Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04
Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04
Laitetaan nyt esittelytopic tälle Opel-sukuiselle australialaiselle GM jenkkiautolle kun nyt on juttua ollut niin monessa muiden aiheiden ketjuissa.
Auto: Pontiac GTO 5.7 2004 Yellow Jacket M6. Manufactured by Holden Ltd.
Valmistuspaikka: Holden Elizabeth Plant, Elizabeth, Australia
Moottori: Chevrolet Gen III LS1 V8 OHV (Y57SE)
tilavuus: 5,7-litraa (5665 cc), 346 cid
teho ja vääntö: 261 kW (355 hv)/5200 rpm, 495 Nm/4000 rpm.
Vaihteisto: Tremec T-56 M6
Paino: 1690 kg (rekisteriotteessa jostain syystä yli 2000 kg, ovat laittaneet vissiin kokonaispainon?)
Suorituskyky: Tehdas ilmoittaa 0-60 mph kiihtyvyydeksi 5,2 s ja 1/4-mailille 13,8 s.
Eli auto ei teknisesti ole Opel, mutta rakenteeltaan itse asiassa on ja oli vain Opelin johdon päätös että tätä automallia ei Opelina tuotu myyntiin, niinkuin rinnakkaismerkit Holden ja Vauxhall tätä myivät mallistoissaan sekä myös Amerikan markkinolla Pontiac ja Lähi-idässä Chevrolet.
Auto on siis alunperin Opel Senator B:n levennettyyn alustaan ja Opel Omega B:n levennettyyn koriin perustuvaan Holden Commodoreen perustuva 2-ovinen coupe Holden Monaro, moottori on taas lainattu Chevrolet Corvette C5:sta eli 5,7-litrainen täysalumiininen suorasytytys-V8 tyypiltään LS1. Tämä moottori piti tulla myös Omega B V8:n pellin alle ja sillä on myös Opelin mallimerkintä sen takia, joka on Y57SE. Euroopassa automallia on myyty uutena vain Englannissa nimellä Vauxhall Monaro joka on identtinen Holden Monaro CV8:n (=Vauxhall Monaro V8) ja HSV Coupen (Vauxhall Monaro VXR) kanssa (Holden Monaron tehokkaampi versio). HSV on tehnyt autosta myös mm. GTO ja GTS-nimiset versiot, eli GTO-mallinimi oli käytössä autolle myös alkuperämaa Australiassa. Näissä Holdeneissa ja Vauxhalleissa on se huono puoli Suomea ajatellen, että niissä on ohjaus oikealla puolella. Jos auto olisi tullut Opelina myyntiin, mallinimeksi olisi sopinut mahdollisen Opel Monaron lisäksi hyvin myös vaikka Opel Monza, etenkin kun autolla on yhtäläisyyttä Senatoriin ja Omegaan samaan tapaan kuin Monzallakin oli aikoinaan.
Automallia on tehty myös vasemmapuoleisella ohjauksella USA:an nimellä Pontiac GTO ja Lähi-Itään nimellä Chevrolet Lumina SS Coupe. Tämä yksilö on tuotu muuttoautona USA:sta Suomeen joka on käytännössä ainoa tapa rekisteröidä Monaro Suomeen, mallilla kun ei ole EU-tyyppihyväksyntää mitä Suomen viranomaiset vaativat. Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa sekä Virossakin ja varmaan muissakin Euroopan maissa autoja on jonkun verran, nekin enimmäkseen juuri USA:sta tuotettuja Pontiaceja. Suomessa autoja on tietääkseni 2 kappaletta, yksi keltainen (tämä) ja toinen musta (en ole itse nähnyt ainakaan vielä). Varsinainen GM-sekasotku siis.
Myös Bitter on tehnyt tähän autoon perustuvia erikoisautoja:
http://car-reviews.automobile.com/news/ ... cd-ii/280/
Automallin historiasta on artikkeli Opel Fan-lehden numerossa 3/2004 (Holden Monaro tuli myyntiin 2002, mutta Vauxhall- ja Pontiac-versiot vasta 2004 vuodelle) jossa Monaro on myös kannessa.
Pontiac GTO sijoittuu teholtaan (ja korisarjaltaan) Vauxhall Monaroon verrattuna Monaro V8:n ja Monaro VXR:n välille 260 kW vakiotehoillaan. Australiassa Holden Monaroa on myyty myös V6-moottorilla varustettuna, mutta V6-malleja ei ole viety ulkomaille GM:n toimesta.
Keskustelua on käyty mm. seuraavissa ketjuissa:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... sc&start=0
sekä american car show 2008-ketjussa ja vähän muuallakin.
AstKadCal:in ottamia kuvia:
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_3983.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1723.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1725.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1726.jpg
Erot Holden ja Vauxhall Monaroon (tietääkseni):
-Ohjaus vasemmalla (+peilikuva kojelauta)
-puskurit ja maski (osa etupuskuria), sumuvalot
-moottorin päällysmuovit
-poikkituki edessä
-vanteet
-bensatankin sijainti takapenkin takana (myös viimeisissä Monaroissa)
-erilainen takasiipi
-pakoputkisto
Tämä yksilö on muuten vakio, paitsi että siinä on K&N-ilmansuodatin, rosterinen viritysputkisto ja alustasarja. Ja autossa on Tremec T-56 6-vaihteinen manuaalivaihteisto (sama kuin Corvette, Viper, Aston Martin, Mustang Cobra ym malleissa) joka oli ainoa lisävaruste autossa uutena saatavilla. Valmistusmäärä Yellow Jacket-väriselle M6-vaihteiselle 2004-vuosimalliselle Pontiac GTO:lle on 1014 kappaletta.
Ja takasumuvalon ja takarekisterikilven sijoittelu on vähän erikoinen, sitä täytyy tutkia jos sen voisi siirtää johonkin toiseen paikkaan tai vaihtaa kilpi lyhyempään ei-EU-malliseen jolloin se voisi mahtua keskemmälle.
Auto on mallina vähän orpo, koska se ei ole varsinaisesti jenkkiauto (on australialainen oikeasti) ja jenkkiautoksi kovin Opel-mainen, eikä se ole varsinaisesti Holdenkaan (koska on virallisesti Pontiac) eikä ole Opelkaan vaikka Opeliin hyvin pitkälle perustuu. Mutta ehkäpä tämä on sopiva auto australialaisista jenkkiautoista pitävälle Opel-harrastajalle.
Ja auto ei ole merkitään tosiaan Opel, mutta sama tilanne on myös mm. Lotus Omegalla, Irmscher Senatorilla, Vauxhalleilla, muilla Holdeneilla, Bittereillä ja yhtä lähellä tai kaukana Opelista tämä on kuin nuo mainitutkin oikeastaan. Etenkin kuin kahdella merkillä tämä malli on ollut osana muuten samaa mallistoa kuin Opelitkin (Vauxhall ja Holden).
(edit: auton datat päivitetty GM:n tiedotteesta)
Auto: Pontiac GTO 5.7 2004 Yellow Jacket M6. Manufactured by Holden Ltd.
Valmistuspaikka: Holden Elizabeth Plant, Elizabeth, Australia
Moottori: Chevrolet Gen III LS1 V8 OHV (Y57SE)
tilavuus: 5,7-litraa (5665 cc), 346 cid
teho ja vääntö: 261 kW (355 hv)/5200 rpm, 495 Nm/4000 rpm.
Vaihteisto: Tremec T-56 M6
Paino: 1690 kg (rekisteriotteessa jostain syystä yli 2000 kg, ovat laittaneet vissiin kokonaispainon?)
Suorituskyky: Tehdas ilmoittaa 0-60 mph kiihtyvyydeksi 5,2 s ja 1/4-mailille 13,8 s.
Eli auto ei teknisesti ole Opel, mutta rakenteeltaan itse asiassa on ja oli vain Opelin johdon päätös että tätä automallia ei Opelina tuotu myyntiin, niinkuin rinnakkaismerkit Holden ja Vauxhall tätä myivät mallistoissaan sekä myös Amerikan markkinolla Pontiac ja Lähi-idässä Chevrolet.
