nimittäin esittely mun Astrasta. Ostin Astran ensiautokseni vuoden -07 elokuussa. Korimalli on neliovinen sedan ja moottorina tuhisee yllättävän pirteä 1.8 -litrainen ja 16 -venttiilinen C18XE. Mittarilukema on tällä hetkellä 190tkm. Kesärenkaina tällä hekellä on 16" aluvanteet 205/45 -kumeilla. Talvella alla pyörii liian kapeat peltiset.
Puolisen vuotta sitten jo uhkailin tekeväni jonkinlaisen esittelyn, mutta silloinkin sanoin, että vasta sitten, kun on jotain saatu autoon tehtyäkin. Eipä sille vieläkään juuri mitään ole tehty, siis mitään ulospäin näkyvää. Tekniikka ja kulkupuoli on ollut etusijalla, koska auto on jokapäiväisessä käytössä ja ehdoton kulkuväline työmatkalla. Siispä laittamista on ollut enemmänkin liikkumiseen (ja pysähtymiseen) vaikuttavissa osissa. Nyt alkaa pikkuhiljaa olla kulkeminen taattu, joten voi jonkin verran enemmän keskittyä ulkonäköön ja muuhun hienosäätöön.
Astraan on tähän mennessä tekniikan/alustan puolelta vaihdettu jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan, vasen vetonivel ja katkenneet kallistuksenvakaajan päät vaihdettu sekä uusittu takapönttö. Takapään jarrutyön teetätin liikkeessä viime elokuussa, kun piti saada auto katsastuksesta läpi eikä itselläni ollut armeijan vuoksi ylimääräistä aikaa. Etupään jarrut vaihdoin sitten itse pari kuukautta takaperin. Jonkin verran siinä sai aikaa menemään, kun ei koskaan ollut mitään autoille tehnyt. Kuitenkin olen tyytyväinen tulokseen ja siihen, että tein korjauksen kokonaan itse. Vetonivelen ja kallistuksenvakaajat jätin ammattilaisille. Taaskaan ei ollut tarpeeksi aikaa (eikä motivaatiota).
Moottorille ei ole tehty mitään lukuunottamatta öljynvaihtoja ja Forté Motor Flush -käsittelyä, joka sekään ei juuri auttanut venttiilien naputukseen.
Kosmeettisia muutoksia on tehty vasta muutama. Kaikki vanhat (tarra)ikkunakalvot revittiin irti ja liimajäämät puhdistettiin laseista. Väliaikaisesti laitoin takalasiin Bilteman kalvon. Kunnon tummennukset tulossa. Samaan aikaan huomattiin takalasin irronneen yhdestä kulmasta, joten sekin liimattiin kokonaan uudelleen. Edellinen omistaja luuli alustan kolisevan takapäästä, mutta äänen aiheutti siis tuo osittain irtonainen takalasi.
Ilmeisesti edellinen omistaja oli myös vaihtanut etuvilkut kirkkaisiin, joten mun oli vaihdettava sivuvilkut niihin sopiviksi. Vanhat ja rumat oranssit nännivilkut saivat lähteä. Tilalle sävelsin facelift F Astran savunharmaat vilkku-umpiot.
Sisälle on vaihdettu ainoastaan mittariston ja puhaltimen säätimien valot sinisiin ledeihin sekä uusi Pioneer DEH-50UB -soitin, jonka takaa auton päästä jouduin jonkin verran siistimään johdotuksia ja asentamaan uuden ISO-liittimen. Edellinen omistaja oli soveltanut jotain omaa ei-niin-siistiä ratkaisua. Myös moottorin vikavalon polttimo puuttui, joten sekin tuli sinne mittaristoon lisättyä.
Tulossa on uudet kesävanteet, alustasarja sekä parempi äänentoisto. Nämä olis tarkoitus yrittää toteuttaa vielä tämän vuoden puolella. Jos auto säilyy omistuksessani vielä pidempään, niin mahdollisesti jonkinlaisia korimuutoksia on luvassa. Ensihätään pitäisi kuitenkin hankkia/löytää/tehdä ehjä maski (mahdollisesti merkitön) ja ehkä vaihtaa etupuskuri parempikuntoiseen.
Ja tässä vielä kuvia menOPEListä
Puolisen vuotta sitten jo uhkailin tekeväni jonkinlaisen esittelyn, mutta silloinkin sanoin, että vasta sitten, kun on jotain saatu autoon tehtyäkin. Eipä sille vieläkään juuri mitään ole tehty, siis mitään ulospäin näkyvää. Tekniikka ja kulkupuoli on ollut etusijalla, koska auto on jokapäiväisessä käytössä ja ehdoton kulkuväline työmatkalla. Siispä laittamista on ollut enemmänkin liikkumiseen (ja pysähtymiseen) vaikuttavissa osissa. Nyt alkaa pikkuhiljaa olla kulkeminen taattu, joten voi jonkin verran enemmän keskittyä ulkonäköön ja muuhun hienosäätöön.
Astraan on tähän mennessä tekniikan/alustan puolelta vaihdettu jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan, vasen vetonivel ja katkenneet kallistuksenvakaajan päät vaihdettu sekä uusittu takapönttö. Takapään jarrutyön teetätin liikkeessä viime elokuussa, kun piti saada auto katsastuksesta läpi eikä itselläni ollut armeijan vuoksi ylimääräistä aikaa. Etupään jarrut vaihdoin sitten itse pari kuukautta takaperin. Jonkin verran siinä sai aikaa menemään, kun ei koskaan ollut mitään autoille tehnyt. Kuitenkin olen tyytyväinen tulokseen ja siihen, että tein korjauksen kokonaan itse. Vetonivelen ja kallistuksenvakaajat jätin ammattilaisille. Taaskaan ei ollut tarpeeksi aikaa (eikä motivaatiota).
Moottorille ei ole tehty mitään lukuunottamatta öljynvaihtoja ja Forté Motor Flush -käsittelyä, joka sekään ei juuri auttanut venttiilien naputukseen.
Kosmeettisia muutoksia on tehty vasta muutama. Kaikki vanhat (tarra)ikkunakalvot revittiin irti ja liimajäämät puhdistettiin laseista. Väliaikaisesti laitoin takalasiin Bilteman kalvon. Kunnon tummennukset tulossa. Samaan aikaan huomattiin takalasin irronneen yhdestä kulmasta, joten sekin liimattiin kokonaan uudelleen. Edellinen omistaja luuli alustan kolisevan takapäästä, mutta äänen aiheutti siis tuo osittain irtonainen takalasi.
Ilmeisesti edellinen omistaja oli myös vaihtanut etuvilkut kirkkaisiin, joten mun oli vaihdettava sivuvilkut niihin sopiviksi. Vanhat ja rumat oranssit nännivilkut saivat lähteä. Tilalle sävelsin facelift F Astran savunharmaat vilkku-umpiot.
Sisälle on vaihdettu ainoastaan mittariston ja puhaltimen säätimien valot sinisiin ledeihin sekä uusi Pioneer DEH-50UB -soitin, jonka takaa auton päästä jouduin jonkin verran siistimään johdotuksia ja asentamaan uuden ISO-liittimen. Edellinen omistaja oli soveltanut jotain omaa ei-niin-siistiä ratkaisua. Myös moottorin vikavalon polttimo puuttui, joten sekin tuli sinne mittaristoon lisättyä.
Tulossa on uudet kesävanteet, alustasarja sekä parempi äänentoisto. Nämä olis tarkoitus yrittää toteuttaa vielä tämän vuoden puolella. Jos auto säilyy omistuksessani vielä pidempään, niin mahdollisesti jonkinlaisia korimuutoksia on luvassa. Ensihätään pitäisi kuitenkin hankkia/löytää/tehdä ehjä maski (mahdollisesti merkitön) ja ehkä vaihtaa etupuskuri parempikuntoiseen.
Ja tässä vielä kuvia menOPEListä