Sivu 167/171

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 08 Kesä 2020, 23:09
Kirjoittaja Wesku79
Löytyi tämmöinen kirja - Modern Engine Tuning by A. Graham Bell. Kannessa komeilee B-vectran V6 ecotec. Jos tuosta löytyisi sopivat kaaviot.

E: ääh. Ei ollut tuolla. Paitsi esimerkkinä 1.8 ecotec, jossa 41.5mm peltisarjoista ei ollut mitään hyötyä. Ehkä liian isot?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 10 Kesä 2020, 12:15
Kirjoittaja Wesku79
Graham Bellin toinen kirja 4-stroke Performance Tuning toi paremmin valaistusta asiaan. Taulukoiden mukaan katunokille suosittelee 41.5mm tai 44.5mm primääreitä joiden pituus olisi 15-30". Sekundäärit tosiaan vastaisivat sitten 3-pyttyisen loppuputkia ja niiden pituus olisi sitten sama kuin primäärien +3 tuumaa ja halkaisija 51mm. Loppuputken mitaksi sopisi taulukoiden mukaan parhaiten 2.75 tuumainen. Tuohan olisi muuten varmaan pätevä koko, mutta eipä ole oikein valikoimaa putkiosille ja vielä vähemmän vaimentimille tuossa koossa. Lisäksi suosittelee katillisille vehkeille pykälää suurempaa kokoa sen tuottaman lämmön vuoksi, niin cat-back putken kokohan olisi sitten 3 tuumaa - alkaisi olemaan melkoista ränniä kyllä tuo :o

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 10 Kesä 2020, 14:43
Kirjoittaja Juho M-P
2,5” riittää loppuputkeksi aivan täysin.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 10 Kesä 2020, 15:26
Kirjoittaja Keme
Noi Bellin pakoputkimitoitukset on muutenki melko yliampuvia.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2020, 16:04
Kirjoittaja Timonen
Ootko Wesku tekemässä tota pakosarjaa etuvetoiseen?

Mä olisin kiinnostunut ostamaan tollasen...

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2020, 16:40
Kirjoittaja Wesku79
Oon tekemässä mutten tiedä vielä ajankohtaa, voi mennä pitkään. Vuosia jo haaveillut tig-hitsistä, mutta koskaan ei ole varaa sitä ostaa. Nyt lomautusten takia vielä vähemmän.

Paskalla migillä en jaksa alkaa söhläämään. Eurojaskaa odotellessa...

E: tai voi se olla, että teen migillä, mutta sitä pitäisi modata ensin. Iso kondensaattori parantamaan valokaaren syttymistä ja arduinolla voisi tehdä pulssiohjaimen.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 29 Kesä 2020, 20:24
Kirjoittaja Järkiliitto?
Tässä kuva sarjoista mitkä tein omaan moottoriin marteliuksen putkista ja mitoilla.
Tärkein oli se että sylinteripuolet yhdistyvät metrin päässä kansista ja menee noin 25 cm kolme tuumasella putkella. Sen jälkeen ei kuulemma väliä onko loppuputkisto 2,5 vai 3.0 tuumanen.
55/45 cm jos pystyy katsomaan putkien suhteet. Paksuutta en muista 40 jotain ja eroa toisioputkella jotain 4 mm noin. Voin tarkastaa kun pääsen hallille.

Painekotelon muotoa koittanut sovitella tuollaisessa pahvivirityksellä. No omasta mielestä löyty aika hyvä muoto ja tilavuuskin riittävä. Enää vain väännettävä pellistä tuo ja sorvauksesta runnerit niin saa nekin paikalleen.

Kuva

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 29 Kesä 2020, 20:27
Kirjoittaja Järkiliitto?
Kuva

Tämän kun saa väännettyä muotoonsa niin pitää sitten leikata pahvista loput kaksi palaa malliksi ja sitten vain pellistä loput.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 29 Kesä 2020, 20:53
Kirjoittaja Wesku79
Tuohan alkaa näyttää asialliselta projektilta :peukku: Mahtuuko suora konepelti päälle, vai pitääkö tehdä voimapattia?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 29 Kesä 2020, 21:58
Kirjoittaja Juho M-P
Mitkä noi läppärungot on? Mulla on vielä haavena naittaa V6 Asconaan ja pitäs keksiä hyvä polttoainesysteemi. Kaasari olis ihanne.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 29 Kesä 2020, 22:47
Kirjoittaja Wesku79
Läpät varmaan hayabusasta veikkaan, mutta entä nuo kaulat? Vissiin omaa tekoa, kun ei näytä b-vecun käyriltä?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 30 Kesä 2020, 07:37
Kirjoittaja Järkiliitto?
Joo suzuki gen1 löyty eBaystä . Toinen vaihtoehto oli bemun m3 sarja.
Kaveri jelppas Imusarjan, teetätin laippoja ja sitten vaan pakoputkimutkia bilteemasta.
Alukansien päälle tehtiin nuo kannet jotta volkkarin punaiset puolat istuis paremmin. Näitä tehtiin kanssa ylimääräisiä jos jotain kiinnostaa.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 30 Kesä 2020, 07:42
Kirjoittaja Järkiliitto?
Ja joo ei mahdu konepelti. No kallistettu alusyylari ja siitä iso tunneli pellistä läpi ja nousee tän sarjan päälle. Nyt miettinyt et jos yrittäisi saada nuo painekotelot näkyviin pellistä. Jos niistä vaan tulee tarpeeksi hyvännäköiset🙄

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 06 Heinä 2020, 22:10
Kirjoittaja Timonen
Harmi ku tuo sun on tehty takavetoseen... Ei sovi Vectra A/B:hen...

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 11 Heinä 2020, 21:13
Kirjoittaja Järkiliitto?
:) pitäisi sovitella vähän. Ei muuta kuin kellokoskelle käymään. Ja kyllähän tuota voi muokata myös. Miettinyt että jos tekisi joskus kahden läpän tuplaplenumikotelon myös niin näkisi vaikutuksen.

Kuva

Painekotelon alkaa muotoutua

Kuva
Kuva

Vielä pitää muotoilla pahvista loput palat ja tehdä peltiset niiden mukaan. Vielä kun saa runnerit sorvarilta niin hitsata kasaan.