Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Meneekö uusikeulaisen (-07) Vectra C:n etuvilkun (oik.) polttimon vaihtaminen täysin samoilla ohjeilla kuin vanhemman mallinkin? Eli puskuri pois jne...??? Ja onnistuuko yleensä ollenkaan, jos auto on pyörillään eli ei saa nostettua ylös?
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Ainakaan mun sormet ei mahdu mihinkään väliin että pääsis hehkuja vaihtamaan. Joten puskuri irti ja hommat hoituu. Ei tarvi nostaa autoa ilmaan, lokasuojan puolella oleva kiinnitysruuvi on helpossa paikassa.
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
ei tarvitse ottaa puskuria pois. vaihdoin tänään molemmille puolille. kuskin puolella umpion ruuvit auki ja maskista muutamat ruuvit auki. sen umpion ala ruuvin saa alakautta auki jonka jälkeen umpiota pääsee hieman liikuttelemaan ja polttimon saa vaihdettua. pissapojan täyttöputki lähtee vetämällä irti. apparin puolella ilmanputsarikotelo irti ja ylemmät umpion ruuvit auki. melko eroottinen homma jos tienpäällä lamppu simahtaa
Kokovartalo Vectra C2, Astra F 1600, Insignia A20DTH SPORT TOURER
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Kyllä kait tuossa pelkääjän puolella riittää pelkän putsarikotelon irroitus.ciancarlo kirjoitti:ei tarvitse ottaa puskuria pois. vaihdoin tänään molemmille puolille. kuskin puolella umpion ruuvit auki ja maskista muutamat ruuvit auki. sen umpion ala ruuvin saa alakautta auki jonka jälkeen umpiota pääsee hieman liikuttelemaan ja polttimon saa vaihdettua. pissapojan täyttöputki lähtee vetämällä irti. apparin puolella ilmanputsarikotelo irti ja ylemmät umpion ruuvit auki. melko eroottinen homma jos tienpäällä lamppu simahtaa
Itse tosin olen aina vaihdellut niin, että irroittelen umpiot ja vaihdan kerralla useamman polttimon. ( ei mene montaa minuuttia, kun tuon on kerran reenannu.) Umpion irroitusta varten tuota koteloa ei tarvitse purkaa pois tieltä.
Tien päällä ilman työkaluja kyllä tekemätön paikka.
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Kyllä kait tuossa pelkääjän puolella riittää pelkän putsarikotelon irroitus.
Itse tosin olen aina vaihdellut niin, että irroittelen umpiot ja vaihdan kerralla useamman polttimon. ( ei mene montaa minuuttia, kun tuon on kerran reenannu.) Umpion irroitusta varten tuota koteloa ei tarvitse purkaa pois tieltä.
Tien päällä ilman työkaluja kyllä tekemätön paikka.[/quote]
Tarkoititko, että irrotat siis puskurin ja sitten umpiot, vai lähteekö kumpikaan umpio muuten tarpeeksi irti? Minulla siis kyseessä nyt apukuskin puoleinen vilkku, joten voisin yrittää vaihtaa sen sitten putsarin kotelon irrottamisen avulla, mutta kaipa se kohta hajoaa toiseltakin puolelta...
Itse tosin olen aina vaihdellut niin, että irroittelen umpiot ja vaihdan kerralla useamman polttimon. ( ei mene montaa minuuttia, kun tuon on kerran reenannu.) Umpion irroitusta varten tuota koteloa ei tarvitse purkaa pois tieltä.
Tien päällä ilman työkaluja kyllä tekemätön paikka.[/quote]
Tarkoititko, että irrotat siis puskurin ja sitten umpiot, vai lähteekö kumpikaan umpio muuten tarpeeksi irti? Minulla siis kyseessä nyt apukuskin puoleinen vilkku, joten voisin yrittää vaihtaa sen sitten putsarin kotelon irrottamisen avulla, mutta kaipa se kohta hajoaa toiseltakin puolelta...
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Itse olen ymmärtänyt ettei vilkun polttimoa voi vaitaa umpiota irroittamatta, elikä puskuri irti.
Samalla kun puskuri irti kannattaa vaihtaa toisellekin puolelle + parkit jne.
Samalla kun puskuri irti kannattaa vaihtaa toisellekin puolelle + parkit jne.
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Tällaisissa(kin) asioissa tulee ikävä ex Volvoa, konepelti auki ja yksi sokka pois ja kas kummaa umpio on kädessä. Hehkun vaihtoon meni 30s.
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Eli onko jos vaihtaa c-vectraan lyhyiden tai pitkien valojen hehkut niin kumpi on helpompi tapa, purkaa ilmanputsarikoteli pois vai koko puskuri ja umpio pois? Meinaa olla melko pimeää näin syksyllä eikä tietenkään tallia missä väsätä.
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Tarkennan sen verran aikaisempaa lausuntoani että puskuria ei tarvi kokonaan irroittaa, riittää että ottaa päädyn irti jotta saa umpion irti. Tähän menee noin 10 minuuttia, joten on sinänsä ihan ok juttu.
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Juuri vaihdoin apparin puolelle vilkun kannan ja polttimon. Onnistui putsari irroittamalla...vaati vähän pianistin sormia ja kärsivällisyyttä mutta onnistuu. Vilkku vaikein, muut helppoja.
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
No niin, nyt minäkin sain vaihdettua tuon vilkun polttimon...
Ensin irrotin putsarin kotelon ja sittenhän sen polttimon kantoineen saa pyöräytettyä pois kohtuullisen kätevästi, vaikka en aluksi meinannut ideaa tajutakaan. Kun ei sinne mitään näe! Vaihdoin uuden polttimon ja laittelin taas putsarin kotelon takaisin, mutta eipä tuo vilkku pelannut viekäkään! Kokeilin akulla vanhaa polttimoa ja se olikin kunnossa eli vika olikin jossain kannan kontaktipinnoissa...
Nyt kun polttimon kannan irrotussysteemin idea oli selvillä, kokeilin, josko sen saisi irti helpomminkin kuin putsarin kotelon irrottamalla. Otin putsarin kotelosta irti sen pienemmän letkun siitä ilmamassamittarin vierestä ja työnsin siitä kolosta käden polttimon kannalle. Kolo on AHDAS, mutta käsi siitä kuitenkin sopii. Sitten sormenpäillä saa pyöräytettyä kannan auki ja sieltä se sitten etu- ja keskisormen välissä tulee pois. Paikka on niin ahdas, että ei ole pelkoa, vaikka polttimo putoaakin. Ei se etäs siellä pääse... Puhdistelin polttimon kannat ja samalla tavalla ujutin sen paikalleen takaisin. Ei toiminut vieläkään...!
Taas samalla tavalla polttimo kantoineen pois ja lisää raaputtelua. Sitten taas takaisin ja nyt pyörittelin useita kertoja kantaa siinä kolossaan edestakaisin ja nyt se sitten pelaa ihan kunnolla.
Vilkun polttimon saa vaihdettua siis n. minuutissa!!! Siis apukuskin puolelle. Ja tarttee irrottaa vain se pikaliittimellä oleva mikälie letku.
Kämmenselkään tullut pieni mustelma oli pieni hinta siitä, että nyt tuon osaa tehdä vaikka silmät sidottuna tien päällä ilman mitään apuvälineitä.
Isokätiset voisivat kokeilla sopivan pituisilla taivutetuilla pihdeillä (esim. sellaisilla, jotka on tarkoitettu koukun irrotukseen hauen suusta) ja peilillä. Uskon, että hammaslääkäri, joka tietää, miten polttimon kanta on kiinni, vaihtaisi tuon vielä nopeammin omilla välineillään...
Ensin irrotin putsarin kotelon ja sittenhän sen polttimon kantoineen saa pyöräytettyä pois kohtuullisen kätevästi, vaikka en aluksi meinannut ideaa tajutakaan. Kun ei sinne mitään näe! Vaihdoin uuden polttimon ja laittelin taas putsarin kotelon takaisin, mutta eipä tuo vilkku pelannut viekäkään! Kokeilin akulla vanhaa polttimoa ja se olikin kunnossa eli vika olikin jossain kannan kontaktipinnoissa...
Nyt kun polttimon kannan irrotussysteemin idea oli selvillä, kokeilin, josko sen saisi irti helpomminkin kuin putsarin kotelon irrottamalla. Otin putsarin kotelosta irti sen pienemmän letkun siitä ilmamassamittarin vierestä ja työnsin siitä kolosta käden polttimon kannalle. Kolo on AHDAS, mutta käsi siitä kuitenkin sopii. Sitten sormenpäillä saa pyöräytettyä kannan auki ja sieltä se sitten etu- ja keskisormen välissä tulee pois. Paikka on niin ahdas, että ei ole pelkoa, vaikka polttimo putoaakin. Ei se etäs siellä pääse... Puhdistelin polttimon kannat ja samalla tavalla ujutin sen paikalleen takaisin. Ei toiminut vieläkään...!
Taas samalla tavalla polttimo kantoineen pois ja lisää raaputtelua. Sitten taas takaisin ja nyt pyörittelin useita kertoja kantaa siinä kolossaan edestakaisin ja nyt se sitten pelaa ihan kunnolla.
Vilkun polttimon saa vaihdettua siis n. minuutissa!!! Siis apukuskin puolelle. Ja tarttee irrottaa vain se pikaliittimellä oleva mikälie letku.
Kämmenselkään tullut pieni mustelma oli pieni hinta siitä, että nyt tuon osaa tehdä vaikka silmät sidottuna tien päällä ilman mitään apuvälineitä.
Isokätiset voisivat kokeilla sopivan pituisilla taivutetuilla pihdeillä (esim. sellaisilla, jotka on tarkoitettu koukun irrotukseen hauen suusta) ja peilillä. Uskon, että hammaslääkäri, joka tietää, miten polttimon kanta on kiinni, vaihtaisi tuon vielä nopeammin omilla välineillään...
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Terve!Veekuus kirjoitti: ↑24 Syys 2011, 10:02 No niin, nyt minäkin sain vaihdettua tuon vilkun polttimon...
Ensin irrotin putsarin kotelon ja sittenhän sen polttimon kantoineen saa pyöräytettyä pois kohtuullisen kätevästi, vaikka en aluksi meinannut ideaa tajutakaan. Kun ei sinne mitään näe! Vaihdoin uuden polttimon ja laittelin taas putsarin kotelon takaisin, mutta eipä tuo vilkku pelannut viekäkään! Kokeilin akulla vanhaa polttimoa ja se olikin kunnossa eli vika olikin jossain kannan kontaktipinnoissa...
Nyt kun polttimon kannan irrotussysteemin idea oli selvillä, kokeilin, josko sen saisi irti helpomminkin kuin putsarin kotelon irrottamalla. Otin putsarin kotelosta irti sen pienemmän letkun siitä ilmamassamittarin vierestä ja työnsin siitä kolosta käden polttimon kannalle. Kolo on AHDAS, mutta käsi siitä kuitenkin sopii. Sitten sormenpäillä saa pyöräytettyä kannan auki ja sieltä se sitten etu- ja keskisormen välissä tulee pois. Paikka on niin ahdas, että ei ole pelkoa, vaikka polttimo putoaakin.
Pitäis kanssa vaihtaa kuskinpuoleinen etuvilkku ja joutunut etsimään tietoa toteutustavasta, kun ei ole koskaan tarvinnut vielä lamppua vaihtaa. Tuossa lainauksessa boldaamastani kohdasta sen verran, että itse kun asiaa hiukan tutkin, niin siellä on sellainen litteä lärpäke ja onko se nyt niin, että sitä pitää pyöräyttää 180 astetta, niin lähteekö kanta silloin auki, vai vaatiiko täyden rundin? Vaatiiko lampun vaihto tosiaan umpion irroituksen eli eikö se kanta lamppuineen muka mahdu pois sieltä umpion ollessa paikoillaan? Umpion irroituksessa riittänee, jos avaa puskurista renkaan kaaressa olevat ruuvit ja etusäleikön yläpuolella olevat ruuvit ja vissiin pohjasta vielä joku ruuvi tai kaks. Sittenhän puskuri irtoaa sen verran, että saa umpion alemman ruuvin pois. Oliko tässä sitten muuta ja nyt pystyy vaihtamaan vilkun polttimon? Kiitos jeesistä kaikille!
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Kun vaihdoin polttimoa, siitä on niin kauan, että en enää muista, miten paljon piti kääntää... Onnistuu kuitenkin varmasti niin, että umpiota tai puskuria ei tarvitse irrottaa tai löysyttää. Niitä en ole ikinä tehnyt ja lamppu on vaihtunut. Sen muistan, että rystyset oli verillä eli isokouraiselta ei välttämättä onnistu. Kuitenkin tekniikan tajuaminen tai (kuten minulla) arvaus tai tuuri on tärkeää.
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Pitäisi huomenna vaihtaa tyttären -06 Vectraan etuvilkkupoltin.
Mikä mahtaa olla polttimon tyyppi?
En löydä mistään ko. tietoa, jotta voisi ostaa tuon polttimon etukäteen. Auton alkuperäisessä ohjekirjassa se varmaan ehkä on, mutta autohan ei ole tässä nyt käsillä. Sehän on tietenkin "normi" 21W-poltin, mutta ....
- onko se kirkaslasinen vai keltainen
- mikä on kanta BA15s, BAU15s vai BAY15s
Mikä mahtaa olla polttimon tyyppi?
En löydä mistään ko. tietoa, jotta voisi ostaa tuon polttimon etukäteen. Auton alkuperäisessä ohjekirjassa se varmaan ehkä on, mutta autohan ei ole tässä nyt käsillä. Sehän on tietenkin "normi" 21W-poltin, mutta ....
- onko se kirkaslasinen vai keltainen
- mikä on kanta BA15s, BAU15s vai BAY15s
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C (-07) etuvilkun polttimon vaihto
Kiitos tiedosta
Nyt katselin Mätänetin listasta niin juuri tuota näytti eteen: PY21W, oranssi ja kantana BAU15s, ei täysin vastakkaisilla puolilla ne nastat
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com