B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Kuva
No niin tyhmänä kihnuttelin entisen omistajan peittelemiä ruosteita (pinta ) noin pari tuntia kunnes tökkäsin sormeni läpi parista kohtaa alapinnasta .
Joo elikä ensin putsailin näkyvät sitten irroitin muovihelmat ja putsailin lisää ( sitten vasta , omaa tyhmyytäni kokeilin ala pinnan) no tässä B 2 mallissa pintaruoste on pamahtanut läpi vaikka helman sisäpinnassa on ehjä keltainen kotekosuoja , yleensähän näissä puhkeaa sisältä ulospäin.
Jotenka näissä näyttääpi pintaruoste suosittavan helmapeltien vaihdon-ei kannata turhaan rapsutella luultua pintaruostetta
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tuossapa vuosien saatossa on oma tyyli kehittynyt alkuaikojen räpeltelystä (jota silloin luuli helpoksi) nykyiseen .
Välineitä on hyvä olla hitsauskoneen lisäksi = Raspiroope (nauhahiomakone ) paineilma iskutaltta , porakone , paineilma pistosaha (pieni) pikku kulmahiomakone -nämä vaihtotyöhön , maalaukseen sitten muut vermeet .

Homma alkaa mulla siitä että irrottelen tuolla paine ilma sahalla niin sanotusti pintapellin jättäen työvaraa että se uus pelti peittää varmasti :D
Tuo uusi pelti kannatta jos mahdollista vaihtaa ihan kokonaisena / olen kyllä usein jättänyt sen noin 10 cm pätkän eteen jos se on ehjä niin ei tarvi irrottaa lokasuojan alapäätä (helppo sekin olis tehdä) . Pellin loppu jämät irrotan ylhäältä oviaukon reunoilta pisteistä paineilmataltalla (myös taltta ja vasara käy) -ei tarvi pistehitsiporalla pisteitä aukoa (toki helpottaa) - ala sauma samoin irroittaen . Vaikein rasti on irrottaa ns välissä (helman sisällä) oleva tukipelti helman pinta pellistä / rälläkkä , taltta ja pora ja kärsivällisyyttä :peukku:
Hommassa on tärkeintä että sovitat sitä uutta kappaletta - on paskamaista täyttää migillä saumaa johon jäi ilmarakoa 2-3mm :banghead:
Opelin helmassa on se ns suhina tiiviste joka on tapeilla kiinni helmapellissä , nämä tapit olen aina tehnyt M3 ruuveista / kannattaa ostaa jotain 40mm pitkiä -on hyvä pitää kiinni kun hioo päät oikean kokoisiksi (M6 mutterin sisäreikä näytti alkuperäisiin mitaten sopivalta shapluunalta ) tarkkaan mitaten peltiin reiät oikeisiin kohtiin (käytin lovettua prikkaa asennus tukena että sain kaikki oikean korkuisiksi ) hitsillä kiinni nurjalta puolelta .
Nuo helmamuovin kiinnikkeet kiinnitän popniiteillä tai ruuveilla .
Homman idea on tosiaan se että älä tee poikittais saumaa vaan vaihda pelti pisteistä (ehdottomasti helpoin) . Nyt nuo "väli pellin " kiinnitys pintapeltiin , puhdista helman sisällä olevan pellin hitsauspinta kunnolla / tarkkaan mitaten poraa pintapeltiin vaikka 3 cm välein 6mm reijät joista hitsaat läpi ja saat nämä yhteen :peukku: nyt erittäin hyvä vinkki !!!! Huomasit ehkä että nyt taka ovi roikkuu - laita taka nurkasta tunkilla pieni jäkitys taka oveen ennenkun hitsaat nämä välipellin pisteet ja keskipilarin saumat helmapeltiin - niin tuleepi oikein takasin ja ovi toimii .
Kaikkiin ovi aukon reunus saumoihin (uudessa pellissä ) olet tehnyt 6mm reikiä noin 30mm välein kuten ala osan palteeseen ja putsannut huolellisesti vastapinnat .
Lukkopihdeillä puristat pellit yhteen ihan hitsattavan pisteen vierestä ja kopautat tuurnalla että ovat päin yhteen .
Nyt vain kaikki pisteet kohtalaisella virralla kiinni ja se yksi pystysauma ja keskipilarin sauma ja takapään sauma ja jos jäkitit sopivasti ovea takapäästä niin sekin asettui oikein :worship:
Nytpä vain hioskelet saumat tasan ja kittaat ja maalaat ja suojailet kotelosuoja aineella - muovihelman alakiinnitykseen olen käyttänyt isoja popniittejä ja tehnyt muutamia vedenpoistoreikiä (joista on helppo ruiskuttaa kotelonsuoja-aineet) .
Jotakin varmaan unohtui mutta tässä nyt jotain vinkkejä- korjataan virheet ja lisäillään myöhemmin .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tässäpä vähän sitten kuvia hanttimiehen puolelta alkaen pintavioista ja mitä löytyy sisemmältä purkaessa ja myöhemmin tulee kuvia korjauksesta .
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jännä juttu näyttää tosiaan että tämä kyseinen väri 68L Z 489 Campagnen päästää helposti ainakin helmoissa tuon ruosteen tekemään tuhojaan , mullakin noita muita värejä on ollut parikymmentä eikä niissä näy tuommosta . Ihan uteliaisuuttani olen katsellut Nettiauton ilmoituksia ja jännästi samassa värissä samassa kohtaa aina ruoste näkösällä / etu kynnys , sen noin 4 cm leveän muovilistan ( vaakapinnassa ) ja sen 2 cm leveän kumilistan (pystypinnassa ) välissä näkyy ja tietysti taka kynnyksen taka pää .
No nuo on kohtuudella pian korjattu ja pohja näyttää kelvolliselta .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Kuva
Näissä sovitetaan uutta helmapeltiä paikalleen -helmapalaan on hitsattu pala lokasuojan kaaripalasta , kuva valehtelee tuossa asennus välys on kyllä ok :peukku:
Kuva
Tässä kuvassa aikaisemmin mainitut tarvikkeet joilla oven alareunaan vastaava kumi tiiviste saadaan asennettua - lovettu prikka jolla kaikki "kiinnitys tapit" tulevat oikealle korkeudelle pellin pintaan nähden- M3 koneruuveista valmistetut kiinnitys tapit jotka hitsataan kiinni sisä puolelta . Helpointa estää tapin väärään asentoon asettuminen oli painaa tasaisella kivellä kannasta peltiä kohti sen jälkeen kun tappi oli reiässä ja prikka välissä .
Kuva
Kuva
Näissä kuvissa näkyy kiinnitys tapit , joiden "juuren" puhdistin pistehiekkapuhaltimella ja pohjamaalasin tukevasti jälkeenpäin molemmin puolin .
Myöskin pistehitsausta varten tehdyt reiät näkyvät - ylemmät olivat helpommat koska niille on paineilma reiitin , alareunan pieni pokkaus esti ko työkalun käytön , toki sen pokkauksen olisi voinut poistaa mutta jätin kuitenkin ja tein reiät poraamalla .
Kuva
Kuva
Näissä kuvissa on esitöitä etupään ja keski tolpan liitospintoihin .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Eikö nämä kävisi kumitiivisteen kiinnitykseenkin: 90033713 ?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

:worship: :worship: TOTTAKAI käy -en oo tienny että noita on :peukku: Saiskohan noita mittojen mukaan ihan vaikka Wurthilta tms , ei tullu mieleenkään että ne on popniitit - luulin että ne on tyssähitsatut tapit :D Kiitos , nyt tietää ens kerralla .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

On ne alunperin hitsatut, mutta näillä korjaukset helpommin :) Epäilen ettei saa muualta kuin merkkiliikkeestä täysin samanlaisia. Ei taida sielläkään maksaa kuin euron kappale.

Edit: taitaapa löytyä wurthiltäkin. Art. No. 0500 133
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Monessa paikkaa löytyy Wurthin löysin kans -kun kaveri palaa lomalta kysyn hinnan se on siellä töissä -voikohan nuo tosiaan olla yli eur/kpl kuten vaikuttaa .
Sillon vielä oma metodi on käyttökelpoinen ja halpa :)
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mulla pitäis olla noita noita niittejä jossain pussillinen.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Tuossa on pohjan pistehitsaus reiät joilla se liitetään sisärakenteisiin .
Kuva
Tuossapa helma on paikoillaan ja piste pisteeltä aletaan hitsaamaan kiinni .Ala sauma on mukava nostaa Omegan omalla tunkilla oikeaan kohtaan ja nipistella lukkopihdeillä hitsauksen ajaksi kuten muutkin pistehitsaus saumat .
Tärkein kohta jossa vielä voi söhlätä on takapää joka mielellään asettuu liian kauas oven vastin pinnasta kaarevalta osaltaan jotenka ennen lopullista hitsausta ja päätykappaleen tekoa lokasuojan sisälle on reuna säädettävä oikealle etäisyydelle niin että oven kaareva tiiviste vastaa peltiin . Muutenhan saa varmuudella kurat sisään :peukku:
Sade keskeytti ulkotyöskentelyn jotenka helma valmistuu mahdollisesti huomenna :yes:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Tässäpä tarpeellisiksi osoittautuneita työkaluja oikealla joka hommassa tarpeen pitkän mallinen puhallus pistooli sitten raspi roope , sillä pääsee hiomaan uskomattoman ahtaistakin paikoista ja ebaysta saa hioma nauhoja ja uusia kärkipyöriä edullisesti (molempia kuluu runsaasti) -seuraavana paine-ilma taltta (tähän saa monia mielenkiintoisia kärkiä-myös pakoputki liitosten aukaisuun yms) , syy miksi tämän paine-ilma liitin on noin metrisen letkun päässä on se että kahvaan liitettynä iskuliike tuhosi liittimen aina lyhyen käytön jälkeen ja näin se kestää .Seuraavana on kaikille tuttu suorakara hiomakone , kätevä mutta ei sitten toimi pikku kompuralla -viimeisenä kätevä monitoimi värkki jolla voi pokata pellin päällekkäis hitsausta varten ja reittää pistehitsausta varten .
Kuva
Tässä vuoden 1979 Kemppi Kempomat 163S ,vielä 90 luvulla parhaaksi kautta aikain ohut levy hitsaukseen sopivaksi koneeksi kehuttu (nyt on aika ajanut ohi mutta silloin ammattilaiset olivat sitä mieltä ) , kone on viettänyt nuoruutensa konepajassa kovassa työssä ja sen jälkeen entisen työpaikkani (hitsaus laite korjaamon johtajan harraste koneena josta siirtyi minulle 1990) jotenka pian 30 vuotta on yhteistä taivalta -2kpl muuntajan pakkaa ja kytkimet ja kolvi on uusittu sekä tasuri on vaihdettu 200 appeerisen Kempin tasuriin -moitetta en koneesta voi esittää-jos tämmöisen löydätte halvalla niin ostakaa ja ihastukaa :peukku:
Kuva
Tuossa takapää rupee valmistumaan, puuttuu vielä loppusäätö ja se pääty pala lokasuojan sisälle (sen hitsausta varten kaarella on reiät) .
Kuva
Etu osa on tuossa loppu hiontoja ja kittejä ja maaleja vailla + tietysti muovi helman kiinnikkeitä .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

No tämä päivä kului lähinnä valmisteluun ja lokasuojan reunan puhdisteluun ja pohja maalaukseen :yes:
Kuva
Tuossa pohjustettuna puhdistus hionnan jälkeen lokasuojan reunan kaari .
Kuva
Tuossa taka reuna joissa huolellisen puhdistuksen jälkeen Noverox käsittely (musta ruosteen muuntoaine) ja takana Sikaflex korikitti - päätin jättää korvaamatta nuo pienet reuna puutteet koska eivät mielestäni vaikuta mihinkään . Kaaren sisäpuoli on nyt puhdistettu 3M laikalla kirkkaaksi ja siellä on Sikafex korikitti , ja lokasuojan kaaressa ei ollut , yllätys yllätys kuin pieni pinta ruoste jotenka peltiä ei tarvinnut poistaa :peukku:
Lokasuojan reunan hionta kirkkaaksi hoitui näppärästi raspi roopella (nyt kylläkin pienemmällä mallilla jonka aikanaan ostin pienoismalli hommiin ) toki tuo isompikin käy kun varoo ettei lipsahda ehjälle pinnalle :yes:
Kärkipyörä tuntuukin tuossa isossa olevan tiensä päässä joten tilasin 3 kpl hionta vartta kärkipyörineen varalle Englannista 9£/kpl ja pari koko värkkiä hintaan noin 70 eur kun Suomen hinta on noin 99e/kpl - näillä laskeskelin pärjääväni sen kun näin vanha äijä enää autoja hitsailee :hypocrite:
Kuva
Tuossa etu reuna johon lisään pienen pääty palan ja käytän tiivistykseen Sikafex korikitin , pohjamaalin ja massan .
Kuva
Kuva
Eipä paljon näkyvää tullut Torstain aikana kun emäntä raahas mukaansa kauppareissulle :cry:
Pääty tuli hitsattua ja pohjustettua ja helma sisältä kotelosuojattua . Kuvassa muuten näkyy mainio maadoituspuristin , on tarkoitettu 600 amppeerin virralle tuli edukkaasti työmaalta :peukku: ollut käytössä pian 25 vuotta - tämän kun kiertää kiinni kohteeseen niin toisin kuin ne pyykipoika malliset tätä ei tarvi kertaakaan homman kestäessä käydä ravistelemassa -virta kulkee eikä räpsi :yes:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Tuossa on sisälokasuoja massattu ja nuo muoviset suojat on tiivistetty korikitillä , muuten paitsi alhaalta , aika lailla falskaavat kuraa väliin ilman tiivistystä .
Kuva
Huomenna väriä ja listat paikolleen ja loppu pohjan tarkistusta ja massausta sekä uudet jarrukamat ennen ajoa :peukku:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja sepse »

On muuten kalliita nuo niitit /Vauxhal myymälässä 2.99 puntaa+ postikulut/kpl :banghead:
Taikka sama kauppa yli 9 euroo /kpl sis postitus .
Wurth Suomen valikoimassa ei oo eli erillis tilaus tarvitaan ja kalliiksi tulee :no:
Taitaa marmoritiski jäädä halvimmaksi :roll:
Saatan jatkossakin valmistaa itse näillä hinnoilla.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: B2 Omega Helmat , vähän ohjetta lisätty .

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin