Akku ja sen ylläpitolaturi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Tuli tässä päivänä muutamana ajatus värkätä Corsaan sellainen akun varaaja, joka pitää pikkulatausta päällä aina silloin kun lämpötolpan johto on sähköissä.

Projektista kehittyi pienimuotoinen arktinen seikkailu, joten päätin kirjoittaa tänne lyhyesti koko jutun.

Kaikki alkoi jo viimetalvena, kun kovimmilla pakkasilla akku ei riittänyt starttiin edes lämmitetyllä moottorilla. Koska se oli Opelin alkuperäisakku ja palvellut hulppeat 6v oli sen vaihto jo oikeastaan muutenkin selvä. Sitten tuli kuitenkin yllättäen kevät ja kesä ja uusi syksy. Lokakuussa sitten vaihdoin akun suosiolla ennen kuin pakkaset alkavat. Ettei sitten tarvitse pakkasessa painia.

Autovarustekauppias hymyili leveästi ja kehui Hankook merkkistä akkua hyväksi ja edulliseksi, 55€, eli euro per amppeeritunti, ja kaupat tehtiin. Loota pantiin paikalleen ja kaikki oli päällisin puolin kunnossa.

Kun ilmastonmuutos hellitti ja alkoivat nollakelit joulu-tammikuussa, käynnitys oli välillä pitemmän seisokin jälken vähän tahmeanoloista. Helmikuussa tuli ensimmäiset kunnon pakkaset ja startti ei inahtanutkaan. Arvelin ettei uusi akku voi tällainen olla ja ajo vaan on niin pätkittäistä ja lyhyttä ettei lataus riitä korvaamaan purkausta.

Teknokraatti etsii aina kaikkeen teknistä ratkaisua. Tarvikeliikkeeseen siis etsimään ylläpitolaturia. Ainoa asiallinen oli Kalix, jossa on musta peltipurkki ja sen syrjässä standardi panssariputkitetun verkkokaapelin pluki ja punainen ja musta johdonpätkä akkuliitäntää varten. Hintalapussa luki 290€. Lisäksi tarvitaan vielä se verkkokaapeli ja sen haarakappale. Kurkistin lompakkoon ja huusin sinne: "Ostanko viinaa vai akkulaturin?" Ja kaiku vastasi: "Vai akkulaturin!" Joten siirryin suraavaan tuotteeseen. Se oli lupaavan näköinen ja merkiltään C TEK. Virtakaapeli tosin ei ole lain vaatima panssariputki malli, vaan tavallinen töpselijuttu. Akkuliitäntävarusteita on riittävästi. Hinta oli 62€ ja tinkimällä tehtiin kaupat 50€.

Kotona luin käyttöohjetta ja vahingossa purin paketista pois myös sen pohjapahvin. Siellä vilahti jotain keltaista, joka terkemmin tutkien paljastui varoitustarralapuksi. Siinä luki: "KÄYTTÖ KIELLETTY ALLE 0 ASTEEN LÄMPÖTILASSA." Milloinkas sitä sitten tarvitaan ellei pakkasella? Kauhean riskin ottaen päätin kuitenkin kokeilla.

Johdot vaan paikalleen akkuun ja liittimet kiinni, töpseli sisätilan lämmittimen pistorasiaan ja tolpasta sähköt. Otin vielä moottorilämmittimen plukin irti konehuoneen puolelta. Ettei se siinä turhaan vie sähköä. Tarkoitushan on ladata lähes tyhjä akku täyteen C TEKin 0,8A:n virralla, joka tarkoittaa 55At akulle n55tunnin latausta (80%). Purkin päällä on kolme lediä, joilla latausta voi seurata. Akku tuli kuitenkin täyteen jo alle 10tunnin latauksella. Siitä ilmoittava ledi syttyy, kun jännite on noussut 14,4V:iin. Eihän tämä näin voi olla. Mittaamaan siis. Volttipuntari akunnapoihin ja ajovalot päälle. Jännite alkoi vilistä alaspäin saavuttaen "tyhjän" eli 10,5V puolesa tunnissa. Kun toistin saman, lataamalla varmuuden vuoksi n25tuntia, tulos oli sama. Varmistin vielä amppeerimittarilla akkulaturin virran 0,8A ja auton omapurkausvirran, eli kellon kulutuksen 25mA. Akku sai siis kuolemantuomion. Kauppias antoi takuuseen uuden ilman mutinoita.

Uusi akku on samaa merkkiä HANKOOK kuin edellinenkin. Tässä vaiheessa toimii, mutta kuinkahan on asiat jatkossa? Se ylläpitolaturi ei käy talvikäyttöön sellaisenaan. Erinomaisen hyvä laite elektroniikaltaan ja toiminnaltaan. Lataa kiltisti akun täyteen ja siirtyy sitten pulssitettuun ylläpitoon, eikä keitä akkua kuivaksi. Harmi että hyvä laite on pilattu säästämällä toisarvoisessa paikassa ja verkkokaapeliksi on valittu halpatavaraa, jonka muovin huono laatu kovettuu pakkasessa lasimaisen hauraaksi. Laite on pakkasella ehdottomasti tulipalon ja sähköiskun vaaran aiheuttava.

Jos olisin alunperinkin laittanut myös sen akkulaturin 50€ siihen akkuhankintaan, ei koko helmikuun vallankumousta olisi tarvittu. UGH
oceanic7
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 179
Liittynyt: 23 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Olisit ostanut 70e:n Bosch Silver-akun etkä mitään Hankook-p@skaa... :roll: . Ihme kuraa nuo nykyajan alkuperäisakut, itellä on Carina e:ssä alkuperäinen musta tojota-akku (10v vanha) ja silläkin lähti vielä 27 asteen pakkasesta ulkoa käyntiin.
Carpe Dentum
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

aivan...

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Olet kirotun oikeassa. Mistäpä niitä tietää. Täällä raukoilla rajoilla ei edes ole paljon valinnanvaraa, eikä 55€ akusta ole ihan vähän. Sehän on 330mk jolla sai 8v sitten kaksi akkua.

Hyvää ei saa halvalla, eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa ja tyhmyydestä sakotetaan. Riittäähän näitä sananparsia.
Avatar
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3829
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Täytyy varmaan asuntovaunuun päivittää tollanen C-TEK,kun sitä paljon kehutaan.Kesällä oli päässyt vapaa-ajanakku vaunussa hieman kuivahtamaan,kun perinteinen "Matti" automaattilaturi oli siitä huolehtinut... :lol:
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Itselläni ongelma myöskin talvella. Eli tulee ajeltua paljon lyhyttä ajoa ja työmatkakin on alle 10km suuntaansa, joten 30-40min webasto käytöllä ennnemmin tai myöhemmin tulee ongelmia ellei ajele jatkuvasti lenkkejä. Exxiden ultra simahti, joten se paska jouti kankkulan kuuseen.... tilalle 12a isompi zap akku, joka "tarkoitettu" webasto käyttöön.

Defalta sitten miniplugi puskurin alamaskiin josta piuha tulipeltiin ja siihen pulttasin pistokkeen. Ylläpitolaturi ei ole c-tek, mutta ilmeisesti ihan ok tuokin.

Kuva

# 4Amp Rapid Charge (10hrs for a 40AH Battery)
# 2Amp Standard Charge (20hrs for a 40AH Battery)
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

kyllä sähkön pitää riittää

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Tuollainen 2-4A:n laturi on varmaan hyvä juuri tuollaiseen vebasto-tapaukseen. Eikös ne kuluta akusta sähköä kuitenkin vähän käydessään. Se näyttää olevan täysautomaatti, eli vähentää virtaa akun tultua täyteen 14,4V muuten se juuri kuivattaa akun pilalle.

Asuntovaunu, joka joskus seisoo päiväkausia, taitaa kans kuluttaa sähköä joihinkin "päivystäviin" laitteisiin. Ennen kuin ostaa siihen ylläpitolaturin, kannattaa mitata amppeeripuntarilla paljonko se virrankulutus normaaliseisonnassa on. Tämä C TEK antaa vain 800mA normaalilatauksen 14,4V.iin asti, sitten pienentää virtaa ja lopuksi vahtii akkua ja silloin tällöin tarvittaessa antaa pikku annoksen. Voi olla pitkänpäälle passeli.

Se huononlaatuinen verkkojohto vain epäilyttää. Voi murtua pakkasella.
Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Mites muuten, kun duunipaikalla on tolppa 2h kellolla vain, eikä se hirveämmin ehdi siinä ajassa ladata akkua, niin onko tuota mahdollista huijata, että laitaisi esim. koko 8h ajan?

Periaatteessa tuo 2h taitanee riittää yhteen webasto käynnistykseen. Webastohan vie eniten virtaa käynnistyessään. Ongelma on se kuitenkin, että webasto käynnistyksiä tulee vähintään 2kpl päivässä (töihin ja töistä), joten kuitenkaan 2h ei taida riittää vaikka 4amp tulisi.
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Auki vaan ja Grässliniin jumppilanka, sillähän se selviää...
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Sähkön riittävyys

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Ei kai sentään mennä sähkömiesten tontille kytkentöjä muuttamaan.

Tuossa akun ylläpitolatauksessa on myös se varjopuoli, että akun hiljainen huonontuminen jää panematta merkille. Kun virtaa aina starttiin riittää, ei kädellinen hoksaa, että kapasiteettia onkin jäljellä vain 10At. Itsekin olisin pitänyt pilakalu akun, jos olisin hätäillyt ja tyytynyt vain pirteään käynnistykseen ja takuu olisi mennyt juuri umpeen, kun totuus olisi paljstunut.

Terve akku kyllä sallii vebaston useita käynnistyksiä ja vielä moottorinkin startin. Etenkin kun nuija on lämmin. Pienikin ylläpitolataus auttaa amppeerituntimääräänsä enemmän, koska akun neste vähän samalla lämpenee. Mutta vain vanha akku sitä tarvitsee.

Kapasiteetin voi kotikonsteikin mitata. Lataa vain ensin kunnon laturilla niin umpitäyteen kuin saa 14,4V ja purkaa sitten tunnetulla (mitatulla) virralla ja katsoo kellosta kauanko kestää jännitteen saavuttaa tyhjän akun napajännite 10,5V. Syväpurkausta pitää varoa. Kerrotaan sitten ampperimäärällä tuntimäärä, josta tulo on ampperituntimäärä. Se on kylläkin vähän erilainen eri virroilla. Pienillä virroilla suurempi kuin suurilla. Valmistaja tietenkin ilmoittaa sen edullisimman ja varoo kertomasta millä virta-arvolla leimattu kapasiteetti on mitattu. Jos joka vuosi viitsisi mitata ja merkitä akun päälle muistiin, voisi seurata kuinka se happanee. UGH
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Savun hälvennettyä kytkennän tarkistus jne....... :lollis: Yritin nyt vain jeesata siihen sähkönpuutteeseen, eli ongelman ytimeen.
Tietysti asiallinen henkilö jättää kopeloimatta duunipaikkansa kellokytkintä.
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Eikös niitä kellokytkimiä ole hepattu jumiin ihan pikaliimallakin. :lol:
Ja noita c-tekkejä löytyy kyllä isompiakin ja yhtä automaattisia ovat kaikki,tuohon ylläpito käyttöön olisikin parempi jos virran ottaisi esim. sisätilanhaaroitukselta jos lohkolämmitintä käytetään,silloinhan johto ei pääse elämään ja viottumaan kovallakaan pakkasella.(tosin tässä alkuperäisessä kysymyksessä ei tainnut olla lohkista kun käytettiin webastoa.)
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Haaroitus...

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Hmmmm. Sisätilan haaroitukselta? Millainen palikka se on? Tarkoitus on tosiaan värkätä se laturi kiinteästi apupuolen jalkatilan sivuun siihen keskitunnelin kylkeen jotenkin. Se sisätilan pistorasiakin on vain muoveissa kiinni ja heiluu siinä. Ajattelin pokata pellistä niille yhteisen telinelevyn ja taivuttaa sähköjohdolle siihen pellin reunaan putkitötterön, jossa se saa olla turvassa. Pohdinnassa on vielä, kuinka ruuvata, tinata, taikoa, se sähköjohdon pää sinne pistorasian sisään, että saa sisätilan lämmittimen myös pöhisemään. Vai pitääkö asentaa toinen pistorasia, joka olisi kai laillisempi?

Etumaskin plukista tulee panssariputki koneen sivulle. Sitten on Y-haara ja siitä putket moottorin lohkolämmittimelle ja sisätilan pistorasialle. Voisko tuota vielä kehittää jotenkin sillä sisätilan haaroituksella?
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: kyllä sähkön pitää riittää

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

mustapilvi kirjoitti: Tämä C TEK antaa vain 800mA normaalilatauksen
Alle 60 eurolla olisit saanut 3,6 ampeerin mallin, kannattikohan 0,8 ampeerin laturista maksaa melkein sama hinta?
Se huononlaatuinen verkkojohto vain epäilyttää. Voi murtua pakkasella.
Voi ja murtuukin. Hyvä laturi pilattu muutaman sentin säästöllä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Sitä sisätilan pistorasiaa tosiaan tarkoitin,johon tulee virta kun lohkolämmitintä käytetään.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

mustapilvi kirjoitti:Autovarustekauppias hymyili leveästi ja kehui Hankook merkkistä akkua hyväksi ja edulliseksi, 55€, eli euro per amppeeritunti, ja kaupat tehtiin. Loota pantiin paikalleen ja kaikki oli päällisin puolin kunnossa.
Pitäis vissiin varoitella noista Hankookeista useamminkin kuin ~kymmenen vuoden välein :lol:
Oon näköjään 1998 kirjoittanut seuraavaa:
http://groups.google.com/group/sfnet.ha ... 429e271860
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Vastaa Viestiin