Pitääkö laturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
sna
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Marras 2020, 18:10

Pitääkö laturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja sna »

Auton virran saannissa voi olla vikaa. Joudun talvisin usein laittamaan auton käyntiin vara virralla.
Ei ole tolppapaikkaa ja ajan lyhyitä matkoja kaupungissa.
Haluaisin testata lataako laturi akkua oikein?

Auto on 2009 Opel Astra H Z13DTH 1.3 CDTi Diesel.
Laturi autossa Denso MS1022118631 A115IM - 120A 07113/1AY 13256928 14V
Akku autossa Sznajder 75ah 750Aen 12v (noin 4 vuotta vanha akku)

Akun jännite 12,8v (latasin akkua yöllä)
Auton ollessa tyhjäkäynnillä & ei sähkölaitteita päällä. 12,4v nousee hitaasti 12,6v 13,0v jää noin 13,1v.
Autoa kaasuttaessa (ei sähkölaitteita päällä) noin 1500 rpm nousee 14,1v. Ei nouse yli 14,2v vaikka kierrokset ovat yli 4000rpm.
Auto tyhjäkäynnillä paljon eri sähkölaitteita päällä tippuu 12,1v kaasuttaessa nousee noin 12,6v.

Pitääkö autolaturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?
Youtube videoilla monessa sanotaan että autolaturin antaman virran pitäisi olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä.
Onko 14v laturilla mitä eroa 12v laturiin? en löydä juurikaan tietoa tästä.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Pitääkö laturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

4 vuotta vanha Sznajder on jo sinänsä ihme, yleensä noista menee kennot poikki reilusti alle kolmen vuoden. Uudemmissa autoissa latausjännite vaihtelee tilanteen mukaan, mutta jos nyt varman päälle haluat pelata niin heivaa ensimmäisenä tuo Sznajder johonkin hyvin kauas siitä autosta ja laita sinne joku oikea akku tilalle. Ja katso sitten tilannetta uudestaan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
NimimErkki
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Tammi 2024, 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitääkö laturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja NimimErkki »

sna kirjoitti: 31 Maalis 2024, 19:18 Auto tyhjäkäynnillä paljon eri sähkölaitteita päällä tippuu 12,1v kaasuttaessa nousee noin 12,6v.
Jos latausjännite ei missään tilanteessa nouse yli 12,6 voltin, akku purkautuu. Jos latausjärjestelmä on kunnossa, se pystyy kierroksilla pitämään jännitteen vähintäänkin tuolla 13,5 - 14,5 V alueella, vaikka kaikki sähkökuormat ovat päällä. Tyhjäkäynnillä se ei siihen pysty, joten jännite moottori tyhjäkäynnillä ja sähkökuorma päällä ei kerro oikein mitään.
sna kirjoitti: 31 Maalis 2024, 19:18 Onko 14v laturilla mitä eroa 12v laturiin? en löydä juurikaan tietoa tästä.
Tarkoittavat samaa asiaa. Puhutaan 12 voltin järjestelmästä, koska täyteen ladatun akun lepojännite on reilut 12 volttia. Koska laturin antama latausjännite taas on reilut 14 volttia, voidaan puhua myös 14 voltin järjestelmästä. Kumpikin termi on epätarkka.
Meriva Enjoy 1.4T vm. 2011
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 561
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Pitääkö laturin antaman virran olla 13,5v-14,5v tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Ettei nyt olisi vikaa molemmissa, sekä akussa että laturissa.
Laturin hiilet yleensä paketissa jossa myös jännitteensäädin, eli se ja akku kannattaisi vaihtaa TAI sitten viedä autosähköasennus liikkeeseen tarkastettavaksi.
Vastaa Viestiin