V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Uhka vai mahdollisuus?

Saabin kiertokangissa on pienet kolot, joiden tarkoituksena on roiskia öljyä männän pohjaan. Tohtisiko tehdä samanlaiset X30XE:n kankiin? Öljyjäähdytys olisi mun mielestä näissä koneissa tarpeen jo ihan vakionakin. Kaksi lohkoa oon purkanut ja molemmissa koneissa pari kolme mäntää lievästi lämpöleikkautunut. 2-4-6-puolella oli nämä kaikki.

Kuva

Ilmeisesti kolot on kangen molemmilla puolilla samassa kohdassa, kun noihin kohokuviomerkkeihin vertaa. Mutta kumminhan päin kolo on pyörimissuuntaan nähden, onko tuo yläkuolokohdassa ennen vai jälkeen kiertokangen keskilinjaa?

Täältä löytyisi toinen (parempi) vaihtoehto, mutta vaatisi enemmän asennustyötä. En oikein tiedä, että tohtisiko noita varten itse alkaa pylväsporalla työstämään lohkon laakerikauloihin vinoja reikiä. https://ftt-shop.franke-turbotechnik.co ... e-mk3.html
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Täällä oli keskustelua tuosta kankien koloista https://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?f=39&t=36308

Näköjään monenlaista variaatiota löytyy: kolot keskinjassa, kolot keskilinjan sivussa, kolot keskilinjan molemmin puolin.

Joissain kangissa on reikä ihan kangen varren läpi kuvan mukaisesti. Näissä oikea suunta on niin, että reikä osoittaa mäntää kohti kun kanki on ohittanut YKK:n. Vaikuttaa järkevältä.

Kuva

Jossain artikkelissa (jota en löytänyt uudestaan) kangen kylkipinnan kolon suunnaksi oli suositeltu 3-7 astetta keskilinjasta sivuun. Tämä näyttää olevan samaa luokkaa kuin noissa saabin kangissa. Eli apinoin tämän mukaan. Teräketjuviilalla tehdyt millin syvyiset urat 5 asteen kulmassa on varmaan hyvät.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 15564
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joissain CIH moottoreissa on nuo millin öljyreiät porattu kankeen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Chevrolet Captiva 2.2D AT6 2012
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (kohta 500k kerhossa)
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tässä vielä yksi kuva, jossa esitetty urien (tai öljyreikien) oikea suunta.

Kuva

Eli tarkoituksena on, että männänpohjan lisäksi öljyä roiskuu tuonne sylinterin seinämään, joka on työtahdin aikana kovimmalla rasituksella. Ilman suunnattua suihkutusta tuo paikka varmaan saa turhan vähän roiskeöljyvoitelua, koska kampiakselin pyöriessä keskipakovoima linkoaa sitä mieluummin justiin sylinterin vastakkaiselle puolelle. Noita mun koneen mäntiä katsoessa väittäisin, että tämä mutuilu pitää paikkaansa.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Öljystä tuleekin mieleen kysymys. Mistä mittaa öljyn paineen ja lämmön? Tasoanturi oli tuossa öljypohjan päällä.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Siis jälkiasennustako varten anturit? Suodattimen liitäntään välilaippa, jossa kyseiset paikat.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Stuke
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 333
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Järkiliitto? kirjoitti: 25 Huhti 2022, 19:28 Öljystä tuleekin mieleen kysymys. Mistä mittaa öljyn paineen ja lämmön? Tasoanturi oli tuossa öljypohjan päällä.
Mulla on jälkiasennettu öljynpaine- ja lämpöanturi samassa. Anturi on asennettu t-haaralla öljynpainekytkimen kanssa öljypumpun lähtöön.
YouTube: https://www.youtube.com/c/rometalli
Instagram: Rometalli
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Joo kone tullu mulle osina ja nyt muokattu melkoisesti. Ei näy kansissa eikä lohkossa valmiita paikkoja.
Mistä löysitte sopivan välipalan tuohon suodattimen ja lohkon väliin?

Aika vähän jää rakoa suodattimesta noihin öljylähtöjen anliittimin.

Onko kuvia laittaa toteutuksesta ja vinkkiö osista.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tämän tyyppinen oli mulla mielessä https://www.ebay.co.uk/itm/172096629138

Mutta ihan yhtä hyvä on tuo haaroitus pumpultakin. Lämpöantureitahan löytyy lisäksi suoraan öljypropun tilalle tulevaa malliakin.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Stuke
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 333
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Järkiliitto? kirjoitti: 26 Huhti 2022, 11:13 Onko kuvia laittaa toteutuksesta ja vinkkiö osista.
Eli öljypumpussa on adapteri mikä ruuvataan öljypumppuun. Siihen käy suoraan öljynpainekytkin ja letkulla lähtee öljynpaine ja -lämpöanturille. Siitä sitten mun applikaatiossa haarat turboille.
IMG_20220428_111827.jpg
IMG_20220428_111916.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
YouTube: https://www.youtube.com/c/rometalli
Instagram: Rometalli
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Olrait. Eli tuossa hihnapyörän päässä on anturipaikka. Onko mikä kierre ja koko?

Mistä nykyään ostatte pultin jakopään rattaan kiristämiseen?
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Järkiliitto? kirjoitti: 16 Touko 2022, 08:15 Olrait. Eli tuossa hihnapyörän vieressä on anturipaikka. Onko mikä kierre ja koko?

Mistä nykyään ostatte pultin jakopään rattaan kiristämiseen?
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3300
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Öljynpainekytkimeltä kun haaroittaa niin se näyttää sitten öljynlämmön päin persettä, sinne haaraan kun ei kuuma öljy normaalisti kulkeudu.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Joo laitan letkuun adapterin mihin saa anturin kiinni.
Kiitoksia vinkeistä.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3479
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Joskus muinoin mallasin Fordin COP-puolia paikalleen, mutta eivät oikein istuneet taaempaan kanteen C25XE imusarjan kanssa.

Nämä puolestaan näyttäisivät sopivan hyvin. Kuva

Kyseessä on VAG:n puolat (oem nro esim: 036 905 100). Laadukas ja silti edullinen (20€/kpl) osa löytyy esim numerolla NGK 48003. Näille sopivat liittimet suojakumeineen esim täällä: https://www.aliexpress.com/item/1005002658908824.html (oem nro: 1J0 973 724)

Meni itsellä setti tilaukseen. Tämä muutos kannattaa mun mielestä tehdä, jos puolan tai tulpanjohtojen vaihto on ajankohtaista. Tuskin tulee ongelmia osien saatavuuden kanssa ihan lähivuosina.

Kytkentä: Kuva
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin