Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Morjesta!
Eli ongelmana: vedin peräkärryä jossa 7nap. sähköt. Jää herjaamaan kärryn valoja,vaikka kärry/adapteri irti. Ja vilkku nakuttaa tuplanopeudella.
Autossa Originaali koukku ja adapteri,nämä asennettu Länsiautossa.
Haulla löytyi jotain tapauksia,muttei ratkaisua/syytä tälle
Eli ongelmana: vedin peräkärryä jossa 7nap. sähköt. Jää herjaamaan kärryn valoja,vaikka kärry/adapteri irti. Ja vilkku nakuttaa tuplanopeudella.
Autossa Originaali koukku ja adapteri,nämä asennettu Länsiautossa.
Haulla löytyi jotain tapauksia,muttei ratkaisua/syytä tälle
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Tämä ratkesi,kun konttasi lumihangessa.
Siellä on nasta pistorasiassa nasta joka painuu sisään, kun pistoke tai adapteri paikallaan.
Oli jäänyt pohjaan, sain ulos piikillä, nyt toimii taas.
Siellä on nasta pistorasiassa nasta joka painuu sisään, kun pistoke tai adapteri paikallaan.
Oli jäänyt pohjaan, sain ulos piikillä, nyt toimii taas.
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7429
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Jup, perus vika. Uudemmassa ja vanhassa autossa.
Pistorasia happanee oikoseen tai sitten se pieni "nasta" jumittelee muuten vaan.
Esimerkiksi jos katsastuksessa ei pala takasumari vaikka polttimo on ehjä -> se saakelin nasta on jumittunut pohjaan, kun sen tarkoitus on myös poistaa sumari käytöstä autossa kun kärry on perässä. (kärryn sumari toimii silti)
Pistorasia happanee oikoseen tai sitten se pieni "nasta" jumittelee muuten vaan.
Esimerkiksi jos katsastuksessa ei pala takasumari vaikka polttimo on ehjä -> se saakelin nasta on jumittunut pohjaan, kun sen tarkoitus on myös poistaa sumari käytöstä autossa kun kärry on perässä. (kärryn sumari toimii silti)
prööt
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Onpa noin uudessa autonmallissa vielä vanhanaikainen vetokoukun sähkösarja. Kai tuossa jo pitäisi olla väylä-pohjainen sähkösarja vetokoukulle. Liekö joku asentanut perinteisen jollain releytys tmv "rosvo" periaateella. Väyläpohjaisessa tunnistetaan peräkärry automaattisesti kuorman (polttimot) kytkeytyessä eikä mitään "nännejä" pistorasiassa tarvita.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Siellä auton pistokkeessa on eräänlainen nasta, jonka kärryn töpseli painaa pohjaan. Tässä tapauksessa tuo nasta oli jäänyt pohjaan, ja auto luuli kärryn olevan edelleen perässä. CAN väyläisyys ei vaikuta tähän millään tavalla, vaan itse pistokkeen rakenteesta tuo johtuu, olipa väylä tai ei.petrisa kirjoitti:
Onpa noin uudessa autonmallissa vielä vanhanaikainen vetokoukun sähkösarja. Kai tuossa jo pitäisi olla väylä-pohjainen sähkösarja vetokoukulle. Liekö joku asentanut perinteisen jollain releytys tmv "rosvo" periaateella. Väyläpohjaisessa tunnistetaan peräkärry automaattisesti kuorman (polttimot) kytkeytyessä eikä mitään "nännejä" pistorasiassa tarvita.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Jees, koukku asennettu v.2015 ja ihan Orkkis osilla merkkiliikkessä, autokaupan yhteydessä.
Eipä tullut mieleenkään että siellä vielä nasta löytyy, tietääpähän jatkossa miten toimia ja toivottavasti tästä muillekin apua
Eipä tullut mieleenkään että siellä vielä nasta löytyy, tietääpähän jatkossa miten toimia ja toivottavasti tästä muillekin apua
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7429
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Oli CAN tai ei, se saa silti signaalin siitä hiivatin "nastasta"
Ei se CAN millään taikatempulla tunnista peräkärryä, vaan sielä on silti ihan perinteiset "ON/OFF" kytkimet joita tarkkaillaan ja niiden perusteella "toiminto" on joko päällä tai pois.
Ei se CAN millään taikatempulla tunnista peräkärryä, vaan sielä on silti ihan perinteiset "ON/OFF" kytkimet joita tarkkaillaan ja niiden perusteella "toiminto" on joko päällä tai pois.
prööt
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Voi hyvänen aikaLurttinen kirjoitti:Oli CAN tai ei, se saa silti signaalin siitä hiivatin "nastasta"
Ei se CAN millään taikatempulla tunnista peräkärryä, vaan sielä on silti ihan perinteiset "ON/OFF" kytkimet joita tarkkaillaan ja niiden perusteella "toiminto" on joko päällä tai pois.
Ei siinä mitään taikatemppuja tarvita .
Itselläni on kaksi autoa, joissa molemmissa vetokoukut, eikä ole mitään mekaanisia kytkimiä tunnistamassa kärryn kytkentää pistokkeeseen. Sitä ei tarvita. Molemmat autot väh. 10v vanhoja ja jopa niissä on vetokoukussa "älyä". Kärryn kytkeminen tunnistetaan yksinkertaisesti siitä, että pistokkeeseen ilmestyy kuormaa eli resistanssia, jonka kärryn polttimot aiheuttavat.
Pistokkeessa käy "testisignaali" ja nk. trailermodulin havaitessa resistanssia eli johtavuutta se tiedostaa kärryn olevan kytketty. Ja sitten kytkee tarvittavia valoja kärryyn päälle kulloinkin mitä tarvitsee esim. parkit, jarru vilkut jne.
Sähköt eivät kytkeydy sellaiseen paikaan, missä on rikkinäinen poltin. Eli kärrystä ei voi testata yleismittarilla polttimon kannalta jännitettä ilman ehjää poltinta paikoillaan. Vain testisignaali käy ajoittain.
Ei tarvita "taikatempuja" vaan ihan puhdasta elektroniikkaa. Se että jos Opel käyttää kohtuu uudehkossa Astrassa jotain kivikautista systeemiä (tuo nänni) niin olkoon niin. En väitä vastaan, enkä niin tehnytkään. Ihmettelinpä vain.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Raskaskalustopuolella tuo perävaunun testisignaali tuli jokunen vuosi sitten silloin tällöin vastaan. Varsinkin jos autossa oli can väylä ohjatut valot ja kärryyn oli laitettu jälkiasennus led takavalot joita auto ei tunnistanut pienen resistanssin vuoksi.
Kärryn valot ei toiminu mutta parkit sykki samaa tahtiin kun auto anto testisignaalia.
Nykyään tuota sykettä ei juuri enää tule vastaan kun led valojen kaveriksi tulee "höynäyttäjät" lisävastukseksi.
Kärryn valot ei toiminu mutta parkit sykki samaa tahtiin kun auto anto testisignaalia.
Nykyään tuota sykettä ei juuri enää tule vastaan kun led valojen kaveriksi tulee "höynäyttäjät" lisävastukseksi.
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Insignian alkuperäsessä kääntyvässä oli ainakin mikrokytkin mikä tosiaan ohjasi taka tutkien toiminnan ja sähköinen takaluukku ei toimi kaukoohjauksella kärryn ollessa perässä ja taka sumari ei myöskään toiminut...
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Sitähän minäkin ihmettelin, että onko tosiaan menty "entiseen malliin". Näin on sitten näköjään tapahtunut.
Oma arvaus on, että tämä polttimoiden kautta tapahtuva tunnistus tuottaa niin yleisesti ongelmia LED-polttimoiden aikakaudella, joten on palattu mekaaniseen tunnistukseen.
Oma arvaus on, että tämä polttimoiden kautta tapahtuva tunnistus tuottaa niin yleisesti ongelmia LED-polttimoiden aikakaudella, joten on palattu mekaaniseen tunnistukseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Niin, kaikilla ei niitä vain aina ole kärryssä. Eikä aivan jokaisesta "sekatavarakaupasta" sellaisia löydy.Rookeri kirjoitti:Tarvii käyttää can väylään tarkoitettuja ledejä
Tosin ledien pitäisi olla kestäviä, niin ei niitä pitäisi olla tarvetta jatkuvasti uusia.
Mikä lie sitten todellinen syy tuohon.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Voisinpa tähän laittaa kysymystä, että onko kellään tietoa käykö J Astra farmarin sama vetokoukku normaaliin ja opc korisarjalliseen autoon? Ja mihin sähkösarja pitää vetää auton sisällä?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13554
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Jos tarkoitat farmarista farmariin niin sopiinee. Puskuria varmaankin joutuu opc mallissa enemmän loveamaan.
E24cat opel ja katsoo ohjelmasta onko farmariin eri koukkuja.
E24cat opel ja katsoo ohjelmasta onko farmariin eri koukkuja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra j sports tourer peräkärryn valoherja
Nii sitä siis tarkotin että jos ostaa koukun, nii onko OPC-lineen eri koukku kun normaaliin. Vaikka passaahan ne varmasti, kunhan loveaa puskuria tarpeen mukaan.