V6 moottorien jakoremmi pulma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Nyt on kyseessä ihan itse aiheutettu pulma :banghead: , mulla oli muistini mukaan hankittuna vanhentuneita jakopää sarjoja Omegan V6 koneisiin (ts käyttökelpoisia uusi remmi ostamalla) -tähän asti kaikki selvää MUTTA päätin siivota ja heittää laatikoista selvyyden vuoksi pois vanhentuneet remmit -ja heitin ne samaan kasaan kolmesta sarjasta / kaksi K1 sarjan ja yksi K2 sarjan . Tästä alkoivat ongelmat kahden K 1 sarjan laatikossa olikin kelvollisuus vielä 10 . 2023 (jonka huomasin vasta kun remmit oli samassa läjässä)-mulla ei pitäny tuommosia olla hyllyssä . Mites helkutissa vältyn heittämästä pois kahta hyvää hihnaa ja pahinta skenaariota että asennan 2017 vanhentuneen hihnan koneeseen :o :o .
Kuvassa jossa on kolme remmiä on kaksi varmuudella käyttökelpoista remmiä ja yksi 2017 vanhentunut -kahden remmin merkinnät ovat miltei identtiset ja kolmannen remmin numerosarja on hyvin samalla tyylillä präntätty kun eri kuvassa oleva remmi jossa on maalarinteippiä (teipattu on varmuudella vanhentunut 2017 vuoden).
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Onkos kellään Continental Contiteh remmiä jäänyt hyllyyn laatikkoineen josta voisi kurkata remmissä olevan numeron ja paketista kelvollisuus ajan -koittaisin köyhänä hyödyntää nuo kelvolliset remmit jos vain suinkin olisi mahdollisuus turvallisesti tehdä :-?

Yhtäkkiä nuo kuvissa miltei samat numerosarjat tuntuisivat loogisesti olevan K1 pakettien kelvollisista remmeistä ja ne sekaisemmin painetut voisivat olla vanhempaa ajankohtaa varsinkin kun se laskenta mallinani oleva maalarinteipattu on varmuudella 2017 vanhentunut .

Nyt ois apu tarpeen kun kävi tämmönen käpäys oikos jollain tietoa noista numerosarjoista . Nyt on dementia iskeny :roll: .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Mä vaihdoin just ton Contiechin remmisarjan omaan kutoseen, alla kuva hihnasarjan laatikosta:

Kuva

Tässä pelkän remmin laatikko:

Kuva

Ostin Autodocilta tänä keväänä nuo, laatikot jääny pyörimään talliin jostain syystä... :)

Hihna jo autossa, joten siitä ei taida mulla valitettavasti kuvaa löytyä :(
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Just se hihnan numero auttas kun noissa jotka mulla on ei hihnojen numerot täsmää mihinkään laatikoitten numeroihin -eikä ne hihnojen numerot löydy netistä ei Contitech luettelosta eikä muualta -toivottavasti jollakulla on joko vanhaa tai uutta asentamatta niin näkis kumman tyylinen painatus on uudemmassa tai vanhemmassa .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Siis eikö noissa remmeissä näy suoraan valmistuspäivä, ja siitä voi päätellä onko vanha vai ei?

Kuvan perusteella:

Yksi 15.7.2010 tehty = vanha
Kaksi 19.7.2018 = tuoreita

Ja tuo teippaamasi on tehty 7.2.2012

Ennen tuota päiväystä oleva numero on luultavasti numerosarja, kuinka mones tuona päivänä tehty remmi on kyseessä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Perskuta vois olla ja toivottavasti on -sekotin pähkäilyssäni "johtoajatuksen" kun tuijotin noissa jossain paketissa ollutta tekstiä jossa taataan 5 vuotta valmistus päivästä ja siinä joka oli laatikon mukaan 17 vuonna vanhentunut olis ollut 7 vuotta taattu aika kun laski ja noihin kahteen olis täsmänny se 5 vuotta ja Gates sekottaa vielä ajattelua kun ei kerro paketeissaan viimeistä käyttöajankohtaa , vain että ostettu hihna voidaan asentaa viimeistään 8 vuoden aikana . Uskoisin että nyt se helpottava tieto löytyi -kiitän ja kumarran :D :D .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Gatesin hihna ja laatikko -selviäiskös noista myös valmistusajankohta -kuvassa olevat eivät ole pari ts eri hihna ja loota .
Kuva
Kuva
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Gatesissa ei ainakaan minun silmään näy mitään loogista valmistusajankohtaa/parasta ennen -päivää.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Sen takia siirryin Continentalin Contiteciin / Gates ei kelpoisuusmerkintää ja ajoitusmerkkien virheet . Yksi mielenkiintoinen asia on ilmennyt noitten hihnojen merkinnöistä / faktahan on että riippumatta V6 koneen vuosimallista (itse sarjoja on 3 erilaista ) kaikkiin käy kuitenkin sama hihna . Kuitenkin ensin alkoi Gates hihnoissa ilmetä se että ajoitusmerkeistä sopi alapyörän merkki ja 1 ja 2 nokan merkit mutta 3 nokka olikin pielessä jo -siksipä mulla on tuo vanhentunut Contitech hihna jonka merkit on kohdillaan ja jossa on merkattu hammas luvut joka välissä / käytän sitä tarkistukseen merkeistä . Nyt vain sattuikin sitten uusi Continental Contitech hihna jossa olikin 1 nokan merkki pielessä ( 1 hammas vikaan -olisi pitänyt olla uran pohjassa oli harjalla) ja muut oli ok :no: .
Mites muilla oletteko löytäneet hihnoista semmosia joissa ei merkit täsmää .

Seuraa kysymys - vaikka hihna on sama saattaako se että kääntö/kiristyspyörä sarja on erilainen ( 3 erilaista vuosimallista riippuen )vaikuttaa siihen ettei merkit täsmää - esim Continental Contitech luettelossa on useampi hihna samaan koneeseen / joskin maininta että voi käyttää ristiin / Mielestäni kyllä kun nyt lähi vuosina olen asennellut hihnasarjoja kahteen versioon eli siihen vanhimpaan ja sitten siihen seuraavaan joka ei juuri eroa kun rullan alusprikan paksuudeessa ( viimeistä versiota ei minulla ole ollut / sitä jossa alapyörä ei enää ole säädettävä) näissä olisi pätenyt kaikissa sama mallihihnan ajoitus merkistö . Lähi aikana tulee jakopään vaihto vaimon 1997 Omegaan jolloin varmistuu tuon vanhimman version osalta päteekö merkit .
Sinänsä tyhmä kysymys mutta kuitenkin kysyn -jotkut luettelot (mikäli en lukenut huolimattomasti ) tarjoavat näihin Opelin V6 malleihin remmiä eri hammasprofiililla ts kantikas ja pyöreä hampainen -mielestäni mulla on ollut aina se kantikas -jos niin missähän malleissa on esim pyöreä hampainen .

Ehkäpä joku muukin saa näistä kirjoituksista vinkkejä , siksi tässä kyselen ja jankkaan :roll: . Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Klo 09.55 ja päivä 19.7.2010 ylin kuva ja valmistusajankohta. Contitech tekee myös letkuja niin on noita valnistusajankohtia pitänyt joissain wag autojen kampanjoissa tarkistella.

Teipatussa samaan tyyliin 2012 vuosi joten 2017 vanhentunut.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

:lol: Mahtaako tuo kello homma kuitenkaan osua jos katsot alimmaista kuvaa jossa hihna olisi valmistunut aamulla kello 06.65 .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

sepse kirjoitti: 25 Heinä 2022, 22:56 :lol: Mahtaako tuo kello homma kuitenkaan osua jos katsot alimmaista kuvaa jossa hihna olisi valmistunut aamulla kello 06.65 .
Voihan se olla aikayksiköitä eli tunti jaetaan sataan🤔
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja Timonen »

ascona_c kirjoitti: 25 Heinä 2022, 07:36 Gatesissa ei ainakaan minun silmään näy mitään loogista valmistusajankohtaa/parasta ennen -päivää.
Sama juttu mulla. Aikanaan Motonettiin palautin yhden hihnapaketin, kun ei tiennut päiväystä. Myyjä siinä tiskillä avasi laatikon, eikä siellä sisälläkään ollut mitään tietoa.

Nytkin mulla on tuolla yksi Gatesin paketti, jonka ostin toissa vuonna. Siinä on yhdellä sivulla valmistajan tietojen alla, että Gates Corporation 2015. Mutta se tuskin on valmistus- tai viimeinen käyttöpäivä.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja Timonen »

