Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Keskustelua Opeleista
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Olen täällä kotopuolessa käymässä ja katsoin vanhempieni sähkösopimuksen. Se oli 39c/kwh.
Tankkasin Torniossa eilen bensaa hintaan 1,89€ litra. Täällä on pakkasta -7 astetta ja auton toimintasäde on 30km.

Lasketaanpa:

Jos akun lataa Grandlandissa täyteen (13kwh) jolloin se maksaa 5,07€. Kilometrihinnaksi tulee 0,169€ ja 100km on 16,90€.
Vastaavasti sama Grandland kuluttaa 5,7 litraa maantieajossa, joskus vähemmänkin. Silloin 100km ajo bensalla maksaa 10,77€.
Bensalla ajo tulee 6,12€ halvemmaksi kuin sähköllä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

grandlandx kirjoitti: 16 Marras 2022, 22:07 Olen täällä kotopuolessa käymässä ja katsoin vanhempieni sähkösopimuksen. Se oli 39c/kwh.
Tankkasin Torniossa eilen bensaa hintaan 1,89€ litra. Täällä on pakkasta -7 astetta ja auton toimintasäde on 30km.

Lasketaanpa:

Jos akun lataa Grandlandissa täyteen (13kwh) jolloin se maksaa 5,07€. Kilometrihinnaksi tulee 0,169€ ja 100km on 16,90€.
Vastaavasti sama Grandland kuluttaa 5,7 litraa maantieajossa, joskus vähemmänkin. Silloin 100km ajo bensalla maksaa 10,77€.
Bensalla ajo tulee 6,12€ halvemmaksi kuin sähköllä.
Kannattaisiko laskea uudelleen tai tarkistaa autosi sähkön kulutus.
Esittämälläsi laskulla auton sähkönkulutus on 43,33 kWh/100 km :o
Uskallan väittää, ettei se pidä paikkaansa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

petrisa kirjoitti: 16 Marras 2022, 22:16
grandlandx kirjoitti: 16 Marras 2022, 22:07 Olen täällä kotopuolessa käymässä ja katsoin vanhempieni sähkösopimuksen. Se oli 39c/kwh.
Tankkasin Torniossa eilen bensaa hintaan 1,89€ litra. Täällä on pakkasta -7 astetta ja auton toimintasäde on 30km.

Lasketaanpa:

Jos akun lataa Grandlandissa täyteen (13kwh) jolloin se maksaa 5,07€. Kilometrihinnaksi tulee 0,169€ ja 100km on 16,90€.
Vastaavasti sama Grandland kuluttaa 5,7 litraa maantieajossa, joskus vähemmänkin. Silloin 100km ajo bensalla maksaa 10,77€.
Bensalla ajo tulee 6,12€ halvemmaksi kuin sähköllä.
Kannattaisiko laskea uudelleen tai tarkistaa autosi sähkön kulutus.
Esittämälläsi laskulla auton sähkönkulutus on 43,33 kWh/100 km :o
Uskallan väittää, ettei se pidä paikkaansa.
Voihan sitä väittää ettei pidä paikkaansa, mutta kun se on laskettu. Pakkasella auto kulkee 30km, kesällä 63km. Silloin kun sähkö maksoi 5c/kwh, asialla ei ollut merkitystä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

13kWh on vähän yläkanttiin laskettu, kun en ainakaan itse sinne ole saanut milloinkaan menemään yli 11kWh:tä.

Tuollaisiin 40kWh/100km kulutuksiin pääsee pätkäajolla ei pitkällä matkalla ajossa. Ja paljon vaikuttaa myös se että esilämmitääkö auton sähköllä vai ei.

Olen käyttänyt itse 20kWh/100km ja 6l/100km lukemia, millä laskenut. Kumpikin noista on yläkanttiin jonkin verran.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Keskimäärin se 18-20kwh on suht ok kulutus sähköautolla ja olen tässä kuukauden sisään useita kertoja törmännyt latauspisteisiin joista saa 15-20snt/kwh sähköä. Toki, ei nuista julkisista asemista ole hybridi-ihmisille paljoa iloa latausnopeuksien puolesta, on vain tukkimassa latauspaikkoja täyssähköisten tiellä.

Tuolle 43,3kwh kulutukselle verrokiksi että esim uusi ID Buzz vei yksityishenkilön tekemässä testissä, isompi peräkärri perässä, 34kwh 90kmh keskinopeudella ja ilman kärriä 21kwh/100km. Lämmitin vie jonkun pari kwh ainakin meidän auton kulutusmittarin mukaan.
Joten ruokainen on Grandland sähköajossa jos nuin on. Ja sen myötä paha yleistää että sähköllä ajaminen olisi erityisen kallista, vaikka tässä tapauksessa se sitä onkin.

Mutta, kuten tahtoo olla näissä tilanteissa kun sähkö on osallisena ajoneuvon "polttoaineena", homma pitää miettiä oman käytön kannalta. Pitää miettiä mikä se oma ajosuorite on keskimäärin ja hankkia se auto sen mukaan.
Nähtävästi aloittajan kannattaa jatkaa halvalla bensalla ajamista.

n.2000km itsellä takana täyssähköisellä ja 65euroa mennyt sähköön. Bensalla tai dieselillä tahtoo olla tekemätön paikka näillä hinnoilla.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Plug-in hybridissä on kiva juttu, kun voi valita millä ajaa. Nyt ajan bensalla, kun se on halvempaa sähkönhinnan ollessa 39c/kwh. Tosin käyn Minimanissa ja lataan siellä 15c/kwh hintaan, jolloin mennään taas sähköllä vähän aikaa. Minusta kyllä pätkäajossa Grandlandilla pääsee pidemmälle sähkön varassa kuin maantieajossa. Sellaisessa ajossa kesäkelillä olen tehnyt pisimmät siivut. Pakkasella putoaa toimintasäde tosi jyrkästi, niin oli viime talvena auton ollessa uusi ja näin on tänäkin talvena. Näyttää olevan monessa muussakin plugarissa sama homma. Mitsun Eclipsessa on akun lämmitys, joten siinä saattaa olla toimintasäteen pudotus lievempi.

Mutta ei se haittaa, aina tämä parempi on kuin edellinen dieseli :)
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Sämä kirjoitti: 17 Marras 2022, 09:50 n.2000km itsellä takana täyssähköisellä ja 65euroa mennyt sähköön. Bensalla tai dieselillä tahtoo olla tekemätön paikka näillä hinnoilla.
Se riippuu keleistä ja sähkösopparista, mihin hintaan sähköä ostaa. Joku 40c/kwh tai enemmän (joka on todennäköistä talvella) alkaa olla siinä rajoilla kannattaako. Asian voi laskea helposti kumpi on edullisempaa. Esim jos auto kuluttaa talvella 25kwh, niin silloin sataa kilometriä kohden kustannus on kympin kun sähkö on 40c/kwh.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Jos sellaisen investoinnin on tehnyt, että sähköllä pystyy ajamaan, niin eihän mikään muu ole järkevää. Siis pelkästään ympäristö- ja rakkaan itänaapurin operaation rahoittamissyistä, vaikka bensan polttaminen jossain erikoistapauksessa pari euroa halvempaa olisikin.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kova on sähkön kulutus hybridilläkin, jos sen kulutus on 40 kWh/100 km. Siitäkin huolimatta vaikka sähkölämmitys (pumppu) on päällä. Mikäli lämmitystä pitää isolla ja se olisi vastuksella tehty, niin sitten en ihmettele tuota kulutusta yhtään.

Sähkön hinta ainakin päivällä (pörssisähkö) on kova. Silloin ei kannattaisi ladata ollenkaan vaan ajastaa lataus yölle. Vaikka sähköä kuluisi 20 ... 25 kWh/100 km, niin eihän se yli 40 c/kWh pörssisähkön hinnalla sittenkään ole nyt niin halpaa ajoa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hybridissä sähköä menee nemmän kun lämmityksessä ei voi ilmalämpöpumppua hyödyntää
Tai sille akuston hukkalämpöä. Joten ei ladattavaa hybridiä kannata juuri ladata tänä talvena.

