Motronic ml 4.1 boksin modifoiminen

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Terve!
(näitä paikkoja mihin kirjoittaa on kyl vähän liikaa, mihin tämäkin nyt kuuluu...)

Eli. mulla on nyt sellanen probleemo, et pitäis tietää et ohjaako ko. motronic sytytystä jos ohjaa niin miten saan muutettua sitä myöhäisemmälle. Tämä koska autoon on laitettu TURBO! opelin 8v 2.0 ohc koneeseen. Kaikki mahdolliset viritykset/modifoinnit sun muut ovat tervetulleita, mutta ei mielellään mitään, että laita 6000mk ohjelmoitava sytytys. Budjetti on muutenki jo paisunut!

Modifoimisesta löysinkin jo yhden sivun mutta en tajua siitä hevon vit*ua
http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/motronic.html


<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-02 20:16 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-02 20:16 ]</font>
Avatar
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1298
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

Sytytyksen muuttaminenhan tarkoittaa lastun uudelleenohjelmoimista. Tuolta sivulta löytyy tietoa siitä, mistä kohtaa eeprom-tiedostoa löytyy muutettava data. "The ignition map can be found at 0x0b03". Jos et noista ymmärrä, niin esim. KS Autosäätö tekee lastuja noin 500e hintaan. http://www.turbotec.com
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

On 2002-02-02 20:03, samppa wrote:
Terve!
(näitä paikkoja mihin kirjoittaa on kyl vähän liikaa, mihin tämäkin nyt kuuluu...)

Eli. mulla on nyt sellanen probleemo, et pitäis tietää et ohjaako ko. motronic sytytystä jos ohjaa niin miten saan muutettua sitä myöhäisemmälle. Tämä koska autoon on laitettu TURBO! opelin 8v 2.0 ohc koneeseen. Kaikki mahdolliset viritykset/modifoinnit sun muut ovat tervetulleita, mutta ei mielellään mitään, että laita 6000mk ohjelmoitava sytytys. Budjetti on muutenki jo paisunut!

Modifoimisesta löysinkin jo yhden sivun mutta en tajua siitä hevon vit*ua
http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/motronic.html


<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-02 20:16 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-02 20:16 ]</font>

juu KS-autosäätö tekee motronicin muutoksia, myös ahdetulle, jarrupenkissä eli ohjelma saadaan moottori- ja autokohtaiseksi

motronic ohjaa sekä ruiskutusaikoja että sytkyä

ahdetuksi muutettuun autoon lisätään MAP-anturi jos siinä ei ole

Pete
http://www.prostreet.fi

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-02-05 10:55 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-02-08 10:29 ]</font>
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

"The ignition map can be found at 0x0b03, and is a 16x16 map" Käydäänkö tää nyt alusta? ok

Siis mä avaan motronicin, etsin "EPROM" piirin. Revin sen irti? Sitten mitä...

(kyllä mä tätä konetta sen verran osaan käyttää, että tuo itse "software" puoli hoituu, kuhan saan vain ohjeet miten "yhdistän" piirin tietokoneeseeni jne.) Mitä tarvikkeita tarviin liittääkseni piirin/motronicin tietokoneeseen

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-07 21:04 ]</font>
Avatar
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1298
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

Valmiista lastusta ei todennäköisesti voi tietoja lukea, ovat ilmeisesti suojattuja. No anyway, sulla pitää olla lastun datafile josta bittejä kääntelemällä teet oman virilastusi. Lastun ohjelmoimiseen PC:lla tarvitset piirien ohjelmointilaitteen.

Sulla on siis datat hallussa ja osaat muokata noita infoja?
Avatar
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1298
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

Yksinkertaistettuna

1) hommaat tyhjän lastun 2) siirrät siihen pc:lla ohjelmoimasi koodin ohjelmointilaitteella 3) vaihdat lastun motroniciin
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

jos ohjelmoit itse tai viet säädettäväksi/ohjelmoitavaksi muualle muista silti lisätä "ahdettu" mallinen MAP-anturi ja ahtopaineen mukaan toimiva "turbo"-bensanpaineensäädin (säädettävä mielellään)
Pete

_________________
Vectra A, Manta B, Corsa A, Calibra

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-02-08 10:33 ]</font>
Avatar
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1298
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

Mikä tuo MAP-anturi on?
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Siis tässä mun 2.0 ohc on MAP-anturi, mutta se ei sovellu turbo käyttöön?

"a Manifold Absolute Pressure sensor, a variable resistor used to monitor the difference in pressure between the intake manifold at outside atmosphere. This information is used by the engine computer to monitor engine load"

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-08 17:45 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Opel on usein ilman MAP-anturia (siis kaasuläppäanturilla + ilmamäärän mittauksella)
ja jos siinä sellainen vakiona on ei se kuitenkaan ole turbokäyttöön sopiva
vaihda/lisää turbolle sopiva MAP-anturi, niitä on erilaisia riippuen paljonko on max ahtopainetta
1bar
2bar
3bar
Pete
ascona-83
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona-83 »

Paljoko on menny rahaa TURBOn laittoon?
ascona on kingi!!!
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Joo eli ihmettelinkin vähän tuota MAP-anturia, eikö jossain Multec systeemissä käytetty imusarjan painemittausta?

Tässä mun vehkeessä (20ne) ei kuitenkaan sellaista luultavasti ole. ilma + kaasuläppä anturit

Tähän mennessä mennyt rahaa n. 3000mk... vesijäähdytteinen huollettu-ahdin, pakosarja + 2.5" pakoputki on tehty! enään on jäljellä näitä "helppoja" juttuja.

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-08 17:53 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

juu ei ole 20NE:ssä

MAP-anturi = manifold absolute pressure , eli alipaine/paineanturi

Pete
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

isoja suuttimia saa meiltä h alk 90 eur kpl
(tarvitaan muutetun Motronic-ohjelman kanssa)

vaihtoehto ohjelman muuttamiselle:
erillinen lisärikastuspiiri täysin säädettävä MAP-antureineen h 500 eur, lisäksi tarvitaan 2-4 lisäsuutinta h alk 90 eur kpl

iso ruiskupumppu MSD "turbo" 500hv max (korvaa alkuperäisen) h 214 eur

FSE bensanpaineensäädin säädettävä "turbo" h 76 eur

MAP-anturit h alk 100eur
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

On 2002-02-07 20:41, samppa wrote:
"The ignition map can be found at 0x0b03, and is a 16x16 map" Käydäänkö tää nyt alusta? ok

Siis mä avaan motronicin, etsin "EPROM" piirin. Revin sen irti? Sitten mitä...

(kyllä mä tätä konetta sen verran osaan käyttää, että tuo itse "software" puoli hoituu, kuhan saan vain ohjeet miten "yhdistän" piirin tietokoneeseeni jne.) Mitä tarvikkeita tarviin liittääkseni piirin/motronicin tietokoneeseen

<font size=-1>[ This Message was edited by: samppa on 2002-02-07 21:04 ]</font>

Ei kannata unelmoida kräkkäävänsä Boschin insinöörien sullomaa datakönttää jostain chipin uumenista ilman tarvittavaa elektroniikan koulutusta, paljon aikaa, tupakkia ja kärsivällisyyttä.

Tutkiskelin itse aikanaan Hestekin sylkemää heksadumppia (siis binäärimuotoista dataa) ja siitä ei tullut hevon.. mitään vaikka saatoin tekemäni muutokset heti havainnoida Hestecin säätöohjelman kautta.

Edellä on tullut paljon todella hyviä neuvoja, niistä kannattaa ottaa vaari.

terv H
Vastaa Viestiin