sepse kirjoitti: 25 Heinä 2022, 13:55 Sen takia siirryin Continentalin Contiteciin / Gates ei kelpoisuusmerkintää ja ajoitusmerkkien virheet . Yksi mielenkiintoinen asia on ilmennyt noitten hihnojen merkinnöistä / faktahan on että riippumatta V6 koneen vuosimallista (itse sarjoja on 3 erilaista ) kaikkiin käy kuitenkin sama hihna . Kuitenkin ensin alkoi Gates hihnoissa ilmetä se että ajoitusmerkeistä sopi alapyörän merkki ja 1 ja 2 nokan merkit mutta 3 nokka olikin pielessä jo -siksipä mulla on tuo vanhentunut Contitech hihna jonka merkit on kohdillaan ja jossa on merkattu hammas luvut joka välissä / käytän sitä tarkistukseen merkeistä . Nyt vain sattuikin sitten uusi Continental Contitech hihna jossa olikin 1 nokan merkki pielessä ( 1 hammas vikaan -olisi pitänyt olla uran pohjassa oli harjalla) ja muut oli ok :no: .
Mites muilla oletteko löytäneet hihnoista semmosia joissa ei merkit täsmää .

Seuraa kysymys - vaikka hihna on sama saattaako se että kääntö/kiristyspyörä sarja on erilainen ( 3 erilaista vuosimallista riippuen )vaikuttaa siihen ettei merkit täsmää - esim Continental Contitech luettelossa on useampi hihna samaan koneeseen / joskin maininta että voi käyttää ristiin / Mielestäni kyllä kun nyt lähi vuosina olen asennellut hihnasarjoja kahteen versioon eli siihen vanhimpaan ja sitten siihen seuraavaan joka ei juuri eroa kun rullan alusprikan paksuudeessa ( viimeistä versiota ei minulla ole ollut / sitä jossa alapyörä ei enää ole säädettävä) näissä olisi pätenyt kaikissa sama mallihihnan ajoitus merkistö . Lähi aikana tulee jakopään vaihto vaimon 1997 Omegaan jolloin varmistuu tuon vanhimman version osalta päteekö merkit .
Sinänsä tyhmä kysymys mutta kuitenkin kysyn -jotkut luettelot (mikäli en lukenut huolimattomasti ) tarjoavat näihin Opelin V6 malleihin remmiä eri hammasprofiililla ts kantikas ja pyöreä hampainen -mielestäni mulla on ollut aina se kantikas -jos niin missähän malleissa on esim pyöreä hampainen .

Ehkäpä joku muukin saa näistä kirjoituksista vinkkejä , siksi tässä kyselen ja jankkaan :roll: . Seppo
Mä en oo tainnu juuri niitä hihnan merkkejä katella, on ollu pääasia, et ajoitustyökalun merkit täsmää nokkahihnapyörien merkkeihin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: V6 moottorien jakoremmi pulma

Viesti Kirjoittaja sepse »

Nytpäs tuli sitten jakopään vaihto vanhempaan malliin ja selvisi yksi mieltä kiusannut asia :peukku: Jakohihnojen täsmäämättömät ajoitus merkinnät , fakta 1 hihnoja on eri varaosanumeroilla joista varaosamyyjä ei ihan varmuudella osaa sanoa eroa mutta osaa kertoa että niitä voi käyttää ristiin (esimerkkinä nyt taas V6 koneet koska ne on mun juttu ) . Vanhempi versio ja arviolta 99 tullut versio jossa ei oikeastaan huomaa muuta eroa kun säätörullien alla olevien prikkojen vahvuudet ja sen valukappaleen jossa on kiinni kaksi säätörullaa eri tunnus kirjain /osat näyttävät samoilta ja hihnassa on sama määrä hampaita Mutta hihnan jakomerkit ovat eri kohdissa . Jos siis olet samanlainen asentaja kun minä joka omistaa täydellisen jakopään ajoitus sarjan mutta osaa asentaa hihnan niiden merkkien mukaan ja hienosäätää sen tarkalleen kohdalleen ajoitussarjan avulla -vaikeudet alkavat siinä kohtaa kun se varaosamyyjä onkin myynyt sinun koneeseesi joko varhaisemman mallin taikka myöhemmän mallin remmin joudut itse tekemään merkit oikeille kohdille (itsellä on nyt mallina kaksi käyttämätöntä vanhentunutta remmiä joista voi tarkistaa vanhimman ja keskimmäisen version merkkien paikan kohdalleen ) viimeisimmän version (se jossa yksi säätö rullista on kiinteä) sen käytöstä ei kokemusta kun yhtään semmosta ei ole pihassa .
Kadehdin teitä jotka luontevasti vaihtavat remmin tarvitsematta niitä ajoitusmerkkejä remmissä /multa se vaan ei luonnistu :oops: -ja orkkis GM remmissä ei olekaan merkkejä tiedoksi ti miehille ja naisille.
Jaaritusta taas mutta ehkä joku tarvii tätäkin .
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin