Insignia kaukovaloavustin

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Llapaa
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 00:14

Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja Llapaa »

Terve!

Mulla on Insignia vuosimallia -10.
Autostani löytyy kaukovaloavustin, joka kytkeytyy päälle ajovalomodessa "auto". Ongelmana on siis se, että kaukovaloavustin toimii ihan miten sattuu. Välillä vastaantulijat joutuu väläyttämään pitkiä, kun avustin ei kytke kaukovaloja pois päältä ja välillä taas kun auto tulee vastaan, niin avustin normaalisti kytkee pitkät pois, jonka jälkeen sekunnin päästä taas päälle, jolloin vastaantulija vilkuttaa pitkiä.
Kaukovaloavustin kytkee pitkät päälle myös taajamassakin silloin tällöin, jossa jo muutenkin paljon valoa. Onko muilla ollut tuon kanssa ongelmaa? Onko kellään hajua miten tuota lähtee yrittää korjaamaan? Olen nyt iltaisin aina laittanut perus ajovalot päälle ja päivisin laittanut taas auto-modeen, jotta pelkät päivävalot syttyvät. Kiitos jo etukäteen vastauksista! :peukku:

-Lauri
Opel Insignia 2010
jonze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 06:56

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja jonze »

Itsella -13(ei facelift) ja kaukovalo avustin kytkeytyy päälle vasta kun kaksi kertaa peräkkän tökkää pitkien viikseä eteen päin. Jos käsin sammuttaa pitkät viiksestä, sammuu tuo automatiikka itsestään. Itse avustin toimii muuten hyvin mutta kuorma autoihin reagoi melko huonosti jostain syystä
majuva
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 348
Liittynyt: 14 Loka 2009, 06:40
Paikkakunta: vihti

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja majuva »

Onko tuulilasi missä kunnossa siitä peruutuspeilin kohdalta missä sijaitsee se kamera tai pyyhkijät jos jättää siihen kohtaan jotain niin vois häiritä sitä.
Inex partners oy paikalla mutta ei läsnä :)
Nykyiset:insignia st -18 1.6cdti 176tkm
Astra k -16 1,4T 175tkm
Entiset insignia 09 418tkm ja x määrä ooppeleita :bonk:
jonze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 06:56

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja jonze »

Tossa kun kehuin että toimii aika hyvin omassa insigniassa niin nyt ei toimi ollekkaan. Kun kytkee avustimen päälle syttyy mittaristoon se merkki valo ja taulus lukee että avustin kytketty. Mutta valot ei syty vaikka on pimeetä ja vauhtia tarpeeksi. Pyyhkijät on uudet, lasi naarmuton ja ei kiven iskeämiä. Ainut mikä muuttunut viime talvesta on se että nyt lasisa turtle wax viis sateesta. Oisko mahdollista että siitä tullut jokin kalvo kameran eteen??
jonze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 06:56

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja jonze »

jonze kirjoitti:Tossa kun kehuin että toimii aika hyvin omassa insigniassa niin nyt ei toimi ollekkaan. Kun kytkee avustimen päälle syttyy mittaristoon se merkki valo ja taulus lukee että avustin kytketty. Mutta valot ei syty vaikka on pimeetä ja vauhtia tarpeeksi. Pyyhkijät on uudet, lasi naarmuton ja ei kiven iskeämiä. Ainut mikä muuttunut viime talvesta on se että nyt lasisa turtle wax viis sateesta. Oisko mahdollista että siitä tullut jokin kalvo kameran eteen??

Eikö kellään tietoa missä vois olla vika? Mikä noista kameroista on se joka tunnistaa tuon edessä olevan autons valot? Taustapeilin takan? Vai se mikä on siinä peilin jalassa vai sitten se mikä näkyy vain ulkoapöin ihan siinä keskellä sitä mustaa isoa länttiä peilin kohdalla? Pitänee vissii mennä länsiautoon kysyy et missä vois piileä vika.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa on valojen toimintaselostus:

Jos automaattiset kaukovalot eivät toimi , kannattaa luettaa järjestelmän vikakoodit.
Automaattisten kaukovalojen ohjaukseen vaikuttavat kojelaudan päällä oleva valoisuusanturi , tuulilasissa oleva valoisuusanturi ja peilin jalassa oleva kamera.
Kamera tunnistaa vastaantulevan auton ajovalot ja edellä ajavan takavalot.
Alkupään Insignioissa on ollut ongelmia noissa valoissa ja se poistunee softamuutoksella.
Jos auton omat xenon - polttimot ovat erittäin tehokkaat (esim. +50% , tms ) , voi pitkien valojen kytkeytyminen vaikeutua.

Ulkovalojärjestelmien kuvaus ja toiminta
Ulkovalot
Ulkovalojärjestelmä käsittää seuraavat valot:

• Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö

• Ajovalot

• Mukautuvat etuvalot

• Valoisan ajan ajovalot (DRL)

• Etusumuvalot

• Sumutakavalot

• Seisontavalot, takavalot, rekisterikilven valot ja äärivalot

• Suuntavalot

• Hätävilkku

• Sivuvilkut

• Jarruvalot

• Peruutusvalot

Lähivalot (normi) RPO TT4
Ajovaloissa on 2 vaihdettavaa, yhden hehkulangan polttimoa tai 2 suurjännitepurkausvaloa (HID-polttimoa) ja esikytkentälaitetta auton kummallakin puolella, joilla saadaan aikaan kauko- ja lähivalot.
Ajovalojen alempi polttimo on kaukovalo ja ylempi polttimo lähivalo.

Ajovalot voidaan sytyttää 3 eri tavalla:

• Ajovalokytkin on ON-asennossa: tavallinen käyttötapa

• Ajovalokytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa: valojen automaattinen käyttö

• Ajovalokytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa, ja tuulilasinpyyhkimet toiminnassa päivävalo-olosuhteissa: valot syttyvät 6 s kuluttua

Korielektroniikan ohjausyksikkö (BCM) ohjaa ajovalojen toimintaa edellä selostettujen tietojen mukaan. Kun BCM saa pyynnön sytyttää lähivalot, BCM toimittaa B+ jännitteen lähivalojen releen kautta vasempaan ajovaloon ja päiväajovalojen releen kautta oikeaan ajovaloon. Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen lähivaloille, jolloin lähivalot syttyvät. Kun BCM saa pyynnön sytyttää kaukovalot,
BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen releen käämi saa toimintajännitteen, jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat.
Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kaukovaloille vasemman kaukovalon ja oikea kaukovalon sulakkeiden kautta, jolloin kaukovalot syttyvät.

Suurjännitepurkaustyyppiset (HID) lähivalot (ylemmät) RPO TT2/TT6
Varoitus: Turvavarusteiden laukaisujärjestelmä synnyttää korkean jännitteen ja virran. Vakavien sähköiskujen ja palovammojen estämiseksi:

• Älä koskaan avaa HID-järjestelmän ballastia tai purkausputken käynnistintä.

• Älä koskaan mittaa HID-järjestelmän ballastin lähtöliittimen ja purkausputken väliltä.


BCM ohjaa ajovalojen toimintaa edellä selostettujen tietojen mukaan. Kun BCM saa pyynnön sytyttää lähivalot, BCM maadoittaa lähivalojen releen ohjauspiirin. Näin lähivalojen releen käämi saa toimintajännitteen, jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat. Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kummankin lähivalon HID-polttimoon vasemman lähivalon ja oikean lähivalon sulakkeen kautta, jolloin lähivalot syttyvät. Kun BCM saa pyynnön sytyttää kaukovalot, BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen releen käämi saa toimintajännitteen, jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat. Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kummankin lähivalon HID-polttimoon vasemman kaukovalon ja oikean kaukovalon sulakkeen kautta, jolloin kaukovalot syttyvät.

Lampun käyttövirran korotus
Kumpikin esikytkentälaite vaatii hyvin suuren virran, jotta valojen syttyisivät ja käyttövirran korotus toimisi normaalisti. Käyttövirran korotuksella kuvataan polttimoille tarvittavaa ylimääräistä tehotasoa.
Tasaisen toiminnan aikana syöttövirran tarve on vähäisempi kuin ampeerimäärä sytytyksen aikana. Kun sytytin sytyttää polttimon ja valokaari muodostuu, esikytkentälaite käyttää toimintajännitettä tarvittavan käyttövirran korotukseen, jotta polttimo jatkaisi palamistaan. Valon voimakkuus kasvaa nopeasti hämärästä hehkusta erittäin voimakkaaseen valoon. Tätä kirkasta valoa kutsutaan tasaisen toiminnan tilaksi. Muutaman sekunnin kuluessa siitä, kun valokaari on muodostunut polttimon sisälle, tasaisen toiminnan tila on saavuttanut lähes täyden tehon. Pian sen jälkeen tasaisen toiminnan tila saavuttaa 100 prosentin arvon. Suuri tehotaso on tarpeen, jotta polttimo saatettaisiin näin lyhyessä ajassa tasaisen toiminnan tilaan. Suuri tehotaso mahdollistaa polttimolle SAE-normin mukaisten valovoima- ja syttymisaikamääritysten saavuttamisen.

Milloin HID-polttimo vaihdetaan
Viallinen polttimo, polttimon käyttöikä loppuu, kun toiminta muuttuu ikääntymisen myötä epävakaaksi. Polttimo saattaa sammua ensin sattumanvaraisesti ja odottamatta, ehkä vain kerran 24 h aikana.
Kun polttimo alkaa sammua sattumanvaraisesti, esikytkentälaite sytyttää polttimon automaattisesti 0,5 s aikana. Esikytkentälaite antaa polttimoon uuden sytytyksen niin nopeasti, että sammumista ei välttämättä edes huomaa.
Polttimon ikääntyessä se voi alkaa sammua useammin, lopulta yli 30 kertaa minuutissa. Kun polttimo alkaa sammua useammin, esikytkentälaitteeseen menee toistuva ja äärimmäisen suuri syöttövirta.
Toistuvat ja äärimmäisen usein tapahtuvat uudelleenkäynnistykset tai uudelleensytytykset ilman, että esikytkentälaitteella on aikaa jäähtyä, vahingoittavat esikytkentälaitetta pysyvästi.
Kun esikytkentälaite tunnistaa toistuvia ja liian usein tapahtuvia uudelleensytytyksiä, se ei enää jatka polttimon sytytysyrityksiä. Esikytkentälaite lakkaa toimimasta ja valo sammuu.

Seuraavat oireet ovat huomattavia merkkejä toimimattomasta polttimosta:

• Lepattava valo, aiheutuu viallisen polttimon alkuvaiheessa

• Valojen sammuminen, esikytkentälaitteen tunnistaessa uudelleensytytysten toistuvan usein

• Värimuutos - Valo saattaa muuttua punertavahehkuiseksi.

Esikytkentälaitteen vikapiirin palauttaminen edellyttää syöttövirran katkaisemista. Katkaise esikytkentälaitteen syöttövirta sammuttamalla ja kytkemällä valot uudestaan.
Valojen sammuttaminen ja uudelleen sytyttäminen nollaa koko vikapiirin esikytkentälaitteessa kunnes äärimmäisen suuri toistuva polttimon uudelleen sytytys esiintyy seuraavan kerran.
Kun äärimmäisen suuria polttimon toistuvia uudelleen sytytyksiä ilmaantuu, vaihda sytytin-/valopurkausputki. Esikytkentälaite aloittaa käynnistysprosessin, kun sytytin/valopurkausputki vaihdetaan.
Syöttövirran toistuva palauttaminen voi aiheuttaa sisäisten komponenttien ylikuumenemista ja pysyvän vian esikytkentälaitteeseen. Anna laitteiden jäähtyä muutama minuutti palautusten välillä.

Polttimoviat ovat alussa usein satunnaisia ja vaikeita todentaa. Polttimot, jotka eivät ole toimintakuntoisia, voidaan tunnistaa seuraamalla niiden kunnon heikkenemistä seuraavan 100 h käytön aikana.

Vaalea väri
Valkoisen valon värilukema eroaa tavallisista ajovaloista. Hyväksyttävän valkoisen valon alue on leveä verrattuna halogeenivaloihin. Siksi vähäiset ajovalojen sävyerot oikean ja vasemman ajovalon välillä ovat normaaleja.
Normaalin vaihtelualueen toisessa päässä olevan HID-polttimon värisävy voi erota huomattavasti alueen toiseen päähän sijoittuvasta polttimosta. Värisävyero on normaali. Vaihda valopurkausputki vain,
jos polttimon ei enää määritellä olevan toimintakunnossa.

Mukautuvat etuvalot
Adaptiivinen etuvalojärjestelmä käsittää seuraavat rakenneosat:

• Ajovalojen ohjausyksikkö

• Ajovalojen vasen toimilaite

• Ajovalojen oikea toimilaite

Dynaaminen kaarrevalo
Kaarrevalojärjestelmätoiminto riippuu seuraavista signaalin tuloarvoista:

• Ohjauskulma

• Ajoneuvon nopeus

• Kallistusnopeus

Kyseinen kääntökulma lasketaan auton nopeuden ja ohjauspyörän kääntökulma-arvon perusteella.

Kaarrevalo
Kaarrevalo aktivoituu automaattisesti, kun auton nopeus on alle 40 km/h (25 mph), kun suuntavilkku kytketään ja/tai ohjauspyörän kääntökulma muuttuu suorasta ajolinjasta suuntaan,
johon auto on kääntymässä ja ohjelmoitu kääntökulman raja-arvo ylittyy. Kaarrevalon aktivointi poistuu, kun suuntavilkku sammutetaan ja/tai ohjauspyörän kääntökulma on palautunut suoraan ajolinjaan.
Kaarrevalot poistuvat toiminnasta auton nopeuden ollessa yli 40 km/h(25 mph). Jos peruutusvaihde on kytkettynä, kaarrevalot siirtyvät paikoitustilaan. Kumpikin valo sammuu. Niiden virta katkeaa 20 s kuluttua, kun vaihteenvalitsin siirretään pois peruutusvaihteelta tai auton nopeus ylittää 7 km/h (4 mph). Kaarrevaloissa on suojatoiminto ylikuumentumista vastaan. Kun kaarrevalot ovat olleet toiminnassa yli 2 min, adaptiivinen etuajovalojärjestelmä sammuttaa lamput 2 min ajaksi mahdollistaen niiden jäähtymisen.

Kaupunkivalot
Kaupunkivalot menevät päälle kun ajoneuvon nopeus on alle 55 km/h (34 mph) sekä kun valoanturi havaitsee katuvalot ja kaupunkitieluokka havaitaan. Valojen leviäminen pienenee auton lähellä olevalle alueelle alhaisten nopeuksien takia.

Moottoritievalot
Jos auton nopeus on yli 100 km/h (62 mph) vähintään 20 s ajan tai kerran yli 126 km/h (78 mph) ja vastaava tieluokka tunnistetaan, ajovalot kytkeytyvät moottoritievaloluokitukseen.
Moottoritievalojen aikana sähköinen virranhallinta nostaa valon lähdön HID-polttimosta 38 W:iin. Tämä parantaa näkyvyysaluetta tien loppupäässä.

Maalaisvalot
Maalaisvalot korvaavat sen hetkiset lähivalot ja niitä valvotaan ohjelmoitavien auton raja-arvojen sekä vastaavan tien havaitsemisen perusteella. Auton nopeuden on oltava välillä 55 km/h (34 mph) ja 100 km/h (62 mph).
Maalaisvalot on oletusvaloluokitus 35 W:ssa. Valojen leviämistä vähennetään vasemmalla puolella, millä estetään tulevan liikenteen häikäiseminen.

Matkailijatila
Matkailijatilatoiminto kytkee adaptiiviset etuajovalot ei-häikäisevään tilaan, jos liikennesäännöt muuttuvat vasemman puoleisesta liikenteestä oikean puoleiseen ja päin vastoin.
Toiminto kytkeytyy päälle ja pois samalla sauva-/kytkinyhdistelmällä. "Kaukovalovilkku"-sauva on aktivoitava sillä välin kun sytytysvirta on kytkettynä (järjestelmän virtatila = AJO).
"Kaukovalovilkku"-sauvan on pysyttävä aktivoituna kunnes mittariston varoitusilmoitus alkaa vilkkua (4 s) ja ääni-ilmoitus lähetetään. Aktivointijakso kestää noin 3 s.
Aktivointilippu on asetettava adaptiivisen etuvalaistuksen ECM sisällä ja varastoitava haihtumattomaan muistiin. Joka kerta kun sytytysvirta on kytkettynä ja matkailijatila on aktiivinen,
varoitusilmoitus vilkkuu noin 4 s. Matkailijatila kytketään pois päältä edellä kuvatulla tavalla. Toiminto kytketään pois päältä, jos äänisignaali lähetetään (varoitusilmoitus pysyy pois päältä).

Huonon sään valo
Huonon sään valo kytkeytyy päälle kun auton nopeus on alle 100 km/h (62 mph) ja tuulilasin pyyhkimet ovat päällä. HID-polttimot käynnistyvät eri arvoilla:

• Vasen: 32 W

• Oikea: 38 W

Suurin etu on, että heijastukset märästä lattiasta vähenevät minimiin. Tämän voi huomata sekä tuleva liikenne että kuljettaja. Auton etuosassa voidaan havaita vähemmän valaistu alue.

Seuraavien ehtojen on täytyttävä ennen adaptiivisen etuvalaistuksen toimimista:

Valojen automaattinen ohjaus
Automaattiset ajovalot on kytketty oletukseksi. Tämä voidaan poistaa käytöstä kiertämällä valokytkin OFF-asentoon. Toiminto saadaan uudelleen käyttöön kytkintä uudestaan kiertämällä.
Automaattinen valo on saatavilla vain, jos sadeanturi tai sade-/valoanturiyksikkö on asennettu autoon. Sade-/valoanturimoduuli lähettää tiedon valitsevasta valosta (päivä/yö) BCM-yksikölle.
Jos automaattiset ajovalot on valittuna, BCM reagoi sade-/valoanturiyksiköstä saapuneisiin viesteihin kytkemällä ja sammuttamalla lähivalot.

Kaukovalovilkku (standardi) RPO TT4
Kun lähivalot palavat, ja suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan hetkellisesti kaukovalovilkku-asentoon, suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittuu. Suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittaa BCM:n signaalin kaukovalovilkun kytkimen signaalipiirin kautta. Sen jälkeen BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen rele saa toimintajännitteen, jolloin kaukovalojen releen kontaktikärjet sulkeutuvat, ja akun jännite kytkeytyy vasemman ja oikean kaukovalon sulakkeisiin. Akun jännite toimitetaan kaukovalojen sulakkeista kaukovalojen syöttövirtapiiri kaukovaloasetelmissa.
Tämä saa kaukovalot syttymään täydellä teholla hetkellisesti tai, kunnes kaukovalovilkun kytkimen annetaan palata perusasentoon.

Kaukovalovilkku (ylätaso) RPO TT2/TT6
Kun lähivalot palavat, ja suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan hetkellisesti kaukovalovilkku-asentoon, suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittuu. Suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittaa BCM:n signaalin kaukovalovilkun kytkimen signaalipiirin kautta. BCM lähettää viestin ajovalojen ohjausyksikköön, mikä nostaa Xenon-valosta tulevan sulkimen. Tämä saa Xenon-valot sytyttämään ajovalot täydelle teholle hetkellisesti tai, kunnes kaukovalovilkun kytkimen annetaan palata perusasentoon.

Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö
Ajovalojen automaattinen korkeudensäätöjärjestelmä käsittää seuraavat komponentit:

• Vasen esikytkentälaite

• Oikea esikytkentälaite

• Ajovalonsäädön vasen toimilaite

• Ajovalonsäädön oikea toimilaite

• Ajovalojen ohjausyksikkö

• Ajovalonsäädön etummainen anturi

• Ajovalonsäädön takimmainen anturi

Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö säilyttää automaattisesti ajovalojen pystysäädön, kun kuormitus- ja ajo-olosuhteet muuttuvat. Ajovalojen ohjausyksikkö saa ajovalojen etummaisilta ja
takimmaisilta antureilta tiedot, joiden mukaan se määrittelee auton kulkuasennon. Ajovalonsäädön anturit lähettävät signaalin ajovalojen ohjausyksikköön, kun auton jousitus joustaa sisään ja ulos.
Ajovalojen ohjausyksikkö laskee auton kulkuasennon eron ja lähettää ohjauskomentoja HID-polttimoiden esikytkentälaitteisiin. Sen jälkeen esikytkentälaite ohjaa ajovalonsäädön toimilaitteita ajovalojen
ohjausyksikön määräämään asentoon. Ajovalojen säätöjärjestelmä seuraa myös HID-polttimon ja esikytkentälaitteen toimintaa. Kun ajovalokytkin asetetaan ON-asentoon, ajovalot säätyvät ensin ala-asentoon ja sen jälkeen takaisin keskikohtaan.

Valoisan ajan ajovalot (DRL) ilman HID RPO TT4
DRL-polttimot on yhdistetty seisontavaloihin. Yksi hehkulanka on valoisan ajan ajovaloja ja yksi seisontavaloja varten. DRL toimii, kun seuraavat ehdot toteutuvat:

Moottori on käynnissä.
Ajovalokytkin AUTOMATIC LIGHT -asennossa.
Lähi- ja kaukovalot ovat pois päältä.
Kääntämällä ajovalokytkin OFF-asentoon valojen automaattinen toiminta ja DRL poistuvat käytöstä.

Ympäristön valoisuusanturia käytetään seuraamaan auton valon voimakkuutta auton ulkopuolella. Ympäristön valoisuusanturi toimittaa jännitesignaalin, jonka voimakkuus vaihtelee ulkopuolella
vallitsevien valaistusolosuhteiden mukaan välillä 0,2 - 4,9 V. HVAC-ohjausyksikkö tuottaa matalan vertailupiirin maadoituksen ja 5 V vertailusignaalit ulkovalontunnistimelle.
BCM tarkkailee ulkovalontunnistimen signaalipiiriä sen määrittämiseksi, onko ulkovalaistus sopiva DRL:n tai lähivalojen käyttämiselle, kun ajovalon kytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa.
Päivänvalossa BCM komentaa päiväajovalot päälle käyttämällä maattoa vasemman ja oikean puolen päiväajovaloreleisiin erillisten vasemman ja oikean päiväajovaloreleen ohjauspiirien kautta.
Kun BCM käyttää maattoa releohjauspiireihin, vasemman ja oikean puolen päiväajovaloreleiden käämit saavat virtaa aiheuttaen kummankin relekytkinkoskettimen sulkeutumisen.
Vasemman ja oikean päiväajovalorelekytkimen koskettimen ollessa suljettuina, akkujännite virtaa vasempaan ja oikeaan päiväajovaloon. Jokainen toiminto tai olosuhde, joka kytkee ajovalot päälle, peruuttaa päiväajovalotoiminnon.

Valoisan ajan ajovalot (DRL) ja HID RPO TT2/TT6
Valoisan ajan ajovalot ovat LEDejä, jotka palavat jatkuvasti, kun:

• Sytytysvirta on kytkettynä.

• Moottori on käynnissä.

• Lähi- ja kaukovalot ovat päällä tai pois päältä.

• Ajovalokytkin on SEISONTAVALO-, AUTOMAATTINEN VALO- tai LÄHIVALO-asennossa.

Kääntämällä ajovalokytkin OFF-asentoon valojen automaattinen toiminta ja DRL poistuvat käytöstä.

Ympäristön valoisuusanturia käytetään seuraamaan auton valon voimakkuutta auton ulkopuolella. Ympäristön valoisuusanturi toimittaa jännitesignaalin, jonka voimakkuus vaihtelee ulkopuolella vallitsevien
valaistusolosuhteiden mukaan välillä 0,2 - 4,9 V. HVAC-ohjausyksikkö antaa matalan referenssin maahan ja 5 V referenssin ulkovalontunnistimeen. BCM valvoo ympäristön valoisuusanturin signaalipiiriä määrittääkseen, ovatko ulkovalaistusolosuhteet oikeat ajamiseen vain päiväajovaloilla tai päiväajovaloilla ja lähivaloilla, kun ajovalokytkin on AUTOMAATTINEN VALO -asennossa. Päivänvalo-olosuhteissa BCM antaa ohjauskomennon sytyttää päiväajovalot.

Etusumuvalot
Etusumuvalojen rele saa akun jännitteen koko ajan. Kun etusumuvalon kytkintä painetaan, etusumuvalojen kytkimen signaalipiiri maadoittuu hetkellisesti.
Korielektroniikan ohjausyksikkö (BCM) antaa käyttövirran etusumuvalojen releelle maadoittamalla etusumuvalojen releen ohjauspiirin. Kun etusumuvalojen rele saa syöttövirran, releen kontaktikärjet sulkeutuvat ja akun jännite kytkeytyy etusumuvalojen sulakkeen kautta etusumuvalojen syöttövirtapiiriin, jolloin etusumuvalot syttyvät.

Sumutakavalot
Kun takasumuvalon kytkin asetetaan ON-asentoon, akun jännite kytkeytyy BCM:stä takasumuvaloihin. Takasumuvalojen maadoitus on aina kytkeytyneenä.

BCM lähettää GMLAN-sarjatietoväylän kautta viestin kojelautaryhmään, jolloin takasumuvalon merkkivalo syttyy.

Seisontavalot, takavalot, rekisterikilven valot ja äärivalot
Seisontavalot, takavalot (hehkulamput/ledit) ja rekisterikilven valot syttyvät, kun ajovalokytkin asetetaan seisontavalot- tai Lähivalot-asentoon ja aina, kun annetaan ajovalojen sytytyspyyntö.
Kun BCM vastaanottaa ajovalokytkimen pyynnön sytyttää seisontavalot, BCM lähettää PWM-signaalin, jolloin seisontavalot, takavalot ja rekisterikilven valot syttyvät.

Suuntavalot
Suuntavilkku/monitoimikytkin on kaiken aikaa maadoitettuna. Suuntavilkut voidaan aktivoida vain virtalukon asennoissa ON tai START. Kun suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan joko TURN RIGHT (kääntyminen oikealle) tai TURN LEFT (kääntyminen vasemmalle), BCM maadoittuu joko oikean tai vasemman suuntavilkkukytkimen signaalipiirin kautta. Sen jälkeen BCM toimittaa jaksottaisen jännitteen etu- ja takasuuntavilkkuihin niitä vastaavien syöttövirtapiirien kautta. Kun BCM vastaanottaa suuntavilkkupyynnön, sarjatietoviesti lähetetään mittaristoon, jossa pyydetään sytyttämään ja sammuttamaan kyseisen puolen suuntavilkun merkkivalo vilkun tahtiin.

Sivuvilkut
Sivuvilkut sijaitsevat etulokasuojissa. Sivuvilkkuja käytetään lisäsuuntavilkkuina ja ne toimivat suuntavilkku/hätävilkkukytkimen kohdalla kuvatulla tavalla.

Hätävilkku
Hätävilkku voidaan aktivoida virrankytkennän kaikissa tiloissa. Hätävilkkukytkin on jatkuvasti maadoitettuna. Kun hätävilkkukytkin asetetaan ON-asentoon, BCM maadoittuu hätävilkkukytkimen signaalipiirin kautta. BCM syöttää akkujännitteen kaikkiin suuntavilkkuihin vilkun tahtiin. Kun hätävilkkukytkin aktivoidaan, BCM lähettää sarjatietoviestin mittaristoon, jossa se pyytää sytyttämään ja sammuttamaan suuntavilkkujen merkkivalot vilkun tahtiin.

Jarruvalot
Jarrupolkimen asentoanturia (BPP) käytetään tunnistamaan, milloin kuljettaja painaa jarrupoljinta. BPP-anturi toimittaa analogisen jännitesignaalin, jonka jännite kasvaa, mitä enemmän jarrupoljinta painetaan. BCM toimittaa matala vertailuarvosignaalin ja 5 V vertailujännitteen BPP-anturille. Kun muuttuvan signaalin jännite saavuttaa jarrutusta merkitsevän alarajan, BCM toimittaa akun jännitteen jarruvalojen ohjauspiiriin ja lisäjarruvalon ohjauspiiriin. Kun ohjauspiiri saa syöttövirran, jarruvalot palavat.

Peruutusvalot
Kun vaihteenvalitsin asetetaan peruutusvaihteelle, moottorin ohjausyksikkö (ECM) lähettää sarjatietoviestin BCM:ään. Viesti ilmaisee, että vaihteenvalitsin on peruutusasennossa.
BCM toimittaa akun jännitteen peruutusvaloihin. Peruutusvalot ovat pysyvästi maadoitetut. Kun kuljettaja siirtää vaihteenvalitsimen OFF peruutusasennosta, ECM lähettää BCM:ään sarjatietoväylän kautta viestin, jossa se pyytää OFFtamaan akun jännitteen peruutusvalojen ohjauspiiristä.

Akun tyhjentymissuoja / huomaamaton teho
Akun tyhjentymissuoja merkitsee, että auton ulkopuoliset valot OFFtuvat toiminnasta tietyissä olosuhteissa. BCM valvoo ajovalokytkimen tilaa. Jos seisontavalojen tai ajovalojen kytkin on ON-asennossa,
kun virtakytkin on joko KÄYNNISTYS- tai AJO-asennossa, josta se käännetään OFF-asentoon, BCM käynnistää 10 minuutin ajastimen. Kun 10 minuuttia kuluu umpeen, BCM katkaisee syöttövirran seisontavalojen ja ajovalojen releen käämeistä, jolloin ulkopuoliset valot sammuvat. Tämä toiminto OFFtuu, mikä tahansa muu virtatila kuin OFF aktivoituu. BCM OFFtaa akun tyhjentymissuojan toiminnasta, jos jokin seuraavista ehdoista on voimassa. Seisontavalokytkin tai ajovalokytkin asetetaan ON-asennosta ja OFF-asentoon ja takaisin ON-asentoon akun tyhjentymissuojatoiminnon aikana. BCM päättelee, että seisontavalokytkin tai ajovalokytkin on ollut aktiivinen, kun virta katkaistiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jonze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 06:56

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja jonze »

Eipä ollut vikakoodeja autossa. "Vika" edelleen voimassa :banghead:
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia kaukovaloavustin

Viesti Kirjoittaja Masi »

Onhan nämä Insignian AFL-valot valoteholtaan hyvät (parhaat ainakin minulla, missään henkilöautossa ikinä) sitä ei käy kiistäminen, mutta onko nuo kaikki "jännät" valotilat tarpeellisia, siitä en ole aivan vakuuttunut.

Ennenminkin olisi ehkä kannattanut panostaa esimerkiksi ajo/päiväajovalo tilojen sekä kaukovalonvaihtimen luotettavampaan toteutukseen, mutta sitä luotettavuutta on varmaan vaikeampi markkinoida kuin 9 (vai kuinka monta niitä nyt oli) tilaisia valoja.

Omassani automaattinen kaukovalon vaihdin on nyt temppuillut muistaakseni viimeiset 4-5 vuotta - osasyynä saattaa olla myös nuo +50 Xenon polttimot, mutta ei sitä temppuilua voi kyllä kokonaan laittaa niidenkään piikkiin, koska automatiikka voi vaihdella vaikka viidelle autolle valoja ihan ok, mutta sitten ajaa kuudetta päin pitkillä. Käytännössä nykyään vaihdan yleensä käsin valoja.

Kaukovalonvaihdin on myös erityisen herkkä punaiselle valolle, hieman liioiteltuna melkein "kilometrin päästäkin" poimii jonkun edessä ajavan punaisen takatuijun ja pudottaa lähivaloille/ei sytytä kaukovaloja. Rekkoja ei luonnollisestikaan voi valoisuustunnistin havaita, ennen kuin niiden ajovalot tulevat näkyviin kumpareen takaa - vastaan tulevien kuorma-autojen ohjaamo on tietysti tuossa tilanteessa jo aiemmin valaistu ja tästä ei kaikki rekkakuskit ymmärettävästi tykkää... Myös taivaanranta on tietyissä olosuhteissa sen verran valoisa, että kaukovalovaihdin ei halua laittaa pitkiä, vaikka niitä itse jo tielle näkemisen takia kaipailisikin.

Ja toisaalta esimerkiksi päiväajovaloille vaihdon ei pitäisi olla mahdollista kun sadetunnistin on aktiivinen - vielä mitä, niin vain pudottaa ajovalot pois vaikka pyyhkimet huiskii vettä lasilta koko ajan ja tämä hieno toiminto ei ole toiminut omassa Insigniassani koskaan. Päivityksiäkään ei ole tuohon toimintoon tullut.

Asiaan liittymätön ja täysin todellisuudesta irrallinen kommentti:
Mielenkiinnolla odottelen kohtuuhintaisia itsestäänajavia autoja tuonne loskaiselle valtatielle :lol: ... tai ehkä kuitenkin pitäisi hiukan näiden yksinkertaisimpien älyvempeleiden luotettavuuden kohentua sitä ennen. Ehkäpä se valkoinen sulkuviivamaali sitten ratkaisee nämäkin asiat... :-?
Vastaa Viestiin