Myyntisopimus

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
martellXO
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2023, 19:21

Myyntisopimus

Viesti Kirjoittaja martellXO »

Hei!
Sellainen tilanne mahdollisesti tulossa vastaan. Tilasin vuosi sitten uuden Opelin, jonka toimitusaika oli oletettavasti kesäkuu 2022. Mun nykyisen auton hyvityshinta laskettiin sen mukaan. Nyt uuden auton toimitus on viivästynyt siten että auton luovutus tapahtuu vasta huomenna, eli, 9 kuukauden viiveellä. Hyvitettävän auton markkinahinta on tietysti alhaisempi, kun ikää ja ajokilometrejä on tullut enemmän.

Kysymys kuuluu – onko myyjällä oikeus laskea hyvityshinnan mun nykyisestä autosta? Itse ymmärrän, että heille tulee tappio, jos sitä ei muuteta. Toisaalta, pitääkö sen olla heidän päänsärky, ei minun, kun uusi auto on tullut niin pitkällä viiveellä?

Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta? Mainittakoon, että hyvityshinta on myyntisopimukseen kirjoitettu, mutta uuden auton toimitusaika – ei.

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Myyntisopimus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

martellXO kirjoitti: 13 Maalis 2023, 12:09 Hei!
Sellainen tilanne mahdollisesti tulossa vastaan. Tilasin vuosi sitten uuden Opelin, jonka toimitusaika oli oletettavasti kesäkuu 2022. Mun nykyisen auton hyvityshinta laskettiin sen mukaan. Nyt uuden auton toimitus on viivästynyt siten että auton luovutus tapahtuu vasta huomenna, eli, 9 kuukauden viiveellä. Hyvitettävän auton markkinahinta on tietysti alhaisempi, kun ikää ja ajokilometrejä on tullut enemmän.

Kysymys kuuluu – onko myyjällä oikeus laskea hyvityshinnan mun nykyisestä autosta? Itse ymmärrän, että heille tulee tappio, jos sitä ei muuteta. Toisaalta, pitääkö sen olla heidän päänsärky, ei minun, kun uusi auto on tullut niin pitkällä viiveellä?

Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta? Mainittakoon, että hyvityshinta on myyntisopimukseen kirjoitettu, mutta uuden auton toimitusaika – ei.

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!
Onko siihen vaihtoautoon tullut sitten ennakoitua huomattavasti enemmän kilometrejä tuon 9 kk aikana? Itse ymmärtäisin tuon hyvityshinnan laskun, jos auto olisi tarjoushetkellä ollut vaikka 3 vuotta vanha ja 50 tkm ajettu. Ja nyt olisikin tullut mittariin 100 tkm lisää. Tai autoa olisi muuten kaltoinkohdeltu ja se olisi paljon huonommassa kunnossa, kuin tarjoushetkellä.

Muuten tuo 9 kk olisi ollut ennen näitä poikkeusaikojakin melkein normaali toimitusaika. Taisi vuonna 2019 jo mennä 5 - 6 kk oman autoni toimituksessa. Eli ei normaalisti ole oikeutta autokaupalla mennä laskemaan tuota hyvityshintaa.

Autokaupoilla menee nyt todella huonosti, joten yrittävät säästää kaikessa. Jotkut yrittävät myös nostaa tilatun auton hintaa jälkikäteen tai rahoituskorkoa. Näissä tilanteissa laki on kuitenkin kuluttajan puolella. Ja onhan nuo vaihtoautojen hinnatkin heitelleet ylös ja alas vähän väliä, se taas on autokauppojen liiketoimintaan kuuluva riski.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Myyntisopimus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tässähän vanhan käyttöhyöty kompensoi uuden toimitusviipeen. Jos käyttöhyödystä ei ole erikseen sovittu, niin mitä enemmän käyttää sitä enemmän hyötyy.
martellXO
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2023, 19:21

Re: Myyntisopimus

Viesti Kirjoittaja martellXO »

Kiitos vastauksista. Eli, pitää nyt pitäytyä alkuperäisessä hyvityshinnassa. Katsotaan miten nyt menee myyjän kanssa.
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Myyntisopimus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei siinä mitään ongelmaa ole, kun toteat jokaseen (sun kannalta epäedulliseen) ehdotukseen, että toimitaan kuten sopimuksessa lukee.
Vastaa Viestiin