Corsa D takasumuvalo ei toimi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Stumpix
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Syys 2020, 08:25

Corsa D takasumuvalo ei toimi

Viesti Kirjoittaja Stumpix »

Vuoden 2010 corsa 1,3 cdti, 5 ovinen. Ei peräkoukkua. Ei mennyt katsastuksesta läpi takasumuvalon takia. Ilmeisesti tuossa on vain yksi vasemmalla takana minkä pitäisi toimia? Vai onko jollain toiminnassa oikeanpuoleinenkin. Itse en tiedä kun ostin tämän vasta äsken käytettynä.

Olen vaihtanut poltiimon eikä auttanut. Vanha poltin näytti hyväkuntoiselta. Ja olen siis testannut auto käynnissä, valot kytkettynä päälle ja kun klikkaan takasumuvalonappia niin kojelautaan syttyy tämä takasumuvalon merkki. Mutta itse takasumari ei syty. Olen koittanut tutkia sähkökaavioita mihin sulakkeisiin ja releisiin tulisi kiinnittä huomiota, mutta tämä ei ole minulle täysin selvää. Osaako joku heittää ideoita mitä kannattaisi testata?

Pitäisikö sulakkeiden ja releiden olla ok kun kojetauluun syttyy tämä takasumuvalomerkki?

Sulakekaaviossa oli F7 fog lights 15A ja tämä minulta puuttui. Sen lisääminen ei auttanut. Etusumuvalojen relekin puuttuu niin liittyykö F/ kuitenkin enemmän etusumuihin?

Alla linkki albumiin jossa kuvia sähkökaavioista. Kuva myös konepellin alla olevasta sulakeboksista lähtötilanteessa ilman F7 sulaketta.

https://ibb.co/album/YcHwGF
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Corsa D takasumuvalo ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Jos nappiin syttyy merkkivalo niin jonkunlainen pyynti lähtee.
Korinohjainlaite käskyttää tuon takasumarin päälle ja ei ole sulakkeita eikä releitä.
Oletko katsonut että tuleeko sinne takavaloyksikölle keltaharmaaseen johtoon jännite kun takasumaripyynti on päällä.
Stumpix
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Syys 2020, 08:25

Re: Corsa D takasumuvalo ei toimi

Viesti Kirjoittaja Stumpix »

En ole katsonut mutta tämän mielellään tekisin seuraavaksi. Yleismittari löytyy mutta olen hieman käsi sen käyttämisessä. Eli rautalangasta vääntäen: mikä asetus siihen päälle, mistä mittaan punaisella johdolla, mistä mustalla ja mitä oletan/tulkitsen yleismittarin lukemista?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Corsa D takasumuvalo ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mittariin tasavirtapuoli ja 20V asetus.
Takavalon liitin paikallaan ja sieltä välistä koitat mitata.
Punainen johto siihen takavalolle tulevaan kelta/harmaaseen ja musta johto johonkin auton koriin mistä saa kunnolla maata.
Takasumarin pyynti päälle niin mittarin pitäisi näyttää noin 12V.
Vastaa Viestiin