Zafira CNG 2006 merkkivalo
Zafira CNG 2006 merkkivalo
Hei! Olisiko jollain antaa neuvoja, joilla saisin Zafirani merkkivalon sammuksiin – 'pysyvästi'?
Hieman auton historiaa: saksasta tuotu kaasuauto, siis moottorilla Z16YNG varustettuna. Heti alusta alkaen pari vuotta sitten merkkivalo syttyi silloin tällöin ja meni välillä pois päältä. Silloin oli ajettu n. 140 tkm ja nyt n. 160 tkm. Kun lähdin katsastukseen viime viikolla, käynnistyksessä oli jotain vähän outoa ja merkkivalo syttyi ja nyki aika tavalla varsinkin pienillä kierroksilla. Pomppasi katsastuksesta, varsin luonnollisesti, kun vikakoodeja oli ja mm. päästöt olivat liian isot. Käytin sitten huollossa (jossa olin paria viikkoa sitten käyttänyt ja jossa oli vaihdettu öljyt ja suodattimet) ja siellä vaihdettiin sytytyspuola.
Puolan vaihdon jälkeen moottori kävi paremmin kuin koskaan, mutta sieltä tuli hajua. Haju lähti sitten (kai) kokonaan pois, kun poltin katalysaattorista karstoja isoilla kierroksilla. Mutta se merkkivalo tosiaan syttyi lähes heti uuden puolan laittamisen jälkeen, eikä ole sammunut. Katsoin nyt vikakoodit ja tällaista antoi: ECN: 044306, 16003A, 210300, 210400, 124106, 167800.
Mitäs sanotte? Mikä on ongelmana? Mitä kannattaisi tehdä? Kiitokset avusta!
Hieman auton historiaa: saksasta tuotu kaasuauto, siis moottorilla Z16YNG varustettuna. Heti alusta alkaen pari vuotta sitten merkkivalo syttyi silloin tällöin ja meni välillä pois päältä. Silloin oli ajettu n. 140 tkm ja nyt n. 160 tkm. Kun lähdin katsastukseen viime viikolla, käynnistyksessä oli jotain vähän outoa ja merkkivalo syttyi ja nyki aika tavalla varsinkin pienillä kierroksilla. Pomppasi katsastuksesta, varsin luonnollisesti, kun vikakoodeja oli ja mm. päästöt olivat liian isot. Käytin sitten huollossa (jossa olin paria viikkoa sitten käyttänyt ja jossa oli vaihdettu öljyt ja suodattimet) ja siellä vaihdettiin sytytyspuola.
Puolan vaihdon jälkeen moottori kävi paremmin kuin koskaan, mutta sieltä tuli hajua. Haju lähti sitten (kai) kokonaan pois, kun poltin katalysaattorista karstoja isoilla kierroksilla. Mutta se merkkivalo tosiaan syttyi lähes heti uuden puolan laittamisen jälkeen, eikä ole sammunut. Katsoin nyt vikakoodit ja tällaista antoi: ECN: 044306, 16003A, 210300, 210400, 124106, 167800.
Mitäs sanotte? Mikä on ongelmana? Mitä kannattaisi tehdä? Kiitokset avusta!
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Onko autossa vakionopeudensäädin?
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Oliko puola tarvike vai originaali? En ihan täysin noita koodeja ymmärrä, mutta jos tuo 16003A viittaa sinne P1600 suuntaan, niin tarvikepuolat on käyny näissä ecun päälle. Voit vielä ehtiä vaihtaa originaalin tilalle ennenkui ecu on rikki.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Ahaa, taisi olla sellainen motonetista tilattu. Ei nyt ihan halpa, 75 euroa. Mikä se ecu on? En ymmärrä näistä mitään..
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Itseasiassa aika halpa, eli kyllähän se tarvikepuolalta kuulostaa. Tuolla brittfoorumien puolella eräs oli saanu ecu:n (Engine Control Unit, eli se tietokone joka ohjaa koko moottoria) ohjeen vastaavassa tilanteessa, että ÄLÄ AJA AUTOLLA METRIÄKÄÄN ennenkuin oot vaihtanut alkuperäisen puolan tilalle. Itse oon sähköasentaja, kokoan automaatiokeskuksia ja puola on kuitenkin korkeajännitekomponentti. En tiedä, mutta spekuloin ihan niiden suojausten perusteella mitä noihin keskusksiin laitetaan, että tarvikepuolissa ei suojauspuoli välttämättä ole samaa luokkaa mitä alkuperäisessä, ja virta/jännitepiikkejä saattaa karata tuonne tietokoneen suuntaan. Joka sitä puolaa siis myös ohjaa. Itse ajan Saabilla, joka itseasiassa vielä säätelee moottoria puolan kautta luetun tiedon kautta, se osaa jotenkin lukea palotapahtuman jälkeisiä ionivirtauksia sylintereissä tulppien ja puolan kautta. Näissä on itsestäänselvää että tulpan pitää olla tasan oikea, ja puolan se alkuperäinen. Millään muulla ei kannata leikkiä hetkeäkään.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Selvä, kuulostaa pätevältä, kiitokset. Pitääpä siis tilata. Mutta mistähän sellaisia saisi? Mistä tiedän noista kaikista (joita netistä löysin), että mikä on alkuperäinen puola?shamrock kirjoitti: ↑21 Huhti 2022, 21:07Itseasiassa aika halpa, eli kyllähän se tarvikepuolalta kuulostaa. Tuolla brittfoorumien puolella eräs oli saanu ecu:n (Engine Control Unit, eli se tietokone joka ohjaa koko moottoria) ohjeen vastaavassa tilanteessa, että ÄLÄ AJA AUTOLLA METRIÄKÄÄN ennenkuin oot vaihtanut alkuperäisen puolan tilalle. Itse oon sähköasentaja, kokoan automaatiokeskuksia ja puola on kuitenkin korkeajännitekomponentti. En tiedä, mutta spekuloin ihan niiden suojausten perusteella mitä noihin keskusksiin laitetaan, että tarvikepuolissa ei suojauspuoli välttämättä ole samaa luokkaa mitä alkuperäisessä, ja virta/jännitepiikkejä saattaa karata tuonne tietokoneen suuntaan. Joka sitä puolaa siis myös ohjaa. Itse ajan Saabilla, joka itseasiassa vielä säätelee moottoria puolan kautta luetun tiedon kautta, se osaa jotenkin lukea palotapahtuman jälkeisiä ionivirtauksia sylintereissä tulppien ja puolan kautta. Näissä on itsestäänselvää että tulpan pitää olla tasan oikea, ja puolan se alkuperäinen. Millään muulla ei kannata leikkiä hetkeäkään.
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Vaihtaa normaalisti. Eli kun napista painaa, ongelmitta. Mutta varmaankin kaasun polttoaineen valo palaa, se lienee vähän jumissa. Onkohan tietoa, miten sen saisi liikkumaan taas?
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Nyt pitäisi käydä nollaamassa nuo vikakoodit ja katsoa mitkä tulee takaisin.
Vai oletko niin jo tehnyt?
Vai oletko niin jo tehnyt?
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Jossain sellaisessa paikassa mistä löytyy asianmukaiset testilaitteet.
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Pikkasen kun googlasin, niin Autodoc myi Boschin puolaa 85 euron nurkilla. Merkin perusteella olettaisi olevan alkuperäinen, mutta voihan sitä ihan merkkiliikkeen hintaa käydä kysymässä. Ja vaikkei sun ongelma olisikaan puolassa, niin JOS siellä on nyt tarvikeversio paikallaan, ne on aina tiedetty ongelmallisiksi ja kannattaa jokatapauksessa vaihtaa.Ozmos kirjoitti: ↑22 Huhti 2022, 18:34Selvä, kuulostaa pätevältä, kiitokset. Pitääpä siis tilata. Mutta mistähän sellaisia saisi? Mistä tiedän noista kaikista (joita netistä löysin), että mikä on alkuperäinen puola?shamrock kirjoitti: ↑21 Huhti 2022, 21:07Itseasiassa aika halpa, eli kyllähän se tarvikepuolalta kuulostaa. Tuolla brittfoorumien puolella eräs oli saanu ecu:n (Engine Control Unit, eli se tietokone joka ohjaa koko moottoria) ohjeen vastaavassa tilanteessa, että ÄLÄ AJA AUTOLLA METRIÄKÄÄN ennenkuin oot vaihtanut alkuperäisen puolan tilalle. Itse oon sähköasentaja, kokoan automaatiokeskuksia ja puola on kuitenkin korkeajännitekomponentti. En tiedä, mutta spekuloin ihan niiden suojausten perusteella mitä noihin keskusksiin laitetaan, että tarvikepuolissa ei suojauspuoli välttämättä ole samaa luokkaa mitä alkuperäisessä, ja virta/jännitepiikkejä saattaa karata tuonne tietokoneen suuntaan. Joka sitä puolaa siis myös ohjaa. Itse ajan Saabilla, joka itseasiassa vielä säätelee moottoria puolan kautta luetun tiedon kautta, se osaa jotenkin lukea palotapahtuman jälkeisiä ionivirtauksia sylintereissä tulppien ja puolan kautta. Näissä on itsestäänselvää että tulpan pitää olla tasan oikea, ja puolan se alkuperäinen. Millään muulla ei kannata leikkiä hetkeäkään.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Moi, kiitos. Joo, voisinpa ostaa tuollaisen. Nyt tosin merkkivalo sammui itsestään ja auto kyllä pelittää. Vähän jossain vaiheessa olen vieläkin haistanut sellaista hajua, joka varmaankin siis tulee katalysaattorista? Kuinka paljon sitä katalysaattoria pitäisi 'polttaa' kovilla kierroksilla, jotta puhdistuu? Vai mitä pitäisi tehdä?shamrock kirjoitti: ↑23 Huhti 2022, 09:37 Pikkasen kun googlasin, niin Autodoc myi Boschin puolaa 85 euron nurkilla. Merkin perusteella olettaisi olevan alkuperäinen, mutta voihan sitä ihan merkkiliikkeen hintaa käydä kysymässä. Ja vaikkei sun ongelma olisikaan puolassa, niin JOS siellä on nyt tarvikeversio paikallaan, ne on aina tiedetty ongelmallisiksi ja kannattaa jokatapauksessa vaihtaa.
Viimeksi muokannut Rookeri, 27 Huhti 2022, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaukset korjattu
Syy: Lainaukset korjattu
Re: Zafira CNG 2006 merkkivalo
Hei vielä, Taaspa syttyi merkkivalo, vaikka auto kyllä pelittää mielestäni paremmin kuin ennen. Olisiko se osa tämä: https://www.autodoc.fi/bosch/685132? Mitä tuo OEM-numero tarkoittaa ja mistä tiedän, mikä sen pitäisi olla tai siis, että mistä tiedän mikä noista opelin numeroista on oikea autooni?
Kannattaisi varmaankin ostaa noita alkuperäisiä suodattimia yms. seuraavaa huoltoa varten tuolta Autodocista, vai mitä?
Kannattaisi varmaankin ostaa noita alkuperäisiä suodattimia yms. seuraavaa huoltoa varten tuolta Autodocista, vai mitä?