Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
rennex
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2014, 00:44

Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja rennex »

Ajattelin kysellä täältä tietoja ja kokemuksia, kun mun 2002 Vectrassa palaa airbagin vikavalo ja op-comin kertoma vikakoodi on vain "Replace ECU". Eli kai se mokoma pitää vaihtaa, mutta kun ei nappaisi maksaa reilua viittäsataa uudesta osasta + pariasataa asennuksesta, niin katselin että netistä löytyy noin satasen hintaan kyseisiä ECUja.

Ei ole kuitenkaan löytynyt mistään tarkkaa tietoa, että pitääkö se jotenkin koodata juuri mun autoon sopivaks? Jos ja kun pitää, niin milläs vehkeillä ja softilla se onnistuu?

Autoahan ei siis ole kolaroitu eikä turvatyynyjä ole lauennut, ja netti on pullollaan mainoksia ja ohjeita crash datan tyhjentämiseen, mutta en ole löytänyt mitään tietoa koko laitteen vaihtamiseen.
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Multa löytyisi ECU testattavaksi, jos vaan osanumerot täsmää. Sijaitsee Pohjois-Tuusulassa.
sneijder
'Senator'
'Senator'
Viestit: 333
Liittynyt: 26 Syys 2011, 12:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja sneijder »

Mun -99 vectraan vaihdettiin tuo airbagin ohjauslaite kun myöskin airbagin valo paloi. Otettiin purkuautosta joka oli pari vuotta vanhempi samalla koneella, mutta airbag yksikkö oli eri numerosarjalla mutta muutoin ihan samanlainen niin silti ei tarvinnut koodata mitään vaan valo sammui automaattisesti kun oli se airbagin yksikkö vaihdettu. Tarkastettiin vielä vikakoodin lukijalla niin ei antanut mitään koodeja enää.
Vectra C Opc-line 1.9 Cdti -08
Exät: Vectra B2 2.0 Sport -99, Omega b 2.0 - 95
rennex
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2014, 00:44

Re: Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja rennex »

No niin, mulla on homma edennyt mutta eihän se tietenkään ollut niin helppoa... Eli tilasin käytetyn ECUn ja asensin autoon. Ei löytynyt mistään alkuperäisellä osanumerolla (13118804 AQ), mutta netistä löytyi tieto että kyseinen osa on korvattu osalla 13142540 GP, niin hankin sellaisen. No airbag-vikavalo ei tietenkään vielä siitä sammunut, vaan nyt se valittaa koodia B0099-00 SOD Configuration Mismatch (Seat Occupied Detection).

Eli onnistuukohan tuon konfiguraation muuttaminen itse, OP-COM-laitteella? Huomasin vasta nyt, että jäi programming-valikko koluamatta kun katsoin vain niitä vikakoodeja. Mutta muistaakseni ohjelmointivalikossa ei voinut tehdä mitään, kun sen vanhan ECUn kanssa niitä valikoita selailin.

Ja jos ei onnistu itse, niin onnistuukohan jossain korjaamolla? Veikkaan että ainakin maahantuojalla ovat hyvin nihkeitä minkään käytettyjen airbag-osien "siunaamiseen" millään tavalla...

Ongelmahan lienee se, että ilmeisesti mun autossa ei ole pelkääjän paikalla tuota läsnäolotunnistinta, ja ECU nykyisellään kaipaisi sellaista. Mulla ei siis ole kytkintä pelkääjän paikan airbagin disablointiin, ja tarrassa lukee että vain transponderilla varustettu turvaistuin käy, joten se homma vaikuttaa täysin automaattiselta. Lisäksi turvavyön varoitusvalo ei syty, jos pelkääjä on kyydissä ilman turvavyötä.
Kipru83
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 21:32
Paikkakunta: Kellokoski/nurmijärvi

Re: Airbag-ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kipru83 »

Vähän vanha topikki mut kokeillaan saitko mahdollisesti jotenkin toimii ton boksin. Itellä tällä hetkellä samaa vikaa ja saman koodin antaa?
Calibra - 92
Vastaa Viestiin