Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Kuka tuntee ballastin? Olisi muutama kysymys sähköistä.
Mistä löytäis sille kytkentäkavion?
Haluaisin ohittaa alkuperäisen ballastin, mutta niin, että
korkeudensäätömoottori silti toimisi.
Jostain syystä korkeudensäätömoottorin sähköt xenon umpioissa menee ballastin kautta?
Tarkoitus olis siis laittaa tilalle uudet ballastit, kun koko projektorisetti menee uusiksi.
t. Tapi
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja seero »

http://www.vectra16v.com/slp.html
tuolta löytyy sähkökaaviot
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Kiitos kaavioita. Helpotti vaikkei vielä ratkaissut itse ongelmaa. Pitäisi varmaan purkaa yksi ballasti ja tsekata kytkennät, että onko siellä jokin piiri, minkä kautta säätömoottoreita käskytetään.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ellen ihan väärin tulkinnut, niin ballasti sisältää xenon valojen ohjauslaitteen. Se tarkoittaa sitä, että se silloin ohjaa korkeudensäätömoottoreita tasoantureilta saamansa asentotiedon perusteella. Näin ollen säätömoottorit pitää olla "ballastin" ohjauksessa. Umpion ohjainlaite siis sisältää xenonin ballastin sekä säätömoottoreiden ohjauksen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Ok.mutkistaa siis heiman tilannetta, mikäli haluaa käyttää omaa ballastia... no entäpä voiko ballastimen kytkeä pois niin, ettei se anna virtaa sytyttimelle, joka on umpion sisällä?
Mielummin niin, että ballasti toimisi vain säätömoottoreita säädellen? Vai tuleeko ilmoitus vikavalon muodossa, ettei xenonit toimi?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ballastin on oltava paikallaan, jotta xenon valo palaa. Sytytintä tarvitaan vain syttymisen vaativan korkeamman jänniteen tuottamiseksi. Jatkossa poltinta pidetään toiminnassa juuri ballastin tuottaman jänniteen avulla, joka on huomattavasti alhaisempi kuin sytytysjännite.

En ymmärrä miksi sinne pitäisi saada oma ballasti :o .
Jos alkuperäinen on rikki, niin pitää hankkia sitten sellainen uusi(käytetty) tilalle. Kun autossa on alkuperäiset xenonit, voi vian yllättäessä joutua hankkimaan kalliimpia osia. Tämä ei liene yllätys :yawn: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Ajattelin kokeilla hieman tehokkaampaa ballastia, Jossa on sytytin valmiina. En siis tarvitsisi alkuperäistä ballastia muuhun kuin säätömoottoreiden säätämiseen.
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Tiedoksi siis, että olen jo purkanut xenontestiumpion osiin, joten nyt on vain kysymys alkuperäisenballastin piiristä ja sähköstä joka ohjaa säätömoottoreita. Uusi ballasti on testattu ja hyväksi havaittu (50w)
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Haastetta riittää varmaan,
On muutamia mielenkiintoisia seikkoja, jotka pitäisi pystyä ratkaisemaan.

Alkuperäisissä ballasteissa näyttäisi olevan kaksi ohjausliitäntää: toinen diagnostiikka ja toinen korielektroniikalle (ilmeisesti mittaristolta).
Käyttöjännitteitä on kaksi: jatkuva ja virtalukon kautta.
Lisäksi tasonsäätöanturit on kytketty toiseen ballastiin ja se ohjaa omalla johtimellaan myös toista ballastia tältä osin.

Jos ajatellaan, että vanha ballasti jätetään paikalleen, kuten on mielestäni tehtävä, jotta säätömoottorit toimivat, pitää sitten omalle ballastille ottaa ohjaus jostakin valojen on/off toimintaa varten. Herää kysymys, miten ja mistä?
Tuosta toisesta käyttöjännitteestä sitä ei voi ottaa, kun silloin valot palaa aina virtojen ollessa kytkettynä. Miten sitten tuosta mittariston johdosta, ehkä. Siihen luultavasti tulee silloin jännite, kun valot on päällä. Eli se voisi toimia.

Ongelmaksi jää nyt tuo diagnostiikka johto. Se melko varmasti tarkkailee sekä tasonsäädön (anturit ja moottori) toimintaa että xenon valon toimintaa (sytytin ja polttimo). Tuo ensimmäinen ei olisi ongelma, kun alkuperäinen ballasti jätetään sitä varten, mutta mitenkä on tuo toinen? Nyt omalla ballastilla ei alkuperäisen ballastin perässä olisi poltinta ollenkaan. Syntyykö xenonien vika päälle?
Varmaan joku jolla on ollut sytytin- tai xenonpoltin vika, pystyis kertomaan miten käy.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voihan se olla toinen käyttöjännite valokytkimen takana. En sitä katsonut, kun vain näkyvät tulevan sulakkeelta.

ps. katselin noita kuvia nyt vähän "pidemmälle", niin se näyttäsi olevan tehty siten, että tuo toinen jännite (jatkuva) tulee valokytkimen ja sitten sulakkeen kautta lampulle eli tässä tapauksessa ballastille. Tämä toinen jännite siten tulee virtalukon kautta ja on ilmeisesti tarkoitettu tasonsäädölle.

Tämä tarkoittaisi mahdollisesti seuraavaa.
Oman ballastin voisi laittaa kunhan siihen ottaa sähköt suoraan tuosta valokytkimeltä tulevalta johdolta. Muuten jättää alkuperäisen sellaisenaan. Se onkin sitten se seuraava kysymys, että tuleeko jokin vikaherja alkuperäisestä ballasista, kun se on valon osalta ohitettu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Kiitos mietinnöistä. Taidat hallita autosähköt hyvin. Jos vikavalo syttyy testin yhteydessä, sen saan varmaan pois opcomilla. Kysymys kuuluu, jos vanha ballasti pitää olla virtoihin kytkettynä, niin kaappaako se virtaa valot sytyttäessä ja kuinka paljon, vaikkei sieltä enää oteta virtaa sytyttimelle/polttimolle. Hmm, vai pitääkö sytytin olla leikisti vielä mukana? Uusissa ballasteissahan on oma sytytin sisäänrakennettuna... Toki helpompaa olisi käyttää vaan vanhaa settiä, mutta kun mieli haluaa rakentelua ja kokeiluja...Testi umpio uusilla isommilla projektoreilla alkaa olla valmiina...
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Valokytkimessä on tuo nollaasento. Tällöin xenonit syttyy kun auto käynnistyy. Kakkosasennossa xenonit ja myös mittariston valo syttyy palamaan. Hieman tilannetta hankaloittaakseni ajattelin ottaa nollasennon käyttöön vain uusille päivänajovaloille (tehokkaat ledrinkulat bmv:n tapaan) parkkiasennossa rinkuloiden jännite lasketaan, niin että rinkulat toimivat parkkeina. Kakkosasennossa palavat sekä xenonit että parkit (himmennetyt rinkulat). Virta uusille ballasteille tulisi ainoastaan kakkosasennossa, sekin ensin releelle, joka sitten välittää virran suoraan akulta uusille ballasteille.
Tässä Kakkosasennossa pitää siis löytää valokytkimen johto/sulake , josta johto releelle. Kysymys, jos vanhalle ballastille menee jatkuva virta valokytkimeltä, ei kait se vaan ole tuo nollaasento? Jääkö siis asento päivänajovaloille silloin unelmaksi? Vai lähteekö valokatkaisimelta jokin toinen jatkuva vanhalle ballastille?
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja white2 »

Eh, eihän se jatkuva ole tietenkään nollaasentossa, koska vaatii virtaavaimen, sorry. Kakkosasennossa on siis jatkuva ilman virtaavainta. Vai tuleeko valokatkaiselta kenties jokin näistä erillään oleva jatkuva, joka menee xenoneille. ..
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B, Ballastin sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja seero »

nolla-asennosaa virta valoille tulee virtalukon ja multitimerin kautta, musta tulitikkuaskin kokoinen purkki sulakerasian takana ylhäällä. kakkosasennossa virta menee suoraa valokatkaisijalta.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Vastaa Viestiin