Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04

Viesti Kirjoittaja ata »

Laitetaan nyt esittelytopic tälle Opel-sukuiselle australialaiselle GM jenkkiautolle kun nyt on juttua ollut niin monessa muiden aiheiden ketjuissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Auto: Pontiac GTO 5.7 2004 Yellow Jacket M6. Manufactured by Holden Ltd.
Valmistuspaikka: Holden Elizabeth Plant, Elizabeth, Australia
Moottori: Chevrolet Gen III LS1 V8 OHV (Y57SE)
tilavuus: 5,7-litraa (5665 cc), 346 cid
teho ja vääntö: 261 kW (355 hv)/5200 rpm, 495 Nm/4000 rpm.
Vaihteisto: Tremec T-56 M6
Paino: 1690 kg (rekisteriotteessa jostain syystä yli 2000 kg, ovat laittaneet vissiin kokonaispainon?)
Suorituskyky: Tehdas ilmoittaa 0-60 mph kiihtyvyydeksi 5,2 s ja 1/4-mailille 13,8 s.

Eli auto ei teknisesti ole Opel, mutta rakenteeltaan itse asiassa on ja oli vain Opelin johdon päätös että tätä automallia ei Opelina tuotu myyntiin, niinkuin rinnakkaismerkit Holden ja Vauxhall tätä myivät mallistoissaan sekä myös Amerikan markkinolla Pontiac ja Lähi-idässä Chevrolet.

Auto on siis alunperin Opel Senator B:n levennettyyn alustaan ja Opel Omega B:n levennettyyn koriin perustuvaan Holden Commodoreen perustuva 2-ovinen coupe Holden Monaro, moottori on taas lainattu Chevrolet Corvette C5:sta eli 5,7-litrainen täysalumiininen suorasytytys-V8 tyypiltään LS1. Tämä moottori piti tulla myös Omega B V8:n pellin alle ja sillä on myös Opelin mallimerkintä sen takia, joka on Y57SE. Euroopassa automallia on myyty uutena vain Englannissa nimellä Vauxhall Monaro joka on identtinen Holden Monaro CV8:n (=Vauxhall Monaro V8) ja HSV Coupen (Vauxhall Monaro VXR) kanssa (Holden Monaron tehokkaampi versio). HSV on tehnyt autosta myös mm. GTO ja GTS-nimiset versiot, eli GTO-mallinimi oli käytössä autolle myös alkuperämaa Australiassa. Näissä Holdeneissa ja Vauxhalleissa on se huono puoli Suomea ajatellen, että niissä on ohjaus oikealla puolella. Jos auto olisi tullut Opelina myyntiin, mallinimeksi olisi sopinut mahdollisen Opel Monaron lisäksi hyvin myös vaikka Opel Monza, etenkin kun autolla on yhtäläisyyttä Senatoriin ja Omegaan samaan tapaan kuin Monzallakin oli aikoinaan.

Automallia on tehty myös vasemmapuoleisella ohjauksella USA:an nimellä Pontiac GTO ja Lähi-Itään nimellä Chevrolet Lumina SS Coupe. Tämä yksilö on tuotu muuttoautona USA:sta Suomeen joka on käytännössä ainoa tapa rekisteröidä Monaro Suomeen, mallilla kun ei ole EU-tyyppihyväksyntää mitä Suomen viranomaiset vaativat. Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa sekä Virossakin ja varmaan muissakin Euroopan maissa autoja on jonkun verran, nekin enimmäkseen juuri USA:sta tuotettuja Pontiaceja. Suomessa autoja on tietääkseni 2 kappaletta, yksi keltainen (tämä) ja toinen musta (en ole itse nähnyt ainakaan vielä). Varsinainen GM-sekasotku siis.

Myös Bitter on tehnyt tähän autoon perustuvia erikoisautoja:
http://car-reviews.automobile.com/news/ ... cd-ii/280/

Automallin historiasta on artikkeli Opel Fan-lehden numerossa 3/2004 (Holden Monaro tuli myyntiin 2002, mutta Vauxhall- ja Pontiac-versiot vasta 2004 vuodelle) jossa Monaro on myös kannessa.
Kuva

Pontiac GTO sijoittuu teholtaan (ja korisarjaltaan) Vauxhall Monaroon verrattuna Monaro V8:n ja Monaro VXR:n välille 260 kW vakiotehoillaan. Australiassa Holden Monaroa on myyty myös V6-moottorilla varustettuna, mutta V6-malleja ei ole viety ulkomaille GM:n toimesta.

Kuva

Keskustelua on käyty mm. seuraavissa ketjuissa:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... sc&start=0
sekä american car show 2008-ketjussa ja vähän muuallakin.

AstKadCal:in ottamia kuvia:
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_3983.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1723.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1725.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1726.jpg

Erot Holden ja Vauxhall Monaroon (tietääkseni):
-Ohjaus vasemmalla (+peilikuva kojelauta)
-puskurit ja maski (osa etupuskuria), sumuvalot
-moottorin päällysmuovit
-poikkituki edessä
-vanteet
-bensatankin sijainti takapenkin takana (myös viimeisissä Monaroissa)
-erilainen takasiipi
-pakoputkisto

Tämä yksilö on muuten vakio, paitsi että siinä on K&N-ilmansuodatin, rosterinen viritysputkisto ja alustasarja. Ja autossa on Tremec T-56 6-vaihteinen manuaalivaihteisto (sama kuin Corvette, Viper, Aston Martin, Mustang Cobra ym malleissa) joka oli ainoa lisävaruste autossa uutena saatavilla. Valmistusmäärä Yellow Jacket-väriselle M6-vaihteiselle 2004-vuosimalliselle Pontiac GTO:lle on 1014 kappaletta.

Ja takasumuvalon ja takarekisterikilven sijoittelu on vähän erikoinen, sitä täytyy tutkia jos sen voisi siirtää johonkin toiseen paikkaan tai vaihtaa kilpi lyhyempään ei-EU-malliseen jolloin se voisi mahtua keskemmälle.

Auto on mallina vähän orpo, koska se ei ole varsinaisesti jenkkiauto (on australialainen oikeasti) ja jenkkiautoksi kovin Opel-mainen, eikä se ole varsinaisesti Holdenkaan (koska on virallisesti Pontiac) eikä ole Opelkaan vaikka Opeliin hyvin pitkälle perustuu. Mutta ehkäpä tämä on sopiva auto australialaisista jenkkiautoista pitävälle Opel-harrastajalle.

Ja auto ei ole merkitään tosiaan Opel, mutta sama tilanne on myös mm. Lotus Omegalla, Irmscher Senatorilla, Vauxhalleilla, muilla Holdeneilla, Bittereillä ja yhtä lähellä tai kaukana Opelista tämä on kuin nuo mainitutkin oikeastaan. Etenkin kuin kahdella merkillä tämä malli on ollut osana muuten samaa mallistoa kuin Opelitkin (Vauxhall ja Holden).

(edit: auton datat päivitetty GM:n tiedotteesta)
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1088
Liittynyt: 07 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: London & Switzerland

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

Wääääuuuu!!! Upea Auto ja värikin sopii tuohon hyvin. :thumbsup: :food:

Milloin olet tällaisen ehtinyt hankkimaan ja mistäpäin löytyi?
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

K2Ri kirjoitti:Milloin olet tällaisen ehtinyt hankkimaan ja mistäpäin löytyi?
On nyt pari viikkoa ollut ja kauppaa alettiin hieroa jo toista kuukautta sitten. Piti vain odotella että muuttoauton myyntikarenssi päättyy ja että 1. omistaja sai tullista paperit ulos ja kaupat tehtyä. Ja löytyi ihan Espoosta, mikä helpotti asiaa suuresti. Minä olen siis 2. omistaja ja autolla on ajettu alle 50000 km.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Todella hieno laite on kyllä 8)
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

