V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Millaiset läppärungot tuli? Jenvey vai jokin itse tehty?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei mitään uutta tai ihmeellistä, ihan vaan mukavan lyhyesti videolla summattu pahimmat pullonkaulat.

Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Tom_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Joulu 2019, 19:41
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Tom_ »

motorsport kirjoitti: 05 Joulu 2022, 19:50 Onko kukaan muu ihmetellyt kiertokangen alasilmän mittaa? Saan lukemaksi sitkeästi 56,9mm. Esim FCP:n verkkokaupassa ilmoitetaan lukema 57mm.
Ite tullu tollaset hommattua. Ei oo kyllä tullu mittailtua, mut hyvin toimii
Omega B V8 Turbo
Omega B V6 remmiahdettu
Omega B 320cdi
Vito 120cdi +350hp 800nm
Avatar
Tom_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Joulu 2019, 19:41
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Tom_ »

@@po kirjoitti: 16 Syys 2021, 02:12 Kellää varmaa tietoa noista x30xe lohkoista. Tarinoiden mukaan tollasesta on olemassa tollanen semi-closed-deck mallinen lohko:

Kuva

Erottaako noita ulkosesti mistään onko täysin avodekkinen vai tollanen? Ilmeisen huonosti saatavilla noita lohkoja tai alakertoja, joten lienee ostettava kokonainen auto/moottori.

Saabin b308 tollanen on, mutta niissäkään ei kuulemma kaikissa. Facelift omegoiden 3.0 moottorit olis vissiin tollasia, mutta siitäkään ei varmuutta. Kuitenkin kuvia tollasista on, joten sellasia lienee olemassa?

Ja joo, 3.2 on tollanen mutta sellaseen heikosti mäntiä saatavilla verrattuna kolmelitrasen 86 poraukselle.
99 eteen päin semi closed-deck lohkoja. Ulkoa päin erottaa pitkän mallin imusarjasta ja jos aivan varma haluu olla niin öljypumpun pulteista erottaa. Vahassa on m6 uudessa m8 pultit, nämä siis isommalla kannalla.
Omega B V8 Turbo
Omega B V6 remmiahdettu
Omega B 320cdi
Vito 120cdi +350hp 800nm
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ford Duratecin 88mm männistä voisi saada sovellettua 3.2:seen sopivat männät. Männäntappi on sopiva 21mm ja puristuskorkeudessa on muutamien kymppien ero (liikaa) ainakin joissakin männissä.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Tom_ kirjoitti: 11 Heinä 2023, 19:52 99 eteen päin semi closed-deck lohkoja. Ulkoa päin erottaa pitkän mallin imusarjasta ja jos aivan varma haluu olla niin öljypumpun pulteista erottaa. Vahassa on m6 uudessa m8 pultit, nämä siis isommalla kannalla.
Kyllä, myöskin tossa semi closed-dekki lohkossa on lohkolämmittimelle paikka öljynsuodattimen yläpuolella valussa. En tiiä onko se lohkolämmittimelle suoraan tarkotettu, mutta siihen niitä on laitettu. Samanen paikka löytyy myös 2.6 ja 3.2 moottoreista, mutta ne erottaa sitten merkinnöistä.

Jossei jostain syystä nyt vaikka halua kattoa lohkon merkintöjä, kaipaa tollasta lohkoa ja haluaa olla varma että se on 3.0 niin se on helppo erottaa 2.6 ja 3.2 moottoreista sillä että siinä on termostaatin ja lämmönvaihtimen välissä tasossa valussa kuoppa, mitä ei noissa uudemmissa ole. Toki joo noissa uudemmissa moottoreissa on sähkönen kaasuläppä, puolapaketit yms erot mutta noita on jonkin verran tässä aikojen saatossa väihdettu ties miten ristiin.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Siis nyt kysyttävä onko nämä 3.2 koneen lohkot yhteensopivia 3.0 kansien kanssa. Itsellä tarve toiseen alakertaan ja suomessa ei näytä olevan hirveästi tarjolla noita x30xe koneita/alakertoja.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Palotiloissa on todennäköisesti hieman eroa. Eli oletettavasti 3.0 kansien kanssa puristussuhde hieman nousee. Muilta osin uskoisin että ovat täysin yhteensopivat.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Z32se kone, onko kellään autossa. Voisiko saada rekisterinroa. Kampiakseli etsinnässä. Jos ei alakertaa löydy.

Ja joo tuossa ylempänä kyselty läpistä niin tosiaan suzuki gen1 läpät ja itsetehty imusarja. Ja joo on pitkä, mutta ei vaihtoehtoa kun ei viitsinyt litistää putkia lyttyyn. Kokeillaan nyt tuolla kun imukanavan pituus on kuitenkin juuri sen pituinen kun on kuulemma hyvä ollakin.
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Kampiakseli löyty. Eikä uus edes maksanut hirveitä.
Sovittu jo koneistamon kanssa hionta ja karkaisu lisäiskulle. Todnäk. 49 mm kaulalle.
Onko tietoa miten ison porautuksen opelin lohkoon voi vetää vaparikoneessa. Löyty x30xe lohko niin kun kerta takomännät tilaa vois ottaa sitten suuremmat samantien?
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Ai niin siivoan tallia ja ois laatikko ylimääräisenä missä v koneen orkkis johtosarjat, purkit, pari puolaa jotain antureita yms. Toinen puola kai uusi. Kiinnostuneille kuvaa kännynumeroon. Oisko 50 e koko laatikko paha. Laatikon saa just otettua syliin.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Järkiliitto? kirjoitti: 13 Loka 2023, 20:39 Kampiakseli löyty. Eikä uus edes maksanut hirveitä.
Sovittu jo koneistamon kanssa hionta ja karkaisu lisäiskulle. Todnäk. 49 mm kaulalle.
Onko tietoa miten ison porautuksen opelin lohkoon voi vetää vaparikoneessa. Löyty x30xe lohko niin kun kerta takomännät tilaa vois ottaa sitten suuremmat samantien?
Mitkä kanget tulee?
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Ei tietoa vielä.
Kunhan akseli tulee ja nähdään paljonko voi iskua pidentää niin katsotaan mitä kankia sitten siihen sopii. Vai pitääkö ojennukselta tilaa kanget sitten mittojen mukaan. Puristukset haetaan 14 nurkille ja jos ei enempää porauteta sylinteriä niin m3 bemun ylikoko männät 12.5 puristuksilla menee tilaukseen. Otetaan lohkon tasopinnasta pois sitten loput.
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Kuva

Kuva

Kunhan sähköt kaveri tehtyä loppuun ja bensaletkut saada kiinni niin päästään käynnistää, tai ainakin yrittää
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Komeen näköst tekemist kyllä
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Vastaa Viestiin