Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Neuvoja kaivataan

Elikkä auto: Opel insignia spot tourer -14, A20DTE kone ja kilometrejä vajaat 270tkm.

Lähdetään vikakoodeista eli autocom herjaa jo scannauksessa ristiriitaa eikä saa koneen mallinumeroa (joutuu valitsemaan manualisesti). Vikakoodin löytää BCM U0078 ja muita en tuolla löytänyt. OP-Com löytää sitten lisäkoodeja tuon lisäksi U0184, U0155, U0140 nämä toistuu useammassa moduulissa. Lsäksi löytyy B1325, U0073, U15E1 ja nämä esiintyy vain tietyissä osissa.

Suurin osa näyttäisi viittaavan BCM:ään. Voikohan kotikonstein jotain tehdä taikka tutkia? Senverran mittailin virrattomana OBD pistokkeen Pin 6 ja 14 välinen vastus näytti noin 60ohm (tämä mittaus löytyi netistä ja näyttäisi olevan ok?)

Toinen ja vaikuttaako vikoihin, niin näyttäisi imusarja vuotavan jäähdytysnestettä eli päällä pikkuisen ja alla punasta kuivunutta. Vuoto ei ole kovin suuri ja näyttäisi alkavan kun on pakkasta ollut yöllä.

Jos löytyisi jotain vinkkejä apua?
kiitos
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Unohtui mainita, että autossa ei pala vikavalot ja käy ja kukkuu. Ainut vika minkä tiedän niin eberin käynnistäminen kotelosta tai kaukosata ei toimi (tätäkin selvitelty opel huollossa, mutta eivät osanneet tehdä mitään, Omaa tutkintaa niin kun startaa eberiä lähtee cd pyörimään)
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

...Ja tutkinnat jatkuu:) tai :(

Viime viikolla tuli ajonaikana seurailtua puhelimella tietoja ja pomppasi jännitteen romahtaminen kesken ajon. Autoon uusittu jouluna laturi (vaihdon jälkeen seurailin että lataa) ja nyt vielä akkukin uusittu (akku oli pika kuormituksella jo huonon puoleinen), mutta ei akun vaihto auttanut. Eli tästä aloin tutkailemaan.

Startatessa nostaa latausjännitteen normaalisti 14.5V muutaman min päästä romahtaa n.12.2V josta hipuu sitten 12.7V (akun jännite käsittääkseni). Kääntämällä automaattiset ajovalot manualiseksi ajovaloille alkaa nousta jännitteet hissukseen 13.9V. Taaskun koittaa laittaa automaatille romahtaa jännitteet. Eli jännitteet pysyvät manuali asennossa ja niin päivä kun ajovalotkin pelittävät kokoajan ihan normaalisti. Syvennyin lisää ja tutkailin tarkemmin opcomilla eli tuo valokytkin vaikuttaa myös laturin asetus arvoon (generator regulator setpoint). manualilla pitää asetuksen 50-60% ja kun kääntää automaatille tippuu asetus nopeasti 30%. Totesin saman myös autocomilla:/ joku nyt mättää. Jouluna kun vaihdoin tuon laturin niin jännitteet hakkasivat 11-15V väliä suht tiuhasti ja lopuksi ei sitäkään vaan jämähti totaalisesti pelkälle akulle. Oisko jollain heittää millaista arvoa inkku antaa normaalisti laturille, että onko tuo 50-60% ihan ok. Täytynee jättää manuaali päälle.

Sittenpä lukaisin vikalistaa ja tässä pähkinää:)

SDM
U0184 yhteys radioon kateissa
U0078 Low speed Can bus off

Remote heater and air con... module
U0078 Low speed Can bus off
U0155 Lost communication with instrument cluster

HVAC
U0078 Low speed Can bus off
U0155 Lost communication with instrument cluster
U0140 Lost communication with BCM

PAS (Parking assistant module)
U0155 Lost communication with instrument cluster
U0140 Lost communication with BCM
U0184 yhteys radioon kateissa
U0073 CAN bus communication
U0252 Lost communication with trailer interface control module

TIM (trailer interface control module)
U0073 CAN bus communication
U0155 Lost communication with instrument cluster
U0140 Lost communication with BCM

Radio / Chime alarm control module
U0029 (7F) Most bus performance - bus signal erratic
U0078 Low speed Can bus off
U15E1 Lost communication with device on LIN buss

Radio Controls
U0078 Low speed Can bus off
U0155 Lost communication with instrument cluster
U0140 Lost communication with BCM
U0151 Lost communication with inflatable restraint sensing and diagnostic module

Infotainment Control touchpad
U0078 Low speed Can bus off

Johan koodeja olikin. Autocom antaa ainoastaan tuon U0078 (saattaa antaa muitakin, mutta täytynee perehtyä lisää). Autocom livedataa katsoessa hetkellisesti kadotti arvot ja hakine uudestaan. Tämä ei ollut säännöllistä eikä kesto saman pituista (eli random). Samaten tuo U0078 vika, luin matkan ajan scanmyopel canilla niin välillä poistui ja tuli takasin.

Auto menee loppu kuusta huollolle, mutta täytynee katsastella josko jotain löytynee. Maadoituksia katseltu eikä mitään pahempaa vielä näkynyt (tosin johdoista en sitten tiedä).

Ja hyviä vinkkejä otan vastaa:)
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onko autossa jokin vika, minkä havaitsee ajossa tai toiminnassa?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Auto toimii ihan normaalisti, eli kaikki lisälaitteet pelittää (turvatyynyjä ei ole testattu ;) koukun kiinnitykset toimivat ainakin viime kesänä, mutta nyt en ole päässyt testaamaan). Sen takia olen tässä miettinytkin tuota BCM:ää koska sehän vissiin ohjaa laitteita väylän kautta tai siirtää tietoa?

Latauksesta. Autossa AGM akku, mutta luulisi tuotettavan jännitteen olevan suurempi kun akussa itsessään, eli yli 12.7V? ja tosiaan jännite romahtaa tuolla valokytkimellä. Eikoös akun jännite ohjaus tule myös BCM kautta ja ecu säätää laturin herätyksen? Sen verran pengoin kytkentä kuvia (jos nyt ovat oikeita) niin tuo laturin jännite seurain tulee samaan liittimeen BCM kuin led päivä valot ohjaus (mikä aiheuttaa tuon romahduksen).
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petrisa kirjoitti: 10 Touko 2022, 07:13 Onko autossa jokin vika, minkä havaitsee ajossa tai toiminnassa?
kuaise80 kirjoitti: 10 Touko 2022, 08:29 Auto toimii ihan normaalisti, eli kaikki lisälaitteet pelittää
Miksi sitten murehtia :o
Niin kauan kuin auto toimii niin aivan turhaa miettiä näitä vikakoodeja.
Ei muuta kuin ajoa vain, eikä turhaan kyttäillä testerillä :thumbsup: .

Mutta...jos nyt välttämättä haluaa asiaa miettiä, niin oletettavasti akku alkaa olla ehtoopuolella. Se aikaansaa "haamuvikakoodeja" varsinkin aina startin yhteydessä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Eipä tässä jouda murehtimaan, mutta tutkimaan kylläkin ;) Eipä noista vikakoodeista tiedä ja loppuu omat mittalaitteet. Can väylät mittailin yleismittarilla, mutta sillä mittailu on suuntaa antavaa (tarvitsisi oskilloskooppia mikä on ollut jo pitkään ostoslistalla, mutta ei ole raaskinut). täytynee tarkkailla

Mitä akkuun tulee niin se on juuri uusittu ja liikkeessä myös koodasi sen. Tänään tarkkailin tuota latausta niin saattaa olla, että sen kuuluu toimia noin. tyhjäkäynti jännitteet ilman ajovaloja (ledit päällä) asettuu lopulta 13.2V mikä kuulostaa ihan järkevältä. täytynee tuotakin seurailla miten elelee.

Tämä vikojen haku onkin enempi keskustelua ja jos jollekkin sattuu samanlaisia niin saa ehkä jotain osviittaa.

Täytynee päivitellä josko jotain ilmaantuu ;) Kyllä noille vikakoodeille yleensä jokin syy löytynee
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä noihin vikakoodeihin....

Vähän eri järjestelmiin syntyvät vikakoodit, jotka eivät sitten todellisuudessa mitään ongelmaa aiheuta kuin vain olemalla muistissa, niin johtuvat yleensä alhaisesta käyttöjännitteestä. Tähän taas syynä on useimmiten huono akku. Nykyautot ovat todella tarkkoja akun suhteen. Syynä voi olla tietenkin myös lataus tai huonot akun kengän- tai -kaapelin liitokset.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

... Sateiden loputtua

Vikakoodit nollattu eilen ja nyt kävin lukemassa ja antaa saman listan. Tästä innostuneena lähdin purkamaan helpommasta päästä ja nollasin vikakoodit ja nyppäsin TIM (peräkoukun modulin) ohjauspiuhan irti ja luin vikakoodit uusiksi. Ja kappas antaa vikakoodin vain (ja tuo TIM hävisi listalta) PAS U0252 Lost communication with trailer interface control module. Laitoin johdon takaisin ja luin vikakoodit niin antaa tuon saman U0252 ja RADIO U0029 (7F) Most bus performance - bus signal erratic. Täytynee tovin kuluttua käydä lukemassa uusiksi...

Liittyneeköhän tämä nyt kuitenkin koukun moduliin. Tuo radion vikakoodi vissiin on jonkinlainen laskuri virhe määristä väylässä? Näin netin hurjan maailman tulkinnan siitä sain. Skooppihan olisi poikaa:)

Täytynee tuota latailua seurailla tässä myös. viime vuoden lopuilla vaihdoin laturin joka herjasi silloin mittaristoonkin vikavaloa ja tekstiä. käyttäityi lataus myös ihan eri tavalla eikä kyllä lataillutkaan.

Täytynee ottaa eberin sulakkeet ja ohjainyksikön johdot irti ja ihmetellä lisää. Tuon kanssa ollut ongelmia, eli ei lähde napista, mutta auton kun startaa niin lähtee automaattisesti. Tosiaan taisin mainitakkin jo eli hanskalokeron napista kun painaa lähtee CD moottori päälle, mikä sinänsä aika metka juttu.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kuaise80 kirjoitti: 11 Touko 2022, 11:12 Skooppihan olisi poikaa:)
Mitä mittaisit sillä ja miten se auttaisi asiaa :-?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Scoopilla saisi mittailtu can väylien liikentää reaali ajassa. Tai ainakin näin sen ajattelisin, että jos jostain tulee virhettä väylään, niin pitäisi sen näkyä myös väylän jännitteissä. Tosin enpä tiedä sen suuremmasta hyödystä. Onkohan väylissä eri laitteita, eli toiset Low ja toiset High? Lähinnä välistä harrastelen koti elektroniikkaa niin scooppi olisi ihan kiva peli :)

No mutta havaintoja lisää. Eli viat tulivat takaisin, mutta sellainen havainto, että ne tulivat kun tarkastelin autocomilla. Tuo autocom näyttää ajavan tarkastuksen perusteellisemmin kuin opcom (mikä taas antaa enempi koodeja). Eli autocom käyttää kaikki vikavalot näytöllä ja koeistaa laitteita, eli jokin laitos antaisi vika bittiä. Pitänee seurailla ja tutkiskella. Autohan toimii ja ei vikoja antele itsessään.
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Hei !

Kiinnostaisi tietää tuliko tähän ongelmaan joku ratkaisu ?

Kaverilla on Insignia 2.0 DTE Sport Tourer ja eilen ilmestyi aivan samat ongelmat, vikakoodit luettiin Delphi 150e:llä ja vika lista oli hyvin samanlainen.
Auto tuntuu silti toimivan aivan normaalisti: Valot, lukot, ikkunat, radio - kaikki toimivat.
Ainoa miä ei toimi on sähköinen takaluukku, luukkua ei saa mitenkään auki.

SIIS LÖYTYIKÖ ONGELMAAN JOKIN SYY/RATKAISTU ?

Eero
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

HIP HURRAA ! VIKA LÖYTYI !

Takakontin vasemmassa sivussa kannen alla on sulakerasia mutta oikealla puolella on myös kansi jonka alla on joku boksi missä on 3 liitintä.
Oikean puolen boksissa oli vettä sisällä
- vesi valutettiin ulos ja boksin sisällä oleva piirilevy kuivattiin vaimon hiustenkuivaajalla ==> KAIKKI ALKOI TOIMIMAAN JA HÄLYT HÄVISIVÄT !

Kaveri itse löysi tuon aivan sattumalta, en nähnyt koko boksia enkä löytänyt selitystä mikä loota se oikein on mutta
veikkaan että siinä saattaa olla esim. takatutkien ja sähköisen takaluukun ohjaus
- vian ollessa päällä sähköinen takaluukku ei auennut lainkaan, tutkia ei huomattu kokeilla

Taisi olla niin että tuo boksi sotki CAN-väylän ja aiheutti aivan samanlaisen vikalistan kuin ylempänä guaise80:n kuvaaman listan vikoja

Kaverilla kävi todella mieletön tuuri, hän ei todellakaan ymmärrä autoista yhtään mitään ... enkä minäkään paljoa
kuaise80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2020, 02:05

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja kuaise80 »

Hei,

Vikakoodeja omassa ei tällähetkellä ole. Kuittaantuivat akku resetillä eli akku irti pitemmän aikaan (kytkimen vaihdon yhteydessä). En tosin ole ajanut laite testiä mikä todennäköisesti tuo nuo viat esille. Katsotaan josko keväämmällä joutaa katselemaan.

Täytynee katsella omasta myös tuota boksia mitä mainitsit, saattaa olla ihan hyvin tuosta kiinni!
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Opel insignia A20DTE Vikakoodeja ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Hei ! Tutkittiin silloin aikanaan tuota boksin ympäristöä eikä keksitty mistä se vesi oli tullut. Boksin liittimetkin lähtevät muistaakseni alaspäin eli vaikka johdinkimput kastuisivat niin vesi ei voi nousta boksiin. Takakontin luukun sisäpuolella rungon puolella yläkulmassa on jokin muovnen peitelevy...ei uskallettu vääntää irti mutta epäilen että sen alla on jokin kiinnityskohta mistä vesi oli valumut suoraan alas ja boksin päälle. Kaveri laittoi kuivan rätin boksin päälle ja seurasi sitä mutta ei se kastunut enää koskaan. Auto muutenkin toiminut ihan ok eikä CAN-väyläongelmia ole ilmestynyt.
Vastaa Viestiin