Sivu 102/103

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 25 Elo 2022, 18:58
Kirjoittaja DEAD
Aika käymättömiä nuo tan sarjat ainakin x20xeviin tarkoitetut mitkä ei paljoa pitäisi poiketa c18xen sarjasta. Noista xevin sarjoista ei oikein tiedä mihin koppaan ne on suunniteltu. Ja sen verta vanhassa kipossa lienee kone joten sinne nyky pykälillä saa rauhassa vaihtaa imusarjan

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 25 Elo 2022, 20:53
Kirjoittaja 1,2sorsa
gothiatek kirjoitti: 25 Elo 2022, 18:22 C18xe. Näytti halvin peltipakosarja uutena olevan 4-1 ta-tekniks 260e onko tästä kellään kokemuksia. Saavutetaanko isokin lisähyöty jos vielä vakioputkiston sijaan pistää isompaa ränniä ja ja katalysaattori 200cell.

Toinen kysymys passaisko x20xevin tai 20xe peltisatsi tuohon suoraan vai pienellä vai isolla muokkauksella jos semmone olis helpompi/halvempi löytää/tehdä. Lexmaulissa hinta pomppaa pakosarjalle jo 500e päälle🥵

Viri Imusarjat ja läppärungot liian kalliita uutena ja tuskin mistään löytää ja läppiksiä tuskin leimasetä hyväksyy. Saako jonkun toisen moottorin imusatsista hyötyä jos vaihtaisi jos ylipäätään sopii paikoilleen mikään muuku orkkis?

Mites säädettävän bensanpaineensäätimen hyöty peltisatsin+putkiston kaveriksi?

Muutakin tipsiä ja vinkkiä voi antaa kyseiseen moottoriin liittyen

Pientä piristystä olis kiva saada tuohon c18xe motilliseen farkkuun. Tälle en tahdo löytää kunnon viritopiccia muutenkaan niin kysytään täältä kun paljon tuosta kannesta juttua täällä kumminkin.

Ulkomaiselta foorumilta sen verran lukenu että vakiotehot olisivatkin oikeasti lähemmäs 140hp ja näillä pikkumuutoksilla pitäis päästä sinne 160-170hp tietämille. Onko tätä kukaan täällä penkittänyt vakiona ja viritettynä minkälaisia tehoja oikeasti olis odotettavissa.
Tommosen oletettavasti ta tecnik sarjan oon nähny
(Astra F) ja enempi show kuin viritysratkaisu. Putket eri mittaiset ja laippa tiivisteen mukaan ja sitte vaan heitetty ja hitsattu putket siihen. Tiiviste on sama mitä 2litraisessa joten se ainoa sopivuus ongelma tulee öljypohjan kanssa 93-95pelti ja uudemmissa 2-osainen ainakin etuvetoisissa.

Mulla on
C18xe
Hestec x32
Vakio kokoinen putkisto ja lyhyt 4-1 omatekele peltisarja. Ei kattia. Ei tehostajaa, ei ilmastointia.
Kiinteä vakio imusarja kohdistettuna ja ite porttailtu kanavia kannesta ja läppäkotelon akselia ja ruuveja modattu, tasapainotettu alakerta.
tehoja 148,5hv ja olikohan 198nm

Vakio pakosarja ei mun mielestä ole mikään majdoton pullonkaula mutta se on yleensä
A, kiero B, halki jolloin kannattaa vaihtaa peltisarjaan niin painokin vähän tipahtaa.
Vauhtipyörä on tuossa muuten potero mallia ja c20ne vanhemmalla vauhtipyörällä ja kytkimellä saa parikiloa painoa pois

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 25 Elo 2022, 21:02
Kirjoittaja DEAD
Lyö 2l alakerran ja jonkin peltisarjan niin eikö sieltä sen n.160 heppaa saa pihalle

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 25 Elo 2022, 21:46
Kirjoittaja Keme
gothiatek kirjoitti: 25 Elo 2022, 18:22 Viri Imusarjat ja läppärungot liian kalliita uutena ja tuskin mistään löytää ja läppiksiä tuskin leimasetä hyväksyy.
C18XE moottorisessa autossa päästörajat on niin lievät ettei säädettävä moottorinohjaus ja läppärungot ole minkään tasoinen ongelma leimalla. Helppoa kuin jugurtin syöminen.

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 26 Elo 2022, 23:25
Kirjoittaja gothiatek
Kiitos hyvistä vastauksista!

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 27 Elo 2022, 14:57
Kirjoittaja hukkis
Kohtuuhintanen? resepti jos ei oo peukalo keskellä kämmentä.
Haalit halpaa romua, 18NZ lohko, xev pyörivät kamat, xev 2-osanen imusarja ja xe pakosarja.
Lohko porataan xev männille, imusarjasta läppien jälkeiset kanavat pois, xe-sarjan saa näprättyä kohtuuvaivalla kanteen, c18xe kansi nokkineen.
Kanteen ainaki huolto ja jos on intoa voi sitä vähän hinkkailla.
Nokat säätää vähän vajaa milli auki YKK:ssa.
Noilla eväillä pitäs varmaan jo voimaaki tulla.
Tytön peltocorsassa aikalailla tuollanen resepti mega-1 moottorinohjausella anto suunnilleen 180hv ja reilu 200nm ja on tosi jouhee ajettava koko kierosalueen.

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 25 Maalis 2023, 12:01
Kirjoittaja maksda
Nyt on penkitetty tuo mun c18xe/x20xev/c20ne moottori. Eli moottori siis kasattu C20ne lohko ja kampura. X20xev männät ja veivit. C18xe kansi ja nokat. Punaiset siemensin suuttimet ja megasquirt ohjauksena. Rajoitin on 6800 rpm. Kevyt vauhtipyörä. Kansi vakio ja imusarjaakasn ei ole kohdistettu yms vaan kaikki vaan kasattu. Kaikki osat on noin 3-400t ajettuja ja sekoitettu vaan keskenään. Laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet tietty uudet. Penkissä irtosi 154,3hv ja paras vääntö 225nm. Enemmänkin tehoa olisi saanut, mutta vääntökäyrä olisi kärsinyt. Nyt vetää todella mukavasti koko kierrosalueen ja vääntöä on yli 200nm 1500-5500rpm alueella. Hyvä, halpa ja riittävä moottori mulle ralliin kyllä lyhyen välityksen ja lukon kera. Moottorin kustannukset on noin 400e, eli olen siihenkin nähden erittäin tyytyväinen. Nyt olen ajanut sillä testi ek kilsoja noin 250 ja hyvin pelaa ja porskuttaa. Kaasuun myös vastaa erittäin hyvin.

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 19 Syys 2023, 17:45
Kirjoittaja Makkone
Onko mitään halpaa konstia tehä säädettäviä nokkapyöriä?
Kuva
Kuva
Kuva

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 26 Syys 2023, 17:35
Kirjoittaja tikkku
Multa löytyy tarpeita jos haluaa vakioista tehdä säädettävät

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 12:40
Kirjoittaja lauantaijokeri
Onko kenelläkään kokemuksia: CHIP OPEL PERFORMANCE X20XEV 2.0 16V Astra F / Vectra B / Omega B | eBay https://www.ebay.co.uk/itm/223929735351 ... 0667.m2042, tekeekö mitään? Rajoitin 7300rpm, kärsiikö vakio jousilla kierrättää lievillä nokilla(vakio/C18XE)? Jos edes kiertää sinne asti..

Entä peltisarja, kumpi on parempi 4-1 vai 4-2-1? Mistä halvalla? Ajatuksena C18XE nokat tai hiotuttaa alkuperäiset kun ei tunnu kukaan myyvän noita.. Pudjetti viritystä jäärata Astraan..

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 21:31
Kirjoittaja DEAD
Missä hinnoissa nuo c18xe nokat nykyään pyörii?

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 21:36
Kirjoittaja 1,2sorsa
DEAD kirjoitti: 03 Marras 2023, 21:31 Missä hinnoissa nuo c18xe nokat nykyään pyörii?
Oliskohan 4vuotta sitten kun sain hyvistä käytetyistä C18XE nokista 80euroa. Jos tuossa olisi jotain osviittaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 21:46
Kirjoittaja DEAD
10v aikaa kun viimeksi noita möin joku 10 paria. Muistelen että 150-200e sillon sai parilta. Pitäs olla ainakin yks pari vielä jemmassa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 22:37
Kirjoittaja lauantaijokeri
DEAD kirjoitti: 03 Marras 2023, 21:46 10v aikaa kun viimeksi noita möin joku 10 paria. Muistelen että 150-200e sillon sai parilta. Pitäs olla ainakin yks pari vielä jemmassa
Onko myynnissä, jos on niin voisin ostaa?

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Lähetetty: 03 Marras 2023, 22:47
Kirjoittaja Juho M-P
Kesällä ostin yhet. 200€ makso