Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
samppamatias
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Touko 2022, 16:46

Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja samppamatias »

Aamulla käynnistän 225tkm ajetun moottorin. Joskus rallattaa kylmänä; jotkut aamut ovat sellaisia kun ei edes rallata. Koneen käydessä hetken rallatus lakkaa. Lämpimänä rallatusta ei kuulu
Lämpimänä sitten taas kuuluu ajoittain naputusta. Jossain vaiheessa kuuluu pientä naputusta joka sitten häviää.
Mitä osia menis vaihtoon? Voisin sanoa että jakoketju kiristimineen ja hydrauliset nostimet.
Vai johtuisko se myös öljystä? Voiko olla että 5w40 onkin liian sitkeää koneelle. Tuskin.
Voihan sitä testata jos X1R tms auttais mutta en usko että sekään poistaisi ongelmaa. Taitaa tehdä hallaa koneelle tollaiset öljyn lisäaineet.
samppamatias
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Touko 2022, 16:46

Re: Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja samppamatias »

Rookeri kirjoitti: 02 Elo 2022, 07:22 Onko siinä se uudempi, "turbon"ketjunkiristin? Miksi se hallaa tekisi koneelle?
En ole väittänytkään että turbon ketjukiristin tekisi hallaa koneelle.
En ole varma että mikä kiristin siellä on koska minä en itse ole suorittanut jakoketjun vaihtoa. Edellisen omistajan mukaan jakoketjun vaihto ollaan tehty muutama tuhat kilometri sitten
samppamatias
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Touko 2022, 16:46

Re: Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja samppamatias »

Rookeri kirjoitti: 02 Elo 2022, 11:41
samppamatias kirjoitti: 02 Elo 2022, 10:10
Rookeri kirjoitti: 02 Elo 2022, 07:22 Onko siinä se uudempi, "turbon"ketjunkiristin? Miksi se hallaa tekisi koneelle?
En ole väittänytkään että turbon ketjukiristin tekisi hallaa koneelle.
En ole varma että mikä kiristin siellä on koska minä en itse ole suorittanut jakoketjun vaihtoa. Edellisen omistajan mukaan jakoketjun vaihto ollaan tehty muutama tuhat kilometri sitten
Häh? Missä väitin että kiristin tekisi koneelle hallaa? Sun kommenttiin vastasin:
samppamatias kirjoitti: 02 Elo 2022, 00:09 Taitaa tehdä hallaa koneelle tollaiset öljyn lisäaineet.
Kiristimen eron näkee jo päältäpäin kun vaa kurkkaa sinne koneen taakse.
kiri.jpg
Jos siinä on tuommoinen patti kuten vasemmassa kiristimessä, niin on se uusi paranneltu malli (mikä tosiaan oli turbokoneissa käytössä).
Onko siinä se uudempi, "turbon"ketjunkiristin? Miksi se hallaa tekisi koneelle?
Lueppas tämä lause uudestaan. Tästä tuli helposti väärinkäsitys sillä minä luin sen just noin.
Katsoin uudestaan konepellin alle ja siellä on turbomallin kiristin
samppamatias
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Touko 2022, 16:46

Re: Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja samppamatias »

Mutta jees. Aloitan halvemmasta ratkaisusta eli öljystä, sillä ajoittainen naputus voisi johtua siitä että öljyä ei pääse tarpeeksi voitelemaan venttiilinostinta
Ajattelen että Castrolin Magnatec olisi sellainen öljy jota kokeilisin.
dore69
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 15 Joulu 2009, 20:47

Re: Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja dore69 »

Kun minun ooppelissa x25xe hydnostimet naputti aina kylmänä (vuosia) niin lisäsin puolivuotta sitten purkin motulin hydraulic lifter carea. En olisi uskonut mutta naputus loppui parin käynnistyksen jälkeen, eikä ole sen jälkeen naputtanu, vaikka pitkäänkin auto olisi seisonut. Halpa kokeilu.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608163/ ... Care-300ml
samppamatias
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Touko 2022, 16:46

Re: Z22SE venttiilit naputtaa (?)

Viesti Kirjoittaja samppamatias »

dore69 kirjoitti: 18 Elo 2022, 15:41 Kun minun ooppelissa x25xe hydnostimet naputti aina kylmänä (vuosia) niin lisäsin puolivuotta sitten purkin motulin hydraulic lifter carea. En olisi uskonut mutta naputus loppui parin käynnistyksen jälkeen, eikä ole sen jälkeen naputtanu, vaikka pitkäänkin auto olisi seisonut. Halpa kokeilu.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608163/ ... Care-300ml
Tämä lähtee testaukseen jos ei öljymerkin vaihto auta
Mitä raati on mieltä: jos vaihdan 5w40:stä 5w30:seen?
Merkkinä Castrolin Magnatec
Vastaa Viestiin