Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies » 27 Loka 2019, 14:55

Pitääpä tutkia. Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä ovat. Jos sitä ei saa toimimaan, niin sitten se joutaa vaikka verkonpainoksi. Ja siinä tapauksessa tilalle taidan laittaa/laitattaa kiinteän koukun, niin ei jatkossa tämmösiä murheita ole.
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012

ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies » 27 Loka 2019, 19:15

No nyt on koukkua tutkittu. Kun ei viitsi purkaa puskuria pois edestä ja monttua ei nyt tähän hätään ole, niin hiukan hankalaahan tuo siellä selällään auton alla on. Avasin siinä koukun nivelen päälläolevan muovihatun. Se on kiinni kolmella 3 mm kuusiokoloruuvilla. Vähän CRC:tä sisään ja heiluttelua niin sain koukun lukittumaan paikalleen. Ongelma ei kuitenkaan vielä ratkennut, koska kun kahvasta veti niin se akseli, joka pyöräyttää koukun lukituksen akselia ei liikkunut mihinkään. Muovihattu takaisin kiinni ja sitten sen kotelon kansi auki, johon se vaijeri kahvasta menee. Tämä oli kiinni kolmella torx20 ruuvilla. Päädyin siihen, että jostain syystä kahvasta vetämällä se valkoinen muoviosa jonka ympärillä vaijeri on ei käännä lukitusakselia. Akseli tuntui tosi jäykältä ja kun sitä pyöritin pihdeillä, niin koukun lukitus aukesi ja meni myös taas kiinni kun laippa oli sopivassa asennossa. En vielä keksinyt miksi kahvasta veto ei pyöräytä akselia. Mitään ei äkkiä katsoen näyttänyt olevan rikki. Aika loppui tällä kertaa, joten kasasin sen kotelon ja toistaiseksi annan koukun olla lukittuna käyttöön. Kannen jousikin menee varsin helposti paikalleen, kun laittaa sen ensin siihen kanteen ja sitten siihen päälle melkein kiinni ja sitten pyörittää muutaman kierroksen varovasti. Vähän ahdasta on mutta varovasti hiukan pyörittäessä liikutellen se onnistuu. Jatkan harjoitusta myöhemmin....
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18530
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 27 Loka 2019, 20:05

Onko rasvanpuutetta sillä valkoisella muoviosalla? Eksän autossa oli ihan kuiva ja jumissa kun avasin siitä sen samaisen kannen. Jousta en saanu takas.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies » 28 Loka 2019, 17:15

Ei se rasvan puutteesta käsitykseni mukaan johdu. Ainakaan sillä muoviosalla. Sillä aksellillakin oli minusta rasvaa hyvin, mutta se jää nyt selvittämättä. Se lukituskaan ei pitänyt, kun mulla oli kärry tänään perässä. Muutaman päivän päästä asennetaan kiinteä koukku, niin loppuu tämä murhe.
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18530
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 28 Loka 2019, 17:38

Onko tuo vanha koukku joutilaana, mimmosta summaa ajattelit jos siitä jokusen varaosan vielä saisi?
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies » 02 Marras 2019, 23:57

Nyt on kiinteä Brinkin koukku ja murheita ei toivon mukaan enää ainakaan koukusta ole. Vanha koukku on joutilaana. Ajattelin sitä hiukan tutkia mikä siellä salpasysteemissä on, ettei lukittunut. Nyt se on huomattavasti helpompaa kun koko systeemi kaikkine rautoineen on pöydällä hyvässä valossa nähtävillä ja ei tartte siellä auton alla könytä. Toki sen voi varaosiksi myydä eniten tarjoavalle. Hintapyyntöä en kyllä tähän hätään keksi.
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012

ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies » 10 Marras 2019, 22:10

No nyt on salpasysteemi tutkittu. Kuten aikaisemmin jo totesin, että ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä ovat, joten kun hiukan ehtii tutkia niin yleensä vian/häiriön aiheuttaja löytyy. Vika ei käsitykseni mukaan ollut kovin kummoinen. Kahvan veto ei pyöräyttänyt akselia, koska se oli aivan älyttömän jäykkä. Pihdeillä sai ihan tosissaan pitää kiinni, että sai kääntymään. No hillitön määrä irrotusöljyä ja niinhän lopulta lähti pyörimään ja irtikin se akseli. Kun koukku oli irti niistä autoon kiinnitettävistä raudoista sai niistä isojen kuusiokolo pulttien (8mm kuusiokolo) reiistä myös sinne salpasysteemin sisään irrotusöljyä, wd-öljyä ja sekin rupesi liikkumaan. Sen muovisen kiekon alla on akselilla metallinen osa, jonka alla on myös palautusjousi. Se on ehkä hiukan paksumpi kuin muoviosan päällä oleva. Se oli minulla jotenkin hiukan taittunut, mutta sain sen väännettyä alkuperäiseen muotoonsa ja takaisin paikalleen. Laitoin uudet vaseliinit akselille ja molemmin puolin metalliselle ja muovikiekolle sekä ruuvin reiistä paineilman avulla sinne varsinaisen salvan sisään. Metallisen asentoa piti hiukan kokeilla ennen sen muovisen sovittamista paikalleen, jotta se vetää salpalaitteen auki. Sitä kannattaa kokeilla ensin ennenkuin laittaa päällimmäisen jousen ja kannen paikalleen. Parin kokeilun jälkeen sain kaikki oikeaan asentoon ja toimimaan. No lopputulema on, että minulla olisi nyt taas toimiva kääntyvä koukku, mutta kun siellä perässä on nyt jo kiinteä koukku, en sitä tarvitse.
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012

imaC
'Senator'
'Senator'
Viestit: 421
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja imaC » 05 Touko 2020, 22:19

Kattelin tos tänään et minkähän takia toi koukun naru roikkuu tuol vähän ja tottakait mä menin siit nykäseen ja koukku ei sitten lukittunutkaan kumpaankaan asentoon... no aikani kun narua nyin niin sainkin sen lukittumaan eli orastavaa käytön puutetta.. varmaan riittää että ottaa puskurin irti jos tekasisin ennakko huoltoa jokupäivä...?

LehtolanAkka
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Touko 2020, 19:13

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja LehtolanAkka » 07 Touko 2020, 19:19

Jep, sama ongelma -12 Insigniassa. Uusi koukku 1900 eur. Himputti 😒. Varmaan just vaan käytön puutetta, että koukku rupeaa kenkuttelemaan. Sanoivat Länsi-Autossa, että varaosia ei saa turvallisuussyistä koukkuun, vaan koko paska on vaihdettava. Tuntuu kohtuuttomalta, kun koko auton hintakaan enää tuskin ylittää 8000 eur.

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18530
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 07 Touko 2020, 21:20

Kuntoon se vanha nii säästyy rahaa..
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

<Rene>
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Marras 2019, 16:16

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja <Rene> » 22 Touko 2020, 11:56

Tänne ilmoittautuu vielä yksi joka nykäsi 2012 farkun vetokoukun irrotuskahvasta ja lopputulos oli korvia hivelevä piipitys. Ohjekirjaa aikani selatessa ja muutamia sulakkeita irrotettuani ilman että piipitys loppuisi, löysin tämän viestiketjun.. Johto irti, ja piipitys loppui. Nyt sit koukku on kiinni kumilenksulla sillä lukitus ei pidä. Ruiskutin CRC:tä vaijerin reikään, ja nyt tuo kahva palautuu puoleenväliin. Eli selkeästi rasvan puute..

Uutta koukkua en aio ostaa, joten jos kotikonstein en tätä saa fixattua, pitänee koukku poistaa ja viedä verkkojen painoksi.

Onkohan tuo miten hankala projekti irroittaa koko koukkujärjestelmä? Luulisin että helpointa säätää on kun ei tarvitse makaa auton alla.. Ensin pitää varmaan takapuskuri saada pois alta. Löysin muutaman videon mistä näkee mitä puskurin takaa löytyy



Onkohan kellään tiedossa mistä löytyisi kuvia tai parempia videoiita miten puskurin saisi irrotettua helpoiten?

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18530
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 22 Touko 2020, 12:58

Älä ainakaan verkonpainoksi, mä huolin sen kyllä varaosiksi omaani.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

<Rene>
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Marras 2019, 16:16

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja <Rene> » 23 Touko 2020, 02:27

Valitettavasti tästä projektista ei tullut verkkopainoa. Sain purettua tuon jousimekanismin sekä voideltua osat. Tälläkertaa käytin vain CRC:n irrotusöljyä, mutta kävi mielessä että olisiko ehkä ollut parempi tunkea tuoretta CRC:n laakerivaselinia hammasrata-akselin juureen. Hammasratas-akselista hinkkasin pois kuivahtanutta rasvatöhnää, joten veikkaan että mulla tuo lukitus-salpa oli jumissa tämän takia.. Nyt sain tuon mekamismin toimimaan melko hyvin, mutta ens kerralla kun kelit ja aika on antoisalla päällä pitäisi vielä säätää tuota metallikiekkoa pykälän vasempaan jotta lukitus toimisi jouhevammin kun koukun taittaa auton alle.. Peukalon kynsi vaatii myös hieman toipumisaikaa ennenkuin otan kakkoskierroksen :-)

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18530
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 23 Touko 2020, 08:52

Höh :D

Mitä kaikkea purit jotta sait rasvattua? Mulla luultavasti sama edessä.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

<Rene>
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Marras 2019, 16:16

Re: Insignia Sports Tourer -14 vetokoukku ei lukitu

Viesti Kirjoittaja <Rene> » 23 Touko 2020, 13:32

:-D
Näin alkuun vinkiksi, kannattaa ottaa kuva jokaisesta vaiheesta ennekuin poistaa osia. Itse otin vain muovikiekosta, ja unohdin vauhdissa ottaa muista osien asennoista kuvan. Nyt kun mietin, niin minun kohdalla kuvat eivät olisi auttaneet, sillä olin jo nykässyt kahvasta, ja osat sisällä oli väärissä asennoissa.

Purin muovikannen jossa oli 3 torx-ruuvia (mistä muuten saisi uusia ruuveja, sillä ruuvin pää on on ruostumassa, ja menee varmaan muutama vosi niin näitä ei saa enää kunnolla auki..).
* Heti muovikannen alla on jousi joka on kiinni kannen urassa sekä kiekossa olevassa urassa. Kiekko palauttaa takaisin vaijerin sekä alla olevan metallikiekon joka lukitsee koukun
* Muovikiekon alla on toinen kiekko jonka keskellä on tämä hammasrata-akseli. Kiekossa on tappi joka on muovikiekon uran sisällä. Tämä metallikiekko akseleineen oli tiukka vääntää. Sain sen kuitenkin lopulta melko helpolla käännettyä laidasta laitaan käyttäen kuusikulma-avainta. Tässä piti hieman liikutella koukkua samaan aikaan, niin lukitus lähti helpommin irti.
* Kun vedin pois metallikiekon ja hammasrata-akselin, putsasin akselin kaikesta kuivuneesta töhnästä, ja suihkutin reikään crc:tä.. Akseli takaisin metallikiekon kanssa, ja sit vaan kääntelemään lukitusta raidasta laitaan. Akselin pohjassa on ilmeisesti joku jousi joka työntää koukun lukitussalvan paikoilleen. Kun tämän sain liikkumaan sujuvasti, oli vaan aloittaa kaiken kasaaminen takaisin.

Itse kasasin niin että metallikielon vasen lovi oli mahdollisimman lähellä muovirasian alakulmassa olevaa jousisalpaa. Tämä taisi olla pykälän liian lähelllä, sillä koukun ylä-asento ei mennyt kovin helposti lukkoon. Heiluttelemalla koukkua tämä meni siis lopulta lukkoon, ja kuului kunnon "tumps".

Kelasin takaisin vaijerin muovikiekon ympäri, ja laitoin sen metallikiekon päälle. Tämän jälkeen jousi kannen sisään, kansi päälle, ja kiersin kantta muistaakseni 2 kierrosta ennenkuin kiristin ruuvit takaisin paikalle.

Muuta en siis lähtenyt purkaman, sillä hammasrata akselin juuressa on vissiin toinen jousi vastassa, ja jouset on yleensä pirullisia saada takaisin jos niissä on jonkinlainen vääntö päällä.

Kunhan nyt saan tän peukun kynnen taas kuntoon, niin otan toisen rundin ja siirrän tuota metalliaksilia yhden pykälän vasempaan, niin ehkä se tekee helpommaksi tuon koukun ylä-asentoon lukitsemisen :-D Samalla otan kuvia jotta muistan paremmin seuraavaa säätökertaa varten mitä pitäisi tehdä.

Lopuksi vielä video miten tuo koukku pitäisi liikkua :-)

Vastaa Viestiin