Miten iso riski M32-laatikko on?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 688
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

tikola kirjoitti: 11 Tammi 2023, 09:30 Mistä sen tietää mikä M32 laatikko itsellä on? Oma luulo, että minun 2010 dieselissä on se "parannettu viimeisin" versio, mutta mitään oikeaa tietoa ei ole. Miten ne erottaa toisistaan - arvatenkin jostain laatikon kyljen numerosta?
Gen 1:n ja Gen 2:n ero näkyy helposti jo päällepäin päätykopan lisäöljykanavan olemassaolona/puutteena.
Esim. sivun http://m32guy.co.uk/services alalaidassa kuvassa molemmat laatikot rinnakkain.
Lisäöljykanava näkyy kello kymmenen suuntaan sojottavana "putkilona" kopan pinnassa.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 688
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Meillä 16.01.2012 valmistettu Insignia A14NET-koneella, jossa on jo kuvassa oleva Gen2-laatikko.
Vaihdoin laatikkoon Red Linen MT-90 öljyt 50 tkm:n kohdalla ja nyt tällä on ajettu 100 tkm lisää, eikä vaihteisto-ongelmia ole.
M32_GEN2_insignia2012.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sen verran näistä laatikoista että...

- Vectra C oli ajossa 5 vuotta (240 tkm ...315 tkm) M32 laatikko alkueräisenä. Vaihdekeppi vähän heilui 1. ja 5. vaihteilla kaasua löysätessä ja kiihdyttäessä. Ei muuta vikaa. Laatikon öljyt vaihdoin (Redline) ja RVS lisäaine kyytipojaksi melkein heti, kun auto tuli käyttööni.

- Perinteinen Aisinin laatikko kestää, kunhan öljyt vaihdetaan. Kokemusta yhdestä 12 vuotta (120 tkm ... 315 tkm) ja tällä hetkellä seuraava nyt 3,5 vuotta (180 tkm ... 280 tkm). Öljyt kannattaa vaihtaa 100 tkm välein ja mielellään juoksuttamalla (vähintään joka toinen vaihto), niin kestää.

- Puoli vuotta kokemusta 250 tkm ajetusta DSG6 (märkä DQ250) ja hyvin pelaa. Öljyt ja suodatin vaihdettu aina 60 tkm välein (huolto-ohjelman mukaan).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9275
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Jos ei ole GEN2, niin brittifoorumilla suositellaan että öljynvaihdossa kannattaa lisätä öljyä 3-4dl suositusta enemmän.

Kuulemma suojaa laakereita paremmin... Vaiko sittenkin vain hengellinen rauha..

Laatikon öljytilavuus oli muistaakseni vain 1.4L, ja suositus oli laittaa sinne 1.8L
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

ascona_c kirjoitti: 11 Tammi 2023, 17:43 Jos ei ole GEN2, niin brittifoorumilla suositellaan että öljynvaihdossa kannattaa lisätä öljyä 3-4dl suositusta enemmän.

Kuulemma suojaa laakereita paremmin... Vaiko sittenkin vain hengellinen rauha..

Laatikon öljytilavuus oli muistaakseni vain 1.4L, ja suositus oli laittaa sinne 1.8L
Öljymäärä gen1 ja 2: 2,2L, laittavat enemmän ainakin briteissä

https://www.eco-torque.co.uk/amp/m32-ge ... ults-fixes
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9275
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Noniin, tuossahan se juttu oli mitä muistelin.

Litramäärät meni vain hieman alakanttiin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Riksa80 kirjoitti: 11 Tammi 2023, 13:30 Tämä menee nyt vähän aiheen vierestä jo, mutta kysyn silti, koska tämä jatkaa mun vaihtoautosaagaani.

Sopivahko automaatti-Astra löytyi, 2012, ajettu 150 000. Liike oli myynyt sen vasta, mutta ostaja löysi konepellin alta öljyvuodon ja halusi purkaa kaupan, vaikka korjaamista tarjottiin. Nyt liike on toimittanut kyseisen auton korjaukseen - vaihdetaan kuulemma venttiilikopan tiiviste ja kampiakselin etustefa sekä joku vesiletku termostaattikotelosta. Jännästi nämäkään ei sano mulle oikeastaan mitään, joten joukkoistan ongelman. Kumpi on lähempänä totuutta:

1) "Siellä se vuotaa jo monesta kohdasta, varmaankin huonosti pidetty ja vaarallinen ostos"
2) "No onpa hyvä että edellinen ostaja huomasi ja nyt tulevat korjatuksi, niin että vehje on nyt kunnossa"

Mielipiteitä?
Toi letku veden jakokotelosta kannen päästä ja venttiilikopan tiiviste on ihan tyyppivikoja. 1,4T 140hv yleensä vuotaa nestettä jostain. Osta pois niin ei tule jahkailtua. Onhan siinä jo 500e remppa jos merkkiliike
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
gurkkan12
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Maalis 2019, 16:40

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja gurkkan12 »

Oma astra 1.4t GTC vm 2013 ja ajettu 105,000km. viimeiset 30,000km pientä ulinaa kylmänä. kyselin tuossa aikaisemmin korjausta merkki huollosta niin hinta olis ollut 2200é sis uuden kytkimen.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

gurkkan12 kirjoitti: 12 Tammi 2023, 14:00 Oma astra 1.4t GTC vm 2013 ja ajettu 105,000km. viimeiset 30,000km pientä ulinaa kylmänä. kyselin tuossa aikaisemmin korjausta merkki huollosta niin hinta olis ollut 2200é sis uuden kytkimen.
Kuulostaa jopa edulliselta kun hinnatkin vain nousee.
Kyseessä kuitenkin 2 päivän työ
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Mulla toi laatikko -14 facelift Inkussa. 2.0 litranen ecoflex diiseli. Kylmänä on tosi tahmea keppi, ei kuitenkaan mitään rutinoita tai muita ääniä. Heti käynnistyksen jälkeen paikallaan menee isommat vaihteet helpommin silmään kuin pienet. Lämmetessään toimii moitteetta. En tiedä onko öljyjä siihen ikinä vaihdettu, huoltokirjassa ei ainakaan siitä merkintää.. auttaiskohan pelkkä öljynvaihto tuohon, jos niitä tosissaan ikinä ei ole vaihdettu??
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Sellaista kokemusta löytyy multa (eri mallin laatikoista kylläkin), että pelkkä öljynvaihto ei muuta käytöstä, mutta RVS-käsittelyn kanssa tehtynä eron huomaa. Kankeus ei katoa ihan kokonaan, mutta notkistuu reilusti nopeammin liikkeelle lähdön jälkeen.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja tikola »

RokiSoko kirjoitti: 13 Tammi 2023, 22:24 auttaiskohan pelkkä öljynvaihto tuohon, jos niitä tosissaan ikinä ei ole vaihdettu??
Vaikea sanoa auttaako, mutta ei se ainakaan haittaa. Eli itsellä juuri lähiaikoina menossa se M32 (jonka gen versiota en ole vielä kurkannut) öljynvaihtoon. 260tkm kohdalla, Huolto-ohjelman mukaanhan se ei ole tarpeen, mutta koska ylimääräisen öljynvaihdon aiheuttama vahinko on sen verran pieni niin minusta se ehdottomasti kannattaa. Eli auton erilaisia nesteitä kannattaa kyllä vaihdella. Kaikkea ei välttämättä tarvitse ihan huolto-ohjelman mukaan tehdä vaan osan voi tehdä tiheämmin ja osan harvemmin. Itsellä esimerkiksi jarrunesteet ovat menneet itse vaihdettuna välillä aika pitkäksi, mutta aina ne on jossain vaiheessa vaihdettu. Öljyjä sitten vaihdan tiheämpään. Tällä systeemillä on pärjätty ja nyt tosiaan laatikon öljyt menossa seuraavaksi vaihtoon.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Kiitos vastauksista, pitää varmaan todella harkita laatikon öljynvaihtoa. Sellainen käsitys vain ollut että jos niitä ei olla ikinä vaihdettu niin saako jollain puhdistus menetelmällä sitä tarpeeksi puhtaaksi.. Ettei sinne sinne jää jotain schaissea pyörimään ja tekemään tuhojaan.

Inkulla mittarissa jo melkein 300tkm. Muuten ok huoltohistoria mutta tosiaan tuosta ei merkintää.
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

RokiSoko kirjoitti: 14 Tammi 2023, 21:42 Kiitos vastauksista, pitää varmaan todella harkita laatikon öljynvaihtoa. Sellainen käsitys vain ollut että jos niitä ei olla ikinä vaihdettu niin saako jollain puhdistus menetelmällä sitä tarpeeksi puhtaaksi.. Ettei sinne sinne jää jotain schaissea pyörimään ja tekemään tuhojaan.

Inkulla mittarissa jo melkein 300tkm. Muuten ok huoltohistoria mutta tosiaan tuosta ei merkintää.
Bg saa pesuaineita öljynvaihdossa kun koneellisesti vaihdetaan.
Siittä huolimatta yli 200tkm ajettuun vaihteistoon on öljynvaihtaminen aina riski. Jos johonkin 300tk ajettun menee sen 3,4l vaihtamaan tyyliin proppu auki, proppu kiinni niin ongelmia tulee varmasti.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Miten iso riski M32-laatikko on?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Ok, eli suosittelisitte vaihtamaan öljyt ihan koneellisesti putsaten ja joku RVS-käsittely perään? Ei vaan valuttamalla ja uutta perään..
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Vastaa Viestiin