Sivu 2/2

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 26 Touko 2022, 13:45
Kirjoittaja petrisa
Kamppi kirjoitti: 26 Touko 2022, 12:29 Tuolla kokeella ajatuksena päätellä imuilman lämpötila-anturin toimivuutta. Ihan pohdintana jos anturin antama tieto eculle on hiukan väärä mutta ei toleranssin ulkopuolella, juuri ettei vikakoodia generoi.
Tuon moottorin lämpötilatiedonhan näkee diagnostiikka softalla.. se hyvinkin tuntuu järkevältä kohteelta..

Huom, en ole mikään specialisti, tulee vain mieleen näitä eri mahdollisuuksia.
Kyllä diagnostiikalla näkee myös imuilman lämpötilan (Intake air temperature) :wink:

Ei imuilman lämpötila käynnistyksessä vaikuta käynnistymiseen oikein mitenkään. Imuilman lämpötilalla on käytännössä merkitystä vasta ahdettaessa. Normaalissa paineessa (absoluuttinen paine n. 1 bar)) ilman ilmamassa vs ilman lämpötila muutos on niin pieni, ettei se käynnistyksessä niillä ilmamäärillä mitä startatessa menee ole mitään vaikutusta.

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 26 Touko 2022, 17:50
Kirjoittaja ovc2z22yh
pa.paine on helppo tsekata live datasta


Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 29 Touko 2022, 14:22
Kirjoittaja petrisa
Mitenkähän moottorin esilämmitys vaikuttsa polttoaine paineeseen?

Kylmänä ei siis halua käynnistyä, mutta lämpimänä kyllä. Commonrail paineeseen ei moottorin lämmöt vaikuttane mitenkään. Tämä vaikuttaisi olevan ruiskutusmäärän ongelma. Kylmälle koneelle annetaan enemmän ja myös hehkutetaan enemmän kuin lämpimälle koneelle.
Vaikuttaa kuin kone olisi jäähdytysnesteen anturin mukaan aina liki käyntilämpöinen. Ja siksi starttaus ruiskutus on lyhyt eli määrä alhainen.

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 29 Touko 2022, 14:47
Kirjoittaja ovc2z22yh
No live datasta näkee muitakin arvoja. Turha niitä on tässä arvuutella.

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 30 Touko 2022, 09:11
Kirjoittaja petrisa
ovc2z22yh kirjoitti: 29 Touko 2022, 14:47 No live datasta näkee muitakin arvoja. Turha niitä on tässä arvuutella.
Niin näkee.

Täällä vain on ehdotettu MAF:in (ilmamassamittarin) IAT (imuilmanlämpötila anturin) sekä commonrailpaineen (polttoainejakotukin) tarkistamista kylmästartissa. Paljon olennaisemnpaa on tarkistaa mitä moottorin lämpötila näyttää. Sitä on helppo verrata todellisen ulkoilman lämpötilaan.

Ongelmaahan ei kuulosta olevan ollenkaan mikäli konetta esilämmittää. Mikäli ei esilämmitä niin ei halua käynnistyä. Tämä viittaisi hyvin vahvasti starttauksen aikaiseen kylmäkäynnistys ruiskutukseen ja hehkutukseen, joka olisi liian pieni/lyhyt. Aivan kuten kuumalla koneella.

Tilanne voi nyt olla jopa hankalampi kun ilmat ovat lämmenneet, mutta edelleen voi live datasta verrata moottorin lämpötila vs ulkolämpötila ovatko ne samoja. Kunhan auto on vain seissyt ajamattomana riittävän kauan.

Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011

Lähetetty: 21 Marras 2023, 14:42
Kirjoittaja ciancarlo
Ihan mielenkiinnosta kyselen että löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?