Insignia istuinlämmitin ongelma.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Avatar
O.P.A
OCF Member 2019
Viestit: 1347
Liittynyt: 03 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kello
Viesti:

Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja O.P.A »

Eli Insignian istuinlämmitin apukuskin puolella toimii noin minuutin ja sammuu itsekseen.. käynnistyy kyllä heti uudestaan mutta toimii taas noin minuutin. Näissähän on ollut sitä vastusmatto ongelmaa josta oli kampanjakin mutta pikaisella mittailulla vastusarvot kertovat että katkosta ei vastuksessa ole. Googlella löysin jotain keskustelua liitin viasta kellään tietoa tästä?
Insignia Grand Sport 2.0 cdti -18
Astra J 1.4 Turbo - 12
Ascona A Voyage 16V -72 -kesäkulkine-
Commodore A GS -69 -MR-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mittasitko sekä istuimen, että selkänojan ??

DTC B1925 tai B2170 — Ilman muistia
Diagnoosiohjeet
• Tee Diagnoosijärjestelmän testi - ajoneuvo ennen tämän vianmäärityksen käyttöä.

• Katso kohdasta Strategiapohjainen diagnoosi yleiskatsaus vianmäärityksen menettelytapaan.

• Kohdassa Diagnoositoimenpiteen ohjeet on yleiskatsaus kustakin vianmäärityskategoriasta.

DTC määrittelijät
DTC B1925 02: Kuljettajan istuintyynyn lämmittimen anturin piiri oikosulussa maahan

DTC B1925 05: Kuljettajan istuintyynyn lämmittimen anturin piirin korkea jännite/katkos

DTC B2170 02: Matkustajan istuintyynyn lämmittimen anturin piiri oikosulussa maahan

DTC B2170 05: Matkustajan istuintyynyn lämmittimen anturin piirin korkea jännite/katkos


Diagnoosihäiriötiedot
Piiri
Oikosulku maahan
Avoin/korkea vastus
Oikosulku jännitteeseen
Signaalin suorituskyky

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 3 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 1 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B1925 02
B1925 05
B1925 05
--

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B1925 05
--
--

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 5 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 2 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B2170 02
B2170 05
B2170 05
--

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B2170 05
--
--


Piirin/järjestelmän kuvaus
Tämän vikakoodin (DTC) tallentanut istuimen lämmityksen lämpötila-anturi sijaitsee istuintyynyssä heti istuinpäällysteen alla yhdessä istuimen lämmityselementin kanssa. Istuinlämmityksen ohjausyksikkö syöttää 5 V:n vertailujännitteen lämpötila-anturin signaalipiirin kautta ja maaton alhaisen vertailuarvon piirin kautta anturiin. Moduuli valvoo anturin signaalipiirin jännitettä määrittääkseen istuimen lämpötilan. Lämpötila-anturin vastus vaihtelee lämmityselementin lämpötilan perusteella, jolloin signaalijännite muuttuu. Kun istuimen lämpötila on asetetulla tasolla, moduuli kytkee lämmityselementtien ohjauspiirin PÄÄLLE ja POIS ylläpitääkseen haluttua istuimen lämpötilaa anturin palautejännitteen perusteella.

DTC:n testaamisen ehdot
• Vikakoodi B1325 ei saa olla tallentunut.

• Istuinlämmityksen ohjausyksikön täytyy olla virroitettu.

DTC:n tallentumisen ehdot
B1925 02 tai B2170 02
Lämpötila-anturin jännite laskee alle 0,6 V:iin yli 1 sekunniksi.

B1925 05 tai B2170 05
Lämpötila-anturin jännite on suurempi kuin 5 V yli 1 sekunnin ajan.

Toimenpide DTC:n tallentuessa
Kyseisen istuimen lämmitystoiminto poistetaan käytöstä.

DTC:n poistamisen ehdot
• Ajankohtainen vikakoodi poistetaan ja siirretään historiaan 3 sekuntia sen jälkeen, kun vertailujännite palaa normaalille toiminta-alueelle ja sytytysvirta kytketään pois päältä, takaisin apulaiteasentoon (ACC) ja käyntiasentoon (RUN).

• Historian vikakoodi poistuu 40 peräkkäisen ongelmattoman sytytysjakson jälkeen.

Vertailutiedot
Kaaviokuvatiedot
Lämmitettävän/jäähdytettävän istuimen kaaviokuva → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Liittimien päätykuvat
Komponentti liitinkuvat → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Kuvaus ja toiminta
Lämmitettävien/tuuletettujen istuimien kuvaus ja toiminta

Sähkötiedot

• Piirin testaus

• Pistoke korjaukset

• Ajoittaisten sähkövikojen ja huonojen liitosten testaaminen

• Johdotuksen korjaukset


Testeritiedot
Testeritiedot: Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Piirin/järjestelmän testaus
B1925 02 tai B1925 05
Sytytysvirta katkaistuna, irrota X2, X3 johtosarjaliittimet K29 istuinlämmityksen ohjausyksiköstä.
Tarkista, onko vastus 500 Ω - 300 kΩ signaalipiirin navan 3 X3 ja matalan viitepiirin navan 13 X2 välillä.
⇒ Jos se on määritettyä aluetta pienempi, testaa, onko signaali- ja matalan vertailupiirin välillä oikosulku. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14B istuintyynyn lämmityselementti.

⇒ Jos se on suurempi kuin määritetty alue, testaa, onko signaalipiirissä ja alhaisessa vertailupiirissä oikosulku jännitteeseen tai katkos/korkea vastus. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14B istuintyynyn lämmityselementti.

Kytke X2, X3 johtosarjaliittimet K29 istuinlämmityksen ohjausyksikköön ja avaa johtosarjaliitin E14B istuimen istuinosan lämmityselementistä.
Sytytysvirta kytketty, testaa, onko signaalipiirin navan 2 ja maaton välillä 4,8 - 5,2 V.
⇒ Jos se on pienempi kuin määritetty alue, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku maahan tai katkos/korkea vastus. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku jännitteeseen. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.

Jos kaikki piirit läpäisevät testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.
B2170 02 tai B2170 05
Sytytysvirta katkaistuna, irrota X2, X3 johtosarjaliittimet K29 istuinlämmityksen ohjausyksiköstä.
Tarkista, onko vastus 500 Ω - 300 kΩ signaalipiirin navan 4 X3 ja matalan viitepiirin navan 14 X2 välillä.
⇒ Jos se on määritettyä aluetta pienempi, testaa, onko signaali- ja matalan vertailupiirin välillä oikosulku. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14D istuintyynyn lämmityselementti.

⇒ Jos se on suurempi kuin määritetty alue, testaa, onko signaalipiirissä ja alhaisessa vertailupiirissä oikosulku jännitteeseen tai katkos/korkea vastus. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14D istuintyynyn lämmityselementti.

Kytke X2, X3 johtosarjaliitin K29 istuinlämmityksen ohjausyksikköön ja avaa johtosarjaliitin E14D istuimen istuinosan lämmityselementistä.
Sytytysvirta kytketty, testaa, onko signaalipiirin navan 2 ja maaton välillä 4,8 - 5,2 V.
⇒ Jos se on pienempi kuin määritetty alue, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku maahan tai katkos/korkea vastus. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku jännitteeseen. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.

Jos kaikki piirit läpäisevät testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.
Kunnostusohjeet
Tee Vian korjauksen varmistus vianmääritysmenettelyn jälkeen.

• Kuljettajan istuimen pehmusteen lämmittimen vaihto : 8-tie tehostettu

• Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010 , istuinlämmityksen ohjausyksikön vaihto, asetukset ja ohjelmointi


DTC B2425 tai B2430 — Ilman muistia
Diagnoosiohjeet
• Tee Diagnoosijärjestelmän testi - ajoneuvo ennen tämän vianmäärityksen käyttöä.

