Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04
Re: Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04
ata kirjoitti:Moottori: Chevrolet Gen III LS1 V8 OHV (Y57SE)
Joo, kyllähän tuo OHV on ja yksi nokka-akseli lohkossa ja ihan oikeat työntötangot ja keinut löytyy.
Tuo LS-sarja taitaa olla niitä harvoja muuten moderneita moottoreita jotka käyttävät yhä tuota, moottori on kuitenkin 1990-luvun suunnittelua ja moottorisarja on edelleen hyvin voimissa, samaan perustaan kuuluu LS1 (5,7), LS2 (6,0), LS3 (6,2), LS6 (5,7) ja LS7 (7,0)-versiot joissa kaikissa siis on työntötangot. Myös siinä uusimmassa ja tehokkaimmassa Corvette C6 Z06:ssa jossa on tuo 7.0 LS7 muovin alla... Muutenhan moottori on aika moderni, alumiinilohko ja suorasytytys ym. mutta tuo työntötankorakenne on ihan suunnitteluvalinta selvästi. Amerikka on amerikkaa... Niin, eihän tuossa ole kuin 2 venttiiliä/sylinterikään, ei edes siinä tehokkaimmassa LS7:ssa. Tehoa noista on haettu käytännössä vain isontamalla tilavuutta (ensin oli tuo 5,7) ja ahtamalla joko turboilla tai remmiahtimilla, ei moniventtiilikansilla.
Corvetessahan "kokeiltiin" DOHC-kansia C4 ZR-1:ssä, mutta se jäi ainoaksi. GM:n muissa V8-moottoreissa vain Cadillacin Northstar- ja Oldsmobilen Aurora-moottoreissa on DOHC-rakenne (tuota Aurora 4.0 DOHC V8:han käytettiin myös Opelin DTM-kilpa-autoissa, Astra G:ssä ja Vectra C:ssä sekä katuversiotutkielma Astra G X-Tremessä). Aurora-moottorin valmistus vain loppui Oldsmobilen kanssa 2004 mikä oli oikeastaan sääli, moottorihan oli ihan moderni.
Jenkeissä Ford on käyttänyt V8-moottoreissa OHC-rakennetta yleisesti vuodesta 1995 lähtien 4,6 "modular"-moottoreissaan ja siitä on myös Mustang Cobrassa käytetty DOHC-versio.
Chevroletin kaikki V8:t ovat OHV:ita nykyäänkin, ja LS1:kin on Chevroletin moottori.
Tuo LS-sarja taitaa olla niitä harvoja muuten moderneita moottoreita jotka käyttävät yhä tuota, moottori on kuitenkin 1990-luvun suunnittelua ja moottorisarja on edelleen hyvin voimissa, samaan perustaan kuuluu LS1 (5,7), LS2 (6,0), LS3 (6,2), LS6 (5,7) ja LS7 (7,0)-versiot joissa kaikissa siis on työntötangot. Myös siinä uusimmassa ja tehokkaimmassa Corvette C6 Z06:ssa jossa on tuo 7.0 LS7 muovin alla... Muutenhan moottori on aika moderni, alumiinilohko ja suorasytytys ym. mutta tuo työntötankorakenne on ihan suunnitteluvalinta selvästi. Amerikka on amerikkaa... Niin, eihän tuossa ole kuin 2 venttiiliä/sylinterikään, ei edes siinä tehokkaimmassa LS7:ssa. Tehoa noista on haettu käytännössä vain isontamalla tilavuutta (ensin oli tuo 5,7) ja ahtamalla joko turboilla tai remmiahtimilla, ei moniventtiilikansilla.
Corvetessahan "kokeiltiin" DOHC-kansia C4 ZR-1:ssä, mutta se jäi ainoaksi. GM:n muissa V8-moottoreissa vain Cadillacin Northstar- ja Oldsmobilen Aurora-moottoreissa on DOHC-rakenne (tuota Aurora 4.0 DOHC V8:han käytettiin myös Opelin DTM-kilpa-autoissa, Astra G:ssä ja Vectra C:ssä sekä katuversiotutkielma Astra G X-Tremessä). Aurora-moottorin valmistus vain loppui Oldsmobilen kanssa 2004 mikä oli oikeastaan sääli, moottorihan oli ihan moderni.
Jenkeissä Ford on käyttänyt V8-moottoreissa OHC-rakennetta yleisesti vuodesta 1995 lähtien 4,6 "modular"-moottoreissaan ja siitä on myös Mustang Cobrassa käytetty DOHC-versio.
Chevroletin kaikki V8:t ovat OHV:ita nykyäänkin, ja LS1:kin on Chevroletin moottori.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: Pontiac GTO 5.7 V8 (Holden Monaro) -04
Mitenkäs on asia sitten tämän Cobran suhteen, muistaakseni tällekkään ei tuota eu tyyppihyväksyntää ollut vai? Ihan kuin olisin v8:sta lukenut että oli saanut kilpiin ihan niillä valojen ja tuulilasin vaihdolla(e-hyväksyttyihin) yms, vai muuttoautonako tämäkin on tuotu?ata kirjoitti: Tämä yksilö on tuotu muuttoautona USA:sta Suomeen joka on käytännössä ainoa tapa rekisteröidä Monaro Suomeen, mallilla kun ei ole EU-tyyppihyväksyntää mitä Suomen viranomaiset vaativat.
Olenkohan kuinka metsässä asiani kanssa?
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Jep... Et sitten tainnut nähdä niitä pienihalkaisijaisen uukkarin jälkiä siitä vähän eteläänpäin... Hyviä kuvia sai otettua sieltä tien penkalta. Muutamassa paikassa tuli tuossa käytyä kuvaamassa letkaa ja välillä ajamassa letkassakin.Jay_S kirjoitti:Taisit olla tänään kuvailemassa jenkkimiittiautoja tuossa Virkkalan esso- Karjaa välillä? Siinä ennen meltolan sairaalaa olin huomaavinani auton ja herra itse painoi kameran kanssa toisella puolella tietä?
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Jaa taisi siinä bussipysäkillä jtn mustaa rantua maassa olla Oli mukava matkata tammisaareen kun se perkeleen letka meni about 30km/h.ata kirjoitti:Jep... Et sitten tainnut nähdä niitä pienihalkaisijaisen uukkarin jälkiä siitä vähän eteläänpäin... Hyviä kuvia sai otettua sieltä tien penkalta. Muutamassa paikassa tuli tuossa käytyä kuvaamassa letkaa ja välillä ajamassa letkassakin.Jay_S kirjoitti:Taisit olla tänään kuvailemassa jenkkimiittiautoja tuossa Virkkalan esso- Karjaa välillä? Siinä ennen meltolan sairaalaa olin huomaavinani auton ja herra itse painoi kameran kanssa toisella puolella tietä?
Ihan komia pelihän tuo sun "keltuainen" on
Eipä muuten tässä ketjussa ole ollenkaan hyvälaatuisia kuvia tuosta pirssistä, eli korjataampa tilannetta vähän kun tuossa muutaman kuvan nettiin tuuppasin.
"hieman" vain värejä photoshopattu...
Turun saaristossa
Tässä taas värejä ei ole editoitu ollenkaan, oikea auringonlasku järven rannalla.
Sama ranta, toisesta suunnasta kuvattu.
Takasivukuvaa.
Takaviistosta.
Concours d'Elegance Kakskerta
ISO Länsi-Uusimaa cruising
Videopätkä
"hieman" vain värejä photoshopattu...
Turun saaristossa
Tässä taas värejä ei ole editoitu ollenkaan, oikea auringonlasku järven rannalla.
Sama ranta, toisesta suunnasta kuvattu.
Takasivukuvaa.
Takaviistosta.
Concours d'Elegance Kakskerta
ISO Länsi-Uusimaa cruising
Videopätkä
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vanteet tulevat vielä vaihtumaan. Näitä alkuperäisiä on 2 satsia, toisilla on nastarenkaat ja toiset (nämä nyt alla olevat) tulevat varmaan polttelukäyttöön tulevaisuudessa... Kesäkumeille tulen hommaamaan jossain vaiheessa todennäköisesti 18-tuumaiset vanteet, joko jotkut sopivat hyvän näköiset tarvikevanteet tai sitten tilaan Australiasta Holdenin 18" orggisvanteet jotka ovat paljon paremman näköiset kuin nämä 17" orkkisvanteet. Nämä pitäisi vähintään maalata grafiitinharmaiksi niin olisi paljon paremman näköinen, tuli jo photoshopilla kokeiltua:
Orggis hopea:
Grafiitinharmaa metallinhohto:
Tämä yllä oleva on omasta mielestäni parhaan näköinen.
Grafiitinharmaa ja osittain musta:
Hopea ja osittain grafiitinharmaa:
Näin jenkeistä kuvan yhdestä GTO:sta mistä oli vanteet maalattu näin ja siitä tuo idea 2-värisyydestä, tuo väriraja toimii näillä vanteilla.
Hopea ja osittain musta:
Kokonaan mattamustat vanteet:
Ei paha tämäkään. Tosin nuo näyttävät tuossa kuvassa vähän Opelin muotovanteilta ilman niitä muovikapseleita...
Korinväriset:
Korinväriset osittain mustana:
Kyllä melkein mika vain maalausteema näyttää paremmalta kuin tuo hopea.
Orggis hopea:
Grafiitinharmaa metallinhohto:
Tämä yllä oleva on omasta mielestäni parhaan näköinen.
Grafiitinharmaa ja osittain musta:
Hopea ja osittain grafiitinharmaa:
Näin jenkeistä kuvan yhdestä GTO:sta mistä oli vanteet maalattu näin ja siitä tuo idea 2-värisyydestä, tuo väriraja toimii näillä vanteilla.
Hopea ja osittain musta:
Kokonaan mattamustat vanteet:
Ei paha tämäkään. Tosin nuo näyttävät tuossa kuvassa vähän Opelin muotovanteilta ilman niitä muovikapseleita...
Korinväriset:
Korinväriset osittain mustana:
Kyllä melkein mika vain maalausteema näyttää paremmalta kuin tuo hopea.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Tällaiset:Kuke kirjoitti:Toi ylimmäinen grafiitinharmaa näyttää hyvältä,sekä tuo alimmainen korinväri/osittain musta Minkäslaiset ne Holdenin 18 orggikset ovat?
http://lh6.ggpht.com/wkuzniarz/Rq4Qs9WQ ... imgmax=640
Eivät ole halvat ja Australiasta tulee vielä isot rahdit ja tullit päälle.
Tai jos Englannista saisi tuollaiset Monaro-vanteet hommattua:
Vanteet on siis samat, mutta en ole nähnyt minkään firman myyvän noita Englannissa, Australiassa on firma joka myy noita nettikaupassa ulkomaille...
Tiedä sitten voisiko noita tilata Opelin liikkeen kautta?
Mutta on nuo paremman näköiset. Ja kun ovat orggisvanteet nuokin, niin ainakin on keskireiät ja ET:t kohdallaan (jotka on BMW-vanteissa yleensä väärät, vaikka pulttijako onkin sama)
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70