Sivu 878/878
Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 20 Marras 2023, 23:05
Kirjoittaja Motonetisti
DEAD kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:21
Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.
https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Menee ehkä vähän hiusten halkomiseksi, mutta pointtina varmaan että irtoliittimiä (eli sellasia jotka ei tuu DIN-kiskoon), ei saa käyttää. Tietysti kontaktorien, varokkeiden ym. liittimistä voi ketjuttaa/haaroittaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 20 Marras 2023, 23:15
Kirjoittaja JNN
DEAD kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:21
Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.
https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Aivan totta, ei ole tullut vastaan niin en muistanut laisinkaan moista "oljenkortta".
Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 21 Marras 2023, 01:48
Kirjoittaja Juha_1
JNN kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:21
Kyllä, tämän takia juuri merkitään vaiheena käytössä oleva 0-johdin. Mikäli merkintöjä ei ole, täytyy asia varmistaa testaamalla (jännitteettömänä, sulake irti) kumpi menee kytkimelle. (Jos siis ymmärsin oikein mitä tarkoitit)
Ymmärsit oikein. Mutta tosiaan näin kuvan kattorasiasta, jossa oli yksi musta johto ja kaksi vaalean sinistä johtoa. Kuvaajan mukaan kumpikin johto oli täsmälleen samanlainen, ilman mitään merkintöjä. Mutta mietin vielä, että jos nollajohdoista kumpikaan ei ole merkitty, saisiko virrallisesta rasiasta yleismittarilla tai virtakynällä selville jännitteellisen nollajohdon?

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 21 Marras 2023, 06:20
Kirjoittaja JNN
Jos virrat päällä tarvitsisi asia selvittää niin sähköasennustesteri on oikea työkalu moiseen. Mutta koska moista tuskin joka jannun nurkissa lojuu niin jännitteettömänä toinen sininen valaisimella vaiheeseen yhdistettynä kokeilisin sitten yllämainituilla vehkeillä rasialla kumpi merkitään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 21 Marras 2023, 10:24
Kirjoittaja Juha_1
JNN kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 06:20
Jos virrat päällä tarvitsisi asia selvittää niin sähköasennustesteri on oikea työkalu moiseen. Mutta koska moista tuskin joka jannun nurkissa lojuu niin jännitteettömänä toinen sininen valaisimella vaiheeseen yhdistettynä kokeilisin sitten yllämainituilla vehkeillä rasialla kumpi merkitään.
Kiitos!

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 21 Marras 2023, 10:26
Kirjoittaja Motonetisti
Periaatteessa saat mitattua että kumpi on vaihe noista sinisistä virrat päälläkin yleismittarilla. Ekana mittari vaihtovirta-alueelle, toinen pää keskukselta tulevaan nollaan ja toisella päällä käyt läpi johdot että mistä antaa 230V.
Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).
Lähetetty: 21 Marras 2023, 16:00
Kirjoittaja DEAD
Motonetisti kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 23:05
DEAD kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:34
JNN kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 22:21
Ja tosiaan kuten yllä mainittu niin keskuksiin ei vago tms. jatkoja saa tehdä.
Kyllä saa. Wagolle on olemassa dinkiskoon polkastava teline jota käyttämällä noita voi kylvää keskuksen sisälle.
https://verkkokauppa.huhta.fi/1927309?g ... pBEALw_wcB
Menee ehkä vähän hiusten halkomiseksi, mutta pointtina varmaan että irtoliittimiä (eli sellasia jotka ei tuu DIN-kiskoon), ei saa käyttää. Tietysti kontaktorien, varokkeiden ym. liittimistä voi ketjuttaa/haaroittaa.
Periaatteessa ei noissa voi haaroitttaa kuin keskusvalmistaja. Nuo konttien releiden automaattien liittimen on hyväksytty kahdelle langalle jolloin ketjutus onnistuu mutta ei haaroitus. Keskusvalmistaja saa vaikka 10 sinne survoa kunhan lyö ”leimat papereihin että kyllä se pysyy”
Mutta ainahan sinne lyhkäsiin voi tehä kutistejatkoksen jota ei tarvii mihinkään kiinnitellä haarotusta noilla ei oikein saa tehtyä