Ok, mulla oli edellinen huolto 3 vuotta ja ainetta meni sisään 115 gr niin olisiko tuo voinut tehdä sen kompuran rikkoutumisen? Jos kompura ei pelaa niin ilmeisesti ei tuuletinkaan toimi?Rak kirjoitti: ↑26 Kesä 2022, 17:57Ei siinä ihmeellisiä kykyjä tartte, vaan ymmärtämyksen järjestelmän toiminnasta. Toki, ilmastoinneissa on muutama tilanne joissa vian syytä ei pysty 100% varmistamaan ennalta. Diganoosin tarkoitushan on löytyää ja korjata vain se vika, ei pyörittää lottopalloa kunnes tulee kuntoon. En lottoajan ja ammattilaisen välille yhtäkuin viivaa vetäisi. Monessa paikkaa lottoa toki harjoitetaan.tikola kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 11:20
Se että joku ammattilainen löytää vian ja korjaa vain sen on kyllä toiveajattelua ja tarpeetonta luottoa ammattilaisten ihmeellisiiin kykyihin. Voi toki näinkin tehdä, mutta kyllä heidänkin prosessi perustuu diagnoosiin ja sen jälkeiseen osien vaihtoon, josta sitten jossain vaiheessa se apu löytyy. Se osuuko se ensimmäiseen osaan se vika on vähän arpapeliä, mutta tässä tapauksessa kohtuullinen tiiviys on jo todettu, joten kompura se suurella todennäköisyydellä on.
Omalle kohdalle ei ole sattunut tilannetta, että tiivis järjestelmä olisi huollon jälkeen alkanut vuotamaa, satoja huoltoja tullut tehtyä. Sen sijaan sitä on tullut vastaan että vajailla aineilla ilmastoinnin käyttäminen on paskonut kompuran.. Ilmastointihan saattaa toimia vaikka kylmäaineesta on jäljellä alle 1/3 osa, karkeasti arvioituna. Teho on toki vähän heikompi, mut kylmää tulee silti. Toiminnan katkaisu perustuu paineeseen, ja sitä järjestelmässä on vaikka kylmäaineet olisi vajuneetkin.
Astra H ilmastointi ei toimi
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
En tuollaisen puutoksen syyksi kompuran rikkoutumista suoraan laittaisi. Tarkoitatko flektiä tuulettimella? Muistelen että h-astrassa korkeapaine noustessaan ohjaa flektin päälle, joten jos paine ei nouse, niin flektikään ei pyöri. Se paineen jääminen alhaiseksi voi johtua siitä ettei kompura pumppaa syystä x tai sitten paisuntaventtiili ei toimi. Lauhduttimen tukoskin voi toki estää paineennousun anturin kohdalla(muistelen, että anturi lauhduttimen jälkeen).
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Ok. Täytyy yrittää selvittää. Nämä tiedot ja taidot ovat hieman puutteelliset mutta opetellaan koko ajan. Systeemi on kuitenkin umpinainen mutta pystyykö niitä tukoksia mitenkään maallikko paikallistamaan?Rak kirjoitti: ↑27 Kesä 2022, 12:44 En tuollaisen puutoksen syyksi kompuran rikkoutumista suoraan laittaisi. Tarkoitatko flektiä tuulettimella? Muistelen että h-astrassa korkeapaine noustessaan ohjaa flektin päälle, joten jos paine ei nouse, niin flektikään ei pyöri. Se paineen jääminen alhaiseksi voi johtua siitä ettei kompura pumppaa syystä x tai sitten paisuntaventtiili ei toimi. Lauhduttimen tukoskin voi toki estää paineennousun anturin kohdalla(muistelen, että anturi lauhduttimen jälkeen).
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Nyt olisi syytä lopettaa arvailu ja sen sijaan kytkeä OpCom tai Tech kiinni. Sen jälkeen tietää jo paljon enemmän mm. sen, että mikä on järjestelmän lepopaine ja nouseeko paine kompuran käynnistyessä.
Kai tukokset olisivat ilmenneet huollossa järjestelmän tyhjennyksen ja täytön aikana
Kai tukokset olisivat ilmenneet huollossa järjestelmän tyhjennyksen ja täytön aikana
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Kysymys H Astra n ilmastoinnista, toimii
Mutta käynnistelee lauhduttimen puhallinta 10 sekuntia ja huilaa 10 sekunti, onko kunnossa ?
Mutta käynnistelee lauhduttimen puhallinta 10 sekuntia ja huilaa 10 sekunti, onko kunnossa ?
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Tuota laitetta mulla ei ole eikä tähän hätään mistään saa, onko siitä mulle mitään hyötyäkään koska oletettavasti en pysty tuolle mitään tekemään. Nyt pitäisi löytää joku korjaamo joka oikeasti paikallistaa vian eikä lähde heti ehdottamaan kompuran vaihtoa. Tampereen suunnalta mielellään.petrisa kirjoitti: ↑27 Kesä 2022, 16:36 Nyt olisi syytä lopettaa arvailu ja sen sijaan kytkeä OpCom tai Tech kiinni. Sen jälkeen tietää jo paljon enemmän mm. sen, että mikä on järjestelmän lepopaine ja nouseeko paine kompuran käynnistyessä.
