Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Alkutalvesta ESP alkoi vihoitella. ESP valo syttyy nykyään heti startatessa eikä toimi missään tilanteessa ajon aikana. ABS pelaa kyllä. Toisinaan toiseen näyttöruutuun tulee ratin ja huutomerkin kuva, tämän ilmestymiseen olen huomannut olevan ratin asennolla vaikutusta. Tuo ratin kuva aika ajoin häviääkin ajon aikana mutta ESP pysyy kuitenkin poissa päältä. Vakkari pelaa normaalisti.
Voisiko ratin asentoanturi olla rikki? Katsastuskin lähenee, joten kuntoon pitäisi saada. Miten lähtisi edistämään ja onko muita veikkauksia vian aiheuttajasta? Minkälainen/hintainen osa jos anturi kyseessä ja onko itse tehtävissä jotain tämän eteen vai vaatiko marmoritiskin kalibrointia tms?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Mikä vikakoodi?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

B1020-0F SRS Steering Angle Sensor Signal Circuit Range/Performance
U2143-71 Invalid Data from SAS (Steering Angle Sensor)
U2139-71 CAN-Bus CIM Message Range/Performance

Sitten on pari muuta pienempää vikakoodia jotka eivät tähän liity.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Elikkä cim vikaan varsinkin tuo ylin viittaa jos käytät foorumilla hakua.

Jos laitat ehjän käytetyn cim yksikön tulee se nollata luovuttavasta autosta. Foorumilta löytyy varaosaa.
Tai megawaux.uk (nakkaa googleen) englannista.

Pelkän anturin voi vaihtaa yksikköön eikä vaadi koodausta mutta käytä hakua foorumilla vikakoodilla
viewtopic.php?f=23&t=258791&p=2375867&h ... m#p2375867
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Asiaa tässä tullut nyt selviteltyä ja ohjauskulma-anturista on n. 10 astetta "pimeänä" lukijan mukaan. Tuo ratin irrotus vaikuttaa aika simppeliltä toimenpiteeltä ja tarkoitus olisi hankkia pelkkä anturi ja vaihtaa se itse. OP Comin kalibrointi ainakin tuntuu toimivan kun kokeilin tehdä sen tuolle nykyiselle anturille. Vikakoodit ja valot saa nollattua kyllä jos ratti on tuon "pimeän" alueen ulkopuolella, mutta palaavat taas kun ratin kääntää tiettyyn asentoon.
Olen kysellyt uutta CIM moduulia suomesta ja maksaa n. 420e.
Mm. Megavauxilta löytyy purkuosana koko CIM moduulia n. 50 punnalla, onkohan näitä mahdollisesti nyt sitten montaa erilaista vai onko pelkkä kulma-anturi kaikissa sama? Tuosta kokonaisesta CIM moduulista jäisi sitten loput lähinnä varaosiksi. Reilut 3 viikkoa olisi aikaa uusintakatsastukseen :roll:
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... alibrointi

Mä vaihtelin joskus kanssa pelkän anturin. Linkissä on kuviakin puretusta CIMmistä. Tosin kuvat on photobucketissa ja vaatii sen embed fix laajennuksen että näkyy.

Kaikissa CIMmeissä ei ole ohjauskulma-anturia eli se kannattaa huomioida kun käytettyä hankii.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näihin CIM-yksiköihin on vaihdettu pelkkää kääntökulma-anturia käytetyistä CIM:eistä, ainakin Vectra C:n ja Saab NG9-3 kohdalla. Riski on tietenkin siinä, ettei tuon käytetyn CIM:n anturi ole juuri sen kummempi.
Näin tehden ei tarvitse "naittaa" uutta CIM:ä autoon vaan ainostaan tehdä lopuksi tuo kääntökulma-anturin kalibrointi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Eikös se anturi ole kuitenkin esim. tässä tuotteessa mukana? Vastaavia paketteja on ebayssa aika paljon tarjolla. Nähtäväksi tosiaan jää miten pitkäikäinen on purkuanturi.
Onko itse anturi miten kiinni tuossa muovirungossa?

Sitten vielä yksi peruskysymys, kun hommaan ryhtyy, irrotanko nyt akusta plus vai miinusnavan kun siitä tuntuu olevan kahta mielipidettä :lol:
Tämä siis siksi että airpäkki ei tulisi silmille.

https://www.ebay.de/itm/Opel-Signum-03- ... SwxmValuIH

EDIT:
Vielä toinenkin esimerkki jossa ehkä hinta paremmin kohdallaan:
https://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-C-Sig ... Sw1J5aq6aH
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ensin miinus ja vaikka pala lattiamattoa väliin että pysyy erillään. Muista odottaa varoaika. Jos et odota niin saa ainakin vikakoodeja poistella.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

kamikaxe kirjoitti: 18 Maalis 2018, 19:54 Eikös se anturi ole kuitenkin esim. tässä tuotteessa mukana? Vastaavia paketteja on ebayssa aika paljon tarjolla. Nähtäväksi tosiaan jää miten pitkäikäinen on purkuanturi.
Onko itse anturi miten kiinni tuossa muovirungossa?

Sitten vielä yksi peruskysymys, kun hommaan ryhtyy, irrotanko nyt akusta plus vai miinusnavan kun siitä tuntuu olevan kahta mielipidettä :lol:
Tämä siis siksi että airpäkki ei tulisi silmille.

https://www.ebay.de/itm/Opel-Signum-03- ... SwxmValuIH

EDIT:
Vielä toinenkin esimerkki jossa ehkä hinta paremmin kohdallaan:
https://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-C-Sig ... Sw1J5aq6aH
Mun mielestä ekassa linkissä on myynnissä vain airbag kierukkasysteemi eikä mitään muuta CIMmiin liittyvää kuin tuo muovinen kansi. Puuttuu koko piirilevy ja kotelon pohja.

Tokassa linkissä näkyy olevan koko paketti, sitä en tiedä onko siinä tuo anturi vai ei.

Anturi on kiinni vain painamalla eli lähtee vetämällä kevyesti. Kannattaa sitten olla tarkkana kasaamisessa että kaikki pinnit menee takaisin oikeille paikoille.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Mun mielestä ekassa linkissä on myynnissä vain airbag kierukkasysteemi eikä mitään muuta CIMmiin liittyvää kuin tuo muovinen kansi. Puuttuu koko piirilevy ja kotelon pohja.
Joo, tuo kävikin tuossa jo alkuviikosta selväksi kun asiaa lisää tutkin. Tilasin tuollaisen jälkimmäisen tyyppisen purkupaketin Latviasta. Myyjän mukaan sisältää kaiken oleellisen (myös anturin) ja laite toimivana purettu. Tässä purkuosassa tulee vilkun viikset ym. rensselit mukana, jääpähän mahdollisesti itselle sitten varaosaksi niitäkin hyllyyn. Itseasiassa DHL:ltä tuli jo tekstari että vielä tänään tuodaan paketti kotiovelle. Viikonloppuna tarkoitus koittaa vaihtaa anturi, ymmärsinkin että haastavin paikka projektissa lienee tuo CIMmin takaisinlaitto pinnien osalta.
Pitää palailla asiaan kun homma (toivottavasti) tulee kuntoon.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Helppo homma se on kunhan on kärsivällinen sen CIMmin kasauksessa. Alla vielä kuva omasta puretusta jossa näkyy oikealla alhaalla se kääntökulma-anturi, sama kuva on kyllä tuossa topicissa jonka jo aiemmin linkitin:


Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Kiitoksia kuvasta. DHL tuossa toikin jo purkuosan, purkasin sen jo harjoitusmielessä ja kasasinkin pariin kertaan. Vaikuttaa loppujen lopuksi aika simppeliltä hommalta. Anturin ratas saa ilmeisesti olla missä asennossa vaan, kalibroitaessa sitten softa sitten "nollaa" sen?
Mitenkä tämä koko CIM paketti on muuten kiinni ohjauspylväässä? Äkkiseltään en tuossa nähnyt sen oloisia ruuvin reikiäkään?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Juu anturin asennolla asennusvaiheessa ei merkitystä, asennuksen jälkeen vaan kalibroidaan kohdalleen esim OP-Comilla. Jos en ihan kauheesti väärin muista niin toi paketti on kiinni ohjauspylväässä takaa metallipannalla ja yhdellä pultilla, tästä en kuitenkaan ole ihan varma ku räpläsin viimeksi yhden Pösön viiksipakettia niin voi muistelmat olla siitäkin :)

Tuota airbägin kierukkaa ei sitten kannata pyöritellä pakettia räplätessä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
kamikaxe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2011, 08:41

Re: Vectra -05 GTS ESP-ongelma

Viesti Kirjoittaja kamikaxe »

Noniin, remontti tehty ja homma kunnossa! :thumbsup: Vikavalot hävisi jo ekassa startissa eikä vaatinut edes kalibrointia ensin (joskin tein sen kuitenkin). CIM oli tosiaan eräänlaisella metallipannalla pylväässä kiinni ja lähti irti melko näppärästi. Systeemin kasauskin meni melko vaivatta, olisiko pari tuntia mennyt koko projektiin kun rauhassa teki.
Kasauksen jälkeen avaimen ja lukkopesän kanssa oli alkuun ongelmaa, avain ei ekalla kerralla meinannut kääntyä 0-asennosta millään eteenpäin, liekö rattilukon kielen asemoinnissa jotain pientä häikkää? Tuo vaiva kuitenkin pikkuhiljaa alkoi hävitä (osat hakeutuneet paikoilleen?) ja tämäkin pelaa nyt 100%.
ESP ja kaikki ratin toiminnot toimii niinkun pitääkin. Suosittelen kyllä samaa projektia muillekkin, lopulta helppo homma, kuten aiemmin jo mainittukin että CIMmin kasaus vaatii huolellisuutta.
Vastaa Viestiin