Omavalmisteiset työkalut yms

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Onko kenelläkään mitään patenttia pyöränlaakerin ulos saantia varten? Helpottais kummasti tätä ahdistusta tuosta tulevasta jumpasta kun ois joku vippaskonsti olemassa :D
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

temetsy kirjoitti:Onko kenelläkään mitään patenttia pyöränlaakerin ulos saantia varten? Helpottais kummasti tätä ahdistusta tuosta tulevasta jumpasta kun ois joku vippaskonsti olemassa :D
No jos ei prässiä ole käytössä, niin kyllä mahtaa olla jämäkkä ruuvipenkki ainut oikeasti toimiva vaihtoehto. Lisäksi tarvitaan puristusholkit esim. vanhoista laakereista hiomalla ohennetuista ulko/sisäkooleista.

Joitakin puristusholkkeja olen tehnyt myös LVI-liikkeestä haetuista erikokoisista kierremuhveista.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1574
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Jep ite on tullut paineltua noita laakereita sopivan kokoista hylsyä apuna käyttäen ja tuo Wesku79:n maitsema riittävän iso ruuvipenkki on ihan must. :thumbsup:
GSI-The Real Thing & ST wagon
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tässäpä kuvia omavalmisteisesta moottorin nostopukista:

Kuva

Kuva

Kuva

Vaakasuuntainen palkki on 50x150 kestopuuta, pituus 2600 mm. Ylijäämää terassin rakennuksesta. Pystytolpat on 2x 50x100 lankkua ja vinotuet 25x100 lautaa. Suurin sallittu kuormitus 250 kg.

Ketjutalja biltemasta, 1000 kg. Päätyjen alla bilteman 100mm kalustepyörät 4 kpl.

Nostimen vaunu on 50x5 lattaraudasta ja viallisista omegan uretaanipuslista koottu. Kaikki pultit on kokoa M12.

Koekuormitus V6 moottori + AF25 automaattilaatikko + apurunko

Kuva

Koekuormassa oli myös lisäpainona 80 kg pomppivaa elävää läskiä. Ei kuulunut rutinoita.

Käyttöönotto- ja toimivuustarkastus suoritettu C16SE Astran kytkinremontissa. Ei ongelmia.

Bonuksena vielä apurunko+moottori+vaihteisto paketin siirtokelkka. Koko rakenne 50x100 lankkua ja bilteman 100 mm kalustepyörät:

Kuva
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja sepse »

Mulla on tuommonen ollu jo vuosia / nytkös sulle tuli varmuus että B2 V6 Ompun kanssa on syytä varautua turvattuun kotiin saapumiseen :lollis: :lollis:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Oliskos Vecculin vetoon tarve ollut tollaselle kamppeelle.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja sepse »

Aika monta jarrutonta projektia on tuommosella laahattu kotia ja kavereille lainailtu samoihin hommiin / mulla on yxmittasena mutta just mahtuu sisälle .
Vielä sen verran tuota omaa ajattelin kehittää että keskellä olis ns jousi vaimennettu teleskooppi jotta ei ryskyttäis jarrutuksessa tai kiihdytyksessä / jos jaksais tehdä ja samalla sitte se kax osaiseksi (ei pultilla vaan tappi+ sokka) .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
ruoho666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 21:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja ruoho666 »

Wesku79 kirjoitti:Tässäpä kuvia omavalmisteisesta moottorin nostopukista:

Kuva

Kuva

Kuva

Vaakasuuntainen palkki on 50x150 kestopuuta, pituus 2600 mm. Ylijäämää terassin rakennuksesta. Pystytolpat on 2x 50x100 lankkua ja vinotuet 25x100 lautaa. Suurin sallittu kuormitus 250 kg.

Ketjutalja biltemasta, 1000 kg. Päätyjen alla bilteman 100mm kalustepyörät 4 kpl.

Nostimen vaunu on 50x5 lattaraudasta ja viallisista omegan uretaanipuslista koottu. Kaikki pultit on kokoa M12.

Koekuormitus V6 moottori + AF25 automaattilaatikko + apurunko

Kuva

Koekuormassa oli myös lisäpainona 80 kg pomppivaa elävää läskiä. Ei kuulunut rutinoita.

Käyttöönotto- ja toimivuustarkastus suoritettu C16SE Astran kytkinremontissa. Ei ongelmia.

Bonuksena vielä apurunko+moottori+vaihteisto paketin siirtokelkka. Koko rakenne 50x100 lankkua ja bilteman 100 mm kalustepyörät:

Kuva
Tommonen tuli itsekkin kyhättyä astra-projektiini, Sintran koneenvaihdossa käytin samanlaista ja nostin sillä koko keulan koneineen metrin korkeuteen että sain pukit alle. Sintralla oli painoo ainakin sen 1800kg et kyllähän puu kestää kun vaan talja ei antaudu.
Opel Astra J A20DTH -11 Sport Tourer
Opel Astra J A20DTH -10 Sport 5-door
+ monta ooppelia osina hyllyssä :peukku:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tässäpä yksi väsäys lisää - seinään pultattuna. Kuka keksii, että mihin käyttöön?

Kuva







































No ette keksineet. Se on tietenkin rasvaprässin teline!

Kuva

Ruuvilla ja siipimutterilla vedetään prässin jousi pois jännityksestä. Tämä estää öljyn erottumisen rasvasta, kun sisältö pysyy paineettomana. Ei vuoda pöydälle tai lattialle. Kalliimmatkin prässit vuotavat öljyn ulos pitkän säilytyksen aikana, jos jousi koko ajan puristaa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Toinenkin väsäys samantien perään. Kyseessä on hallitunkin modifionti esim. vaihdelaatikkonostimeksi, tukivarsien kampeamislaitteeksi, pakoputken nostoavuksi ja mitä nyt mieleen tulee. Tämä on vaihtoehto semmoiselle ylikorkealle vaihteistonostimelle, mitä biltemat ja motonetit kauppaa. Ne on lyhimmilläänkin aivan liian korkeita, vaikka käyttäisi autonostinta.

Ensin tein vanhalle hallitunkille perushuollon. Öljynvaihto ja parin tiivisteen uusiminen palautti toiminnan ihan uudenveroiseksi.

Sitten tein tunkille raidevälin leventimen. Etureunaan on hitsattu paksu latta, johon saa kiinnitettyä poikittaispalkin. Sen päähän kiinnitetyt pyörät tulee puoli metriä vakiota ulommaksi. Ilman jatkopalkkia tunkkia voi käyttää myös entiseen malliin.

Kuva

Kuva


Seuraavaksi tein nostovarren päähän teleskooppisen jatkoputken. Sen pituutta voi säätää välillä 50-90 cm. Kokonaiskorkeus kun tunkki on ylimmillään n. 140 cm.

Kuva

Alapää pultataan tunkin alkuperäisen nostokupin tilalle.

Kuva

Ylemmässä putkessa on kaulus, joka menee alemman sisään ja poistaa välyksen. Putki ei klonksu ollenkaan edes ylimmässä asennossa.

Kuva

Kuva

Yläpäässä on M12 kierre, johon sitten saa kiinni tarvittavan lisälaitteen - vaikka jonkinlaisen haarukan tai ihan vain puisen/kumisen kapulan.

Lopuksi herkuttelukuva hitsisaumasta ennen alemman putken maalausta.

Kuva

Herkuttelua siksi, että tekijä on täysin amatööri. Toisekseen kone on melkein 20v vanha halvin mahdollinen valovirtamiggi merkkiä telwin. Onnistumisen niksi on siinä että hitsikonetta on myös modifioitu. Maakaapeli ja sen puristin on vaihdettu järeämpiin. Virtajohto on vaihdettu 2,5 mm2 kokoiseksi. Langansyöttöspiraali ja virtasuutin on vaihdettu Kempin valmistamiin. Autopeltitöihin tästä koneesta ei silti ole edelleenkään. Heftailu on yhtä räkimistä ja pätkimistä edelleen. Ei voi mitään, koska langansyöttöpyörien moottori on suoraan jostakin leluautosta otettu.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Muokkasin aiemmin vanhasta tiskikoneesta osienpesukoneen eli ns. kammiopesurin. Sen kanssa oli ongelmia pesuaineen vaahtoamisessa, ja pesuaineen limaantumisessa säilytyksen aikana. Puhdistustehokin oli kuraisille osille suhteellisen heikko. Näiden vuoksi hylkäsin projektin. Purin koneen uudelleen kappaleiksi ja päätin tehdä manuaalikäyttöisen osienpesualtaan, jossa puhdistuaineena toimii taatusti tehokas polttoöljy. (Suihkupesuriviritelmässä en uskaltanut alkaa kokeilemaan kumiosien kestävyyttä)


Ensimmäisenä vaiheena oli pesukoneen altaan irrotus. Leikkasin pesualtaaksi osan, jossa pohjana on koneen takaseinä. Kyljet, katto ja pohja muodostaa altaan sivut. Koneen alkuperäisen pohjaritilän kohta piti paikata sopivalla pellin palalla. suorapintaisen levyn palan leikkasin koneen oviluukun sisäpinnasta. Kuten näkyy, niin altaan aihioksi kelpaa vain täysrosterinen kone. Muovipohjaisesta olisi työläämpi tehdä, koska yksi sivu pitäisi tehdä hitsaamalla. Viemärille leikkasin reijän reikäsahalla ja viimeistelin dremelillä. Piti myös pikkuisen takoa pintaan muotoa ja muutama milli syvennystä. Työkaluna toimi mainiosti pyöränlaakerin ulkokehä :D Ylemmän pesukorin kiskon jämät piti myös leikata irti.

Kuva

Kuva

Sitten altaalle kehikkoa/telinettä rakentamaan. Kannatinkehä 40x20 millisestä neliöputkesta hitsattuna.

Kuva

Jaloiksi löytyi jemmasta 40x40 kulmarautaa. Pohjaan hitsattu kiinnityslatat pohjalevyä varten. 30 millinenkin kulmarauta olisi riittänyt, mutta isompaa sattui löytymään valmiiksi.

Kuva

Pohjalevyksi hankin 15 mm filmivaneria. Siihen pulttasin jalat valmiiksi, minkä jälkeen hitsasin kehikon paikoilleen. Kuvassa myös allas nostettu paikoilleen. Ruman näköistä tuo bitumoitu pinta :x

Kuva

Pinnan sai hyvin piiloon pellillä päällystämällä. Nämä on tietenkin tiskikoneen oven ja kylkien pintalevyistä leikattu. Yläreunan kehyksen tein 25x25 kokoisesta alumiinisesta hobby-listasta. Pellit on kiinnitetty pop-niiteillä.

Kuva

Alkaa jo näyttämään paremmalta.

Kuva

Pumpuksi tilasin ebaysta halvan 12V dieselin siirtopumpun. Kuva vääristää. oikeasti se on pienempi kuin spray-purkki. Pumpulla on roskia siivilöimässä pesukoneesta talteen otettu osa. Pohja on tulpattu jonkin spray purkin korkilla. Toinen osa on kojerasiaan asennettu ja myöskin ebaysta tilattu PWM-säädin. Sillä voi portaattomasti säätää pumpun tehoa. Kuvassa myös läpivientikumit letkulle.

Kuva

Maalia jalkoihin

Kuva

8) Uskallan suositella Mastonin Acryl Comp sprayta. Peittää mahtavasti ja kuivuu todella nopeasti.

Kuva

Altaan kansi tehtynä 10 mm filmivanerista. Ylälistaan on teipattu tiivistenauhaa. Sitten Asennettu saranat paikalleen ja avautumisen stopparitanko. Levyjen leikatut reunat värjätty mustiksi Jumbo-kokoisella tussilla.

Kansi auki

Kuva

ja kiinni. (tanko on n. 5 mm vahvuista ja niklattua, sen päihin tehty kierteet ja stoppareina on niittimutterit. Ohjureina on silmukkaruuvit. Niistä alempi kiinni kylkipellissä niittimutterilla)

Kuva

Hifistelyä: allas pesty pata-pata lapulla. Kylkipeltien leikatut reunat piilotettu harmaalla 15 mm muovisella kulmalistalla.

Kuva

Varustelua: Asennettu pyörät alle. Kiinnitetty tietokoneen virtalähde sivulle. Pumpulle tehty jalkakytkin rosteripellistä ja tiskikoneen virtakytkimestä. Tehonsäädin laitettu paikalleen. (Virtalähde on eräästä aiemmasta projektista. Löytyy tältä forumilta juttua hakusanalla elektrolyysi)

Kuva

Pesuaineen eli polttöljyn allas laitettu paikalleen - kannellinen 35 litran säilytyslaatikko. Myös viemäriputki ja pumppu paikallaan. Huomaa myös laatikon pohjalla lämmitysvastus. Pesukoneesta pelastettu tämäkin. Samoin lämmittimen 60°C termostaattikytkin. Tätä voi käyttää oikein kunnolla pinttyneille osille. Lämmitys vaati tietysti 230V. Sille on oma töpseli, jossa myös kellokytkin, ettei vahingossakaan unohdu päälle. Vedellä kokeillessa lämmitti koko altaan 40 asteiseksi tasan puolessa tunnissa.

Kuva

Tässä on sitten pesuletku altaan puolella. Välissä on tarvikemallinen polttoainesuodatin. Letku on kiinni kannessa vesijohtoputken kiinnikkeellä. Pumpun lähtö on 20mm letkulle, mutta itse pesuletku on 8mm sisäreijällä. Välissä on Letkunipat ja pari kierreadapteria.

Kuva

Alkaa oleen käyttönoton aika. Ja tässä paljastuu koko vehkeen perimmäinen kuningasidea! Allas on vajaan puolilleen täytetty vedellä. Polttoöljy on lisätty sen päälle :bonk: Pumppu haukkoo koko ajan polttöljyä, mutta hiekka ja muu sakka laskeutuu pohjaan veden sekaan. Puhdistusvaiheessa polttöljy pumpataan pois ja kuraveden voi huolettomin mielin kaataa minne huvittaa. Viemäriputki tekee altaassa 90asteen mutkan ja sen kyljessä on 10kpl 5 mm reikiä. Ei sekoita vettä ja sakkaa sekaisin käytön aikana kun tavara lorisee takaisin pönttöön.

Kuva

Tehonsäätö toimii mainiosti. Lirutusta pienellä teholla

Kuva

Ja miehekkäällä kaarella täydellä teholla :lol:

Kuva

Lisävarusteena vielä omatekoinen läpivirtaava puhdistuspensseli. Aihiona semmoinen erikoinen löytö kuin hevosen kavioharja :o Ei tarvinnut kuin porata reikä päätyyn ja toinen karvoituksen keskelle. Toimii mainiosti.

Kuva

Ensimmäinen työ tehtynä: Pösön polttoinesuodatin pesty suodattimen vaihdon yhteydessä. 6 vuoden kurakerros lähti kivuttomasti.

Kuva

Todella tyytyväinen olen ensikokemuksien perusteella tähän kamppeeseen. Tuli komeampi kuin oli tarkoitus. Paitsi kaksi modifikaatiota pitää vielä tehdä. Mitoitin tuon samalle korkeudelle kuin tavallisen tiskipöydän eli n. 85 cm. Pitää korottaa alustaa 10-15 cm, niin on osat sopivammalla etäisyydellä tarkempiin puhdistuksiin. Toinen on tuon tehonsäätimen käyttö. Kun tuon säätää lirutusteholle, niin pumppu ei jaksa sammutuksen jälkeen nostaa ainetta uudelleen ylös asti. Ajattelin tehdä toisen samanlaisen jalkapolkimen, joka ohittaa säätimeen ja antaa hetkellisen boostin täydellä virralla.

Yksi lisävaruste voisi jossain välissä olla hyödyksi: jäykkä/muotoiltava pesuletku taikka säädeltävä ripustin nykyiselle.

No jaa, on jo käynyt toinenkin varuste-idea mielessä. Tarvin tallin nurkkaan ilmanottoaukon seinään ja siihen kanavapuhaltimen antamaan käyttäjälle lisähappea. On melkoinen katku tuossa polttoöljyssä, kun kunnolla läträtään. :cry:

Kustannuslaskelmaa pääasiassa omaksi huvikseni:
Tiskikone: 0€ (olisi mennyt tuttavan keittiöremontin jäljiltä romuksi. Toinenkin rikkinäinen kone oli tallessa, mutta muovialtaalla)
Kulmaraudat: 0€ (romunkeräyksen vaihtolavalta)
Neliötanko: 10€
Alumiininen hobbylista: 25€
Muovilista: 3€
Vanerilevyt: 12€ (2-laatua)
Kalustepyörät: 0€ (romutetusta siirrettävästä hyllystä)
Muovisäiliö: 12€
Pumppu: 15€ (toimitettuna)
PWM-säädin: 8€ (toimitettuna)
Jakorasia: 3€
Letkut: 15€
Letkuadapterit: 15€
Polttoainesuodatin: 4€
Viemäriaukko ja 32 mm putkenosat: 15€ (+10€ arvosta omasta rakennusjämävarastosta)
Saranat: 8€
Kannen salvat: 10€
Virtalähde: 0€ (aiempaa tuotantoa n. 20€ arvosta)
Kaviopensseli: 2€
Tiivistenauha: 4€

Niitit, ruuvit, läpiviennit yms tarvikkeet löytyi omista miljoonalaatikoista. Yksi laikka kulahti loppuun ja vähän hitsilankaakin paloi. Annetaan näille arvoa 5€

Eli minulle tämä käytännössä kustansi 161€. Oho ei olisi pitänyt laskea :o Minä kuvittelin, ettei se voi satasta enempää maksaa... Pienistä puroista se virta näköjään syntyy. No, onhan tämä taatusti parempi kuin motonetin satasen kustantava peltipönttö. Ja reilusti halvempi kuin bilteman 330€:n paineilmakäyttöinen rumilus. Tekemisen ilo korvaa yliarvioidut kulut!

Rakenteluun aikaa paloi pari tallissa hyvin vietettyä viikonloppua. Ja muutama lyhyehkö arki-ilta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hieno!!!!

Pari huomiota(saa jättää omaan arvoonsa)
Ota se polttoainesuodatin pois välistä ja laita tilalle diesel imusuodatin. Tulee rajusti lisää potkua.

Ja pesuaineeksi kun raaskii hankkia aromaattivapaata liuotinta niin ei haise ja on vielä tehokkaampaa kuin PÖ. Kuitenkin hiilivetypohjainen niin ei kittaannu/limotu.

Ps. Paljoko pumppu makso ebayssä? Biltemassa sama jotain 35€ ja siinä on imusihti kiinteästi.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Pumppu on Ebayssa luokkaa 15€ toimitettuna. esim tässä muutama: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... v&_sacat=0

Virtaus riittää tuon suodattimen läpi mainiosti ainakin vielä puhtaalla polttoaineella. Jää tehoja reilusti reserviinkin käytännössä. Suodattimiakin löytyy ebaysta puoli-ilmaiseksi. Ja on helppo vaihtaa :D

Voi olla, että liuotin vaihtuu jossain vaiheessa. Varmaan ensi talvena, kun ei enää tarkene ovet auki pestä osia. Leimahduspiste taitaa olla noissa hajuttomissa liuottimissa Naftaa alhaisempi. Pitäisi olla lämmitysvastuksen kanssa sitten maltillisempi.


Mitähän sitä seuraavaksi alkaisi askartelemaan? Löytyisi pikkuvikainen ompelukone vaimolta. Hurisee ja tikkaa hyvin, mutta alemman langan syöttö jumittelee. Tulisiko koneesta kuviosaha ohuelle pellille, muoville tai puulle? Sähkökäyttöinen viila? Saa ehdottaa :D
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kiitokset! Vesi-idean löysin joltakin DIY-jenkkiforumilta. Tehonsäätö ja viemäröinnin toteutus sen sijaan oli ihan omia päähänpistoja.

Taidan ottaa ompelukoneesta vain moottorin ja mekaniikan talteen miljoonalaatikkoon.

Muistinkin juuri, että seuraava omavalmiste-projekti tulee olemaan hydraulinen prässi. Ei tarvi hankkia juurikaan muuta kuin 20...30t pullotunkki ja reilun pari metriä 160 millistä U-palkkia. Prässeistä löytyy netistä esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Mutta siihenkin pitää ehdottomasti toteuttaa jalkapoljin jollakin keinolla. Tämä homma tulee aiheelliseksi joskus syksyllä. Pitää välillä rapata oikeasti autojakin. Ja ajella pärrällä.


EDIT:

Vielä liuottimien leimahduspisteisiin liittyen:

-Diesel/PÖ +56°C (minimi, ilmeisesti käytännössä luokkaa +60...70°C)
-Tärpätti/Lakkabensiini +35°C (myös aromaattivapaat esim. tikkurilla 1050)

Nesteen aromaattivapaat liuottimet:
-Liav 200 +38°C
-Liav 230 +61°C
-Liav 250 +76°C
-Liav 270 +90°C

Vertailun vuoksi:
-Bensiini -46°C
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Noi aromaattivapaat ei tarvi ees lämmitystä.
Ostin töihin tollasen vastaavan pesulaitteen 230V pumpulla. Maksoi 120€/alv0%. Hyvin on kestäny jos viisi vuotta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin