Myytti vai fakta -vesipumpuista. Ja faktaksi näyttäs muuttuvan .

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Myytti vai fakta -vesipumpuista. Ja faktaksi näyttäs muuttuvan .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Niin kauan kun olen autojen kanssa touhunnut -noin 42 vuotta -olen kuullut kerrottavan pelti siipisistä tarvike pumpuista jotka eivät kierrätä läheskään samalla teholla kun orkkis tyyliin tehty valu siipinen .
Yksi pihan Omegoista V6 moottorilla on koko meillä olo aikansa käynyt kuumempana kun kaikki muut ko koneella olevat pihan valikoimasta -tosin nyt taisi tulla vielä termostaatin osittainen jumittuminen kun nosti ihan punavalon tauluun vaikka syylärin kennosto on pinnalta puhdas ja sähkötuulettimet käy.
Kuitenkin kun osat on hyllyssä vaihtuu uusi termostaatti , valusiipinen vesipumppu ja uusi syyläri samantien ja toki alu venttiilikopat koska termostaatin vaihdossa jo kaikki turhat on purettu koneen päältä.

Ja koneeseen oli joku asentanut sen peltisiipisen vesipumpun (kuva tulossa vielä) ei oikein vakuuta siiven rakentaan osalta -enkä itse semmosta suostu enää omaan asentamaan.

Mitenkäs -äänet peltisiipisen puolesta tai vastaan ja kokemuksia omista projekteista -itse annan paksun miinuksen / tosin en täysin ymmärrä miksi ei toimi mutta tämä käsitys mulla on luetun lisäksi omina kokemuksina.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuttu juttu. On joskus tullut sellainenkin vastaan että kun vanha oli pois purettu, ja sitä ja sen siipiä katsoi verrattuna siihen peltisiipiseen, oli vaan pakko todeta että minkään fysiikan lain nojalla tämä ei vaan voi toimia, siipien muoto pesään ja kiertoon nähden täysin väärä. Ja uutta hakemaan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Tuossa on poistettu pumppu -rimpula , tosin ei pahin näkemäni mutta kumminkin .
Kuva
Pikkusen alkaa ymmärtämään kun vertaa pois otettua vasemmanpuoleista oikealla olevaan nyt asennettuun / eihän tuo perkileen peltisiipinen kun hiukan hämmentää mutta ei kyllä kierrätä kunnolla.
Myöskin romuiksi kirjaan Quinton Hazelin pakkaamat pumput- ostin Motonetista ja kotona havaitsin että uudessa oli karmee klappi / kävin vaihtamassa ja niillä oli hyllyssä toinen yhtä paha -Italialainen Bugatti olikin jo ok (taisi siipi olla messinki tai pronssi valua ).
Noiden peltisiipisten heikkous kierrossa saattaa pysyä piilossa viileämpien moottoreiden kanssa mutta V6 koneeseen en millonkaan itse asenna.
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuollainen lähinnä jauhaa sitä vettä pesässä. Vähän koittaa roiskia johonkin päin, mutta minkäänlaista tehoa ei tuollaisella saa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Mielenkiintoinen aihe. Pumpun tehoon vaikuttaa varmasti enemmän siiven muoto kuin materiaali. Esim INAn pumppu peltisiivellä, mutta aikalailla eri näköinen kuin tuossa kuvassa. Aika huonosti ylipäätään näkyy myyntikuvissa tuo muoto... Onko siis tuo uusi valupyöräinen pumppu nyt se Bugatti? Näyttää kyllä toimivalta, ja 7 siipeä vastaan 6.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Kolme pumppua vertailu kuvassa - vasemmalla poistettu peltisiipi -seuraavana Febi Bilstein (liekö vain heidän pakkaama) siipi on valua mutta jotenkin näyttää hepulimmalta kun tuo viimeinen Fahrer joka näistä näyttää tehokkaimmalta .
Bugatista ei nyt juuri löytynyt mallia kuvattavaksi .
Tuo eka saattaa olla malli Motonet kun heidän sivultaan kurkkasin .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 561
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Ei ihan kuvasta näe, muttta eikös tuossa oikeanpuoleisessa ole myös siipipyörä isompi kuin noissa kahdessa muussa. Jos näin on, niin silloin myös kehänopeus isompi ja aivan varmana tehokkaampi pumppu!
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kyllä Rookeri nyt tuli todettua että tuo vasemmanpuoleinen ei pumppaa kunnolla - ja tämä on fakta .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Katoin oman jemman, niin löytyi SKF pumppu, jossa peltisiipi. Pitäsköhän tuo hävittää varalta... Jotkut pumput näyttää olevan samanlaisella siivellä kuin febi, mutta messinkisenä (Graf, Hepu)

Tuo kuvassa tehokkaalta näyttävä fahren saattaa ehkä sittenkin olla jotain halvimman pään tuotantoa, kun pakkausmerkinnätkin on niin no-name luokkaa?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

En sentään oo mikän virtaustekniikan asiantuntija, mutta maallikkona ajattelis että tuolla siiven pituudella, kaarevuudella ja etäisyydellä pesän reunaan olis merkitystä. Näin niinku oletan ihan mutulla, että se pidempi ja kaareva siipi saa sille vedelle huimasti enemmän kiihtyvyyttä ulospäin pesästä kuin tuo peltilätkä. Ja samaten, jos se lätkä on kaukana pesän reunasta, se saavutettu vähäinenkin virtaus ehtii jo pyörteillä siinä välissä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja sepse »

Olen kanssasi täysin samaa mieltä mutta täytyyhän meidän insinööriä uskoa- vai täytyykö :D :D Onhan ne kuulemma siirtyneet käyttämään eläinkokeissa insinöörejä kun rottiin kiintyy niin helposti :lollis: :lollis: :lollis: :lollis: .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

sepse kirjoitti: 03 Elo 2022, 20:40 Olen kanssasi täysin samaa mieltä mutta täytyyhän meidän insinööriä uskoa- vai täytyykö :D :D Onhan ne kuulemma siirtyneet käyttämään eläinkokeissa insinöörejä kun rottiin kiintyy niin helposti :lollis: :lollis: :lollis: :lollis: .
Unohdin mainita, että ensimmäinen koulutus jota ikinä lukion jälkeen aloitin, oli juurikin insinöörikoulutus. No tajusin jättää sen vuoden jälkeen kesken ja menin töihin. Toinen mun kissoista kyllä yrittää välillä näykkiä muakin, mutta enemmän ne on kiintyneet hiiriin, joten oon ehkä pelastunut tässä mielessä.

Jos Jai-alai sattuu olemaan tuttu laji, niin miettikääpä siiven muotoa tuon pelivälineen muodon suhteen. Jos se kanava lähtee pesästä tangentin suuntaan, tuo kaareva muoto saa aika huikean kiihtyvyyden sinne päin. Ja toisaalta, kun ajatellaan kiihtyvyyttä, niin siihenhän tarvitaan aikaa. Mitä pidempi siipi, sitä enemmän aikaa vedellä on kerätä energiaa ja nopeutta.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tuosta olen sitte sun kanssa samaa mieltä , tällä tontilla topran on kirosana ja suu pestään saippualla :D
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Mielenkiinnon vuoksi ostin muiden romujen mukana toisen V6 vesipumpun vertailtavaksi.

Aiemman peltisiipisen SKF:n lisäksi löytyy nyt Dolz-merkkinen pumppu (made in spain).

Siipipyörissä on valtava ero! Ensinnäkin halkaisija on Dolzissa 5mm suurempi ja lisäksi siivet on 4mm korkeammat. Ihan takuuvarmasti on siis valupyöräisessä enemmän tehoa, kun pumppu siirtää vettä suoraan kanaviin eikä alimittainen propelli vatkaa sitä väljässä pesässä. Eli aiheen otsikon voisi muuttaa, että karu fakta on kyseessä.

Muutenkin pumpuissa on yllättävän paljon mittaeroa. Dolzin runko on huomattavasti järeämpi ja pinnanlaatu vähän karkeampi. Tiiviste ja laakerit tuntuu käsipelin pyöritellessä molemmissa yhtä jämäkiltä. Kestävyyttä en lähde arvailemaan, mutta jossain väitettiin, että Dolz olisi esim. Fordille ihan OEM-valmistaja.

Kuva

Kuva

Olisi jännä tietää vielä Sepsen Febi-pumpun pyörän mitat. Tuota mallia näytti olevan ehkä eniten tarvikkeena peltisiipisten jälkeen.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Myytti vai fakta -vesipumpuista.

Viesti Kirjoittaja sepse »

Minäpäs mittailen lähi päivinä nyt koronan takia pikkasen huilailen vaikka tauti tuntuukin lievältä kun on neljä piikkiä otettuna . Kylläpä tuo SKF on myöskin nimellä ratsastava surkea esitys .
Toivottavasti porukka saa näistä jutuista arvokasta tietoa -ettei tarvi hassata rahoja paskaan :peukku: .
Ja Bugattia ei vielä löytynyt mutta kyllä semmonenkin tod näk vielä .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin