V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
CC Aero
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2004, 03:00
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Hei. Olisiko jollakin mahdollisuutta ottaa V6 -koneesta pituusmittaa. Kiinnostaisi tietää lohkon pituus suurin piirtein, kun on hieman konehuoneesta ahdas projekti alkamassa. Kuvien perusteella tuo 54 asteen v6 on hyvinkin kompakti.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On kompakti. Voin mitata mutta vasta viikonloppuna
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Lindemann kirjoitti: 16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä :ruoska:
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300e
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Wasu kirjoitti: 26 Heinä 2019, 10:18
Lindemann kirjoitti: 16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä :ruoska:
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300e
Sehän on jo tosi sopiva hinta. Täytyy melkein olla sinne olla yhteydessä. Kiitos vinkistä :peukku:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

CC Aero kirjoitti: 25 Heinä 2019, 22:17 Hei. Olisiko jollakin mahdollisuutta ottaa V6 -koneesta pituusmittaa. Kiinnostaisi tietää lohkon pituus suurin piirtein, kun on hieman konehuoneesta ahdas projekti alkamassa. Kuvien perusteella tuo 54 asteen v6 on hyvinkin kompakti.
Pituus vaihteiston kiinnityspinnasta vesipumpun hihnapyörään ~49cm
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
CC Aero
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2004, 03:00
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Iso kiitos mittatiedosta!
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Lindemann kirjoitti: 27 Heinä 2019, 09:38
Wasu kirjoitti: 26 Heinä 2019, 10:18
Lindemann kirjoitti: 16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä :ruoska:
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300e
Sehän on jo tosi sopiva hinta. Täytyy melkein olla sinne olla yhteydessä. Kiitos vinkistä :peukku:
Eipä saanut yhteyksiä kylmäkoskelle. Nuo googlen näyttämät lukemat firman tuloksesta kieli vähän että on saatettu sorvi sammuttaa siellä.

Lähti sitten keravalle. Saas nähä miten käy.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä kylmäkosken ukko on tainnu viimein jäädä eläkkeelle
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Pitkästä aikaa foorumilla, tarvisin tietoa. Onko kukaan sovittanut z32se koneeseen X30xe g nokkia pakopuolelle? Netin mukaan joku olisi näillä hieman tuloksiakin saanut. Kukaan?
Opel on pop
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta voisi jo alkaa alustavasti miettimään koko pakoputkiston rakentamista. Minkähänlaisilla mitoilla kannattaa tehdä 3.0 mottiin peltipakosarjat? Lähinnä primaarien halkaisija ja pituus kiinnostaisi. Marteliuksen J-putkissa kokovaihtoehtoja on mistä valita https://martelius.com/yleisosat/yleisosat-alle-2?p=2

Etuvetoasennuksessa primaarien pituus on tietysti rajallinen, jos tekee samantyyliset kuin Friedrichin sarjassa. Pitempien teko menisi aika työlääksi, lieneeköhän vaivan arvoista??

Kuva

edit: halkaisijan yksinkertainen laskukaava täällä:
https://help.summitracing.com/app/answe ... d-i-buy%3F
sekä valmis taulukko, että laskentakaava antoivat tulokseksi 1½ tuumaiset primaarit (parhaan hyödyn kierrosluku 5000rpm, mikä on mielestäni järkevän oloinen).

Vielä kun löytäisi pituudelle jonkin suositusmitan mistä lähteä miettimään sopivuutta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tässä on selkeäkäyttöisin kalkulaattori jonka löysin: http://www.mezporting.com/exhaust_length.html
Laskurin alla hyvä kuva mitä milläkin pituudella tarkoitetaan (siis kuva jossa näkyy sekä 4-1 että 4-2-1 mallit).

MUTTA voiko 4-2-1 pakosarjalle laskettuja mittoja käyttää suoraan 6-2-1 sarjan rakentelussa???

Tuon laskurin mukaan primääriputkiksi taitaisi passata paremmin 41.5mm ulkomitalla olevat putket. Pitää kuitenkin vielä mittoa tallilla kannen kanavatkin, että mikä putkikoko siihen lyttyyn puristettuna ilman suurta pykälää parhaiten istuu.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kuva

Tämmöisiä mittauksia.
41.5mm putki istuisi lyttyyn puristettuna suoraan pakoaukon muotoon ilman minkäänlaista pykälää kun patit on poistettuna.

38mm putkea puolestaan pitäisi jollakin konstilla venyttää kehämitaltaan 7% isommaksi, että istuisi ilman pykälää.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

41,5 on minusta sopiva. Ku aattelee CIH peltisarjaa nii siinä tai olla primäärit 45 tai jopa 48, sekundäärit 51mm ja kollektori 64mm
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Juu, 41.5 on varmaan se paras mitta lievästi piristettyyn mottiin. Sillä mennään. Tuota isommilla putkilla pitäs tehdä paljon korkeammalle kiertävä, mihin en ala panostamaan.

Sekundääreille olisi kiva löytää jotkut optimointi laskelmat nimenomaan 6-2-1 rakenteelle, mutta kaikki laskurit on 4- ja 8- koneille. Toisaalta eipä tuossa käytännössä ole juurikaan säätövaraa. Kunhan nyt edes tuon 15 tuumaa saisi sopimaan primääreille ja kait se on yritettävä tähdätä tuon laskurin antamaan kokonaispituuteen.
Eli: 6x 41.5mm x min.15" -> 2x 51mm x max.22" -> 1x 63mm -> katti -> vaimentimet.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Toiha pitää tosiaan ajatella ikäänkuin kahtena kolmipyttysenä. Sekundäärien ei tarvi olla kauheen isot. Pulsseja tulee harvakseltaan verrattuna rivikoneeseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin