Akku ja sen ylläpitolaturi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

TJT kirjoitti:
Simo kirjoitti:
Iro kirjoitti:
Simo kirjoitti: Ei tarvii ostaa uutta kolmantenakaan vuotena koska jos takuuseen annetaan rikkoontuneen tilalle uusi tuote on sillä uuden tuotteen takuu.
Niinkö? Tuollainen kauppa olisi kiva löytää.
Kyllä se näin menee. Omakohtaista kokemustakin on sen verran että kerran on jouduttu pyytämään kuluttaja-asiamiestä soittamaan myyjälle kun ei meinannut suostua kertaalleen takuuseen vaihdettua ja taas särkynyttä painepesuria laittamaan korjaukseen/vaihtoon. Kolmas uusi pesuri sieltä sitten puhelun jälkeen saatiin koska toisena saadun takuu oli vielä voimassa vaikkei sen alunperin ostetun enää ollutkaan. Perustelu oli juuri se että jos on rikkoontuneen tilalle takuuseen annettu uusi tuote on sillä oltava uuden takuukin.
Harvassa on oikeasti tilanteet, joissa takuuaika alkaa uudelleen laitteen vaihdosta.
E: lähdetään nyt esim. siitä liikkeelle, että takuu ei ole lakiperustainen asia, vaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan määrittämä lisäetu.

Ettet nyt sotke virhevastuuseen?
Kyllä siinä tilanteessa ainakin puhuttiin ihan takuusta, mutta en tiedä onko asiamies sitten perustellut asian kuitenkin virhevastuulla.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7424
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Kansan suussa virhevastuu tuntuu aika usein kääntyvän takuuksi.

Samalla tavalla, kun virhevastuu kääntyy kauppiaiden suussa takuuksi, johon on keksitty jos jonkinlaista rajoitusta myös virhevastuuseen.

Kaikista hauskin on tämä "Ikuinen takuu" josta kauppias ei sano, että se on ikuinen takuu, mutta rajattu vain tiettyihin asioihin ja tilanteisiin.
"Elinikäinen takuu" on myös toinen josta kauppias ei mielellään kerro, että elinikäinen tarkoittaa yleensa vain muutamaa vuotta ja "elinikä" tuotteelle on tullut heidän mielestään täyteen.
prööt
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Taas on vuosi vierähtänyt ja Corsa vm. 2000 on edelleen käytössä. Pitäisiköhän se laittaa rippikouluun? :D

Ylläpitolaturi on ollut aina käytössä auton ollessa lämmityksessä. Lämmityskäyttöä olen pidentänyt yli tuntiin, koska vesiletkun lämmityselementti ei tunnu oikein vähemmällä tehoavan. Eipä tänä talvena kovia pakkasia ole ollutkaan monta päivää. Akun lataus on siis ollut myös vähän runsaampaa. Aina lämmitykseen, ja siis lataukseenkin, laittaessa olen vilkuillut laturin merkkiledejä. Näyttäää kestävän runsaan puoli tuntia 0,8 A:n latauksella, jotta apsorptiojakso 40mA alkaa. Sen verran siis ainakin täytyisi päivittäin olla sähkö päällä. Hancook akku on nyt ollut 8 vuotta käytössä, siis vuoden enemmän kuin Opel-akku, joka oli sitä ennen ja lopetti toimintansa.

Edelleen tulee lyhyttä nurkka-ajoa tässä omalla kylällä paljon. Akku jää vajaaksi ilman lisälatausta. Jos heti lyhyenkin ajon jälkeen laittaa sähköjohdon kiinni ja vilkaisee ledejä niistä näkyy, että akku on täysi, eikä lataus ala heti vaan absorptiojakso alkaa ja pysyy melkein tunnin. Tämä johtuu luonnollisesta lepojännitteen käyttäytymisestä. Akun pitää antaa olla tunnin verran rauhassa ja sitten vasta sen varaustila alkaa näkyä napajännitteessä oikein. Laturin 40mA:n absorptio ei haittaa tasaantumista. Kyllä se lataus alkaa sitten aikanaan, vaikka heti ajon jälkeen näyttäisi napajännitteen perusteella harhaanjohtavasti, että täysihän se akku on. Tasaantumisen jälkeen 0,8A:n ylläpitojakso kestää vajaan puoli tuntia. Kun akku on täytetty toistuvat ylläpitojaksot määräajoin, ja ne kestävät vain minuutin verran.

==UGH==
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Vuosia on taas vierinyt ja Corsa vaan palvelee moitteettomasti. Meinasin jo alkaa hankkia uutta autoa, mutta rahat eivät riitä sähköautoon, eikä noista autoverojen kehityksestä ole varmuutta.

Laitettiin sitten uutta jarrulevyä ja pakoputken kannatinkumia ja taisi siinä tulla vaihdetuksi murrosnivelen kumisuojaa ja jäähdytyspuhaltimen termostaatti. Aika normaalia kulutusosaa siis. Itse auto on edelleen ruosteeton ja moottori hyvässä iskussa. Surettaisi laittaa paaliin, joten ajan sillä vielä tätä nurkka-ajoa kauppaan ja takaisin kuten ennekin.

Kulutusosiin kuuluu kai myöskin akku. Siitähän tässä säikeessä on kysymys. Asensin 11 vuotta sitten uuden halpisakun ja c-tek ylläpitolaturin. Tarkoituksena oli tutkia kuinka ylläpitolaturi vaikuttaa akun elinikään. Eihän tällainen yksi akku ja yksi auto ja yksi käyttäjä täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteerejä, mutta anttaa se hiukan suuntaa. Se akku nimittäin tuli tänä syksynä siihen vaiheeseen, että en uskalla jättää sitä käyttöön kun talvi tulee. Se siis kesti 11 vuotta. Uskallan väittää, että ilman ylläpitolaturia elinikä olisi ollut ainakin puolet lyhyempi. Lisäksi akun toiminta on ollut moitteetonta, kesät talvet. Jos akku on vajaassa varauksessa tulee aika kummallisia oireita, joita sitten etsitään ja korjataan, joskus kalliitakin osia vaihtaen. Mielestäni täällä pohjolan vaikeissa olosuhteissa näillä autoilla, joissa vielä on käynnistysakku, on oltava aina ylläpitolaturi, yhtä hyvällä syyllä kuin moottorinlämmitinkin.

UGH... Mustapilvi
Vastaa Viestiin