Insigniaan lisävalot

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Snipu79
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2019, 20:29

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Snipu79 » 02 Joulu 2019, 20:56

daa kirjoitti:
25 Marras 2019, 14:06
Snipu79 kirjoitti:
19 Marras 2019, 21:19
Tuli hommattua lisävalo inkkuun, mutta heti sen asennuksen jälkeen alkoi tulemaan vikaviestejä näyttöön: huolla kaarrevalot, huolla ajovalot ja vasen ajovalo viallinen.
Ajoin pienen lenkin ja aluksi valot toimivatkin, eikä herjannut mitään.
Sitten tuli auto vastaan, ja automatiikka pisti pitkät pois ja taas sama vikalista infonäytössä.
Auto siis Insignia 4x4 cdti vm. 2012, ja bi-xenon.
Lisävalot : https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... owerfunnel
Boksina :
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120196/

Mistä pitäisi alkaa etsimään vikaa ?
Millainen kiinnitys tuossa insignia asennuspaketissa on lisävalolle?
Kulmaraudoilla tulee kiinni törmäyssuojaan, normaaliin menee luultavasti helposti.
Itsellä opc-line, niin joutui vähän säätämään, mutta saa kiinni tukevasti.

Mar75ko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 08:03

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Mar75ko » 06 Tammi 2020, 21:24

Moro

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100420/

Tälläinen tullut myyntiin. Ei tarvi enään johtoihin kajota?
-Opel Astra Sports Tourer K 1.0 -19
-Opel Insignia Sports Tourer Sport 1.4 -16

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18545
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 06 Tammi 2020, 21:54

Mar75ko kirjoitti:
06 Tammi 2020, 21:24
Moro

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100420/

Tälläinen tullut myyntiin. Ei tarvi enään johtoihin kajota?
Ei toimi. Aikasemmin ollu juttua jo.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

imaC
'Senator'
'Senator'
Viestit: 422
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja imaC » 08 Tammi 2020, 21:31

Mikässiin on et ei muka hal antureil toimis yhtälailla kun rosvoilla..? Boxi taitaa muuten olla sama kun millä toimii..?

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18545
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 08 Tammi 2020, 22:40

En nyt löytäny aikasempaa juttua mutta hallanturi tarvii sen 12v ja oliko ne cancäylän kaapelit 5v nii ei se tunnista sitä. Joten joutuu yhä katkasee ja tinata, unohtakaa ne rosvoliittimet :)
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

imaC
'Senator'
'Senator'
Viestit: 422
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja imaC » 09 Tammi 2020, 00:00

Mutta tuohan on juurikin can väylään tarkoitettu ja missä sanotaan että 12v tarvii...?

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... nel_buyers

Tästä on ainakin ollut juttua et ei toimi..

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18545
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 09 Tammi 2020, 07:14

Esim täällä Hartsa sano että vaatii sen 12V
viewtopic.php?t=268456
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

Avatar
Teppo
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Teppo » 09 Tammi 2020, 07:45

Tuo ottaa väylä tiedon hall anturilla samasta paikasta mistä tulee se johtojen väliin kytkettävä boksi eikä ole sama asia mitä sillä hall relellä on tarkoitettu mistä aikaisemmin on tässä ketjussa ollut puhe. Siihen en ota kantaa toimiiko tämäkään mutta samasta asiasta ei ole kyse
Ajossa: Insignia OPC -11, Corsa D OPC-08, Kadett B -66
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 8v -86
ex: Insignia 2,0cdti -09, Meriva OPC -06 x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 1.9cdti, Astra H GTC 1.9cdti, Astra F GSI, Astra G, ym.

imaC
'Senator'
'Senator'
Viestit: 422
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja imaC » 09 Tammi 2020, 08:16

Eri paikasta tuolla mokka ketjussa yritettiin tieto löytää ja eri purkilla...

petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1000
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja petrisa » 09 Tammi 2020, 10:31

Kahta täysin eri periaatteella toimivaa systeemiä ei pidä sekoittaa. Aivan sama onko hall-anturia vai ei. Myös sanaa CAN-väylä sotketaan ja sekoitetaan kohtaan, jossa se ei suoraan ole mukana.

Erot ovat ihan muualla. Nuo kaksi eri relesarjaa ovat myös tarkoitettu ihan teknisesti erilaisiin kohteisiin.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18545
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 09 Tammi 2020, 16:06

Miten ja minne tuo hall anturi sit kytketään? :)
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1000
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja petrisa » 09 Tammi 2020, 17:02

Rookeri kirjoitti:
09 Tammi 2020, 16:06
Miten ja minne tuo hall anturi sit kytketään? :)
Sitähän minä en voi kertoa.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1000
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja petrisa » 11 Tammi 2020, 11:18

Kokeilen nyt tähän vastata selvittääkseni noiden eri antureiden ja relesarjojen eroja. Jospa Moderaattori ei samantien ole asiasta eri mieltä ja tuomitse minua kaikkitietäväksi ja jumalasta seuraavaksi, kun puolustan omaa kirjoitusta sen ollessa tosi seikka ja paikkaansapitävä.

Ensinnäkin.
Tämän hall-anturin voi kytkeä sähköjohdon (johtimen) ulkopintaan. Kun johtimessa kulkee sähkövirta, johtimen ulkopuolelle syntyy magneettikenttä. Hall-anturilla voidaan tunnistaa tämä magneettikenttä ja siten tulkita johtimessa kulkeva virran voimakkuus (myös suunta). Induktio silmukalla tehdään sama asia esim. pihtiampeerimittarilla, mutta sen avulla ei saada niin pieniä ja nopeita virran muutoksia selville.

Hall-anturi perustuu nk. hall-ilmiöön, jossa virralliseen anturielementtiin syntyy jännite, kun elementtiin kohdistuu magneettikenttä. Magneettikentän voimakkuus on verrannollinen syntyneeseen jännitteeseen. Anturi tarvitsee siis käyttöjännitteen, jotta sen läpi kulkee tuo virta. Yksinkertaisesti, kun kappaleen läpi esim. pituussuunnassa kulkee virta, niin tämä magneettivuon aiheuttama hall-jännite syntyy kappaleen leveys(poikittais) suuntaan.
Hall-anturi voidaan valmistaa myös sellaiseksi, ettei sen tarvitse ilmaista ulkoista magneettivuota vaan ainoastaan vuon voimakkuuden muutosta. Tällöin magneettivuo aikaansaadaan kestomagneetilla, joka on integroitu anturiin. Magneettivuon muutokset saadaan aikaan, kun anturin lähelle tulee magneettista materiaalia esim. metallia. Näin toteutetaan autossa useita eri antureita, kun esim. pyörivä sakaralevy menee läheltä anturia (nokka-akselin asentoanturi, kärjetön sytytys jne).

Toiseksi.
Nämä kaksi eri relesarjaa tunnistavat pitkien valojen päälle/pois kahdella eri tekniikalla. Perinteinen tapa on tunnistaa suoraan pitkien valojen virtajohdosta. Kun pitkät ovat päällä, ko. johtimessa on jännite ja siinä kulkee virta pitkien polttimolle. Ei tarvitse kuin ottaa tästä heräte lisäpitkien releelle. Se voidaan ottaa "ryöstämällä rosvoliittimellä" tai nyt vain tällä hall-antuilla johtimen "päältä". Se miksi tästäkin sarjasta usein käytetään nimitystä CAN-väylä yhteensopiva ei sinällään tarkoita muuta kuin, että tämä lisäpitkien relesarja ei aiheuta lisää kuormitusta auton omalle järjestelmälle ja aiheuta siten polttimovikailmoitusta.

Toinen seikka tässä on se, että mikäli auton sähköjärjestelmä antaa pitkille nk. pulssisähköä (PWM-jännite), niin nämä ko. lisävalorelesarjat toimivat siltikin eikä sen rele ala "pärisemään" (päälle ja pois edestakaisin). Tähän sisältyy usein myös nk tarkkailupulssi. Tämä tarkoittaa sitä, että auton sähköjärjestelmä antaa polttimoille tarkistuspulssia, vaikka ko. poltin ei ole juuri sillä hetkellä edes toiminnassa. Tunnistellaan koko ajan onko polttimot kunnossa. Tavallinen rele ja ottamalla siihen "rosvolla" sähköt saattaa alkaa satunnaisesti väläyttelemään lisäpitkiä omia aikojaan, johtuen tästä tarkkailupulssista. Aina ei käy näin, jos rele on tarpeeksi hidas vetoinen, mutta joskus voi.
Tällaisessa relesarjassa on siis suojaus näitä ongelmia vastaan.

Kolmanneksi.
Sitten on niitä hankalia tapauksia, joissa pitkien valojen johdinta ei autosta löydy johtosarjasta. Valojen ohjainlaite on sijoitettu umpioon, jolloin johtosarjassa umpiolle kulkee vain väylätieto. Nyt pitkien valojen päälle/pois tieto täytyy ottaa väylästä. Tämä tieto voidaan nyt sitten ottaa sähköisesti (galvaanisesti) tuosta väyläjohtimesta ja edellyttää kajoamista johtimeen. Tähänkin on ratkaisuna hall-anturi. Aivan kuten jo aiemmin kerroin. Kun väyläjohtimessa kulkee datatieto ohjainlaitteelle, sen ympärille muodostuu magneettikenttä. Ei tosin iso, mutta hall-anturi kykenee tunnistamaan sen.
Oli signaalitieto otettu kummin vain, niin tämä täytyy viedä analysoitavaksi relesarjaan. Relesarjassa on väylän lukulaite, joka tulkitsee nimenomaan tämän pitkien valojen datan (data=päälle, data=pois). Väylän rakenne on CAN. Relesarjan täytyy tukea ko. auton väylää, jotta se on yhteensopiva. Tarkoittaa siis sitä, että pystyy fyysisesti lukemaan väylässä kulkevan datan ja vielä loogisesti tulkitsemaan sen oikein.
Tämä tapaus on se kaikista haastavin, mutta siihen on ainakin osaan automerkeistä ja malleista saatu toimivia systeemejä.


Tuossa vähän selvitystä näihin lisävalorelesarjoihin.....
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 18545
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 11 Tammi 2020, 14:33

Hyvin selkeästi vastattu petrisa :thumbsup:

Tohon hallanturiin menee kuvan mukaan 4 karvaa nii mietin vaan että minkä (auton) johdon ympärille tuo itse anturi tulee?

Kun tossa omassa boksissa joutuu ryöstää nuo kaikki neljä karvaa sieltä auton sulaketaulun läheltä.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

Avatar
Teppo
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Teppo » 11 Tammi 2020, 14:40

Rookeri kirjoitti:
11 Tammi 2020, 14:33
Hyvin selkeästi vastattu petrisa :thumbsup:

Tohon hallanturiin menee kuvan mukaan 4 karvaa nii mietin vaan että minkä (auton) johdon ympärille tuo itse anturi tulee?

Kun tossa omassa boksissa joutuu ryöstää nuo kaikki neljä karvaa sieltä auton sulaketaulun läheltä.
Kytketään samoihin johtoihin tuolla hall setilläkin ja siihen sinunkin nykyiseen cannect releeseen saa kytkettyä tuon hall anturin ja otettua virran vaikka sulakerasialta niin ei tarvi rikkoa johtoja.
Ajossa: Insignia OPC -11, Corsa D OPC-08, Kadett B -66
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 8v -86
ex: Insignia 2,0cdti -09, Meriva OPC -06 x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 1.9cdti, Astra H GTC 1.9cdti, Astra F GSI, Astra G, ym.

Vastaa Viestiin