• Katso kohdasta Strategiapohjainen diagnoosi yleiskatsaus vianmäärityksen menettelytapaan.

• Kohdassa Diagnoositoimenpiteen ohjeet on yleiskatsaus kustakin vianmäärityskategoriasta.

DTC määrittelijät
DTC B2425 0B: Kuljettajan istuintyynyn lämmittimen piirin suuri virta

DTC B2425 0D: Kuljettajan istuintyynyn lämmittimen piirin korkea resistanssi

DTC B2425 0E: Kuljettajan istuintyynyn lämmittimen piirin matala resistanssi

DTC B2430 0B: Matkustajan istuintyynyn lämmittimen piirin suuri virta

DTC B2430 0D: Matkustajan istuintyynyn lämmittimen piirin korkea resistanssi

DTC B2430 0E: Matkustajan istuintyynyn lämmittimen piirin matala resistanssi


Diagnoosihäiriötiedot
Piiri
Oikosulku maahan
Avoin/korkea vastus
Oikosulku jännitteeseen
Signaalin suorituskyky

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 3 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 1 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B1925 02
B1925 05
B1925 05
--

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B1925 05
--
--

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 5 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 2 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B2170 02
B2170 05
B2170 05
--

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B2170 05
--
--


Piirin/järjestelmän kuvaus
Kuljettajan ja etumatkustajan istuinten lämmitystä ohjaa istuinlämmityksen ohjausyksikkö, joka sijaitsee kuljettajan istuintyynyn alla. Kun istuinlämmitys on toiminnassa, moduuli syöttää virtaa yhteisen jännitteensyöttöpiirin kautta istuimen lämmityselementteihin. Moduuli ohjaa istuimen lämpötilaa syöttämällä PWM-maaton istuimen lämmityselementin ohjauspiirin kautta lämmityselementteihin. Moduuli valvoo sitten virran kulkua lämmityselementtien läpi ja lämpötila-anturin muutosnopeutta varmistaakseen istuinlämmityksen oikean toiminnan.

DTC:n testaamisen ehdot
• Vikakoodi B1325 ei saa olla tallentunut.

• Istuinlämmityksen ohjausyksikön on saatava virtaa ja istuinlämmityksen on oltava käytössä.

DTC:n tallentumisen ehdot
B2425 0D tai B2430 0D
Mittaamalla virta- ja jännitelähtöä istuimen lämmityselementteihin 10 sekunnin välein istuinlämmityksen ohjausyksikkö laskee, että lämmityselementin vastus on enimmäisvastusta suurempi.

B2425 0B, B2425 0E, B2430 0B tai B2430 0E
Mittaamalla virta- ja jännitelähtöä istuimen lämmityselementteihin 10 sekunnin välein istuinlämmityksen ohjausyksikkö laskee, että lämmityselementin vastus on vähimmäisvastusta pienempi.

Toimenpide DTC:n tallentuessa
Kyseisen istuimen lämmitystoiminto poistetaan käytöstä.

DTC:n poistamisen ehdot
• Ajankohtainen vikakoodi poistetaan, kun toimintavikaa ei enää esiinny, ja virtatilaksi vaihtuu OFF, sitten taas ACC tai RUN.

• Historian vikakoodi poistuu 40 peräkkäisen ongelmattoman sytytysjakson jälkeen.

Vertailutiedot
Kaaviokuvatiedot
Lämmitettävän/jäähdytettävän istuimen kaaviokuva → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Liittimien päätykuvat
Komponentti liitinkuvat → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Kuvaus ja toiminta
Lämmitettävien/tuuletettujen istuimien kuvaus ja toiminta

Sähkötiedot

• Piirin testaus

• Pistoke korjaukset

• Ajoittaisten sähkövikojen ja huonojen liitosten testaaminen

• Johdotuksen korjaukset


Testeritiedot
Testeritiedot: Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Piirin/järjestelmän testaus
B2425 0B, B2425 0D tai B2425 0E
Sytytysvirta katkaistuna, irrota johdinsarjaliitin E14A istuimen selkänojan lämmityselementistä.
Huom: Elementin vastus pitää mitata kahdesti, jotta voidaan jäljittää kaikki vian ilmenemisolosuhteita. Ensimmäisellä kerralla istuin tyhjänä ja toisella kerralla henkilön istuessa istuimella.