Ihmettelen tuota värivalintaa. Ei kyllä osu meikäläisen silmään tuo keltainen noin pyöreämuotoiseen koriin. Tekniikkapuoli on taas vähintäänkin kunnossa. Kuinkas tuossa LS1:ssä on polttoaineensyöttö toteutettu? Onko lisäksi peltisarjaa ym. hipoa?
EVO-500
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 6807
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EVO-500 »

gse70 kirjoitti:Ihmettelen tuota värivalintaa. Ei kyllä osu meikäläisen silmään tuo keltainen noin pyöreämuotoiseen koriin. Tekniikkapuoli on taas vähintäänkin kunnossa. Kuinkas tuossa LS1:ssä on polttoaineensyöttö toteutettu? Onko lisäksi peltisarjaa ym. hipoa?
HÖ!

Niin auto, kuin värikin ovat juuri hyvät...

Hieno peli!

Ja mitä tulee värivalintaan niin vähän on vähissä nuo vaihdokit Suomessa em. ajokkien suhteen.
Jos autoja on Suomessa kaksi ja niistäkin vain toinen on ollut myynnissä ja tuollaisen itselleen haluaa niin pitää pelata niillä korteilla, mitä on tarjolla.


T:K.Vilen
TEPE
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Ylikiiminki

Viesti Kirjoittaja TEPE »

Jumalauta onko tuossa vetokoukukin :lollis: On todella nätti kulkine. Kesällä Kalajoelle luonnollisesti.
Minkä mä sille mahdan...sellast se elämä on!
Avatar
mikkis
OCF Member 2016
Viestit: 1438
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Asiaa ja onnea, Ari, uudelle perheenjäsenelle :D

Hieno auto ja ennen kaikkea erikoinen ja harvinainen täällä pohjolassa. Tekniikka kyllä ihan kurko! Tuon tahtoo nähdä livenä ja kuulla murinat :yes:
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

No voihan helve! :o Joutuu kyllä myöntämään että hieman taidan olla kateellinen :D Toi on kyllä yksi hienoimpia autoja mitä on tehty, puhumattakaan vielä siitä miten upean tuosta saa pienellä rakentamisella. 8) Yhtä kaikki, komea se on noinkin.

Onnea vaan Atalle, ehkä itselläkin tuollainen jonain päivänä on.. (toiveajattelua)
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Pikkupojat on muuten aika asiantuntevaa porukkaa, tänäänkin olin menossa autoon ja kuulin siinä kahden pojan juttelevan "kato! Pontiac GTO!" ja ei ollut eka kerta kun satuin huomaamaan moisen kommentin pojilta ohi kulkiessaan... on taineet pelata NFS:ää ja GT4:sta ym. pelejä... :D Veikkaan että monelta tavalliselta corollakuskilta voisi jäädä tunnistamattakin... jotkut aikuiset ovat luulleet jopa Hondaksi... :D
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

Mä olen melkein varma että tää vielä pari viikkoa sitten seiso pari-kolme päivää Keilalahden pihalla, taisi jopa takasivuikkunassa olla jokin myyntiesite, joku valkoinen lappu siinä ainakin oli. Ihmettelin silloin mikä kyseessä, kun en lähempää kerennyt mennä pällistelemään.

Hienon tuntuinen peli, hienolla tekniikalla. :yes:
Avatar
joonak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 01 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja joonak »

ata kirjoitti:jotkut aikuiset ovat luulleet jopa Hondaksi... :D
Eli tollanen tulee CRX:sästä kun se kasvaa isoksi :P
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Ioni kirjoitti:Mä olen melkein varma että tää vielä pari viikkoa sitten seiso pari-kolme päivää Keilalahden pihalla, taisi jopa takasivuikkunassa olla jokin myyntiesite, joku valkoinen lappu siinä ainakin oli. Ihmettelin silloin mikä kyseessä, kun en lähempää kerennyt mennä pällistelemään.

