Omegan lämmityslaitteen puhallin temppuilee
Minulla on Omega -98 CD 2,5 TD automaattisella ilmastoinnilla. Siinä on ollut kiusallinen lämmityslaitteen ongelma koko käyttöhistoriani ajan (vuodesta -99). Jos auto on talvella seisonut pakkasessa (ilman sisätilalämmitystä) tai kesällä polttavassa auringonpaisteessa, niin lämmityslaitteen puhallin käynnistyy vasta noin 10 minuuttia sen jälkeen kun auto on käynnistetty. Eli ensimmäiset kymmenen kilometriä joutuu kärvistelemään talvella kylmässä ja kesällä kuumassa, ennen kuin lämmintä tai kylmää saadaan tulemaan. Vikaa ei koskaa ensiinny jos ulkolämpötila on välillä 0 - 20 astetta, ainoastaan pakkasella sekä erityisessä helteessä. Kyselin Opelin huollosta mikä voisi olla vika ja eivät osanneet muuta kuin arvella, että jossain olisi lämpölaajenemisesta aiheutuva kosketusvika. Luonnollisesti vikaa on vaikea paikallistaa tai korjata, koska puhaltimen moottori toimii aina lämpöisessä korjaushallissa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa vikaa tai tietäisikö kukaan, mistä vikaa voisi etsiä? Opelin huollosta kerrottiin, että Omegan puhaltimen hiilet ei koskaan kulu loppuun, joten vika ei liene hiilissä (ajettu reilut 300 tkm). Muutoin ilmastointi/lämmityslaite toimii erittäin hyvin ja muiltakin ominaisuuksiltaan olen autoon tyytyväinen, joten em. vian vuoksi Omegasta en luovu.
Onko puhalluksessa 10 minuutin viive,vaikka painonapeista asettaa puhalluksen manuaalisesti päälle?
Itsellä automaattiasennossa kestää n. 1-2 minuuttia kylmällä koneella,ennenkuin alkaa puhaltamaan.Manuaalisesti saa hönkää kyllä samantien päälle.
_________________
Omega Sport -99
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2005-02-09 17:42 ]</font>
Itsellä automaattiasennossa kestää n. 1-2 minuuttia kylmällä koneella,ennenkuin alkaa puhaltamaan.Manuaalisesti saa hönkää kyllä samantien päälle.
_________________
Omega Sport -99
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2005-02-09 17:42 ]</font>
Onko puhalluksessa 10 minuutin viive,vaikka painonapeista asettaa puhalluksen manuaalisesti päälle?
- Vaikka painonapista laittaa täydelle puhallukselle (9 asento) niin mitään ei todellakaan tapahdu. Ei myöskään vaikka käyttää Off asennossa ja siitä uudelleen yrittää. Olen paineilmalla puhdistanut puhaltimen moottorin, ei auttanut sekään.
Itsellä automaattiasennossa kestää n. 1-2 minuuttia kylmällä koneella,ennenkuin alkaa puhaltamaan.Manuaalisesti saa hönkää kyllä samantien päälle.
- Samaten minulla automaattiasennossa kestää sen n. 1 - 2 minuttia ennen kuin herää puhaltamaan, paitsi pakkasella ja helteellä keskimäärin 10 min. Nyt pakkasella ennätin ajaa jo 45 km ennen kuin puhallin käynnistyi. Onneksi oli hanskat ja pipo mukana
- Vaikka painonapista laittaa täydelle puhallukselle (9 asento) niin mitään ei todellakaan tapahdu. Ei myöskään vaikka käyttää Off asennossa ja siitä uudelleen yrittää. Olen paineilmalla puhdistanut puhaltimen moottorin, ei auttanut sekään.
Itsellä automaattiasennossa kestää n. 1-2 minuuttia kylmällä koneella,ennenkuin alkaa puhaltamaan.Manuaalisesti saa hönkää kyllä samantien päälle.
- Samaten minulla automaattiasennossa kestää sen n. 1 - 2 minuttia ennen kuin herää puhaltamaan, paitsi pakkasella ja helteellä keskimäärin 10 min. Nyt pakkasella ennätin ajaa jo 45 km ennen kuin puhallin käynnistyi. Onneksi oli hanskat ja pipo mukana
-
- 'Admiral'
- Viestit: 184
- Liittynyt: 14 Loka 2003, 03:00
- Paikkakunta: Espoo-Esbo
Oli samaa vikaa -95 Omegassa. Esiintyi lähinnä kostean suojakelin muuttuessa pakkaselle, varsinkin jos auto oli hautautuneena lumeen. Edellinen omistaja käytti muutaman kerran takuuaikana huollossa, mutta mitään ei koskaan löytynyt... Taisivat puhua tyyppiviasta.
Jokuhan siellä kilahtaa jäähän, koska tuota vikaa ei ilmennyt, jos lohkolämmitin ja sisätilalämmitin olivat kytkettynä. Tai oli muuten kuiva pakkailma. Ja autokatos on myös kova juttu. Ikävä vaiva, jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa tai edes katoksessa
_________________
"jos kaikki maailman pullonavaajat asetettaisiin jonoon päiväntasaajalle olisi siinä neekereillä ihmettelemistä" [edit:värillisillä] I used to be "Obelixti" till I sold my Opel
<font size=-1>[ This Message was edited by: Reino Reikäleipä on 2005-02-10 03:07 ]</font>
Jokuhan siellä kilahtaa jäähän, koska tuota vikaa ei ilmennyt, jos lohkolämmitin ja sisätilalämmitin olivat kytkettynä. Tai oli muuten kuiva pakkailma. Ja autokatos on myös kova juttu. Ikävä vaiva, jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa tai edes katoksessa
_________________
"jos kaikki maailman pullonavaajat asetettaisiin jonoon päiväntasaajalle olisi siinä neekereillä ihmettelemistä" [edit:värillisillä] I used to be "Obelixti" till I sold my Opel
<font size=-1>[ This Message was edited by: Reino Reikäleipä on 2005-02-10 03:07 ]</font>
Vika ilmenee samanlaisena myös jos auton jättää polttavaan auringonpaisteeseen, joten vika ei aiheudu jäätymisestä. Talvella todellakin vika ei esiinny jos lohko- ja sisätilalämmitin on kytkettynä. Vika tulee esille vaikka auto olisi tallissa suojassa tuiskulta ja viimalta, mutta lämmitintä ei ole käytetty (tosin ei aivan joka kerta). Vaiva on kyllä todella ikävä, koska se esiintyy vain silloin kun puhallinta kaikista eniten tarvittaisiin (helle/pakkanen). Olen ajatellut yrittää purkaa lämmityslaitetta sen verran, että sieltä löytyisi puhaltimen virtajohto, johon olen ajatellut kytkeä rinnakkaisjohton, joka kautta voisi sitten vian ilmetessä tarkistaa tuleeko puhaltimelle virtaa. Mikäli tulee, niin vika lienee puhaltimen moottorissa, ellei tule, niin sittenhän se voi olla missä tahansa ilmastoinnin elektroniikassa. Jos vika olisi ilmastoinnin elektroniikassa, niin tämän rinnakkaisjohdonhan voisi kytkeä virtaan erillisen kytkimen kautta, josta voisi "vikatilassa" syöttää puhaltimelle virran ja lasit saisi pysymään sulana. Olisiko kenelläkään neuvoja miten iso homma lämmityslaite on purkaa esille? Ja onko se edes järkevää kotikonstein? Ilmeisesti se vaatii kojelaudan purkua? Puhallinhan sijaitsee jossakin hanskalokeron etupuolella vänkärin jalkatilan yläpuolella.
Jaahans, Sitten aloita vian etsiminen puhaltimen moottorista. Jos vaikka hiile sen verran kuluneet, että ei saa kunnon kontaktia enää, joten puhaltimen liikkeellelähtö on vaikeaa.
Edit: niin ja tarkasta puhaltimen laakeroinnin herkkyys, voipi myös olla jäykät.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tto on 2005-02-12 08:24 ]</font>
Edit: niin ja tarkasta puhaltimen laakeroinnin herkkyys, voipi myös olla jäykät.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tto on 2005-02-12 08:24 ]</font>
Purin konehuoneen puolelta suojamuovit pois ja kurkistin tuulettimen moottoria/siivikkoa. Siivikko pyörii kyllä hieman tahmean tuntuisesti (käsin pyörittämällä), mutta lähtee esimerkiksi paineilmalla puhaltamalla hyvin mukaan pyörimään. Eli laakereiden tahmeus ei liene syy. Samaten kokeilin pyörittää tuulettimen moottorin 1 asennolla, niin moottorissa oli voimaa niinkin paljon, etten sormin en kyennyt sitä pysähdyksissä pitämään. Ehkä olisi syytä ennen muita tutkimuksia kuitenkin käyttää moottori kokonaan irti ja tarkistaa ne hiilet ja kosketukset kaikilta osin. Moottoriin ei kuitenkaan pääse konehuoneen puolelta käsiksi, joten se vaatinee purkamisen sisäpuolelta. Osaako kukaan neuvoa miten paljon kojelaudan purkua operaatio vaatii ja mitä erityishuomioitavaa (esim. airbag) on tiedettävä, että ei aiheuta mitään vahinkoa? Vai onko työ mahdottomuus tee se itse hommana?
Ps. Eilen tuuletin temppuili oikein urakalla, viive oli n.10 min jokaisella kerralla kun auto oli seissut parkissa.
Ps. Eilen tuuletin temppuili oikein urakalla, viive oli n.10 min jokaisella kerralla kun auto oli seissut parkissa.
Tänään otin hanskalokeron irti ja helpostihan se lähtikin neuvojesi perusteella, eikä airbakkikaan lauenneut silmille . Siellähän se puhallin näytti olevan, MUTTA eihän siitä vielä sovikaan millään tavoin sitä tuuletinmoottoria irroittamaan. Näin kyllä kolme ruuvia joilla tuuletin lienee kiinni (neljäs mahdollisesti yläpuolella näkymättömissä), mutta siinä kulkee sellainen reilut viisi senttiä leveä johtokotelo, joka on sähköjohtoja aivan täysi. Johdot oli sidottu kaukaloon mustalla teipillä. Näytti vähän siltä, että teippi ei välttämättä ollut tehtaan jäljiltä, eli olisiko joku jo joskus käynytkin kurkkaamassa tuuletinta. Em. sähköjohtokaukalo estää näkyvyyden ja lisäksi tuulettimen uloin osa menee tämän kaukalon päälle, joten tuuletin ei sopisi laskeutumaan alas vaikka ruuvit jollain tavoin olisikin saanut avatuksi. Yritin tutkiskella miten ko.kaukalon saisi pois edestä, mutta ei minulle kyllä se selvinnyt. Yritin jopa pientä väkivaltaa sen longistamiseksi, mutta tiukasti kiinni pysyi Johdoissa näytti kyllä toisessa päässä olevan ylimääräistä, joten johtojen pituuden puolesta se kaukalo lienee jotenkin laskettavissa. Mutta miten tästä johtokaukalosta edetään niin pitkälle, että pääsen avaamaan tuulettimen ruuvit ?