Tarkista, onko vastus 0,5 - 5 Ω navan 1 ja navan 2 välillä.
⇒ Jos tulos ei ole ohjealueella, vaihda E14A istuimen selkänojan lämmityselementti.

Liitä johtosarjaliitin E14A istuimen selkänojan lämmityselementtiin ja irrota X2 johtosarjaliitin K29 istuinlämmityksen ohjausyksiköstä.
Huom: Elementin vastus pitää mitata kahdesti, jotta voidaan jäljittää kaikki vian ilmenemisolosuhteita. Ensimmäisellä kerralla istuin tyhjänä ja toisella kerralla henkilön istuessa istuimella.

Tarkista, onko vastus 1 - 7 Ω ohjauspiirin navan 3 ja ohjauspiirin navan 1 välillä.
⇒ Jos tulos on ohjearvoja pienempi, testaa, onko ohjauspiirien välillä oikosulku. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14B istuintyynyn lämmityselementti.

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko ohjauspiireissä katkos/korkea vastus. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14B istuintyynyn lämmityselementti.

Jos kaikki piirit läpäisevät testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.
B2430 0B, B2430 0D tai B2430 0E
Sytytysvirta katkaistuna, irrota johdinsarjaliitin E14C istuimen selkänojan lämmityselementistä.
Huom: Elementin vastus pitää mitata kahdesti, jotta voidaan jäljittää kaikki vian ilmenemisolosuhteita. Ensimmäisellä kerralla istuin tyhjänä ja toisella kerralla henkilön istuessa istuimella.

Tarkista, onko vastus 0,5 - 5 Ω navan 1 ja navan 2 välillä.
⇒ Jos tulos ei ole ohjealueella, vaihda E14C istuimen selkänojan lämmityselementti.

Liitä johtosarjaliitin E14C istuimen selkänojan lämmityselementtiin ja irrota X2 johtosarjaliitin K29 istuinlämmityksen ohjausyksiköstä.
Huom: Elementin vastus pitää mitata kahdesti, jotta voidaan jäljittää kaikki vian ilmenemisolosuhteita. Ensimmäisellä kerralla istuin tyhjänä ja toisella kerralla henkilön istuessa istuimella.

Tarkista, onko vastus 1 - 7 Ω ohjauspiirin navan 5 ja ohjauspiirin navan 2 välillä.
⇒ Jos tulos on ohjearvoja pienempi, testaa, onko ohjauspiirien välillä oikosulku. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14D istuintyynyn lämmityselementti.

⇒ Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko ohjauspiireissä katkos/korkea vastus. Jos piirien testaustulos on normaali, vaihda E14D istuintyynyn lämmityselementti.

Jos kaikki piirit läpäisevät testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.
Kunnostusohjeet
Tee Vian korjauksen varmistus vianmääritysmenettelyn jälkeen.

• Kuljettajan istuimen selkänojan pehmusteen lämmittimen vaihto : OPC → Kuljettajan tai matkustajan istuin 8-tie tehostettu → 2/4/6-tiehybridi, 6-tiehybridi sport

• Kuljettajan istuimen pehmusteen lämmittimen vaihto : 8-tie tehostettu

• Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010 , istuinlämmityksen ohjausyksikön vaihto, asetukset ja ohjelmointi

DTC B242A — Ilman muistia
Diagnoosiohjeet
• Tee Diagnoosijärjestelmän testi - ajoneuvo ennen tämän vianmäärityksen käyttöä.

• Katso kohdasta Strategiapohjainen diagnoosi yleiskatsaus vianmäärityksen menettelytapaan.

• Kohdassa Diagnoositoimenpiteen ohjeet on yleiskatsaus kustakin vianmäärityskategoriasta.

DTC määrittelijät
DTC B242A 01: Istuinlämmittimien yhteinen piiri oikosulussa akkuun

DTC B242A 02: Istuinlämmittimien yhteinen piiri oikosulussa maahan


Diagnoosihäiriötiedot
Piiri
Oikosulku maahan
Avoin/korkea vastus
Oikosulku jännitteeseen
Signaalin suorituskyky

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 3 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 1 X2
B242A 02
B2425 0D
B242A 01
B2425 0B, B2425 0E

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B1925 02
B1925 05
B1925 05
--

Kuljettajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B1925 05
--
--

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 5 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityselementin ohjauksen napa 2 X2
B242A 02
B2430 0D
B242A 01
B2430 0B, B2430 0E

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin signaali
B2170 02
B2170 05
B2170 05
--

Etumatkustajan istuimen lämmityksen lämpötila-anturin alhainen vertailuarvo
--
B2170 05
--
--


Piirin/järjestelmän kuvaus
Istuinlämmityksen ohjausyksikkö ohjaa sekä kuljettajan että etumatkustajan istuimen lämmittimien toimintaa. Ohjausyksikkö säätää lämmityselementtejä erikseen yläpuolen ja alapuolen säätöpiirien avulla. Kummankin istuimen alarajan säätöpiirit on kytketty ohjausyksikön sisällä yhteiseen viitepisteeseen. Tällä viitepisteellä on n. 2,5 V esijännite. Ennen kuin istuinlämmittimen ohjausyksikkö sallii istuinlämmittimen toiminnan, se tarkistaa, ettei tässä esijännitepiirissä ole oikosulkua maadoitukseen tai jännitteeseen. Kun ohjausyksikkö varmistuu, ettei se kytke virtaa oikosulussa olevaan elementtiin, se sallii istuinlämmittimen toiminnan. Ohjausyksikkö valvoo sen jälkeenkin lämmityselementtejä oikosulun varalta.

DTC:n testaamisen ehdot
• Vikakoodi B1325 ei saa olla tallentunut.

• Istuinlämmityksen ohjausyksikön täytyy olla virroitettu.

DTC:n tallentumisen ehdot
B242A 01
Istuinlämmittimen ohjausyksikkö tunnistaa oikosulun jännitteeseen lämmityselementin ohjauspiireistä.

B242A 02
Istuinlämmittimen ohjausyksikkö tunnistaa oikosulun maadoitukseen lämmityselementin ohjauspiireistä.

Toimenpide DTC:n tallentuessa
Molempien istuinten lämmitystoiminto poistetaan käytöstä.

DTC:n poistamisen ehdot
• Ajankohtainen vikakoodi poistetaan ja historiakoodi tallennetaan 3 sekuntia sen jälkeen, kun vertailujännite palaa normaalille toiminta-alueelle ja sytytysvirta kytketään pois päältä, takaisin apulaiteasentoon (ACC) ja käyntiasentoon (RUN).

• Historian vikakoodi poistuu 40 peräkkäisen ongelmattoman sytytysjakson jälkeen.

Vertailutiedot
Kaaviokuvatiedot
Lämmitettävän/jäähdytettävän istuimen kaaviokuva → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Liittimien päätykuvat
Komponentti liitinkuvat → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Kuvaus ja toiminta
Lämmitettävien/tuuletettujen istuimien kuvaus ja toiminta

Sähkötiedot

• Piirin testaus

• Pistoke korjaukset

• Ajoittaisten sähkövikojen ja huonojen liitosten testaaminen

• Johdotuksen korjaukset


Testeritiedot
Testeritiedot: Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Piirin/järjestelmän testaus
Sytytysvirta katkaistuna, irrota X2 johtosarjaliitin K29 istuinlämmityksen ohjausyksiköstä.
Testaa, onko ohjauspiirin navan 3 ja maan välillä ääretön vastus.
⇒ Jos se ei ole määritelty arvo, testaa, onko ohjauspiirissä oikosulku maahan.

