Käykö 91- Calibran ilmastointi 93-Calibraan?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
cm-cali
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 07 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Käykö 91- Calibran ilmastointi 93-Calibraan?

Viesti Kirjoittaja cm-cali »

Jos saisin infoa moisesta niin auttaisi... kiitoksia!!!!
Avatar
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3878
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: ...

Viesti Kirjoittaja Ioni »

Käyhän se kun laittaa käymään.
Helpottaa hommaa paljon jos samalla koneella olleita.
TBD
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Sopii,tai sitten ei.
C20XE konetta on sekä kiilahihnavetoisilla apulaitteilla ja moniurahihnalla.
Taisi jossain siinä -93 kieppeillä juuri vaihtua.
cm-cali
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 07 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja cm-cali »

Mutta jos koneena on C20NE? Onko siinäkin tapahtunu moinen vaihdos?
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Mitä uusiin osiin tulee niin Calibraan on olemassa 5kpl eri kompuramallia, 2kpl eri höyrystintä ja 2kpl eri lauhdutinmallia. Joudun itse katsomaan runkonumeron perusteella että myytävä osa sopii kohdeautoon. Todennäköisesti kaikki alkupään Calibran -94 asti osat käy keskenään jos sama moottori, mutta en voi taata mitään.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
Thevpp
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 20 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: city of oulu.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thevpp »

niin ja nuo kiiilahihna vehkeet on r12 järjestemiä, moniurat sitten ovatkin r134a järjestelmiä, nuohan eivät ole keskenään naitettavia.
ja muistathan että kompressori oljy ja kuivain imevät kosteuden itseensä, joten irtaalaan ollut kuivain on sökö jo valmiiksi.
Tdi 200+
Avatar
Ooppelijanne
'Senator'
'Senator'
Viestit: 948
Liittynyt: 22 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: HML
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ooppelijanne »

Thevpp kirjoitti:niin ja nuo kiiilahihna vehkeet on r12 järjestemiä, moniurat sitten ovatkin r134a järjestelmiä, nuohan eivät ole keskenään naitettavia.
ja muistathan että kompressori oljy ja kuivain imevät kosteuden itseensä, joten irtaalaan ollut kuivain on sökö jo valmiiksi.
Melken kyllä väittäisin että kaikki callet on jo uudemmilla aineilla.
Ja mitä tuohon ilmastoinnin jälkeenpäin asennukseen tulee, eiköhän siinä sitten täydy vaihtaa koko puhallinkotelo kojetaulun alle, ja onkohan sisälämppärikin erilainen ilmastoidussa kun ílmastoimattomassa.
Calibra -92 C20XE Manta B -77 *24** Manta B *varaosina* Omega 2.4 *paalissa*
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Ooppelijanne kirjoitti: Melken kyllä väittäisin että kaikki callet on jo uudemmilla aineilla.
Ja mitä tuohon ilmastoinnin jälkeenpäin asennukseen tulee, eiköhän siinä sitten täydy vaihtaa koko puhallinkotelo kojetaulun alle, ja onkohan sisälämppärikin erilainen ilmastoidussa kun ílmastoimattomassa.
Eipä muuten ole. Kylmäaine vaihtuu -93/-94
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
Avatar
Ooppelijanne
'Senator'
'Senator'
Viestit: 948
Liittynyt: 22 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: HML
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ooppelijanne »

Jacce kirjoitti:
Ooppelijanne kirjoitti: Melken kyllä väittäisin että kaikki callet on jo uudemmilla aineilla.
Ja mitä tuohon ilmastoinnin jälkeenpäin asennukseen tulee, eiköhän siinä sitten täydy vaihtaa koko puhallinkotelo kojetaulun alle, ja onkohan sisälämppärikin erilainen ilmastoidussa kun ílmastoimattomassa.
Eipä muuten ole. Kylmäaine vaihtuu -93/-94
Kappas peeveliä, oikeassa taidat olla, omassa vaan oli tarra missä lukee saksaksi ja enklanniksi että ilmastointijärjestelmä muutettu toimimaan r134a -aineilla. :)
Tänk kaad, se vanhempi aine taitaa olla jo aika hankalasti saatavaa ja kallistakin :roll:
Calibra -92 C20XE Manta B -77 *24** Manta B *varaosina* Omega 2.4 *paalissa*
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
Chewie
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 164
Liittynyt: 17 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chewie »

Ooppelijanne kirjoitti:
Kappas peeveliä, oikeassa taidat olla, omassa vaan oli tarra missä lukee saksaksi ja enklanniksi että ilmastointijärjestelmä muutettu toimimaan r134a -aineilla. :)
Tänk kaad, se vanhempi aine taitaa olla jo aika hankalasti saatavaa ja kallistakin :roll:
Yleensä vanhan aineen järjestelmät on mahollista muuttaa toimimaan r134:llä. Hyväs lykys riittää ku laittaa oikeenlaiset liittimet et saa tökötit sisään (ja oikiat öljyt) ja vaihtaa kuivaimen, tällöin tottakai pitää järjestelmän olla tyhjä. Parhaimmas tapauksessa kompura vaihtoon, ja sillon siitä tuleeki halpaa lystiä.
Team Grave Digger
Vectra '90 20NE
Thevpp
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 20 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: city of oulu.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thevpp »

[/quote]
Yleensä vanhan aineen järjestelmät on mahollista muuttaa toimimaan r134:llä. Hyväs lykys riittää ku laittaa oikeenlaiset liittimet et saa tökötit sisään (ja oikiat öljyt) ja vaihtaa kuivaimen, tällöin tottakai pitää järjestelmän olla tyhjä. Parhaimmas tapauksessa kompura vaihtoon, ja sillon siitä tuleeki halpaa lystiä.[/quote]

ei se nyt ihan noin ole.

r12 ja r134a järjestelmien kaikki tiivisteet ja kumi putket/letkut ovat erinlaisia johtuen r134a kylmäaineen pieni molekyylisestä rakenteesta joka taas tarkoittaa sitä että se tulee r12 putkista läpi.

r12 järjestelmässä käytetään eri öljyä ja näin ollen järjestelmä täytyisi purkaa ja huuhdella.

kuivain nyt kannattaa vaihtaa jo muutenkin.

kopressorissa itsessään ei ole mitään vikaa samalla periaatteella toimii ainoa ero on taas ne tiivisteet.

elikkä ei missään tapauksessa ole millään tavalla järkevä ratkaisu.

järkevä ratkaisu taas olisi täyttää järjestelmä, laittaa vuodon ilmaisu aine ja toivoa parasta.
Tdi 200+
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

R-134a -> R-12 konversiota ei ole välttämättömyys. Isceon 49 on täysin korvaava aine jota voidaan käyttää vanhemmissa autoissa. Siinä on hieman korkeammat lauhtumispaineet, joten kokonaistäyttö on 10% vähemmän kuin mitä R-12 kanssa. Käytännössä tehoeroa ei juurikaan huomaa.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
Vastaa Viestiin