Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Corsa-D Z14XEP-moottorilla nykii välillä liikkeelle lähdössä, ei läheskään aina edes 1. tai 2. vaihteella vaan monesti jopa vasta 3:lla. Tyhjäkäynti on tasainen eikä vikakoodeja ole syttynyt. Mikähän tässä voisi olla?

Auton taustasta sen verran, että taisin tulla huijatuksi ja aiemmalta omistajalta selvisi, että autossa on ollut sylinteriongelma ja oli ollut käytännössä ajokelvoton, jonka takia se oli myyty Autovahinkokeskukselle, josta edellinen omistaja oli sen ostanut ja minä sitten ostin tyhmyyksissäni häneltä. Hintahan oli halvahko, mutta kyllähän se nyppii jos se on tämä aiempi iso moottorivaurio nyt joka oirehtii. Autolla on ajettu varmaan suunnilleen 1000 km sen jälkeen, kun se on AVK:lta ostettu, että tuntuisi jos se olisi tämä sylinterivika taas, niin matka olisi jo päättynyt vikavaloon. Mistähän perkeleestä tuota vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Tässä vielä videota moottorin käynnistä, jos joku siitä pystyisi kuuntelemaan jotain. Varmaan jakoketju on ainakin vaihtokunnossa nakutuksesta päätellen...

https://1drv.ms/v/s!AsR0qsJKqHj3qHJ47XD ... T?e=kHRgAm
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ei tuo ketjulta kuulosta vaan nokalta.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

shamrock kirjoitti: 25 Touko 2023, 16:52 Ei tuo ketjulta kuulosta vaan nokalta.
Jaha, ja se onkin vissiin jo pahempi juttu?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Opeliksi_82 kirjoitti: 25 Touko 2023, 17:01
shamrock kirjoitti: 25 Touko 2023, 16:52 Ei tuo ketjulta kuulosta vaan nokalta.
Jaha, ja se onkin vissiin jo pahempi juttu?
Ei. En tunne konetta, mutta olettaisin että hydrauliset nostimet ... tai oikeastaan painimet yleensäkin. Yhdeltä jumittuneelta kuulostaa, nokka naputtaa siihen kun ei seuraa mukana. Menee ihan vaihtamalla, toki nokka-akselin joutunee irroittamaan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Okei, paljonkohan arviolta maksaa tuollainen huolto korjaamolla?
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Eikö tuosta viasta syty moottorin vikavalo/vaikuta moottorin toimintaan jo vähän enemmänkin?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Opeliksi_82 kirjoitti: 25 Touko 2023, 17:46 Eikö tuosta viasta syty moottorin vikavalo/vaikuta moottorin toimintaan jo vähän enemmänkin?
Ei. Ei se muuta aiheuta, kuin yhden pytyn joku venttiilin aukeaa liian myöhään, ja sulkeutuu liian aikaisin välyksen takia. Palotapahtuma ei siinä oo ihan optimaalinen, mutta näissä ruiskuissahan on adaptaatiot. Se säätää itseään koko ajan kokonaiskuvan mukaan, ei se tuollaista mekaanista vikaa ymmärrä. Jos ei liian usein käydä raja-arvojen ulkopuolella, niin ei siitä vikavaloa tule.

Esim mulla on sisarmerkki Saabissa ensimmäinen katti lähellä loppuaan. Ongelmaa on kompensoitu holkittamalla ykköslambda, ja sillä on selvitty jo kahdesta katsastuksesta läpi. Ajoittain tulee silti vikakoodi P1132 "sensor switch point rich". Tuota sai tosissaan selvitellä, tuossakin on määreet niin että se sytyttää valon ja antaa koodin vasta kun esiintyy riittävän monta kertaa tietyllä ajanjaksolla. Tämä vaan esimerkkinä siitä, että paljon saa mekaanisesti olla pielessä, ja hetkittäin heittää arvot yli rajojenkin, mutta varsinkin rauhallisessa ajossa siitä ei välttämättä minkään valtakunnan vikakoodia tule.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Oolrait, hieno selitys jonka näin maallikkonakin ymmärtää! Voisikohan tuo mennä pelkällä venttiilien säädöllä?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Opeliksi_82 kirjoitti: 25 Touko 2023, 18:47 Oolrait, hieno selitys jonka näin maallikkonakin ymmärtää! Voisikohan tuo mennä pelkällä venttiilien säädöllä?
Tosiaan uskoisin että näissäkin koneissa on hydrauliset säätimet, niinkuin useimmissa nykyään. Eli niitä ei tarvitse, eikä voi itse säätää. Nokan ja venttiilin välissä on öljynpaineella toimiva "välyksentasain". Joista yksi kuulostaisi nyt olevan jumissa. Jos ei ole kokemusta noista, niin suosittelen vaihtoa. Kokeneempi osaa näppituntumalla putsatessaan, kun saa sen liikkumaan todeta suoraan saako siitä vielä toimivaa vaiko ei. Eli korjaus on tuon vaihto, tai liotus/puhdistus. Samalla tietysti, jos tuossa koneessa joutuu sen nokan irroittamaan, niin kannattaa sen ketjun ja laahaimien kuntokin katsoa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuollainenhan siellä näyttäs olevan. Ei kallis, mutta ehkä työläs. https://www.motordoctor.fi/venttiilinno ... 95-1-4-l69
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

shamrock kirjoitti: 25 Touko 2023, 19:12 Tuollainenhan siellä näyttäs olevan. Ei kallis, mutta ehkä työläs. https://www.motordoctor.fi/venttiilinno ... 95-1-4-l69
Joo, katselin jo itsekin noita venttiilinnostimien hintoja :).

Eli onko näin, että periaatteessa niin kauan kuin vikavalo ei syty, niin tämä ongelma (jos se nyt on tämä), ei aiheuta mitään lisätuhoja moottorissa? Vai kannattaisiko se ainakin tarkastuttaa mahdollisimman pian?
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Rookeri kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:35 Kyllähän se pidemmän päälle syö nopeammin nokka-akselin pilalle tommonen nakuttava nostin.
Ja sinunkin mielestäsi kyse on siitä, kun tuota ääntä kuuntelee?
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Selvä. Kiitoksia teille molemmille, varasin juuri ajan korjaamolle vianetsintään.
Opeliksi_82
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Syys 2019, 22:07

Re: Corsa-D 2007 Z14XEP nykiminen

Viesti Kirjoittaja Opeliksi_82 »

Jaha, ja taitaakin olla (myös) kannen tiiviste joka vuotaa. Öljykorkissa valkoista vaahtoa.

https://1drv.ms/i/s!AsR0qsJKqHj3qHqyWBzFK4q2cd-z
Vastaa Viestiin