Sähköautolla vastaavasti
20kwh/100km ympärivuotinen keskiarvo jollekin corsa-e mallille ja 50snt/kwh tekisi 10e/100km

Mun diesel corsalla
4,3l ja 2,24e/litra tekee 9,70e/100km

Sitten verotus, sähköautolla jotain 150e/vuosi? Ja dieselillä 508e/vuosi sekä dieselillä vähän korkeammat huoltokukut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 17 Marras 2022, 14:00 kyllä tuo matemaattisesti on oikein jos 13Kwh ei pääse kuin 30km talvikeleillä.
On, sitä en väitäkään.
Sitä vain ihmettelen, että paljon sähköä kuluu :o
1,2sorsa kirjoitti: 17 Marras 2022, 13:36 Hybridissä sähköä menee enemmän kun lämmityksessä ei voi ilmalämpöpumppua hyödyntää
Mikähän tässä on syynä? Korkeahko kulutus kuitenkin pumpusta huolimatta, kun ulko- ja sisälämpötilan ero on talvella suuri vai pumpun tekniikka?
Millä ko. auto sitten lämmitetään? Webastolla/Eberillä?

Ainakin hybridi Volvossa on nimenomaan niin, että sähköajolla jäähdytys toimii suurjännite pumpulla ja lämmitys webastolla. Tässä sitten nimenomaan sähköä säästyy eikä talvellakaan sähköajon toimintasäde romahda. Tosin, polttoainetta kyllä sitten kuluu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandilla nyt ei voi muutenkaan ajaa alle 10 asteen pakkasissa electric tilassa (Jos nyt ei muuttunut tämän kevään päivitysten myötä), mutta on siitä sähköstä talvellakin sen verran paljon hyötyä, että menee tuo bensan kulutuksessa aika paljonkin alle mitä edellinen Astra vei samalla matkalla. Puhutaan litraa pienemmistä keskikulutuksista. Ottaen huomioon että Grandland on joku 400kg painavampi ja jonkin verran korkeampi, kuin mitä tuo k astra farkku oli.

Se että Grandlandin akun kooksi ilmoitetaan 13,2 kWh, niin ei siellä sitä määrää ole käytettävissä. Pääsääntöisesti nuo tyhjästä täyteen lataukset on olleet alle 11kWh. Kesällä on silloin tällöin mennyt yli, kun akkua on jäähdytetty ennen kuin aloitettu lataus.
Jossain on tullut aikanaan vastaan että tuolla olisi joku 10kWh käytettävissä.

Sitä sähköä siihen ajamiseen voi helposti säästää että lämmittää sen auton esilämmityksellä latauspiuhan kautta seinästä, eikä akusta. Tänä aamuna lämpötila jossain 0 tuntumassa, auto otti seinästä 0,63kWh sähköä. Oli laitettu että auto 7:00 lämmin, aloitti 6:34. -20 ilmoilla alta 1kWh tuo lämmitys vienyt sähköä.

Bensakoneen käydessähän tuo lämmittää sisätilat normaalin bensakoneisen tapaan ja lämpimämpää ilmaa sieltä sisälle tulee, kun ne vedet lämmittää se moottori eikä se sähkövastus.

Pätkäajooon talvella tuo auto ei sovi. Menee bensaa ja sähköä aika paljon. Ei siihen sopinut bensa-auto webastolla. Eikä bensa-auto muulla lämmitystavalla. Eikä varmaan Dieselkään siihen oikein hyvä ole.

Tuon ensimmäisen viestin, kun laskeekin vähän toisella tavalla.
Ajetaan siitä 100km se 30km sähköllä ja se loput 70km bensalla, sillä samalla 5,7l/100km keskikulutuksella. Lopputulos 67snt kalliimpi kuin pelkästään bensalla ajo. Ja todennäköisesti se sähköllä ajo ei rajoitu tuohon 30km, Varsinkaan jos se auto ei ole lämmitetty sillä ajoakun sähköllä.

Eli kannattaa se ajoakku ladata täyteen, jos sitä sähköä saa alle 40snt/kWh, jos bensa maksaa tuota n. 2€/litra.
Jos kotona lataus alkaa maksamaan tuossa vuoden vaihteen jälkeen enemmän, mitä K-lataus tai ABC-lataus, niin loppuu latailut kotona ja siirtyvät noihin. Tai saa tässä nyt vielä osasta paikallisista Virran latauspaikoista 0,19€/kWh sähköä. Ja onneksi on tuo 7kW laturi autossa, niin pari tuntia tuo tyhjästä täyteen lataus kestää. Talvella ehkä enemmän, jos ei suoraan lämpimällä akulla ole mennyt. Tuskin se kylmä akku tuota 7kW:tä vastaan ottaa, kun ei edes 2kW sinne mene.

Tuossa on muutama sellainen 320km päiväreissu viime talvelta, ja ei välilatauksia, niin keskikulutukset oli järjestään päälle 6l/100km. Puolet matkasta 100km/h rajoitusta (2 kaistaa käytettävissä) ja loput 80km/h muutamaa kaupunki 40-50km/h kilometriä lukuunottamatta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

petrisa kirjoitti: 17 Marras 2022, 16:47
1,2sorsa kirjoitti: 17 Marras 2022, 13:36 Hybridissä sähköä menee enemmän kun lämmityksessä ei voi ilmalämpöpumppua hyödyntää
Mikähän tässä on syynä? Korkeahko kulutus kuitenkin pumpusta huolimatta, kun ulko- ja sisälämpötilan ero on talvella suuri vai pumpun tekniikka?
Millä ko. auto sitten lämmitetään? Webastolla/Eberillä?

Ainakin hybridi Volvossa on nimenomaan niin, että sähköajolla jäähdytys toimii suurjännite pumpulla ja lämmitys webastolla. Tässä sitten nimenomaan sähköä säästyy eikä talvellakaan sähköajon toimintasäde romahda. Tosin, polttoainetta kyllä sitten kuluu.
Grandlandissa sisätilojen lämmitys tapahtuu sähkövastuksella, joka taisi olla 6kW (400V) vastus.
Se lämmittää ne jäähdytysnesteet, jotka ei tosin taida silloin lämmityksen yhteydessä koneessa kiertää.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Ladattavassa hybridissä kannattaa varsinkin talviajossa miettiä voimanlähdettä matkan pituuden mukaan. Minulla on ensi kevääseen saakka 0,06€/Kwh sähkösopimus, joten pyrin ajamaan sähköllä mahdollisimman paljon. Pakkasella lämmitän auton etukäteen pistokkeessa ilmalämpöpumpulla. Käynnistettäessä auto starttaa myös polttomoottorin ainakin >10 asteen pakkasilla ja se käy hetken. Itse käytän pienemmälläkin pakkasella hetken sport-asentoa jotta lämmitykseen käytetään bensiiniä. Liukkailla keleillä käytän aina nelivetoa, sillä sähköinen takaveto ei vaan ole kovin turvallista. Optimoimalla 4-veto, sport, hybrid ja electric ajotilojen käytön 100km matka nollakelissä (40 kaupunki, 60 maantie) on kulutus ollut noin 13Kwh sähköä + 2L bensiiniä. Pitää myös muistaa että hybridissä jarrutus ja hidastus lataa akkuja.
Ajoakut eivät tyhjene koskaan kokonaan, koska muuten neliveto ei toimisi pahassa paikassa, ja siksi sinne ei myöskään saa ladattua täyttä 13Kwh.
Näin siis Grandland X PHEV 300.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Tarkennan tuota aloitustani ja siinä ollutta laskelmaa. Oletin että auto käyttää koko 13,2kwh akkukapasiteetin liikuttamiseen mutta näinhän ei ole. Tarkistin auton sähkönkulutusta tänään käydessäni Rovaniemellä ja auto kulutti ajosta riippuen 29 - 52kwh sähköä kun pakkasta oli -7 astetta. Sekin tuli havaittua, että sähkönkulutus on tosiaan hieman vähäisempää maantiellä, mutta kaupunkiajossa auto kerää jarrutusenergiaa talteen.

Joka tapauksessa pikku pakkasella toimintasäde on 30km melko tarkalleen.

Jos haluat arvioida kustannuksia, niin laskukaava on (0,39€ * 11,5)/30*100 jolloin kustannus on 14,95€ /100km.
Ostamallani tarjousbensalla kustannus sadalle kilsalle olisi 5,7 * 1,90€ = 10,83€.
Mutta jos bensa maksaa 2€, niin silloin sadan kilsan kustannus olisi 11,40€.
Mikäli olisi kesäkeli ja Grandland kulkisi sähköllä sen tyypillisen tomintamatkan 60km, niin silloin sadan kilsan ajo maksaisi 7,47€.
Tässä tapauksessa bensan pitäisi maksaa 1,31€ jotta olisi yhtä kannattavaa ajaa bensalla kuin sähköllä sata kilometriä.

Yhtä kaikki, pakkasen lyhentämä toimintasäde ja pörssisähkönhinta talvella on myrkkyä. Mutta eiköhän se Olkiluoto kolmonenkin siitä kohta tulille nouse. Ehkä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Vastaa Viestiin