Testaa, onko ohjauspiirin navan 5 ja maan välillä ääretön vastus.
⇒ Jos se ei ole määritelty arvo, testaa, onko ohjauspiirissä oikosulku maahan.

Sytytysvirta kytketty, tarkista, että testivalo ei syty ohjauspiirin navan 3 ja maaton välillä.
⇒ Jos koestusvalo syttyy, testaa, onko ohjauspiirissä oikosulku jännitteeseen.

Varmista, että koestusvalo ei syty ohjauspiirin navan 5 ja maaton välillä.
⇒ Jos koestusvalo syttyy, testaa, onko ohjauspiirissä oikosulku jännitteeseen.

Jos kaikki piirit läpäisevät testin normaalisti, vaihda K29 istuinlämmityksen ohjausyksikkö uuteen.
Kunnostusohjeet
Tee Vian korjauksen varmistus vianmääritysmenettelyn jälkeen.

Ohjausyksikkö viitteet → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010 , istuinlämmityksen ohjausyksikön vaihto, asetukset ja ohjelmointi
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kimmopa1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 741
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:29
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmopa1 »

Trafin sivuja katselin vaan sieltä en takaisinkutsukampanjaa löytänyt? Hoksin eilen että kuskin istuimen lämmitin pysyy sen minuutin päällä ja sammuu aivan samoin kuin topicin aloittajalla. Saisiko tämän via vielä korjautettua niinsanotusti firman piikkiin? Toki tuo lämmitin on aika harvoin käytössä mutta kumminkin..
Opel Insignia Sports Tourer vm 2018

Ex Opel Insignia Sports Tourer vm 2010
Ex Opel Vectra vm 2006
Ex Opel Vectra vm 1998
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaahan sitä ainakin kysyä. Tosin jos on jo selkeästi takuuajan ulkopuolella , eikä ole mitään jatketta takuulle , niin merkkihuolto ei välttämättä voi varamasti sanoa , meneekö takuuseen. Kysyvät asiasta maahantuojalta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

itse käytin auton omaopeliin tulleesta kampanjakutsusta autoa autoåströmillä oulussa.
ecm ohjelmoitiin, takaluukun kaasujouset tai niiden koripuolen kiinnikkeet vaihdettiin (en oo ees kattonu tuliko uudet "iskarit" vai uudet kiinnikkeet), samalla ilmottivat et vänkärinpenkin istuinosan lämmitin antanu vikakoodin ja vastus ääretön istuinosassa ja selkäosassa 1ohm (kunnossa). kuskinpenkeissä ollu ko. ongelmaan takaisinkutsukampanja. väänsin aika kauan asiasta ku paljon on ollu vikaa myös vänkärinpenkin lämmittimissä ni kai se on joku valmistusvika vrt. 80-luvun autot joissa vieläki toimii penkinlämmittimet mut 1-3 vuotta vanhoissa insignioissa ei "kuulu" kestää lämmitin tuon kauempaa??

istuinosan lämmitysmatto nro: 1748030 (sport-istuin nahkaverhoilulla)....paljonkohan ko. osa maksaa???
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Se kampanja koskee tosiaan vain istuinosan lämmitintä.

Mulla oli kuskin penkissä sama vika, ei pysynyt päällä kuin minuutin. Vaihdettiin istuinosan lämmitin kampanjana, mutta turhaan. Vika oli selkänojan lämmitysmatossa.

Uusi matto töineen 300€, siis pelkkä selkänoja. Istuinosa olisi maksanut varmaan saman verran.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

ethä sattunu pyytää "vanhaa" istuinosan lämmityselementtiä itelle muistoksi? jos pyysit ni paljonko muisto maksais??
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Masi »

Juu - onhan se tosiaan noloa, kun joutuu myöntämään naapurille, jotta ei toimi istuinlämmitys uudehkossa (2-3v) Opelissa - asia, joka normaalisti toimii vielä kymmenenkertaa vanhemmissa japseissakin moitteettomasti.

Takuuaikana istuinlämmitystä jouduttiin jo kertaalleen korjaamaan omastani, mutta nyt omalla kustannuksellani en ole viitsinyt vielä alkaa irroittelemaan penkkiä ja vaihtamaan vastusmattoa, koska ei ole edes mitään takeita kestäisikö uusi vuoden vai peräti kaksi - hintaa tuolla matolla taisi olla jotakin 140 euroa kaikenkukkuraksi.

Tosi heikkoja osia ei voi muuta sanoa.

Ei näin Opel, ei näin... :no:
Ralle
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2016, 19:38

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Ralle »

Kaivoin esille tämän vanhan keskustelun koska olen itse nyt tutkinut tätä istuinlämmittien sielunelämää vähän tarkemmin.

Eli täällä samat oireet kuin monella muullakin, 60 sekunnin kuluttua lämmittimet menevät pois päältä. Vain selkäosat lämpenevät sekä kuljettajan että matkustajan tuoleissa.
Olen tehnyt seuraavat toimenpiteet:
1. Mittasin istuinosan lämmittimien vastusarvot, molemmat noin 2.4 Ohm.
2. Mittasin selkosan lämmittimien vastusarvot, molemmat noin 2.6 Ohm.
3. Irroitin kuljettajan puolen istuimen vastusmaton, purin johdotukset ja mittasin erikseen vastusarvot. Vastusmatto on jaettu kolmeen rinnan kytkettyyn piiriin, keskiosan vastusarvo noin 2.5 Ohm, sivujen noin 17 Ohm. Kaikki kolme piiriä lämpenevät kun niihin kytkee 7.2 V NiMH akun.
4. Olen hankkinut ja asentanut GM:n korjaussarjan 13442703 (56 euroa), uusi liitin X2 istuinlämmittimen ohjausyksikköön.
5. Olen mitannut että tuossa liittimessä X2 on kaikki vastusarvot rajojen 1-7 Ohm sisäpuolella. Molemmissa piireissä vastusarvo 5.3 Ohm.

Tästä kaikesta huolimatta minulla ei toimi kuin molempien istuinten selkäosan lämmittimet. Piirikaaviosta jonka löysin englantilaiselta foorumilta, https://www.vxoc.org.uk/Images/vxoc%20a ... matics.jpg näkee että istuinosan ja selkäosan lämmittimet ovat sarjaankytkettyjä. Tätä en ymmärtä, miten vain selkäosan lämmitin voi toimia yksikseen vaikka vastukset ovat sarjaan kytkettyjä?

Sitten hieman juttua siitä mitä puppua kuluttajille syötetään...soitin ensin Lohjan PP-autoon ja puhuin korjaamopäällikön kanssa. Tämä kielsi että tällaisia ongelmia olisi ollut Insigniassa eikä mitään vastusmattoja ole vaihdettu koskaan. Se siitä. Soitin Salon PP-autoon jossa varaosamyyjä sanoi ettei tämä ole mikään salaisuus että on ollut ongelmia istuinlämmittimien kanssa. Käänsi puhelun korjaamopäällikölle kun kyselin jos Opel tulee vastaan kuluissa. Korjaamopäällikkö vastentahtoisesti jutteli pari sanaa ja oli samaa mieltä että tuota korjaussarjaa 13442703 voisi kokeilla ensin ja jos ei sillä korjaannu niin sitten on mietittävä vastusmattojen vaihtoa.
Kysyin maahantuojalta tätä samaa, vastaus oli ettei näiden kanssa koskaan ole ollut mitään ongelmaa eikä mitään korjattu. Kuitenkin täälläkin joku siitä mainitsi ja Saksassa siitä foorumeilla ollut juttua että vm. 2009-2011 on vaihdettu kuljettajan puolen istuimen vastusmatto osana kampanjaa vuoteen 2013 asti, kampanja taisi olla numerolla 11-P-038. Mutta maahantuojan mukaan mitään tällaista ei siis koskaan ole ollut olemassa. :)
majuva
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 348
Liittynyt: 14 Loka 2009, 06:40
Paikkakunta: vihti

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja majuva »

Kuskin penkin lämmitin on mullakin rikki mut en oo jaksanut tehdä sille mitään.
Inex partners oy paikalla mutta ei läsnä :)
Nykyiset:insignia st -18 1.6cdti 176tkm
Astra k -16 1,4T 175tkm
Entiset insignia 09 418tkm ja x määrä ooppeleita :bonk:
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tämän keskustelun tiimoilta kokeilin kuskin penkinlämppärin toimintaa faijan Insigniasta, ja eihän se toimi. :D

Molempien penkkien lämppärit vaihdettu uutena takuuseen 60tkm kohdalla aikanaan.

300€:llä ostaa monet pitkät kalsarit, joten jääköön tuon korjaus vielä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
majuva
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 348
Liittynyt: 14 Loka 2009, 06:40
Paikkakunta: vihti

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja majuva »

Samaa mieltä, ja ainakin kangas penkit ei edes ole kylmät kauaa.
ascona_c kirjoitti:Tämän keskustelun tiimoilta kokeilin kuskin penkinlämppärin toimintaa faijan Insigniasta, ja eihän se toimi. :D

Molempien penkkien lämppärit vaihdettu uutena takuuseen 60tkm kohdalla aikanaan.

300€:llä ostaa monet pitkät kalsarit, joten jääköön tuon korjaus vielä.
Inex partners oy paikalla mutta ei läsnä :)
Nykyiset:insignia st -18 1.6cdti 176tkm
Astra k -16 1,4T 175tkm
Entiset insignia 09 418tkm ja x määrä ooppeleita :bonk:
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Masi »

Näihin istuinlämmitin ongelmiin on tasan kaksi toimivaa korjausta eli joko istuinosan vastusmaton vaihto tai ohjausyksikön vaihto. Jos ongelmana on tuo minuutin kuluttua lämmittimen itsekseen poiskytkeytyminen korjauksena nimenomaan tuo ensimmäinen vaihtoehto. Muita toimenpiteitä voi tehdä omaksi huvikseen, mutta ei ne varsinaista vikaa korjaa.

Ja kyllä tästä korjauskampanja on ollut jos vain omistaja on huomannut takuuaikana valittaa istuinlämmittimien toimimattomuudesta.

Yleisellä tasolla merkistä riippumatta voisi todeta, että varsinaisia korjaamopäälliköitä ei taideta enää edes palkata vaan ainoastaan työnvastaanottajia joiden tärkein tehtävä on "asiakaspalvelutapahtuma" eikä tekninen osaaminen.
Avatar
Jomppara
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 07 Marras 2010, 15:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jomppara »

Porukoilla oli ko. Vika autossa osto hetkellä noin vuosi kaksi sitte niin itse satuin sillon fiksaileen rintajoupille autoja ja siellä otin puheeksi asian. Noh osa vaihdettiin ja kesti ainaki puoli vuotta ja taas se on hajalla. Vaivalla sain porukat vaihtaan merkin opeliksiin ja sitte heti tulee tuommosta. Samalla Takaluukku korjattiin kun ei auennut, no se sentää toimii vielä. Muutenhan nuo on kyllä ollu inkkuun tyytyväisiä :yes:
-(z)- Automaalit
-(z)- Teollisuusmaalit
-(z)- Autonhoitotuotteet
-(z)- Nahkamaalit ja nahanhoitotuotteet

-(z)- https://automaalikauppa.fi
Ralle
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2016, 19:38

Re: Insignia istuinlämmitin ongelma.

Viesti Kirjoittaja Ralle »

Olen nyt kokeillut uudella istuinosan vastusmatolla mutta se ei auttanut, siinä on samat vastusarvot kuin vanhassakin. Hankin uuden ohjausyksikön mutta se ei toimi ollenkaan nyt, voisiko ohjausyksikkö olla osa joka pitäisi "naittaa" Tech 2:lla?
Vastaa Viestiin