Vivaron käyntimurheet

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Rassari
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2023, 07:58

Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Rassari »

Kyseessä on Opel Vivaro vm 2004. Kone 1,9 litrainen. Ajettu nyt 350 000 km. Tähän saakka kulkenut melko mukavasti ja pienillä korjauksilla. Ongelmat alkoivat viime vuoden keväällä. Auto reagoi viiveellä kaasupolkimen painamiseen. Eihän tämä mikään menijä ole ollutkaan, mutta alkoi säästellä sitäkin vähää. Kesällä 2022 kulku hyytyi välillä pappamopon tahtiin. Siitä vielä selvisi, mutta välillä oireili. Käytin Vivaroa yhdellä pajalla. Ei voinut lukea vikakoodeja. Menin merkkikorjaamolle. Ei sielläkään onnistunut koodien luku. Löysivät katkenneen piuhan ahtopaineen säätimestä. Suosituksena vaihtaa ahtopaineen säädin. Auto tuntui toimivan.

Seuraavaksi tulivat ongelmat käyntiin lähdössä. Käynnistyy, mutta sammuu heti. Kylmänä käynnistyy usein aivan normaalisti.

Koska ajoneuvo on vanha ja vähäarvoinen, olen yrittänyt saada omin voimin sitä kuntoon.

Tehdyt toimenpiteet:
- yritin saada vikakoodeja luettaviksi, irrotin ECU:n, puhdistin liittimet, ei tulosta, koodirasia saa virtaa, lukija toimii toisessa autossa
- vaihdettu: kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin nopeustunnistin
- ahtopaineen säädin vaihdettu
- polttoaineen paineanturi (purkuosa Latviasta) vaihdettu
- polttoaineen suodatin 2 kertaa vaihdettu
- ainakin yritetty poistaa mahdolliset ilmaongelmat polttoaineen syötöstä
- ilmaus ei vaikuta käynnistymiseen
- kokeiltu perämoottorin tankista suoralla syötöllä, aluksi tuntui auttavan, sitten taas entinen tilanne
- moottoria lämmitetty, koska kokeiltu, mikä vaikuttaa

Tänä aamuna (8.2.2023) Vivaro käynnistyi, mutta sammui n. 2 sekunnin jälkeen (-2 astetta). Sama jatkui useilla yrityksillä.
Kone tuntuu olevan kunnossa, siis perusosiltaan. Käy ihan hyvin (kun saa pyörimään). Ei syö öljyä, ei savuta yms.
Ruostettakaan ei autossa ole näkynyt, joten se voisi vielä olla jonkinlaisessa käytössä.

Nyt olisi apu tarpeen. Omat ideat alkavat olla vähissä. Olen selannut myös ulkomaalaisia vikapalstoja ja toiminutkin niiden mukaan.
Rassari
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2023, 07:58

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Rassari »

Ihan on tällainen ELM327 Interface, Support all OMDII protocols. Langaton versio. Laite on ostettu vuosia sitten jostakin kiinalaisen
tavaran kaupasta. Muuten voisi epäillä tämän toimintaa, mutta kun sillä pystyi lukemaan Fordin koodit. Lisäksi ammatilaisetkaan
eivät saaneet omilla laitteillaan luettua Vivarosta. Käytin lukijaa älypuhelimen Car Scanner -ohjelmalla.

Merkkiliikkeeltä kysyin jokunen aika sitten s-postilla tästä viasta. Tuli vastaus, että voi olla vika kampiakselin asentotunnistimessa tai ilmavuoto polttoaineen imupuolella???? Näillä kysymysmerkeillä. Auto tuntuu käynnistyvän paremmin kohtuullisella pakkasella. Silloin starttausaika on hieman pidempi. Lähtee kyllä ensimmäisellä yrityksellä. Mutta sitten tunnin päästä ei ehkä lähde. Välillä on käynnistynyt, kun olen pumpannut ennen käynnistystä kaasupolkimella. Sehän on sähköinen. Voisiko vika olla kaasupolkimen osalla? En ole sillä nyt ajanut, käynnistellyt vaan, joten en tiedä, kulkeeko se milloinkaan normaalisti. Itse olen vielä miettinyt sitäkin, jospa pysäytin toimii väärin. Ja voiko esim. virtalukon pohja olla hajalla?

Auto on Kontiolahdessa, lähellä Joensuun kantakaupunkia.
Rassari
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2023, 07:58

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Rassari »

Vielä lisään vastaukseeni selvennyksenä, että Vivaroni käynnistyy aina eli starttimoottori lopettaa pyörinnän, mutta poikkeuksia lukuun ottamatta parin sekunnin päästä auton moottori sammuu.
Rassari
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Helmi 2023, 07:58

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Rassari »

Tällaiset ongelmat ovat vanhan auton kyseessä ollessa varsin hankalia. Olen selannut myös muunmaalaisia vikasivustoja. Tilasin purkaamolta käytetyn kaasupolkimen vai onko se asentotunnistin. Täytyy vielä tutkia ainakin ECU:n maadoituksia, jospa saisi vikakoodin lukijaan eloa.

Tänä aamuna oli pakkasta 10 astetta. Vivaro käynnistyi ihan normaalin tuntuisesti. Edellisenä päivänä (-1 aste), yritti kyllä, mutta sammahti heti
joka kerta. Siinä ei auttanut kaasupolkimen pumppauksetkaan. Mihin toimintoon voisi alhainen lämpötila vaikuttaa parantavasti? Ehkä esim. kampiakselin asentotunnistimeen, mutta se on jo uusittu. Olisko ehdotuksia?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kaasupoljin ei ole kamoiakselin asentotunnistin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja tikola »

Rookeri kirjoitti: 11 Helmi 2023, 11:35 Oliko uusittu anturi alkuperäinen vai tarvike? Tarvikkeen voi heittää vesilintua.
Kun noita sensori vaihtoon, koska tarvike on aina roskaa kommentteja heitetään, niin kannattaa kuitenkin ensin testata ennen kuin vaihtaa. Tässä erinomainen selitys aiheesta, jolla voi testata erilaisten asentoantureiden toimintaa:



Asentoanturi on käytännössä magneettitoiminen polkupyörän nopeusmittari - ei mitään muuta.
Alaska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2024, 22:49

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Alaska »

Selvisikö tästä ikinä mitään? Mulla samat oireet vivarossa mutta ecuun pääsen käsiksi, lukijalla koodit p2146 ja p2149
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alaska kirjoitti: 26 Maalis 2024, 23:31 Selvisikö tästä ikinä mitään? Mulla samat oireet vivarossa mutta ecuun pääsen käsiksi, lukijalla koodit p2146 ja p2149
Kumpikin on ruiskusuuttimien jännitesyötön koodeja. Onko johtosarja ehjä?
Onko suuttimien vastusarvot mitattu?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Alaska
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2024, 22:49

Re: Vivaron käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Alaska »

Tein oman aloituksen noista mun murheista, Mutta joo molemmat katsottu ja vähän muutakin.
Vastaa Viestiin