Hienon tuntuinen peli, hienolla tekniikalla. :yes:
Jotain tuon tuntuista ideaa tuo edellinen omistaja taisi mainita kun kävin koeajamassa tätä n. kuukausi sitten. Että siis laittaa myyntilapun ikkunaan ja parkkiin johonkin sopivien firmojen lähelle missä voisi olla potentiaalisia ostajia... :D että voi ollakin. Itse löysin auton ihan netin (foorumit, nettiauto, myyntisaitti) ja mailin välityksellä ja kun oli mahdollisuus tehdä kaupat niin pitihän se ostaa pois. Tosin tänään on huomannut mikä Calibrassa on parempaa, neliveto liukkaalla kelillä on yliveto, meinasin jäädä parissa paikassa liikennevaloihin jumiin tän takavetoisen kanssa vaikka on lukkoperä ja nastarenkaat... Calsulla olisi lähdetty vauhdilla nelivedon kanssa... ja oli jo siihen tottunut.

Itselläni tämä on ollut unelma-autona vuodesta 2002 lähtien kun ekat kuvat Monarosta näki ja luki tekniikasta. En kyllä olisi uskonut jos joku olisi tuolloin sanonut että vuonna 2008 minulla on sellainen... Tämä on nyt jo toinen unelma-auto itsellä omana, Calibra Turbo oli ollut aiemmin unelmana ja sellainen on ollut nyt jo melkein 5 vuotta. Täyty katsoa mitä kalustoa sitä pitää ja mitä menee myyntiin. Vectra ja Calibra periaatteessa ovat kaupan jos joku on kiinnostunut, ainakin toinen lähtee.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

ata kirjoitti: Jotain tuon tuntuista ideaa tuo edellinen omistaja taisi mainita kun kävin koeajamassa tätä n. kuukausi sitten. Että siis laittaa myyntilapun ikkunaan ja parkkiin johonkin sopivien firmojen lähelle missä voisi olla potentiaalisia ostajia... :D että voi ollakin.
Juurikin näin tämä olikin parkkeerattu, siihen parkkihallin taakse johtavalle tielle, ensimmäiselle paikalle. Eli kaikki ketkä pihaan/halliin ajoivat, näkivät auton selkeästi. Ei itseasiassa yhtään huono myyntikikka tuokaan.

Kansa tahtoo sisältä kuvia vielä. Vai olenko vain sokea, enkä löydä?
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

gse70 kirjoitti:Ihmettelen tuota värivalintaa. Ei kyllä osu meikäläisen silmään tuo keltainen noin pyöreämuotoiseen koriin. Tekniikkapuoli on taas vähintäänkin kunnossa. Kuinkas tuossa LS1:ssä on polttoaineensyöttö toteutettu? Onko lisäksi peltisarjaa ym. hipoa?
Joo, ei tuossa pahemmin väriä pääse valitsemaan kun ei itse tuo maahan. Eikä tuo oikeastaan pahan näköinen ole, tuossa kännykkäkuvassa on värit vääristyneet, mutta noissa AstKadCal:in ottamissa paremmissa kuvissa näkyy oikea väri (no tuossa avatarissa myös mikä on jostain tietokonepelistä).

Konehan on tämän näköinen ilman peitemuoveja:
Kuva

Eli monipisteruisku, 1 läppärunko ja muovinen imusarja. Pakosarja on vissiin ihan valua, mutta suhteellisen järkevän muotoisen näköinen, tuossa kuvassakin näkyy nuo pakosarjojen lämpösuojapellit. Tulpanjohdot on aika lyhyet kun joka pytyllä on oma puolansa. Kannet ja puolat ovat siis muovisten koristelevyjen alla (jotka eivät tässä peitä koko konetta, niinkuin Holdenissa ja Vauxhallissa). Itse asiassa nettiä selaten löysin kuvia joissa uusimmissa Holden Monaroissa on nämä samanlaiset koneen koristemuovit kuin GTO:ssakin.

Tältä se näyttää konehuoneessa muoviensa kanssa:
Kuva

Tällainen olisi varmaan kiva :D:
Kuva

Holden Monaron konehuone näyttää samalta paitsi jarrupääsylinterin sijainnin suhteen...
Kuva

Typerän näköinen joissain Holden ja Vauxhall Monaroissa oleva koneen päällysmuovi:
Kuva
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin