Omegan lämmityslaitteen puhallin temppuilee
Arvelinkin, että se kouru on jollakin tavoin poistettavissa kun poistaa teipit. Mutta en oma-aloitteisesti hoksannut näitä lukityskynsiä päissä, joten kiitos taas neuvosta. Uskon nyt selviäväni siitä kourusta kun osaan etsiä ratkaisua "oikeista" päistä. Muistatko vielä monellako ruuvilla tuuletin on kiinni? Kolme niitä oli nähtävissä, mutta yläpuolelle ei ollut näkyvyttä, joten siellä saattaa olla vielä yksi kiinnitysruuvi. Jos siellä on ruuvi, niin sen avaaminen saattaa olla paha paikka, vai onko?
Nyt pari päivää puhallin on toiminut moitteitta, eli sen jälkeen kun avasin sen suojan konehuoneen puolelta ja puhalsin sen pölystä puhtaaksi paineilmalla. Lisäksi suihkutin pikkasen crc:tä sinne sisään moottorin pyöriessä, joten mitä ilmeisemmin vika on joko hiilien jumittumisessa/kosketuksessa tai tuulettimen muussa jäykkyydessä. Siksi tuuletin on otettava auki, ja hiilien toiminta tarkistettava, ennen kuin lähden uutta tilaamaan. Nyt pakkasella en kuitenkaan ala sitä uudelleen purkamaan (koska se ei nyt toistaiseksi temppuile), kun ei ole lämmintä autotallia, joten jätän seuraavan purkuyrityksen odottamaan lämpimämpää säätä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Peveko on 2005-02-14 19:40 ]</font>
Nyt pari päivää puhallin on toiminut moitteitta, eli sen jälkeen kun avasin sen suojan konehuoneen puolelta ja puhalsin sen pölystä puhtaaksi paineilmalla. Lisäksi suihkutin pikkasen crc:tä sinne sisään moottorin pyöriessä, joten mitä ilmeisemmin vika on joko hiilien jumittumisessa/kosketuksessa tai tuulettimen muussa jäykkyydessä. Siksi tuuletin on otettava auki, ja hiilien toiminta tarkistettava, ennen kuin lähden uutta tilaamaan. Nyt pakkasella en kuitenkaan ala sitä uudelleen purkamaan (koska se ei nyt toistaiseksi temppuile), kun ei ole lämmintä autotallia, joten jätän seuraavan purkuyrityksen odottamaan lämpimämpää säätä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Peveko on 2005-02-14 19:40 ]</font>
kuinka vaikea projekti on tuon puhaltimen moottorin vaihto?
akkukenkä irti, voiko silti airbag lyödä silmille?
akkukenkä irti, voiko silti airbag lyödä silmille?
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
eikö kukaan viitsi vastata. "uusi" moottori on jo hankittu, vinkkejä moottorin vaihtoon?deep blue kirjoitti:kuinka vaikea projekti on tuon puhaltimen moottorin vaihto?
akkukenkä irti, voiko silti airbag lyödä silmille?
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
moottorin vaihto oli helppo homma kun näin jälkeen päin ajattelee:
hanskalokerin vasemmalta ja oikealta puolelta ruuvi/puoli pois, airbagin torxruuvit 3kpl (alakautta) pois. tämän jälkeen airbagia raottamalla näkyy 2 ruuvia jotka pitävät hanskalokeroa kiinni. tämän jälkeen hanskalokeron saa putomaan alaspäin, kannattaa varoa sisävalon virtajohtoa ettei mene poikki. moottorin edessä tosiaan on muovinen "kouru", teipit sen ympäriltä pois, kourun oikeassa päässä on "kynsi" joka pitää kourua paikallaan, kouru edestä pois. itse irroitin vielä puhaltimen putken jotta moottorin kaikki 4 ruuvia tuli näkyviin. ne pois ja moottori irtoaa sellaisessa muovisessa kotelossa
vaihdoin käytetyn moottorin vanhan tilalle, vanhaa kun käsin pyörittelin niin tosi kankeasti siivet pyöri, joku pieni jousi tipahti joten ei ihmekään että vanha moottori piti raklatusta ennen kuin sippasi kokonaan. "uusi" moottori tilalle, kamat paikalleen, testaus ja hyvin toimi! tyytyväisenä ajelin muutaman kilometrin, ja eiköhän tämä "uusi" moottori ala pitämään myös ylimääräistä ääntä! mietin että mikä vittu voi olla, en keksinyt muuta kuin että moottorin virtajohto ottaisi siipiin kiinni tjt? en vitutukseltani ole purkanut moottoria uudelleen...
huomasin moottoria kiinnittäessä koteloonsa, että jos kiinnitysruuvit vetää ihan naftiin niin kuin yleensä kiristetään, moottorin siivet eivät pääse pyörimään koska ne ottaa kiinni siihen koteloon? vanhassa moottorissa ei ollut mitään prikkoja moottorin ja kotelon välissä, joten en laittanut uuden kanssa myöskään? pitäisikö siellä olla, vai jätetäänkö ruuvit löysemmälle jotta siivet pääsee ongelmitta pyörimään?
hanskalokerin vasemmalta ja oikealta puolelta ruuvi/puoli pois, airbagin torxruuvit 3kpl (alakautta) pois. tämän jälkeen airbagia raottamalla näkyy 2 ruuvia jotka pitävät hanskalokeroa kiinni. tämän jälkeen hanskalokeron saa putomaan alaspäin, kannattaa varoa sisävalon virtajohtoa ettei mene poikki. moottorin edessä tosiaan on muovinen "kouru", teipit sen ympäriltä pois, kourun oikeassa päässä on "kynsi" joka pitää kourua paikallaan, kouru edestä pois. itse irroitin vielä puhaltimen putken jotta moottorin kaikki 4 ruuvia tuli näkyviin. ne pois ja moottori irtoaa sellaisessa muovisessa kotelossa
vaihdoin käytetyn moottorin vanhan tilalle, vanhaa kun käsin pyörittelin niin tosi kankeasti siivet pyöri, joku pieni jousi tipahti joten ei ihmekään että vanha moottori piti raklatusta ennen kuin sippasi kokonaan. "uusi" moottori tilalle, kamat paikalleen, testaus ja hyvin toimi! tyytyväisenä ajelin muutaman kilometrin, ja eiköhän tämä "uusi" moottori ala pitämään myös ylimääräistä ääntä! mietin että mikä vittu voi olla, en keksinyt muuta kuin että moottorin virtajohto ottaisi siipiin kiinni tjt? en vitutukseltani ole purkanut moottoria uudelleen...
huomasin moottoria kiinnittäessä koteloonsa, että jos kiinnitysruuvit vetää ihan naftiin niin kuin yleensä kiristetään, moottorin siivet eivät pääse pyörimään koska ne ottaa kiinni siihen koteloon? vanhassa moottorissa ei ollut mitään prikkoja moottorin ja kotelon välissä, joten en laittanut uuden kanssa myöskään? pitäisikö siellä olla, vai jätetäänkö ruuvit löysemmälle jotta siivet pääsee ongelmitta pyörimään?
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
menee oudoksi, kun ajaa suoraan tai loivasti/jyrkästi kääntyen vasemmalle, tuuletin ei pidä mitään ylimääräistä ääntä. ja kun taasen kääntyy vaikka risteyksestä oikealle niin moottori alkaa räplättämään. en tiedä, on sen verran henkimaailman vehe... jaksais joku päivä purkaa auki. niin ja se on myös ilmennyt että kun lähtee "kylmällä" autolla ajamaan, (siis päivän ensimmäistä ajoa) niin tuuletin toimii ok, mutta kun jonkun aikaa olet pyörittänyt niin alkaa tuo räplätys kuulumaan? ja tämä siis uudella lämppärin tuulettimen moottorilla, vanha räplätti koko ajan
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
kiitos kaikille hyvistä vastauksista asian tiimoilta
jatkan vielä aiheesta, lisää kummallisuuksia: kääntyessä liikenneympyrään ja sieltä pois ajaessa, juuri kääntövaiheessa lämppäristä tulee kovemmin ja lämpimämpää ilmaa kuin suoraa ajettaessa? siis toi liikenneympyräesimerkissä sen parhaiten huomaa, mut toki yleensäkin autoa jyrkemmin kääntäessä ilman puhallus on erilainen kuin suoraan ajaessa. huomasin tämän asian jo a-omegassa sekä sitä seuranneessa b-vectrassa
mistä tuossa on kyse?
jatkan vielä aiheesta, lisää kummallisuuksia: kääntyessä liikenneympyrään ja sieltä pois ajaessa, juuri kääntövaiheessa lämppäristä tulee kovemmin ja lämpimämpää ilmaa kuin suoraa ajettaessa? siis toi liikenneympyräesimerkissä sen parhaiten huomaa, mut toki yleensäkin autoa jyrkemmin kääntäessä ilman puhallus on erilainen kuin suoraan ajaessa. huomasin tämän asian jo a-omegassa sekä sitä seuranneessa b-vectrassa
mistä tuossa on kyse?
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
monet ovat kiljuen rientäneet vastaamaan yo. kysymyksiini, jatkan kuitenkin vielä aiheesta:
puhaltimen siivekkeet pääsevät liikkumaan akselinsa varassa arviolta puolisen senttiä. onko näin että ne siivekkeet EIVÄT pitäisi liikkua ollenkaan? mietin et jos ne liikkuu ja siten pääsevät johonkin hiertämään ja siitä kuuluu tuo ylimääräinen ääni?
puhaltimen siivekkeet pääsevät liikkumaan akselinsa varassa arviolta puolisen senttiä. onko näin että ne siivekkeet EIVÄT pitäisi liikkua ollenkaan? mietin et jos ne liikkuu ja siten pääsevät johonkin hiertämään ja siitä kuuluu tuo ylimääräinen ääni?
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
hyviä ohjeita...
tosi hyvä ohje tähänsaakka. lisäisin vielä tuohon hanskalokeron irroitukseen että siellä airbagin kannen alla on ainakin minulla 1 kpl kiinnitys ruuvveja sivusuunnasta joten irroituttaa vielä sivuilmanohjaimen. lähtee varovasti napsauttamalla.
kysymyksenä että mikä on ja paljonko maksaa se "harjan" näköinen systeemi ilmakanavassa jonka kautta virta menee lämmityslaitteen moottorille? jotain alumiini piikkejä useassa rivissä???
siinä välissä oli virta katkos minulla.
kysymyksenä että mikä on ja paljonko maksaa se "harjan" näköinen systeemi ilmakanavassa jonka kautta virta menee lämmityslaitteen moottorille? jotain alumiini piikkejä useassa rivissä???
siinä välissä oli virta katkos minulla.
Re:
Wanha ketju ja vastauksiakin olet näemmä saanut oikein urakalla, mutta koitetaan onneaapache kirjoitti: (...)
tyytyväisenä ajelin muutaman kilometrin, ja eiköhän tämä "uusi" moottori ala pitämään myös ylimääräistä ääntä! mietin että mikä vittu voi olla, en keksinyt muuta kuin että moottorin virtajohto ottaisi siipiin kiinni tjt? en vitutukseltani ole purkanut moottoria uudelleen...
huomasin moottoria kiinnittäessä koteloonsa, että jos kiinnitysruuvit vetää ihan naftiin niin kuin yleensä kiristetään, moottorin siivet eivät pääse pyörimään koska ne ottaa kiinni siihen koteloon? vanhassa moottorissa ei ollut mitään prikkoja moottorin ja kotelon välissä, joten en laittanut uuden kanssa myöskään? pitäisikö siellä olla, vai jätetäänkö ruuvit löysemmälle jotta siivet pääsee ongelmitta pyörimään?
Itellä täsmälleen sama ongelma kuin yllä, mutta moottori on oikeasti uusi Motonetistä haettu tekele.
Irrallaan moottori siihen kehykseensä vaihdettuna ei ääntänyt, mutta autoon kiinnitettynä siivet hinkkaa johonkin.
Saitko tuohon mitään selvyyttä, että miksi se hinkkaa? Pari päivää nyt hinkkaamista kuunnellut niin kai se on taas purettava, mutta olisi hyvä jos osaisi varautua jos sille jotais spesiaalia pitää tehdä.
Edit. Otin vielä silmän käteen, niin olitkin tuossa kertonut siivekkeen liikkuvan sivuttain. Itsellä ei muistaakseni sivuttain liikkunut eli lienee sitten eri vika kyseessä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omegan lämmityslaitteen puhallin temppuilee
Ketjun tyylin mukaisesti vastaan itselleni.
Eli vika löytyi, selvitystä ja kuvia täällä: https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 0#p2375117
Eli vika löytyi, selvitystä ja kuvia täällä: https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 0#p2375117
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual