led-poltin ei pala kunnolla

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

led-poltin ei pala kunnolla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Tälläsin 1,9 cdti vectraan, vm. -08, 80 W ledit lyhyisiin. Syttyivät kyllä, mutta himmeinä ja mittaristossa palaa tuttu aurinko. Auton kun sammuttaa, vilkuttelee vähän aikaa molempia lyhyitä vuorotellen. ei taida mennä riittävästi jännitettä lampuille ja taida boxi tunnstaa.

Eli kysymys: normihalogenin ampeerimäärä (55W/12V) on noin 4,6 A. Samalla laskukaavalla led tuottaisi noin 7A:n vastuksen, mutta viisaat kertoivat, ettei kaava päde ledeihin. Mitä teen?

a) laitan isompiwattiset lamput?
b) laitan jännitevastuksen (?), lieneekö oikea termi?
c) heitän kuikkaa
d) jotain muuta, mitä?

Vaimolle rakensin -02 relluun ns. lisävalovirityksen suoraan ajovaloihin 70A releen kautta 200 w led-polttimoille ja ON VALOA ON! Vanhempi "järjestelmä".

Kommentteja, kiitos!

pm
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: led-poltin ei pala kunnolla

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Riittävän laadukkaat can-bus ledit kun laittaa niin toimii. Tosin silloinkin välkkyy valot sammutettaessa.
Toinen vaihtoehto on laittaa riittävän iso kuormitusvastus, mikä kuitenkin hieman kuumenee. Sillä saa välkkymisen pois.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: led-poltin ei pala kunnolla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo LED -polttimon himmeänä palaminen tai sen välkkyminen ei johdu varsinaisesti CAN-väylä tekniikasta vaan lampuille tehdystä jännitteen vakioinnista. Se on tarkoitettu alkuperäiselle halogeenipolttimolle. Vakiointi tehdään suhteellisen matalataajuisena pulssinleveysmodulaationa, jossa jännite on päällä/pois- tyyppiä. Normaali halogeeni hitautensa vuoksi (hehkulanka) palaa samalla kirkkaudella, vaikka jännite pätkii. Toisin on LEDien kanssa. LED on nopea reagoimaan ja saa sen käyttäytymään eri tavoin. Palaa himmeänä tai välkkyy.

Tuo pulssisähkön voi yleensä koodata pois päältä ainakin TECHllä. Tämä asetus vastaa alkuperäisten xenoneiden asetusta. Näin yleensä. Muutoin omatoimisesti tuohon pitäisi rakentaa releytys ja sille suodatuskonkka, jotta rele ei "pärise". Releen kautta sitten suoraan sähkö polttimoille. Tämä auton sammuttamisen jälkeinen välähtelykin loppu tuolla releytyksellä. Tämä jälkikäteen ilmenevä välähtely johtuu auton tekemästä tarkistuspulsseista polttimoille, joilla tutkitaan polttimoiden kuntoa.

Näitä sopivilla keinokuormilla varustettuja LED- polttimoita on tarjolla, mutta ne eivät tähän edellä mainittuihin ongelmiin välttämättä auta. Ne on varsinaisesti tarkoitettu palaneiden polttimoiden virheilmoitusten estämiseksi. Hyvällä tuurilla, näin kai voi sanoa, keinokuorma saattaa estää tuon jälkivälähtelyn, kun testipulssin jännite hiukan alenee kuormituksen myötä. Ajonaikaiseen vilkkumiseen tai himmeänä palamiseen se tuskin auttaa, kun tämä pulssisähkö pitäisi saada pois tai suodatettua.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin