P2282-51

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kanm
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2017, 16:31

P2282-51

Viesti Kirjoittaja kanm »

Kyselläänpä täältäkin kun ei oikein mistään tunnu löytyvän ratkaisua tähän. Autona on Saab 2.0 tid4 koneisena ja ongelmat alkoivat sillä, että moottorijarrutuksessa tuli "huolla auto" ilmoitus ja tallentui vikakoodi P2282-51. Myöhemmin oli havaittavissa empimistä ja kevyttä nykimistä kiihdytyksissä, eikä moottori kierrä enää paljoa yli 3000. Jos vedättää voimakkaammin vitosella vaikka satasen vauhdissa, niin moottori nykii todella terävästi. Kolmosella voi nykyään ajaa vaikka kaasu pohjassa kun moottori alkaa katkomaan vetoja kun kierrokset nousevat vähän yli 3000.

Koodi on nimenomaan tuo 51 loppuinen eikä se 52 mikä viimeksi tuli kun ahtoputki oli halki.

Tähän mennessä on tehty seuraavaa vian ilmenemisen jälkeen:
- IMM päästä paineistettu imupuoli eikä näytä/kuulosta vuotavan mistään.
- käytetty välijäähdyttimeltä läppäkotelolle menevä putki irti, puristeltu ja etsitty halkeamia. Ehjä on.
- putsattu läppäkotelo.
- vaihdettu IMM uuteen Boch osaan ja koodailtu vaihtoprosessi MDI:llä
- mitattu alipainepumpun ja turbon säätösolenoidiventtiilin toiminta WISsin ohjeiden mukaan.
- turbon johdesiipien säätövipu liikkuu kevyesti ja liikerata näyttää normaalilta.
- vaihdettu EGR uuteen orggisosaan ja koodailtu MDI:llä.
- normaalin huollon myötä vaihdettu öljyt, suodatin, ilmansuodatin, jakoremmi ja vesipumppu. Nokka-akseleidenkin ajoitus näytti olevan kunnossa kun molemmat nokat lukittuivat tapeilla kampiakselin lukituksen ollessa kohdallaan.
- tarkastettu antureiden liittimet ja johtosarjat visuaalisesti.

Nykyään vikakoodi tulee hyvin helposti jo pelkästään nostamalla kierrokset paikoillaan vähän yli 2000.

Kokeeksi otin IMMun irti suodatinkotelosta ja tuolloin vikakoodia ei tullut paikoillaan kaasutellessa.

Autolla on ajettu vasta 188 tkm.



Linkin viivadiagrammissa on ylhäältä alaspäin lueteltuna:

-sininen käyrä = ajonopeus
-ruskea käyrä = kaasupolkimen asento

-violetti käyrä = laskennallinen ilmamassa
-vihreä käyrä = IMM mittaama ilmamassa

-turkoosi käyrä = moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine
-keltainen käyrä = ahtopaineanturin mittaama ahtopaine

https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69b6T4 ... g?e=hZQFIr

Käppyrät on otettu motarilta rampille poistuttaessa moottorijarrutuksen ajalta. Lopputuloksena taas "huolla auto" ja vikakoodi P2282 51
kanm
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2017, 16:31

Re: P2282-51

Viesti Kirjoittaja kanm »

Ongelman syy selvisi. Jakoremmin rattaan kiila oli rikki ja ratas luistanut jonkun verran kampiakseliin nähden.
Vastaa Viestiin