1.2-1.6 OHC koneen viritys
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ei nämäkään ihan ilmaisia ole virittää, tuli nyt ostettua nuo Arp m8 pultit kankiin ja samalla enem y26/y16 nokka. Nostimet saa helposti shimmattua m6 prikoilla. Mutta Enemin sivuilla lukee että tuon kyseisen nokan kanssa tulisi käyttää paksumpia lashpadeja (3.2mm) kun perusympyrä pienentynyt. Eikö tuo aja saman asian veivata venoja sen 7kymppiä syvemmälle tai jyrsiä nokkapukista pois vastaava määrä jotta vipugeometria säilyy? Vai onko jotain mitä en nyt ymmärrä?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Nokkapukeista noista on tavaraa otettu, yleensä jotain puolet perusympyrän halkaisijan pienenemisestä.
Aika rapsakka nokka, vaatii jo hyviä hengityselimiä ja kunnon palikoita venttiilien hallintaan
Aika rapsakka nokka, vaatii jo hyviä hengityselimiä ja kunnon palikoita venttiilien hallintaan
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Minäki tein alkuun tuommosia ns. puolikovia nostimia, jossa oli pakotettuna se vakio väljyt shimmeillä, mutta öljynpaine hoiti tyhjät poies sieltä välistä ettei tule sitä ns naputus efektiä kylmänä.Prinz_4 kirjoitti: ↑26 Marras 2021, 15:34 Löysin hiotun/nitratun nokan joka on tarkoitettu käytettävän ihan hydraulinostimilla. Kysymys siis voikos noiden hydnostimien alapuolelle kylmästi laittaa shimmiprikkaa, jos esim tyhjäis ne ensin öljystä ja lisäisi niin paljon alapuolelle että "tyhjänä öljystä" välys olisi sen 3-4 kymppiä. Tämä siksi jos nostin ei jaksaisi pitää niin maksimivälys olisi noin pieni.
Muutin kuitenkin suunnitelmia, kun niistä alko tuolla tyylillä lentämään niitä hytikoitten päällä olevia hattuja mäkeen.
Itelläni on tehty hydraulisista kovat tyhjentämällä sisukset ja hitsaamalla öljyreijän tukkoon ja alla shimmiprikkoja. Hyvin on toiminut.
Nokkana 300 ast ja kierrokset siellä 8500 rpm tuntumassa.
Kanget on h-profiilit ja pultteina arp2000
Venajousina C20Ne jouset
Busan 81mm männät, C16SE alakerta, muistaakseni 135mm pitkillä kangilla, et kankisuhde melko erilainen normaaliin.
C14SE kansi.
Imusarja omatekonen, n 22cm runnereilla, plenumi 2,8 litraa
Mulla olis ollut sulle 300 ast nokka, joka vaatii kovat nostimet ja jytkymmät jouset. Tuo vaatii sitten lyhyen imusarjan. Kokeilin perus lyhkäsellän 30cm, jonka olis pitänyt olla kaikkien netin kaavojen mukaan sopiva, mutta eipäs toiminutkaan olleskaan. Mitä lyhkäsemmän imusarjan tein, sitä paremmin se alko laulaan.
Penkkasin tuosta ei toimivalla imusarjalla 150 hp, ennenku räjähti perä penkkiin. En tiedä olisko sieltä irronnu jotain 160 hp, mutta nyt laulaa ihan eri tahtiin mitä aikasemmin, että olisko tuossa nytte jotain 170 hp tai enemmänkin?? Meno ainakin on niin paljon rivakampaa mitä tuolla 150 hp:lla.
PS. Hukkikselle iso kumarrus tästä tuloksesta:
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Tulee ihan vaan yhdellä 45dcoe kaasarilla, kun säännöt ei salli muuta käyttää. Mulla yks toinen c14se kansi mihin voisi sitten hitsata "putkilähdöt" 30* asteen kulmaan ja tehdä 2xhsr/fcr kaasareilla jos näistä innostuisi oikein kunnolla.
Millaista seetipainetta käytetty näissä joissa oikeasti rajua nokkaa ollut?
Mitä hyvän se-loppuisen kannen kuuluu virrata omilla venttiileillä? Itsellä käytössä 10" patopaineella oleva virtauspenkki, mut saa kertoimilla laskettua mitä olisi normi 28" verraten jos jollain tuloksia.
Millaista seetipainetta käytetty näissä joissa oikeasti rajua nokkaa ollut?
Mitä hyvän se-loppuisen kannen kuuluu virrata omilla venttiileillä? Itsellä käytössä 10" patopaineella oleva virtauspenkki, mut saa kertoimilla laskettua mitä olisi normi 28" verraten jos jollain tuloksia.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Yllätys oli itellekkii tuo tulos
Penkittäjällekin epäilin tuloksia, mut sano ettei huomannu mitään vääristäviä tekijöitä. Liimaa joutu laittamaan renkaisiin ja liinoja tiukemmalle, ku rupes aluks kumi luistamaan. Tuossa paketissa on kyllä sattunu asiat kohalleen ja koitellaan ens kesäks survoa tuo kone emännän veljen nappis laatokkaan
Penkittäjällekin epäilin tuloksia, mut sano ettei huomannu mitään vääristäviä tekijöitä. Liimaa joutu laittamaan renkaisiin ja liinoja tiukemmalle, ku rupes aluks kumi luistamaan. Tuossa paketissa on kyllä sattunu asiat kohalleen ja koitellaan ens kesäks survoa tuo kone emännän veljen nappis laatokkaan
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Seetipaineita en enään muista kun siitä on kuitenin vuosia aikaa, kun tuon tein. Katottiin vaan moottorihiomilla, että ei tarvitte tuplajousia, että riittää hienosti C20NE vakio jousilla noilla massoilla 11.3mm nostolla ja rampeilla. Tosin mulla on retainerit ja venttiilit hivenen kevyempiä. Näihin olis kiva ku sais porkalla tilattua ison määrän molychrome retainereita. Eihän nuo vakiotkaan paljoa paina, mutta kaikkihan on aina kotia päin.
Ei ole tullut koskaan käytettyä missään virtauspenkeissä. Vakio venttiileitä oon aina käyttänyt noissa C14 ja 16SE:issä.
Mulla on varastossa noita nokkia ja eri mittasia h-profiileita vielä et saa rakennettua monenlaista kombinaatioo
Pitääpä laittaa itekkin penkkituloksia tänne, kun oon päässyt kokeilemaan mitä tuolta irtoaa
Ei ole tullut koskaan käytettyä missään virtauspenkeissä. Vakio venttiileitä oon aina käyttänyt noissa C14 ja 16SE:issä.
Mulla on varastossa noita nokkia ja eri mittasia h-profiileita vielä et saa rakennettua monenlaista kombinaatioo
Pitääpä laittaa itekkin penkkituloksia tänne, kun oon päässyt kokeilemaan mitä tuolta irtoaa
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Osaako joku kertoa mikä kannentiiviste käy 1.6-8v koneeseen se kun porataan 1.8 kokoon?
joku Daewoo/Chervolet 1.4/1.6 mutta tarkalleen mikä?
joku Daewoo/Chervolet 1.4/1.6 mutta tarkalleen mikä?
Vectra 1,6HB -89 (irmscher+1,3 cam)
Kadett D 1,6 -82 (irmscher)
Kadett B 1,2 -72
Kadett D 1,6 -82 (irmscher)
Kadett B 1,2 -72
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Sanoisin että ainoa on X18XE1 kannentiiviste eli pikkulohko 16V 1.8. G Astroissa, A Zafiroissa jne. 1998-2000
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
18xe1 tiiviste ei käy muihin pikkulohkoihin. Ite oon laittanu chevyn peltitiivisteen tai vaan sen pintasuikaleen ja säätäny paljealueen tiivisteen paksuudella kohilleen. Poraus on pikkasen nafti noissa tiivisteissä, joutunee pikkasen vingulla avartamaan...
Copper gasket spraylla ei oo ollu tiiveysongelmia.
Copper gasket spraylla ei oo ollu tiiveysongelmia.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kansi rupeaisi olemaan venttilinsäätöä vailla, oli vähän vaikea löytää sopivia jousia, mutta nyt tulee Catcamsin-E92009 single jousilla jotka sopii omaan lautaseen ja joilla asennusmitassa seetipaineet 31kg luokkaa ja maximit alle 80kg. Tyhjäsin nostimet ja hitsasin öljyreiän umpeen, nyt rupesin jälkeenpäin miettiin kannattaisiko nostimeen porata jollain suutinporalla pienenpieni reikä? Tarkoitus shimmata nostin m6 prikoilla niin pääsisi öljy voitelemaan laahainta, vai laskeeko öljynpaineet liiaksi?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kansi rupeaisi olemaan venttilinsäätöä vailla, oli vähän vaikea löytää sopivia jousia, mutta nyt tulee Catcamsin-E92009 single jousilla jotka sopii omaan lautaseen ja joilla asennusmitassa seetipaineet 31kg luokkaa ja maximit alle 80kg. Tyhjäsin nostimet ja hitsasin öljyreiän umpeen, nyt rupesin jälkeenpäin miettiin kannattaisiko nostimeen porata jollain suutinporalla pienenpieni reikä? Tarkoitus shimmata nostin m6 prikoilla niin pääsisi öljy voitelemaan laahainta, vai laskeeko öljynpaineet liiaksi?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kysynpä täältä vielä ennen kuin teen tuhoja.
Koneeseen vaihdoin "luullakseni" 13S nokka alkuperäisen 16sv nokan tilalle. Virranjakajaa rupesin asentamaan ja huomasin, että nyt vaihdetussa nokassa on kuin "kuula" päässä eikä virranjakajan keskitappi uppoa niin syvään kuin alkuperäisen nokan kanssa, jossa ei tullaista estettä ole.
Jakaja on Bosch merkkinen ja numerosarja kyljessä 237 521 024.
Tuossa kuvitellussa 13s nokassa on jakajan päädyssä keskellä lovi sekä reikä jakajalle.
Onko vaihtoehto jakajan vaihto ja jos, niin millä mallinumerolla? Vai voiko jakajaa tai nokkaa modifioida?
Koneeseen vaihdoin "luullakseni" 13S nokka alkuperäisen 16sv nokan tilalle. Virranjakajaa rupesin asentamaan ja huomasin, että nyt vaihdetussa nokassa on kuin "kuula" päässä eikä virranjakajan keskitappi uppoa niin syvään kuin alkuperäisen nokan kanssa, jossa ei tullaista estettä ole.
Jakaja on Bosch merkkinen ja numerosarja kyljessä 237 521 024.
Tuossa kuvitellussa 13s nokassa on jakajan päädyssä keskellä lovi sekä reikä jakajalle.
Onko vaihtoehto jakajan vaihto ja jos, niin millä mallinumerolla? Vai voiko jakajaa tai nokkaa modifioida?
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Mikä on helpoin tapa lisätä triggeripyörä takaveto-pikkulohko-ohc-sovellukseen? Onko jossain mottoriversiossa kampiakselintunnistin" vakiona" esimerkiksi kampiakselin hihnapyörällä?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
on. F-Astran virranjakattomat mallit
Ja muuten x16xel myös
Ja muuten x16xel myös
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ja x18xe1 B vectrassa käyttää samaa urahihnapyörää
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.