Kai tukokset olisivat ilmenneet huollossa järjestelmän tyhjennyksen ja täytön aikana
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Eivät oikeastaan. Järjestelmä on yksinkertaistettuna silmukka. Eikä se huoltolaite näe mitä kautta kylmäaine kulkee tyhjennyksen ja täytön aikana. Tukosten havainnointi menee helposti epäsuorien havaintojen perusteella tehtäväksi hommaksi.
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Vein auton huoltoon ja ilmeisesti kompura on paskana, akselinpää kuulemma on tullut hieman näkyviin. Siellä ei olekaan magneettikytkintä vaan pyörii jatkuvasti, Ilmankos näitä tuntuu menevän. Sellainen 600 kustantaa mikä näin työttömälle on ihan tarpeeksi.
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
Joo, ainakin VW käyttää myös tällaisia "invertteri" tyyppisiä kompressoreita. Niissä sähköisesti ohjataan komressorin sylinterin tilavuutta, niin paine säätyy.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Astra H ilmastointi ei toimi
No niin, minulla astra h, vm 2007, ilmastointi ei toimi, ensinnäkin käytin täyttöhuollossa, meni tosi vähän kaasua ja voiteluainetta.
Ilmastointi pelas huoltajan mukaan yhden minuutin. Sitten poltti sulakkeen. Kustannus 79 euroa. Rupesin tutkiin tuota sulakkeen palamista,
mittasin jännitteen molemmin puolin , net oli ok. Ei muutaku auton alle. Kompuran kelan päästä mittasin vastuksen. Oli n.5 ohmia, Tuumasin täältä saatujen ohjeiden mukaan, että kela oli palanut. Irroittelin ensin oikean puolen etu renkaan ja sen jälkeen muovisuojan, josta näkee hihnapyörän. seuraava operaatio on saada se kompuran hihnapyörä irti. Ne kolme torx ruuvia lähtee helposti kun kampeat sen kytkinlaipan vasten kompuran laippaa. Tän jälkeen irrota moniurahihna. No, se saatanan kompuran hihnapyörä oli tosi tiukassa, nitkutin, ja vitkutin, PRKL lähti se viimein irti. Sitten magneettikytkimen kimppuun. Sisempi lukkorengas oli helppo, ulompi oli tosi vaikee, sai käyttää kaikki konstit, jotta noin syvässä urassa sai sen pois.
Näillä mentiin. uusi kela paikalleen ja testi päälle, ei toimi. PRKL...Mietinkin sitä jo alussa, oli niin tiukka saada tuo hihnapyörä siitä pois.
Tutkin sitä, ja päättelin siitä sen muodonmuutoksista, että tuo ei koskaan tule toimimaan.
Kompura on OK. Jouduin vaan ostamaan siihen koko kytkimen, ei ole enää niiden teräsjousien varassa, tään jousto on tehty kumista, nyt pelaa.
Ilmastointi pelas huoltajan mukaan yhden minuutin. Sitten poltti sulakkeen. Kustannus 79 euroa. Rupesin tutkiin tuota sulakkeen palamista,
mittasin jännitteen molemmin puolin , net oli ok. Ei muutaku auton alle. Kompuran kelan päästä mittasin vastuksen. Oli n.5 ohmia, Tuumasin täältä saatujen ohjeiden mukaan, että kela oli palanut. Irroittelin ensin oikean puolen etu renkaan ja sen jälkeen muovisuojan, josta näkee hihnapyörän. seuraava operaatio on saada se kompuran hihnapyörä irti. Ne kolme torx ruuvia lähtee helposti kun kampeat sen kytkinlaipan vasten kompuran laippaa. Tän jälkeen irrota moniurahihna. No, se saatanan kompuran hihnapyörä oli tosi tiukassa, nitkutin, ja vitkutin, PRKL lähti se viimein irti. Sitten magneettikytkimen kimppuun. Sisempi lukkorengas oli helppo, ulompi oli tosi vaikee, sai käyttää kaikki konstit, jotta noin syvässä urassa sai sen pois.
Näillä mentiin. uusi kela paikalleen ja testi päälle, ei toimi. PRKL...Mietinkin sitä jo alussa, oli niin tiukka saada tuo hihnapyörä siitä pois.
Tutkin sitä, ja päättelin siitä sen muodonmuutoksista, että tuo ei koskaan tule toimimaan.
Kompura on OK. Jouduin vaan ostamaan siihen koko kytkimen, ei ole enää niiden teräsjousien varassa, tään jousto on tehty kumista, nyt pelaa.