Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Lähetetty: 06 Heinä 2022, 18:26
Kai se on avattava tälle ihan oma ketju, kirjoittelen tähän nyt pääpiirteittäin tuhansien typojen saattelemana mitä autolle on tehty ja vähän muutenkin kyseisestä autosta ylipäänsäkin.
Auton hain itselleni syyspimeiden aikaan lokakuussa, olin tälläisestä haaveillut jo aiemmin, mutta jäi monesti joko kustannus tai ajallisista syistä hankkimatta, eikä viitsiniyt projektiksi nuorempana hommata kun ei ollut niin paljon vielä tietotaitoa tekniikasta. Nyt kuitenkin oli kaikki palaset kohdallaan ja ymmärrystäkin tullut autoista muutoinkin kuin pelkän korin laiton osalta, niin ajattelin hommata tällaisen valmiiksi "tehokkaan" auton harrastepeliksi enkä aloittaa ground up built-tyylistä projektia, sellainen mulla on jo Auto oli vielä järkveän hakumatkan päässä, joten sekin menee varmaan yhdestä kohdallaan olevasta palasesta
Tämän auton alkutarina ehkä clubilaisilla saattaa olla paremmin tiedossa kun mulla(?) mutta ne viat mitä itse totesin ja myyjä kertoi:
-jakopää tehty 2013 viimeksi
-kardaani tärrää/ääntää vedossa
-venakoppien tiivisteet vuotaa/hikoilee
-käsijarrukahvan tuntuma huono, ikään kuin jompi kumpi puoli ei palaudu kunnolla
-kuskin takakaaressa ruostetta
-apparin ovissa ruostetta
-(ei varsinainen vika, mutta..) tämä on automaatti joten jossain kohtaa swappi manuaaliksi aikeena
Keväällä oli niin kiirettä duunissa (lauantaitkin töissä) että auton laitto eteni hitaammin ku joululakenteri, mutta pikkuhiljaa hommat eteni silti.
Venakoppiin tuli Victor Reinzin tiivisteet ja O-renkaat, ja puhdistin tarkasti pinnat ekana tiivistekaapijalla ja jarruklinnerillä.
Jakopääkin tuli tehtyä, Continentalin hihnasarja ja INAn vesipumppu. Nokkienajoituskin onnistu loppu viimein Briteistä löytyneellä ohjeella, kun meinasin aina mennä perselleen hihnankiereyden toisella säätökerralla sillon kun noudatti ns. virallista ohjetta.
Päädyin purkamaan jakopää kertaalleen kun piti laittaa uusi irtokierre tuonne korvakon keskimmäiselle pultille jossa mäsänä alkup. jenka, luin täältä niitä kauhujuttuja sen pultin irtoamisesta kesken ajon, joten sama oli tehdä homma varman päälle. Siellä nyt M8 pultti mutta 12.9 lujuudella, irtokierre punasella lukitteella ja pultti sinisellä, jospa ei ajossa tippuisi pois
Apulaiteremmiksi tuli Dayco ja kiristimeksi ei löytyny kun Febi-Bilstein, oli loppunu tuollon INAn ja Gatesin tuotteet Autdocilta. Remmi mulla oli INAn mutta olikin liian pitkä niin ostin Fixukselta ton Daycon joka varmistettiin oikeen mittaseksi.
Termarinputken kanssa meni ähräämiseksi, oikeestaan alkeperäisestö napsahti korvake poikki... asentaessa Kuitekin täältä kautta löytyi ehjä, kiitokset Wasulle! Laitoin uudet O-renkaat kuten näkyykin ja voitelin PTFE-spraylla.
Lopulta Gatesin termari ja putki sulavasti paikolleen ja se ns. paskiaispultti (kuten brittifoorumeilla sanotaan) pohjaan saakka. Alkup. E-Torx kanta murjoutu irroittaessa niin laitoin mustan ihan normikannalla olevan, kierteeltään samanmittaisen.
Kone kasaan, mutta eihän se lähtenyt käyntiin -> akku aivan loppu ->yritin ladata -> laturi ilmoittaa että epäkunnossa Lainasin nelos-Omegasta akun ja hörähti kerrasta! Aluksi vikavalo syttyi, mutta mulla oli vaan tyhjäkäyntivenanpiuha jääny irti. Kun kaikki tähän saakka vaikutti toimivan kävin muiden mekaanisten vikojen kimppuun:
Purkaamolta hommatun kardaanin ruuvasin alle, vanhan kun otin pois niin meni heti lattialla jo kahteen osaa kun etummainen pätkä irtosi booreiltaan, siinä ei ollu ollenkaan lukkorengasta paikallaan siinä urassa, tämä saattaisi selittäää ehkä ongelmat?
