Mulle tuli Z16XER Astrassa H venttiilinajoitukseen vikaa. Syttyi moottorin vikavalo ja vikakoodikin löytyi ECN 001466. Huomaa ajossa tehon puutteena tietyillä kierroksilla ja motarilla meinaa vauhti hiipua mäessä. Välillä tosin vika hävisi, vikavalo sammui ja tehot palautui.
Kyseiseen vikakoodiin löytyy mm. tälläinen selitys:
The decoding of code 0014 on the Opel Astra Z16XEP and other models is a malfunction of the solenoid valves of the camshaft phase shifters of the motor. To solve the problem, you need to clean the contact elements. If these steps did not help to fix the malfunction, then the valves are replaced together with the camshaft gears. With such a problem, difficulties in starting the engine are possible.
Vaihdoin etummaisen venttiilin ennakonohjaussolenoidin (onkohan tuo pakoventtiilipuoli?) ja pikaisten koeajojen perusteella tehot palautui ja muutenkin moottori tuntuu toimivan taas normaalisti. Moottorin vikavalo ei enää syty MUTTA edelleen tulee sama vikakoodi, kuin ennen solenoidin vaihtoa eli trippimittarissa näkyy ECN 001466. Nollasin vikakoodit pariinkin otteeseen mutta koodi tulee takaisin heti kun moottorin käynnistää.
Mitäs seuraavaksi keksis?
-vaihdettu, tarvikelaatuinen solenoidi ei toimi kunnolla?
-jospa vika ei ole korjaantunut ollenkaan vaan en ole ajanut autolla tarpeeksi että tehonpuute oireet tulee uudelleen päälle?
-mikä muu osa tai anturi vaikuttaisi tuohon ajoitussysteemiin ja antaisi vikakoodin? Miten moottorinohjaus mittaa tuon ajoituksensäätöalueen toimivuuden, onko sille joku oma anturi?
-olisko nokkapyörät myös vaihdettava?
Venttiilin ajoituksen vika Z16XER Astra H
Re: Venttiilin ajoituksen vika Z16XER Astra H
Vähän kesti jatkaa vian selvitystä mutta nyt vaihdoin toisenkin VVT-solenoidin ja vikakoodia ei enää tule. Tuli siis kuntoon kun molemmat solenoidit on nyt vaihdettu. Kumma kun molemmat vikaantuivat yhtä aika.