-07 2.5cdti Vivaron easytronicin temppuilu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
SimoT
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Touko 2023, 19:59

-07 2.5cdti Vivaron easytronicin temppuilu

Viesti Kirjoittaja SimoT »

Ei ihan vastaavaa ongelmaa täältä löytynyt, kun yritin etsiä. Eli siis, itselläni on otsikossa mainitunlainen vivaro, joka talvella poltti hydrauliikkayksikön pääsulakkeen ja siihenkään vaivaan ei oikein mitään järellistä syytä löytynyt, johdot on ehjät, hydrauliikkayksikkö on kahteen kertaan käytetty irti ja pumppu ja moottori purettu ja tutkittu, että pumppu ei ole jumissa ja moottorin laakerit on kunnossa. Sähkömoottori on vaihdettu n. puolitoista vuotta ja ehkä n.15 000km sitten. Ja hydrauliikan paineet on kunnossa n.50 barin tietämillä. Ja nyt ei kyllä sulake enää pala, mutta vaihteet ei mene päälle. Testerin mukaan laatikon pyörimisnopeus on sama kuin auton moottorin, eli kytkin ei syystä tai toisesta irroita. Ensin oletin, että kytkimessä on ilmaa vaikka testerillä oli ilmattu moneen kertaan ja annettu nesteen valua ihan omalla painollaankin säiliöstä järjestelmään ja ilmaruuvista pihalle. Puristin ruiskulla nestettä ilmaruuvista säiliöön päin, säiliöön nousi jonkin verran ilmakuplia, sen jälkeen vedin paineilma käyttöisellä alipaineilmaajalla ilmaruuvista useamman nestesäiliöllisen nestettä järjestelmän läpi, eikä vieläkään mitään vaikutusta. Lopuksi porasin nestesäiliön korkkiin tubeles venttiilille reiän ja venttiili korkkiin kiinni, että sain paineistettua järjestelmää ja ilmaruuvia taas auki, eikä tule ilmaa vaan pelkkää nestettä. Näiden manuaalisten ilmaus kokeilujen jälkeen auto ei ole ollu testerissä kiinni. Vaihteiston vikavalo syttyy, kun yrittää laittaa vaihdetta silmään. Vikakoodeja ei antanut kytkimeen tai vaihteistoon liittyen muuta kuin vaihteiston mekaanisen virheen, ilmeisesti siksi, kun auto kyllä yritti laittaa vaihdetta päälle, mutta eihän se tietenkään onnistunut kun kytkin ei irroita. Kytkimen liiketunnistin ilmeisesti lukee pääsylinterin liikettä, niin se ilmeisesti liikkuu koska vikakoodia ei siitä tule. Meinaa kyllä ymmärrys eto rottelon kanssa olla lopussa. Olisiko kenelläkään ideaa missä vika tuohon ettei kytkin irroita ja sen takia vaihteet mene päälle? Tietysti sekin sulakkeen palaminen vielä hämmentää, kun on muutaman sulakkeen kerennyt polttaa ennen hydrauliikkayksikön irroitusta. Ja kaikki toimii normaalisti ilman ongelmia ennen kuin sulake palaa. Tulipas pitkä viesti, mutta onpahan tekemistä jos joku jaksaa lukea kokonaan :D
Vastaa Viestiin