Käsijarruvaijeri vaihtui uuteen, samalla huomasin että kuskinpuolelta puuttu kokonaan linkunpalautusjousi, joten hyvä että otin sellaset matkaan Motnetistä, ja vaihdoin myös apparinpuolelle uuden. Nyt tuli hyvä progressiivinen liike/tuntuma käsijarrukahvaa ilman kummitteluja. Säädin vielä kengät molemmilta puolilta ja laitoin napoihin vähän anti-zeizeliä että saa helposti rummun irti tulevaisuudessa. Jarruputkissa oli kaikissa ikävästi pintaruostetta, mutta oli ne vielä toissa keväänä (5/2021) kuitenkin kelvannut leimalle.. Varmaan silti jossain kohtaa täytyy uusia ne.
Ennen tien päälle paluuta pitäisi vielä saada ilmat pois syyläristä ja vaihtaa öljyt, mahd. Valvolinen Synpowerit? Niissä näky olevan GM:n speksaus. Täytyy toki muutenkin vielä tarkkailla koneen käydessä lämpimäksi ettei isompia nestevuotoja esiinny.
Korissa tosiaan on pientä tekemistä, mutta näyttää pahasti etten ainakaan tälle kesää ehdi tätä Omega maalailemaan, kun käyttis-Omega täytyy saada ensin tehtyä korin osalta kuntoon.
Ilmanputsarin ja tulpat vaihdoin uusiin, mikä unohtu tuolla mainita aiemmin.
Autossa on olla alla Alession vanteet, äkkiseltään aika tympeän näköiset, mutta päällä on likimain uuden karheat 225/55R16 kumit, joilla varmaan leimaan jonka jälkeen vaihtelun jotkut muut pyörät alle.
Varmaan jotain unohtu mainita, mutta jospa tässä ois riittävät alotusturinat harrasteautosta
Se on pakko sanoa että iso apu on ollut tässä kevään mittaan foorumin kautta saadusta tiedosta eli kiitokset jo tässä kohtaa tuolla tekniikkaosoisssa mun kysymyksiin vastanneille!
Auton hain itselleni syyspimeiden aikaan lokakuussa, olin tälläisestä haaveillut jo aiemmin, mutta jäi monesti joko kustannus tai ajallisista syistä hankkimatta, eikä viitsiniyt projektiksi nuorempana hommata kun ei ollut niin paljon vielä tietotaitoa tekniikasta. Nyt kuitenkin oli kaikki palaset kohdallaan ja ymmärrystäkin tullut autoista muutoinkin kuin pelkän korin laiton osalta, niin ajattelin hommata tällaisen valmiiksi "tehokkaan" auton harrastepeliksi enkä aloittaa ground up built-tyylistä projektia, sellainen mulla on jo Auto oli vielä järkveän hakumatkan päässä, joten sekin menee varmaan yhdestä kohdallaan olevasta palasesta
Tämän auton alkutarina ehkä clubilaisilla saattaa olla paremmin tiedossa kun mulla(?) mutta ne viat mitä itse totesin ja myyjä kertoi:
-jakopää tehty 2013 viimeksi
-kardaani tärrää/ääntää vedossa
-venakoppien tiivisteet vuotaa/hikoilee
-käsijarrukahvan tuntuma huono, ikään kuin jompi kumpi puoli ei palaudu kunnolla
-kuskin takakaaressa ruostetta
-apparin ovissa ruostetta
-(ei varsinainen vika, mutta..) tämä on automaatti joten jossain kohtaa swappi manuaaliksi aikeena
Keväällä oli niin kiirettä duunissa (lauantaitkin töissä) että auton laitto eteni hitaammin ku joululakenteri, mutta pikkuhiljaa hommat eteni silti.
Venakoppiin tuli Victor Reinzin tiivisteet ja O-renkaat, ja puhdistin tarkasti pinnat ekana tiivistekaapijalla ja jarruklinnerillä.
Jakopääkin tuli tehtyä, Continentalin hihnasarja ja INAn vesipumppu. Nokkienajoituskin onnistu loppu viimein Briteistä löytyneellä ohjeella, kun meinasin aina mennä perselleen hihnankiereyden toisella säätökerralla sillon kun noudatti ns. virallista ohjetta.
Päädyin purkamaan jakopää kertaalleen kun piti laittaa uusi irtokierre tuonne korvakon keskimmäiselle pultille jossa mäsänä alkup. jenka, luin täältä niitä kauhujuttuja sen pultin irtoamisesta kesken ajon, joten sama oli tehdä homma varman päälle. Siellä nyt M8 pultti mutta 12.9 lujuudella, irtokierre punasella lukitteella ja pultti sinisellä, jospa ei ajossa tippuisi pois
Apulaiteremmiksi tuli Dayco ja kiristimeksi ei löytyny kun Febi-Bilstein, oli loppunu tuollon INAn ja Gatesin tuotteet Autdocilta. Remmi mulla oli INAn mutta olikin liian pitkä niin ostin Fixukselta ton Daycon joka varmistettiin oikeen mittaseksi.
Termarinputken kanssa meni ähräämiseksi, oikeestaan alkeperäisestö napsahti korvake poikki... asentaessa Kuitekin täältä kautta löytyi ehjä, kiitokset Wasulle! Laitoin uudet O-renkaat kuten näkyykin ja voitelin PTFE-spraylla.
Lopulta Gatesin termari ja putki sulavasti paikolleen ja se ns. paskiaispultti (kuten brittifoorumeilla sanotaan) pohjaan saakka. Alkup. E-Torx kanta murjoutu irroittaessa niin laitoin mustan ihan normikannalla olevan, kierteeltään samanmittaisen.
Kone kasaan, mutta eihän se lähtenyt käyntiin -> akku aivan loppu ->yritin ladata -> laturi ilmoittaa että epäkunnossa Lainasin nelos-Omegasta akun ja hörähti kerrasta! Aluksi vikavalo syttyi, mutta mulla oli vaan tyhjäkäyntivenanpiuha jääny irti. Kun kaikki tähän saakka vaikutti toimivan kävin muiden mekaanisten vikojen kimppuun:
Purkaamolta hommatun kardaanin ruuvasin alle, vanhan kun otin pois niin meni heti lattialla jo kahteen osaa kun etummainen pätkä irtosi booreiltaan, siinä ei ollu ollenkaan lukkorengasta paikallaan siinä urassa, tämä saattaisi selittäää ehkä ongelmat?
Käsijarruvaijeri vaihtui uuteen, samalla huomasin että kuskinpuolelta puuttu kokonaan linkunpalautusjousi, joten hyvä että otin sellaset matkaan Motnetistä, ja vaihdoin myös apparinpuolelle uuden. Nyt tuli hyvä progressiivinen liike/tuntuma käsijarrukahvaa ilman kummitteluja. Säädin vielä kengät molemmilta puolilta ja laitoin napoihin vähän anti-zeizeliä että saa helposti rummun irti tulevaisuudessa. Jarruputkissa oli kaikissa ikävästi pintaruostetta, mutta oli ne vielä toissa keväänä (5/2021) kuitenkin kelvannut leimalle.. Varmaan silti jossain kohtaa täytyy uusia ne.
Ennen tien päälle paluuta pitäisi vielä saada ilmat pois syyläristä ja vaihtaa öljyt, mahd. Valvolinen Synpowerit? Niissä näky olevan GM:n speksaus. Täytyy toki muutenkin vielä tarkkailla koneen käydessä lämpimäksi ettei isompia nestevuotoja esiinny.
Korissa tosiaan on pientä tekemistä, mutta näyttää pahasti etten ainakaan tälle kesää ehdi tätä Omega maalailemaan, kun käyttis-Omega täytyy saada ensin tehtyä korin osalta kuntoon.
Ilmanputsarin ja tulpat vaihdoin uusiin, mikä unohtu tuolla mainita aiemmin.
Autossa on olla alla Alession vanteet, äkkiseltään aika tympeän näköiset, mutta päällä on likimain uuden karheat 225/55R16 kumit, joilla varmaan leimaan jonka jälkeen vaihtelun jotkut muut pyörät alle.
Varmaan jotain unohtu mainita, mutta jospa tässä ois riittävät alotusturinat harrasteautosta
Se on pakko sanoa että iso apu on ollut tässä kevään mittaan foorumin kautta saadusta tiedosta eli kiitokset jo tässä kohtaa tuolla tekniikkaosoisssa mun kysymyksiin vastanneille!