Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Moi.
Onko jollain satulalaukussa tietoa mistä voisin lähteä etsimään vikaa vaivaan jossa oikean takaoven lukitusnappula ei ragoi keskuslukitukseen avatessa eikä sulkiessa?
Tsekkasin ohjekirjan mutta se ei antanut kummoista vastausta. Ajattelin vielä "resetoida" keskuslukituksen poistamalla sulakkeen ja laittamalla takaisin jos tokenisi. Onkohan tuo hyvä ajatus?
Olen allerginen sähköongelmille ja arvostan vinkkejä.
-Ari
Onko jollain satulalaukussa tietoa mistä voisin lähteä etsimään vikaa vaivaan jossa oikean takaoven lukitusnappula ei ragoi keskuslukitukseen avatessa eikä sulkiessa?
Tsekkasin ohjekirjan mutta se ei antanut kummoista vastausta. Ajattelin vielä "resetoida" keskuslukituksen poistamalla sulakkeen ja laittamalla takaisin jos tokenisi. Onkohan tuo hyvä ajatus?
Olen allerginen sähköongelmille ja arvostan vinkkejä.
-Ari
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
P.S: auton takaovet on juuri olleet maalauksessa joten voiko olla että joku piuha on ovea takaisin asennettaessa jäänyt irti tms? Hetken ovi toimi maalauksen jälkeen mutta jo muutaman kerran jälkeen meni mykäksi.
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Sinäpä se taisit sen siinä todeta.A.H. kirjoitti:P.S: auton takaovet on juuri olleet maalauksessa joten voiko olla että joku piuha on ovea takaisin asennettaessa jäänyt irti tms? Hetken ovi toimi maalauksen jälkeen mutta jo muutaman kerran jälkeen meni mykäksi.
Johtosarjan liitin voi olla pompannut pois paikaltaan (puoliksi irti), jos sitä liittimen lukitusta ei ole kunnolla laitettu paikalleen.
Tarkista kuuluuko takakaiuttimesta ääntä ja reagoiko oven aikaisuun mittaristossa oleva varoitusvalo sekä sisävalot (pidä muut ovet kiinni kokeilun aikana).
Jos nämäkään eivät pelaa, on ilmeisesti liitin huonosti paikallaan.
Sitten on tietenkin mahdollista, että haitarikumin sisällä on johtoja poikki, jotka vaikuttaa juuri keskuslukkoon. Olleet menossa jo poikki, mutta tuossa irroituksessa/paikalleen laitossa siten katkenneet lopullisesti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Kiitos. Testaan tämän ja kerron tuloksen.
-Ari
-Ari
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Itsellä aivan samanlainen ongelma!
Kurkkasin tuonne haitarikumin sisälle ja ongelmahan löytyi varsin nopeasti:
https://www.dropbox.com/s/qxjax6772yljx ... 7.jpg?dl=0
Ilmeisesti tällaisella korjaussarjalla homman saisi kuntoon:
http://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Opel-V ... 9#viTabs_0
Jos aloituspostaaja satut asustelemaan Jyväskylässä niin tehdään kimppatilaus
Kurkkasin tuonne haitarikumin sisälle ja ongelmahan löytyi varsin nopeasti:
https://www.dropbox.com/s/qxjax6772yljx ... 7.jpg?dl=0
Ilmeisesti tällaisella korjaussarjalla homman saisi kuntoon:
http://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Opel-V ... 9#viTabs_0
Jos aloituspostaaja satut asustelemaan Jyväskylässä niin tehdään kimppatilaus
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Ei siihen korjaukseen välttämättä mitään korjaussarjaa tarvitse. Vain sopivan paksuista johtoa, kutistesukkaa, tinaa ja kolvi. Ja se on siinä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Ei tietenkään. Itsellä ei pysy kolmi vaan kädessä enkä oikein tiedä viitsiikö asialla vaivata kaveriakaan.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Korjaussarjan etu on siinä että uutta "jäykkää liitoskohtaa" ei tule haitarikumin alueelle eli sinne missä johto joutuu taipumaan ovia avatessa ja suljettaessa. Jos haluaa korjauksen kestävän enemmän kuin pyhättömän viikon niin korjaussarja on ehdottomasti paras ratkaisu. Itse olen teipannut kaikki johdot kumin sisältä yhteen ja voidellut kumin sisäpuolen silikonispraylla jolloin johdot liikkuvat liukkaasti haitarikumin sisällä eivätkä joudu taitoksiin joka murtaa johdon ajan myötä.
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Se on aivan totta, että juotos jäykistää. Lisäksi katkenneita johtoja ei pidä mennä juottamaan suoraan yhteen, koska silloin johto aina lyhenee ja on tiukalla. Juottamalla on syytä laittaa aina pätkä uutta. Tämän vuoksi tulee kaksi juotoskohtaa eli "jäykkää paikkaa".lauantaijokeri kirjoitti:Korjaussarjan etu on siinä että uutta "jäykkää liitoskohtaa" ei tule haitarikumin alueelle eli sinne missä johto joutuu taipumaan ovia avatessa ja suljettaessa. Jos haluaa korjauksen kestävän enemmän kuin pyhättömän viikon niin korjaussarja on ehdottomasti paras ratkaisu. Itse olen teipannut kaikki johdot kumin sisältä yhteen ja voidellut kumin sisäpuolen silikonispraylla jolloin johdot liikkuvat liukkaasti haitarikumin sisällä eivätkä joudu taitoksiin joka murtaa johdon ajan myötä.
Jäykkää kohtaa ei saa olla liian pitkästi vaan juuri niin lyhyt kuin juottamisen (hyvän sellaisen) kannalta on tarpeellista. Asettamalla juotettavat johdot limittäin lyhytkin juotoskohta tulee kunnolliseksi. Liika tina ei ole sekään hyväksi, koska juotoskohta tulee silloin paksuksi klöntiksi, ei hyvä.
Se, että juottamalla tehty korjaus kestää vain pyhättömän viikonlopun, pätee niihin, jotka eivät sitä osaa oikein tehdä. Itse olen korjannut kuskin puolen takaoven johtosarjan viime syksynä ja vielä pelaa. Juotos pitää tehdä juuri "oikean mittaisena" ja sama koskee myös lisättävää uutta johdon pätkää. Pätkä ei saa olla liian lyhyt, koska silloin tulee kaksi lyhyttä jäykkää kohtaa liian lähelle toisiaan ja on käytännössä pitkä jäykkä kohta. Liian pitkä pätkä taas aiheuttaa haitarikumin sisään löysää, joka jää mutkalle ja ahdistaa sekin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Vanhat johdot ovat haurastuneet käytössä. Niiden tinaamisella ja jatkamisella saa max vuoden elinikää lisää. Tai tuohan riippuu täysin ovien availumäärästä.
Pääpiirteittäin täysin turhaa hommaa, jota itsekkin on tullu tehtyä. Sitten vaihdoin robottikaapelia tilalle.
Pääpiirteittäin täysin turhaa hommaa, jota itsekkin on tullu tehtyä. Sitten vaihdoin robottikaapelia tilalle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Katsotaan miten käy .Juho M-P kirjoitti:Vanhat johdot ovat haurastuneet käytössä. Niiden tinaamisella ja jatkamisella saa max vuoden elinikää lisää. Tai tuohan riippuu täysin ovien availumäärästä.
Korjasin itse muutaman muunkin johdon kuin sen mikä oli poikki, koska niissä oli eristeessä halkeama. Poikki takaoveen oli minulla vain maajohto, joka vaikutti ainoastaan ettei oven avausta tunnistettu (mm. sisävalo ei syttynyt jne). Kaikki johdot mitkä korjasin niin laitoin aina pätkän uutta.
Nuo kaikki heikot kohdat olivat samassa kohtaa eli juuri siinä kohdassa missä haitarikumin sisällä tulee rasitusta eniten. Nyt tuossa kohtaa on uutta johtoa "riittävä" pätkä, joten itse uskon kestävän näiden korjattujen johtojen kyllä enemmän kuin vuoden .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Niissä ovissahan on vakava suunnitteluvirhe. Johtonippu vääntyy luonnottomaan kulmaan. Olis pitäny tehdä niinkuin etuovissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Tässä tämän illan ratkaisu.
7x1mm2 robottikaapeli ilman alkuperäistä liitintä. Johto pääsee liukumaan läpivientikumeissa, jolloin se asettuu aina oikeaan kulmaan.
Onneksi omassa autossa ei ole sähkölaseja takana niin oli johtosarjassa vain 6 johtoa.
7x1mm2 robottikaapeli ilman alkuperäistä liitintä. Johto pääsee liukumaan läpivientikumeissa, jolloin se asettuu aina oikeaan kulmaan.
Onneksi omassa autossa ei ole sähkölaseja takana niin oli johtosarjassa vain 6 johtoa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
Vaikuttaa pätevältä ratkaisulta!
Mun sähkömieskaveri tuli kolvaileen johdot kuntoon ja nyt ovi taas toimii, mutta pikkasen kyllä siltä vaikuttaa, että mitenkään kovin kestävä ratkaisu ei saata olla kyseessä.
Mun sähkömieskaveri tuli kolvaileen johdot kuntoon ja nyt ovi taas toimii, mutta pikkasen kyllä siltä vaikuttaa, että mitenkään kovin kestävä ratkaisu ei saata olla kyseessä.
Re: Vectra C 2007, keskuslukituksen ongelma
'Sasseli_ kirjoitti:Vaikuttaa pätevältä ratkaisulta!
Voi olla montaa mieltä.
Minun autooni ei moista "ranetusta" kyllä tehtäisi .
Siinä kun se johto edestakaisin läpivientikumeissa liukuu aikansa sekä väljistyy, niin kyllä on kynnyskotelo ja oven sisusta kohta paskassa .
Tarvittaessa, jos muu ei auta tai haluaa pelata "varman päälle", niin uusitaan sitten alkuperäiseen mielummin tuo johtosarja sillä korjaussarjalla tai itse se tekemällä.
Oma autoni on 11 vuotta vanha ja alkuperäiset johdot olivat, niin onhan tuo siinä laskussa kestänyt kohtuullisesti. Monessa muussakin autossa ihan samoja vikoja esim. VAG-autoissa, ettei tämä nyt ihan Opelin synti ole pelkästään. Jos nuo johdot uusii koko matkalta liittimestä aina sisälle kynnyskotelon reunalla kulkevan johtonippuun asti, niin luulisi kestävän sitten lähes siihen asti kun auto on jo paalissa.
ps. sen verran. että C-Vectran serkussa ng9-3 Saabissa on takaovien johtosarja kieltämättä hiukan järkevämmin toteutettu. Lisäksi näissä ei oviin kulje kuin 4-johdinta: Virta (plus ja maa) sekä can-väylä (low ja high). Etuoviin lisäksi kaiutinjohdot, jos ne on varusteissa. Takana ei ovissa kaiuttimia, vaan hattuhyllyllä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com