Kadett D HB & Caravan LET *Farkun uudelleen rakennus s.20->*
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
Kadett D HB & Caravan LET *Farkun uudelleen rakennus s.20->*
Muutaman sanasen ajattelin tännekin laittaa noista meidän "projekteista".
Kadett D 3D 2.0 turbo -84 alias "Raketti";
Kaikki mistä innostus lähti oli siis Kadett D 1.3S automatic -84, jonka emännän velipoika osti väliaikaiseksi kulkineeksi n.1,5v. sitten toisen auton jouduttua remonttiin. Alkujaan ruosteen punaruskea 3D oli aika maailmaa nähnyt ja kokenut, joten se maalattiin viikonlopussa yliasti raskaankaluston punaisella ruosteet lasikuitukitillä piilottaen, ja allensa se sai 15" 5-puola alut. Kulkinehan rupesi näyttään jo autolta, ja siitä vitsailtiinkin jonkin aikaa että "tuohon kun sais voimaa, vois olla hauska peli!". Siitähän se ajatus sitten lähti, ja vuosi sitten joulukuussa elimen luovuttajaksi hommattiin -89 2.0 Vectra. Siitä otettiin Kadettiin kaikki mikä kävi, kone/laatikko paketti, etunavat/tolpat ja jarrut, vetarit, tehostettu hammastanko, taka-akseli jarruineen, jarrutehostaja, vaihdevivustot, pedaalit yms. Koneen korvat joutui tekemään itse, muut kävi lähestulkoon suoraan! 5 päivän pakerruksen jälkeen Raketilla ajettiin ensi lenkit, ripeältähän se tuntui 1.3 automaatin jälkeen! Mutta kun turbo oli ollut suunnitelmissa jo alusta lähtien, ei homma tähän jäänyt.. Heinäkuussa aloitettiin keulan purkaminen ja turbo hilujen sovitus. Ihan tarkoituksellakin aluksi lähdettiin kokeilu mielellä, kestää mitä kestää, tehdään parempi sitte ku hajoaa. Cooleri löytyi itseltä, Mirafiorissani ollut Scanian coolerin puolikas sai tulla toimittamaan virkaa. Juuri ja juurihan se lamppujen väliin mahtui, lukkopelti jouduttiin muuttamaan ja lukko poistamaan. Syyläriksi bemarilainen, flektiksi Cherryläinen. Turbo on kotoisin 3.0 turbo Suprasta, Toyota CT26 malliltaan, sekin löytyi "varastosta". Pakosarja tehtiin käyttäen vakio sarjaa ja jatkamalla siitä välilaipalla, ahtimen koti löytyi laatikon päältä. Suuttimiksi kaverilta lainaan 360cc:t, bensanpaineen säädin kertovaksi, vähän ahtoputkea, pakoputkea yms. Kahden viikon illat tehtiin, ja sen jälkeen olikin hymy herkässä kun pääsi säätelemään laajakaista lambdan kanssa. Pelasi yllättävän hyvin, ja potkuakin tuntui olevan! Lähdettiin Kalajoelle OCF Summer partyihin, tavoitteet asetettiin 15s. alitukseen.
Kalajoelta tuli plakkariin 14.39/155km/h ja etuvetoisten kakkospytty, joten syystäkin naamaa nauratti. Paineita oli kuitenkin vasta 0,5bar, ja alla oli 10v. vanhat katurenkaat. OCF:n jälkeen paineita nostettiin 0,8 bariin, sen jälkeen vaihdettiin kytkin sintteriseen ja laatikko tiheään F20:iin (aluksi paikalla olleella F16 laatikolla ajettiin suljetulla alueella n.260km/h mittariin, tiheämpi laatikko vaihdettiin jo turvallisuus syistä.. ). Sen jälkeen paineet kiloon, penkkiin, ratasäädöillä (1,1bar) irtosi 238hp/325Nm. Sen jälkeen kansipahvi LETtiläiseen, katuslicksit alle ja kadunmiehen kisoihin, jossa ei sateen takia päässyt ajamaan. Näin mentiin tämä kesä, nyt auto on pelti remontissa, uudet helmat, oven alaosat, lokasuojan kaaret, etusuojat, hiekkapellit... Väri vaihtuu candy punaiseen, kaarista tulee "sirppi" tyyliset, vanteet vaihtuvat 9" ja 7,5"x16" Brockeihin. Tekniikka puolelle on jo hommattuna XE Cossun 16v. kansi, Wössner takomännät ja LET kanget, kaikkea muutakin hommaillaan pikkuhiljaa.
Sisustaa muovattiin jossain vaiheessa vaihtamalla kaks kuppijakkaraa, parempi ratti, takapenkki poistettiin ja poltettiin, keppiä korotettiin n.10cm ym. Vakio mittaristosta on jäljellä enää bensa + lämpömittarit, vakion nopeusmittarin tilalle tuli rinkimittari, muut lisämittarit löysivät paikkansa keskimmäisten tuuletus suuttimien aukosta. Vectran nopeusmittari on väliaikaisesti asennettuna koelaudan alaosaan keskelle, saa nähdä mistä löytää virallisen kodin.. Ja vakio mittaristo tullaan poistamaan jossain vaiheessa kokonaan, sen tilalle alumiini pelti tms. mihin tulee Autogaugen sarjasta kaikki tarpeelliset mittarit. Turvakaarien asennusta on suunniteltu.
Pari kuvaa;
Tässä konehuone vielä keskeneräisenä
OCF Summer Partyissä 07
Peltiremontissa syyskuu 07
Hienosti tulee pihalle!
Tarina jatkuu kun kerkeän kirjoittamaan, kuviakin yritän lisäillä.
Kadett D Caravan 1.3S -83 alias "Helmi-orvokki";
Tämä ostettiin 23.9 Emännälle kauppa kassiksi/ koira autoksi, kun toisesta oli jo tulossa liian raaserimainen tähän tarkoitukseen, saadaanpa sitten vapaasti tehdä toisesta vielä epäkäytännöllisempi! Auto oli tullessaan melko rivo ilmestys, haalistunut vanhojen kalsareiden sininen ruostepesä, jossa repsotti vähän joka paikka. Siinä oli kuitenkin varusteena jo valmiina koiraverkkokin, joten se sopi tarkoitukseensa mainiosti. Eikä ollut mikään hinnat-alkaen malli, toisesta etulokasuojasta ruosteen keskeltä pystyi bongaamaan "luxus" -logon! Se oli varmaan tuo kuskin penkinlämmitin mikä siitä sen teki. Anyway, auto oli muuten ihan jees kunnossa, tosi hyvä kyytinen ja mahdottoman hyvä ajaa (älä naura, tosi on!), eikä pohjakaan ollut oikeastaan mistään läpi, ulkonäköön vaan piti saada "vähän" ehostusta niin hyvin tuolla kehtais liikkua. Aluksi suunnitelmissa oli vain hioa ruosteet ja vetää röpelömassa ja mattamusta väri yläpokkaukseen asti, mutta se näytti kyllä kokeilun jälkeen vielä hirveämmältä kuin tuo alunperin ollut "mätälook"! Soitto toiselle D-kadett fanaatikolle, eukon veljelle Rovaniemelle ja myöntävä vastaus, Helmi-orvokki viikonloppuna sinne ja maali päälle. Näin tehtiin, ja käytiinpä väliltä hakemassa alle vielä 17" Stillautot uutta ilmettä parantamaan. Pohjatyöt ja maalaus hoidettiin kolmen miehen voimin n.9 tunnissa, ja erittäin hyvästä maalausjäljestä tuleekin kiittää maalari Pekkaa!
Lopputulos on hauskan näköinen kulkine, joka on kerännyt jo jopa kehuja entisten naurujen sijaan. Eipä uskonut edellinen omistajakaan kuinka paljon auto oli muuttunut vajaassa viikossa! Tästä jatketaan, elimen luovuttaja on jo periaatteessa hommattu, Vectra josta tulee tähän kaikki tarpeellinen. Ja tod. näk. tulee vielä menemään samaa kaavaa kuin toinenkin, turboa, uutta peltiä ja väriä... Aika näyttää.
Ja pari fotoo tästäkin;
Lähtökohta ei ollut kovin kaunis näky...
Maalattuna alle viikko ostosta
Kuin uusi auto!
Molempia on siis tehty kimpassa kahden miehen voimin, ja auttavia käsiäkin on ollut välillä runsaasti ja aina kun niitä on tarvinnut. Kiitokset jo tässä vaiheessa kaikille jotka on osallistunu etes jollain tavalla tekemiseen ja työstämiseen! Tästä on Esan kans hyvä jatkaa!
Kadett D 3D 2.0 turbo -84 alias "Raketti";
Kaikki mistä innostus lähti oli siis Kadett D 1.3S automatic -84, jonka emännän velipoika osti väliaikaiseksi kulkineeksi n.1,5v. sitten toisen auton jouduttua remonttiin. Alkujaan ruosteen punaruskea 3D oli aika maailmaa nähnyt ja kokenut, joten se maalattiin viikonlopussa yliasti raskaankaluston punaisella ruosteet lasikuitukitillä piilottaen, ja allensa se sai 15" 5-puola alut. Kulkinehan rupesi näyttään jo autolta, ja siitä vitsailtiinkin jonkin aikaa että "tuohon kun sais voimaa, vois olla hauska peli!". Siitähän se ajatus sitten lähti, ja vuosi sitten joulukuussa elimen luovuttajaksi hommattiin -89 2.0 Vectra. Siitä otettiin Kadettiin kaikki mikä kävi, kone/laatikko paketti, etunavat/tolpat ja jarrut, vetarit, tehostettu hammastanko, taka-akseli jarruineen, jarrutehostaja, vaihdevivustot, pedaalit yms. Koneen korvat joutui tekemään itse, muut kävi lähestulkoon suoraan! 5 päivän pakerruksen jälkeen Raketilla ajettiin ensi lenkit, ripeältähän se tuntui 1.3 automaatin jälkeen! Mutta kun turbo oli ollut suunnitelmissa jo alusta lähtien, ei homma tähän jäänyt.. Heinäkuussa aloitettiin keulan purkaminen ja turbo hilujen sovitus. Ihan tarkoituksellakin aluksi lähdettiin kokeilu mielellä, kestää mitä kestää, tehdään parempi sitte ku hajoaa. Cooleri löytyi itseltä, Mirafiorissani ollut Scanian coolerin puolikas sai tulla toimittamaan virkaa. Juuri ja juurihan se lamppujen väliin mahtui, lukkopelti jouduttiin muuttamaan ja lukko poistamaan. Syyläriksi bemarilainen, flektiksi Cherryläinen. Turbo on kotoisin 3.0 turbo Suprasta, Toyota CT26 malliltaan, sekin löytyi "varastosta". Pakosarja tehtiin käyttäen vakio sarjaa ja jatkamalla siitä välilaipalla, ahtimen koti löytyi laatikon päältä. Suuttimiksi kaverilta lainaan 360cc:t, bensanpaineen säädin kertovaksi, vähän ahtoputkea, pakoputkea yms. Kahden viikon illat tehtiin, ja sen jälkeen olikin hymy herkässä kun pääsi säätelemään laajakaista lambdan kanssa. Pelasi yllättävän hyvin, ja potkuakin tuntui olevan! Lähdettiin Kalajoelle OCF Summer partyihin, tavoitteet asetettiin 15s. alitukseen.
Kalajoelta tuli plakkariin 14.39/155km/h ja etuvetoisten kakkospytty, joten syystäkin naamaa nauratti. Paineita oli kuitenkin vasta 0,5bar, ja alla oli 10v. vanhat katurenkaat. OCF:n jälkeen paineita nostettiin 0,8 bariin, sen jälkeen vaihdettiin kytkin sintteriseen ja laatikko tiheään F20:iin (aluksi paikalla olleella F16 laatikolla ajettiin suljetulla alueella n.260km/h mittariin, tiheämpi laatikko vaihdettiin jo turvallisuus syistä.. ). Sen jälkeen paineet kiloon, penkkiin, ratasäädöillä (1,1bar) irtosi 238hp/325Nm. Sen jälkeen kansipahvi LETtiläiseen, katuslicksit alle ja kadunmiehen kisoihin, jossa ei sateen takia päässyt ajamaan. Näin mentiin tämä kesä, nyt auto on pelti remontissa, uudet helmat, oven alaosat, lokasuojan kaaret, etusuojat, hiekkapellit... Väri vaihtuu candy punaiseen, kaarista tulee "sirppi" tyyliset, vanteet vaihtuvat 9" ja 7,5"x16" Brockeihin. Tekniikka puolelle on jo hommattuna XE Cossun 16v. kansi, Wössner takomännät ja LET kanget, kaikkea muutakin hommaillaan pikkuhiljaa.
Sisustaa muovattiin jossain vaiheessa vaihtamalla kaks kuppijakkaraa, parempi ratti, takapenkki poistettiin ja poltettiin, keppiä korotettiin n.10cm ym. Vakio mittaristosta on jäljellä enää bensa + lämpömittarit, vakion nopeusmittarin tilalle tuli rinkimittari, muut lisämittarit löysivät paikkansa keskimmäisten tuuletus suuttimien aukosta. Vectran nopeusmittari on väliaikaisesti asennettuna koelaudan alaosaan keskelle, saa nähdä mistä löytää virallisen kodin.. Ja vakio mittaristo tullaan poistamaan jossain vaiheessa kokonaan, sen tilalle alumiini pelti tms. mihin tulee Autogaugen sarjasta kaikki tarpeelliset mittarit. Turvakaarien asennusta on suunniteltu.
Pari kuvaa;
Tässä konehuone vielä keskeneräisenä
OCF Summer Partyissä 07
Peltiremontissa syyskuu 07
Hienosti tulee pihalle!
Tarina jatkuu kun kerkeän kirjoittamaan, kuviakin yritän lisäillä.
Kadett D Caravan 1.3S -83 alias "Helmi-orvokki";
Tämä ostettiin 23.9 Emännälle kauppa kassiksi/ koira autoksi, kun toisesta oli jo tulossa liian raaserimainen tähän tarkoitukseen, saadaanpa sitten vapaasti tehdä toisesta vielä epäkäytännöllisempi! Auto oli tullessaan melko rivo ilmestys, haalistunut vanhojen kalsareiden sininen ruostepesä, jossa repsotti vähän joka paikka. Siinä oli kuitenkin varusteena jo valmiina koiraverkkokin, joten se sopi tarkoitukseensa mainiosti. Eikä ollut mikään hinnat-alkaen malli, toisesta etulokasuojasta ruosteen keskeltä pystyi bongaamaan "luxus" -logon! Se oli varmaan tuo kuskin penkinlämmitin mikä siitä sen teki. Anyway, auto oli muuten ihan jees kunnossa, tosi hyvä kyytinen ja mahdottoman hyvä ajaa (älä naura, tosi on!), eikä pohjakaan ollut oikeastaan mistään läpi, ulkonäköön vaan piti saada "vähän" ehostusta niin hyvin tuolla kehtais liikkua. Aluksi suunnitelmissa oli vain hioa ruosteet ja vetää röpelömassa ja mattamusta väri yläpokkaukseen asti, mutta se näytti kyllä kokeilun jälkeen vielä hirveämmältä kuin tuo alunperin ollut "mätälook"! Soitto toiselle D-kadett fanaatikolle, eukon veljelle Rovaniemelle ja myöntävä vastaus, Helmi-orvokki viikonloppuna sinne ja maali päälle. Näin tehtiin, ja käytiinpä väliltä hakemassa alle vielä 17" Stillautot uutta ilmettä parantamaan. Pohjatyöt ja maalaus hoidettiin kolmen miehen voimin n.9 tunnissa, ja erittäin hyvästä maalausjäljestä tuleekin kiittää maalari Pekkaa!
Lopputulos on hauskan näköinen kulkine, joka on kerännyt jo jopa kehuja entisten naurujen sijaan. Eipä uskonut edellinen omistajakaan kuinka paljon auto oli muuttunut vajaassa viikossa! Tästä jatketaan, elimen luovuttaja on jo periaatteessa hommattu, Vectra josta tulee tähän kaikki tarpeellinen. Ja tod. näk. tulee vielä menemään samaa kaavaa kuin toinenkin, turboa, uutta peltiä ja väriä... Aika näyttää.
Ja pari fotoo tästäkin;
Lähtökohta ei ollut kovin kaunis näky...
Maalattuna alle viikko ostosta
Kuin uusi auto!
Molempia on siis tehty kimpassa kahden miehen voimin, ja auttavia käsiäkin on ollut välillä runsaasti ja aina kun niitä on tarvinnut. Kiitokset jo tässä vaiheessa kaikille jotka on osallistunu etes jollain tavalla tekemiseen ja työstämiseen! Tästä on Esan kans hyvä jatkaa!
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Tuommonen on varmasti mukava leikkikalu ja rälläys peli...
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
Siinähän se juju onkin, kun auto on joskus ollut melko yleinen, ja peruslähtökohdiltaan ei mitenkään niin hirveän hienokaan, on se just oikea rakentelukohde, ei tuu liian paljon samanlaisia vastaan! Ja mitään tuninkia ei tuon enempää kumpaankaan olla tekemässä, suht vakio ulkonäkö säilytetäänpelzi-88 kirjoitti:Ei olis ensimmäisenä tullu D kadetti mieleen rakennuskohdetta ajatellessa itselle
Mut hienoiltahan nuo näyttää
Porkkanan värinen D kidetti odottelee "ehkä" entisöintiä joskus hamassa tulevaisuudessa
Saa nähdä miten käy
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
Taka-akseli käy heittämällä, muistaakseni jopa käsijarruvaijerit kävivät yhteen. Ja leveys on täysin samajansku kirjoitti:Erittäin tyylikäs valinta
Mites toi vectran taka-akseli, onko leveydessä eroa? Tästä joskus kysynytkin jossain mutta ei tullut vastausta
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V