Auto on siis alunperin Opel Senator B:n levennettyyn alustaan ja Opel Omega B:n levennettyyn koriin perustuvaan Holden Commodoreen perustuva 2-ovinen coupe Holden Monaro, moottori on taas lainattu Chevrolet Corvette C5:sta eli 5,7-litrainen täysalumiininen suorasytytys-V8 tyypiltään LS1. Tämä moottori piti tulla myös Omega B V8:n pellin alle ja sillä on myös Opelin mallimerkintä sen takia, joka on Y57SE. Euroopassa automallia on myyty uutena vain Englannissa nimellä Vauxhall Monaro joka on identtinen Holden Monaro CV8:n (=Vauxhall Monaro V8) ja HSV Coupen (Vauxhall Monaro VXR) kanssa (Holden Monaron tehokkaampi versio). HSV on tehnyt autosta myös mm. GTO ja GTS-nimiset versiot, eli GTO-mallinimi oli käytössä autolle myös alkuperämaa Australiassa. Näissä Holdeneissa ja Vauxhalleissa on se huono puoli Suomea ajatellen, että niissä on ohjaus oikealla puolella. Jos auto olisi tullut Opelina myyntiin, mallinimeksi olisi sopinut mahdollisen Opel Monaron lisäksi hyvin myös vaikka Opel Monza, etenkin kun autolla on yhtäläisyyttä Senatoriin ja Omegaan samaan tapaan kuin Monzallakin oli aikoinaan.
Automallia on tehty myös vasemmapuoleisella ohjauksella USA:an nimellä Pontiac GTO ja Lähi-Itään nimellä Chevrolet Lumina SS Coupe. Tämä yksilö on tuotu muuttoautona USA:sta Suomeen joka on käytännössä ainoa tapa rekisteröidä Monaro Suomeen, mallilla kun ei ole EU-tyyppihyväksyntää mitä Suomen viranomaiset vaativat. Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa sekä Virossakin ja varmaan muissakin Euroopan maissa autoja on jonkun verran, nekin enimmäkseen juuri USA:sta tuotettuja Pontiaceja. Suomessa autoja on tietääkseni 2 kappaletta, yksi keltainen (tämä) ja toinen musta (en ole itse nähnyt ainakaan vielä). Varsinainen GM-sekasotku siis.
Myös Bitter on tehnyt tähän autoon perustuvia erikoisautoja:
http://car-reviews.automobile.com/news/ ... cd-ii/280/
Automallin historiasta on artikkeli Opel Fan-lehden numerossa 3/2004 (Holden Monaro tuli myyntiin 2002, mutta Vauxhall- ja Pontiac-versiot vasta 2004 vuodelle) jossa Monaro on myös kannessa.
Pontiac GTO sijoittuu teholtaan (ja korisarjaltaan) Vauxhall Monaroon verrattuna Monaro V8:n ja Monaro VXR:n välille 260 kW vakiotehoillaan. Australiassa Holden Monaroa on myyty myös V6-moottorilla varustettuna, mutta V6-malleja ei ole viety ulkomaille GM:n toimesta.
Keskustelua on käyty mm. seuraavissa ketjuissa:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... sc&start=0
sekä american car show 2008-ketjussa ja vähän muuallakin.
AstKadCal:in ottamia kuvia:
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_3983.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1723.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1725.jpg
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... C_1726.jpg
Erot Holden ja Vauxhall Monaroon (tietääkseni):
-Ohjaus vasemmalla (+peilikuva kojelauta)
-puskurit ja maski (osa etupuskuria), sumuvalot
-moottorin päällysmuovit
-poikkituki edessä
-vanteet
-bensatankin sijainti takapenkin takana (myös viimeisissä Monaroissa)
-erilainen takasiipi
-pakoputkisto
Tämä yksilö on muuten vakio, paitsi että siinä on K&N-ilmansuodatin, rosterinen viritysputkisto ja alustasarja. Ja autossa on Tremec T-56 6-vaihteinen manuaalivaihteisto (sama kuin Corvette, Viper, Aston Martin, Mustang Cobra ym malleissa) joka oli ainoa lisävaruste autossa uutena saatavilla. Valmistusmäärä Yellow Jacket-väriselle M6-vaihteiselle 2004-vuosimalliselle Pontiac GTO:lle on 1014 kappaletta.
Ja takasumuvalon ja takarekisterikilven sijoittelu on vähän erikoinen, sitä täytyy tutkia jos sen voisi siirtää johonkin toiseen paikkaan tai vaihtaa kilpi lyhyempään ei-EU-malliseen jolloin se voisi mahtua keskemmälle.
Auto on mallina vähän orpo, koska se ei ole varsinaisesti jenkkiauto (on australialainen oikeasti) ja jenkkiautoksi kovin Opel-mainen, eikä se ole varsinaisesti Holdenkaan (koska on virallisesti Pontiac) eikä ole Opelkaan vaikka Opeliin hyvin pitkälle perustuu. Mutta ehkäpä tämä on sopiva auto australialaisista jenkkiautoista pitävälle Opel-harrastajalle.
Ja auto ei ole merkitään tosiaan Opel, mutta sama tilanne on myös mm. Lotus Omegalla, Irmscher Senatorilla, Vauxhalleilla, muilla Holdeneilla, Bittereillä ja yhtä lähellä tai kaukana Opelista tämä on kuin nuo mainitutkin oikeastaan. Etenkin kuin kahdella merkillä tämä malli on ollut osana muuten samaa mallistoa kuin Opelitkin (Vauxhall ja Holden).
(edit: auton datat päivitetty GM:n tiedotteesta)
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
On nyt pari viikkoa ollut ja kauppaa alettiin hieroa jo toista kuukautta sitten. Piti vain odotella että muuttoauton myyntikarenssi päättyy ja että 1. omistaja sai tullista paperit ulos ja kaupat tehtyä. Ja löytyi ihan Espoosta, mikä helpotti asiaa suuresti. Minä olen siis 2. omistaja ja autolla on ajettu alle 50000 km.K2Ri kirjoitti:Milloin olet tällaisen ehtinyt hankkimaan ja mistäpäin löytyi?
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-
- OCF Yhteyshenkilö
- Viestit: 6807
- Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Lahti City
- Viesti:
HÖ!gse70 kirjoitti:Ihmettelen tuota värivalintaa. Ei kyllä osu meikäläisen silmään tuo keltainen noin pyöreämuotoiseen koriin. Tekniikkapuoli on taas vähintäänkin kunnossa. Kuinkas tuossa LS1:ssä on polttoaineensyöttö toteutettu? Onko lisäksi peltisarjaa ym. hipoa?
Niin auto, kuin värikin ovat juuri hyvät...
Hieno peli!
Ja mitä tulee värivalintaan niin vähän on vähissä nuo vaihdokit Suomessa em. ajokkien suhteen.
Jos autoja on Suomessa kaksi ja niistäkin vain toinen on ollut myynnissä ja tuollaisen itselleen haluaa niin pitää pelata niillä korteilla, mitä on tarjolla.
T:K.Vilen
No voihan helve! Joutuu kyllä myöntämään että hieman taidan olla kateellinen Toi on kyllä yksi hienoimpia autoja mitä on tehty, puhumattakaan vielä siitä miten upean tuosta saa pienellä rakentamisella. Yhtä kaikki, komea se on noinkin.
Onnea vaan Atalle, ehkä itselläkin tuollainen jonain päivänä on.. (toiveajattelua)
Onnea vaan Atalle, ehkä itselläkin tuollainen jonain päivänä on.. (toiveajattelua)
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
Pikkupojat on muuten aika asiantuntevaa porukkaa, tänäänkin olin menossa autoon ja kuulin siinä kahden pojan juttelevan "kato! Pontiac GTO!" ja ei ollut eka kerta kun satuin huomaamaan moisen kommentin pojilta ohi kulkiessaan... on taineet pelata NFS:ää ja GT4:sta ym. pelejä... Veikkaan että monelta tavalliselta corollakuskilta voisi jäädä tunnistamattakin... jotkut aikuiset ovat luulleet jopa Hondaksi...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Mä olen melkein varma että tää vielä pari viikkoa sitten seiso pari-kolme päivää Keilalahden pihalla, taisi jopa takasivuikkunassa olla jokin myyntiesite, joku valkoinen lappu siinä ainakin oli. Ihmettelin silloin mikä kyseessä, kun en lähempää kerennyt mennä pällistelemään.
Hienon tuntuinen peli, hienolla tekniikalla.
Hienon tuntuinen peli, hienolla tekniikalla.
Jotain tuon tuntuista ideaa tuo edellinen omistaja taisi mainita kun kävin koeajamassa tätä n. kuukausi sitten. Että siis laittaa myyntilapun ikkunaan ja parkkiin johonkin sopivien firmojen lähelle missä voisi olla potentiaalisia ostajia... että voi ollakin. Itse löysin auton ihan netin (foorumit, nettiauto, myyntisaitti) ja mailin välityksellä ja kun oli mahdollisuus tehdä kaupat niin pitihän se ostaa pois. Tosin tänään on huomannut mikä Calibrassa on parempaa, neliveto liukkaalla kelillä on yliveto, meinasin jäädä parissa paikassa liikennevaloihin jumiin tän takavetoisen kanssa vaikka on lukkoperä ja nastarenkaat... Calsulla olisi lähdetty vauhdilla nelivedon kanssa... ja oli jo siihen tottunut.Ioni kirjoitti:Mä olen melkein varma että tää vielä pari viikkoa sitten seiso pari-kolme päivää Keilalahden pihalla, taisi jopa takasivuikkunassa olla jokin myyntiesite, joku valkoinen lappu siinä ainakin oli. Ihmettelin silloin mikä kyseessä, kun en lähempää kerennyt mennä pällistelemään.
Hienon tuntuinen peli, hienolla tekniikalla.
Itselläni tämä on ollut unelma-autona vuodesta 2002 lähtien kun ekat kuvat Monarosta näki ja luki tekniikasta. En kyllä olisi uskonut jos joku olisi tuolloin sanonut että vuonna 2008 minulla on sellainen... Tämä on nyt jo toinen unelma-auto itsellä omana, Calibra Turbo oli ollut aiemmin unelmana ja sellainen on ollut nyt jo melkein 5 vuotta. Täyty katsoa mitä kalustoa sitä pitää ja mitä menee myyntiin. Vectra ja Calibra periaatteessa ovat kaupan jos joku on kiinnostunut, ainakin toinen lähtee.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Juurikin näin tämä olikin parkkeerattu, siihen parkkihallin taakse johtavalle tielle, ensimmäiselle paikalle. Eli kaikki ketkä pihaan/halliin ajoivat, näkivät auton selkeästi. Ei itseasiassa yhtään huono myyntikikka tuokaan.ata kirjoitti: Jotain tuon tuntuista ideaa tuo edellinen omistaja taisi mainita kun kävin koeajamassa tätä n. kuukausi sitten. Että siis laittaa myyntilapun ikkunaan ja parkkiin johonkin sopivien firmojen lähelle missä voisi olla potentiaalisia ostajia... että voi ollakin.
Kansa tahtoo sisältä kuvia vielä. Vai olenko vain sokea, enkä löydä?
Joo, ei tuossa pahemmin väriä pääse valitsemaan kun ei itse tuo maahan. Eikä tuo oikeastaan pahan näköinen ole, tuossa kännykkäkuvassa on värit vääristyneet, mutta noissa AstKadCal:in ottamissa paremmissa kuvissa näkyy oikea väri (no tuossa avatarissa myös mikä on jostain tietokonepelistä).gse70 kirjoitti:Ihmettelen tuota värivalintaa. Ei kyllä osu meikäläisen silmään tuo keltainen noin pyöreämuotoiseen koriin. Tekniikkapuoli on taas vähintäänkin kunnossa. Kuinkas tuossa LS1:ssä on polttoaineensyöttö toteutettu? Onko lisäksi peltisarjaa ym. hipoa?
Konehan on tämän näköinen ilman peitemuoveja:
Eli monipisteruisku, 1 läppärunko ja muovinen imusarja. Pakosarja on vissiin ihan valua, mutta suhteellisen järkevän muotoisen näköinen, tuossa kuvassakin näkyy nuo pakosarjojen lämpösuojapellit. Tulpanjohdot on aika lyhyet kun joka pytyllä on oma puolansa. Kannet ja puolat ovat siis muovisten koristelevyjen alla (jotka eivät tässä peitä koko konetta, niinkuin Holdenissa ja Vauxhallissa). Itse asiassa nettiä selaten löysin kuvia joissa uusimmissa Holden Monaroissa on nämä samanlaiset koneen koristemuovit kuin GTO:ssakin.
Tältä se näyttää konehuoneessa muoviensa kanssa:
Tällainen olisi varmaan kiva :
Holden Monaron konehuone näyttää samalta paitsi jarrupääsylinterin sijainnin suhteen...
Typerän näköinen joissain Holden ja Vauxhall Monaroissa oleva koneen päällysmuovi:
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70