Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Eli ongelmana se, ettei lähde kylmänä käyntiin, ainoastaan lohkolämmittimen kanssa ja kun moottori on normaali lämmöissä ovat tyhjäkäynti kierrokset n. 1050 r/min.
Autoon vaihdettu hehkurele, kun ei näkynyt mittaristossa hehkulankojen kuvaa, sitten vaihdettu polttoainesuodatin, koska merkkiliike oletti, että vettä polttoaineen seassa?
Sen jälkeen vaihdoin kaikki hehkutulpat, ei auttanut. Eräs kaveri ehdotti, että on maavika ja käski laittamaan akun miinus navalta maajohdon moottorin kylkeen ja kokeilemaan auttaako se, ei auttanut sekään.
Äsken työkaveri pohti, olisiko alipainevika?
Eli löytyykö täältä Diesel asiantuntemusta vian määrityksessä.
Autolla ajettu 250 tkm, säännöllisesti huollettu 15000 km välein, kuluvat osat vaihdettu pääosin merkkiliikkeessä (Länsi-auton arvauskeskuksessa Vantaalla)
Autoon vaihdettu hehkurele, kun ei näkynyt mittaristossa hehkulankojen kuvaa, sitten vaihdettu polttoainesuodatin, koska merkkiliike oletti, että vettä polttoaineen seassa?
Sen jälkeen vaihdoin kaikki hehkutulpat, ei auttanut. Eräs kaveri ehdotti, että on maavika ja käski laittamaan akun miinus navalta maajohdon moottorin kylkeen ja kokeilemaan auttaako se, ei auttanut sekään.
Äsken työkaveri pohti, olisiko alipainevika?
Eli löytyykö täältä Diesel asiantuntemusta vian määrityksessä.
Autolla ajettu 250 tkm, säännöllisesti huollettu 15000 km välein, kuluvat osat vaihdettu pääosin merkkiliikkeessä (Länsi-auton arvauskeskuksessa Vantaalla)
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Siis kylmänä starttaa kunnes akku tyhjä, muttei käynnisty?
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Siis joskus, kun oikein starttaa, lahtee käyntiin, kun pitää kaasupoljinta pohjassa.
En ole akkua saanut tyhjennettyä starttaamalla, en edes ole yrittänyt niin pitkään.
Akku uusittu vuosi sitten ja laturi viime kesänä
En ole akkua saanut tyhjennettyä starttaamalla, en edes ole yrittänyt niin pitkään.
Akku uusittu vuosi sitten ja laturi viime kesänä
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Siirtopaine? Muistaakseni sähköpumppu tankissa.
Korkeapaine?
Jos korkeapaineessa ropleema, niin suutinten ohivuodot?
Imusarjan läppä auki asennossa startatessa?
Lähteekö starttipilotilla käymään?
Korkeapaine?
Jos korkeapaineessa ropleema, niin suutinten ohivuodot?
Imusarjan läppä auki asennossa startatessa?
Lähteekö starttipilotilla käymään?
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Korkeat kierrokset on normaalit silloin, kun ulkolämpötila on alhainen, akun varaus alhainen, tai sähkölaitteita on runsaasti päällä.
Kierroslukuja on kolme: n.850, n.1000, n.1150, josta auto valitsee sopivimman tilanteen vaativuuden suhteen.
Ei siis vika.
Kannattaa varmaan katsoa ennen isompia purkamisia, että tuleeko hehkuille virta koneen ollessa kylmä.
Kierroslukuja on kolme: n.850, n.1000, n.1150, josta auto valitsee sopivimman tilanteen vaativuuden suhteen.
Ei siis vika.
Kannattaa varmaan katsoa ennen isompia purkamisia, että tuleeko hehkuille virta koneen ollessa kylmä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Onko tähän ceissiin löytyny syytä ja ratkaisua? Ihan tiedon nälkäisenä utelen...
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Eli ei ole vieläkään asia korjaantunut, vaan joudun pitämään auton vieläkin öisin liekan päässä, jotta lähtee käyntiin aamulla.
Olen keskustellut monen "asiantuntijan" kanssa viasta, mutta ei ole oikein järkeviä neuvoja tullut, ehkä järkevin neuvo on ollut, että myy se Opel kesäautona, sen jälkeen, kun lähtee käyntiin ilman lämmitystä.
Jossain vaiheessa auto alkoi ilmoittelemaan aina silloin, kun tyhjäkäynti nousi tuonne 1150 kierroksille, että "AKUN SÄÄSTÄJÄ AKTIIVINEN", vaikka minulla ei ollut mitään ihmeitä edes kuluttamassa akkua??
Eli taas saa arvailla miten vika saadan korjattua ja auto käynnistymään ilman lohkolämmitintä.
Olen keskustellut monen "asiantuntijan" kanssa viasta, mutta ei ole oikein järkeviä neuvoja tullut, ehkä järkevin neuvo on ollut, että myy se Opel kesäautona, sen jälkeen, kun lähtee käyntiin ilman lämmitystä.
Jossain vaiheessa auto alkoi ilmoittelemaan aina silloin, kun tyhjäkäynti nousi tuonne 1150 kierroksille, että "AKUN SÄÄSTÄJÄ AKTIIVINEN", vaikka minulla ei ollut mitään ihmeitä edes kuluttamassa akkua??
Eli taas saa arvailla miten vika saadan korjattua ja auto käynnistymään ilman lohkolämmitintä.
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Jopas on kinkkinen "ominaisuus" jos noin saa ilmaista. Kuukausi sitten käyttööni tulleeseen yksilöön näyttää hehkuyksikkö (rele) uudelta. Noh siksi sen olen päätellyt.
Eikö ne saa tarkastettua tuleeko hehkuille jännite ym. Muistelen jotta eräässä dieselissä oli ns jälkihehku, se kun petti niin ei käyntiin ilman lämmitystä. En tiedä onko näissä tuollaista toimintoa.
Eikö ne saa tarkastettua tuleeko hehkuille jännite ym. Muistelen jotta eräässä dieselissä oli ns jälkihehku, se kun petti niin ei käyntiin ilman lämmitystä. En tiedä onko näissä tuollaista toimintoa.
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Mikäli ois suuttimissa ohivuotoa niin pölläyttääkö nämä opelin dieselit kun käynnistyy? Näin tekee volvon d5:set joita saa sahata mikäli suuttimet vuotaa sekä pölläyttää kohtuullisesti... (Haku ammuntaa...)...
Kait sielä jotain vikakoodia luulis olevan... Väkisin tulee mieleen hehku ongelma,,,johtosarja..
Kait sielä jotain vikakoodia luulis olevan... Väkisin tulee mieleen hehku ongelma,,,johtosarja..
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Onko näissä pienissä moottoreissa mitään automaattista ilmausta polttoainelinjalle?
Saahan näitä sahata käyntiin jos linjassa on ilmaa sielä missä pitäs olla dieseliä.
Raskaalla kalustolla auton "pumppaaminen käyntiin" on lähinnä perustaito
Saahan näitä sahata käyntiin jos linjassa on ilmaa sielä missä pitäs olla dieseliä.
Raskaalla kalustolla auton "pumppaaminen käyntiin" on lähinnä perustaito
prööt
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Jep, en ole nyt viitsinyt viedä vikakoodien lukemista varten pajalle, kun oli siellä helmikuussa, niin olisi luullut merkkihuollon löytäneen kaikki viat, mutta tuo vika jäi.
Auto ei pöllyytä mitään käynnistettäessä, eikä muutenkaan työnnä "lakua".
Hehkuille tuleva jännite mitattu ja kaikille hehkuille tulee sama jännite startatessa.
Pitänee ilmeisesti kokeilla hehkureleen vaihtoa, kun kerran hehkuvirran ohajusyksikkö on vaihdetiin helmikuussa, kun vikakoodin lukemisessa näytti se olevan vikaantunut, mutta ei joka viikko viitsisi samasta viasta olla luettamassa vikakoodia ainakaan Länsi-Autossa, kun siellä ei ymmärretä näköjään autojen päälle yhtään mitään.
Tuosta ilmasta polttoainelinjastossa, mihin se ilma sitten häviää, jos sitä siellä on, kun autoa pitää hetken lämmityksessä, niin se lähtee käyntii kuin palmun alta ja samoin sitten koko päivän ilman lisä lämmitystä, ainoastaan aamuisin yön jälkeen ei lähde
Auto ei pöllyytä mitään käynnistettäessä, eikä muutenkaan työnnä "lakua".
Hehkuille tuleva jännite mitattu ja kaikille hehkuille tulee sama jännite startatessa.
Pitänee ilmeisesti kokeilla hehkureleen vaihtoa, kun kerran hehkuvirran ohajusyksikkö on vaihdetiin helmikuussa, kun vikakoodin lukemisessa näytti se olevan vikaantunut, mutta ei joka viikko viitsisi samasta viasta olla luettamassa vikakoodia ainakaan Länsi-Autossa, kun siellä ei ymmärretä näköjään autojen päälle yhtään mitään.
Tuosta ilmasta polttoainelinjastossa, mihin se ilma sitten häviää, jos sitä siellä on, kun autoa pitää hetken lämmityksessä, niin se lähtee käyntii kuin palmun alta ja samoin sitten koko päivän ilman lisä lämmitystä, ainoastaan aamuisin yön jälkeen ei lähde
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Toki ei ole järkee maksaa vikakoodin luennasta joka välissä ..muutenkin he laskuttavat ohjelman käytöstä vaikka sellaista tehtävää ei ole tilattu/sovittu. Mielestäni ohjelmamaksun erillinen periminen vian etsinnässä on väärin. Sama kun laskuttaisivat erikseen työkalujen käytöstä. Toivon etten loukannut nuolla lauseilla ketään.
Ei sinulla ole ketään tuttua jolla voisi lukeen ja tarkasteleen? Josko näkisi mitä lämpötilaa anturit antavat kun kerran lämmityksestä lähtee.... Pölijä ajatus,,, ei lämmitystä, ilmanputsari irti ja sitä kautta puhaltimella lämmintä ilmaa samalla startaten... Jos lähtee käymään niin ilmamääräanturi jos ei niin sitten koneen lämpötila-anturi... Siis tuo sitten ihan hakuammuntaa maallikolta...
Ei sinulla ole ketään tuttua jolla voisi lukeen ja tarkasteleen? Josko näkisi mitä lämpötilaa anturit antavat kun kerran lämmityksestä lähtee.... Pölijä ajatus,,, ei lämmitystä, ilmanputsari irti ja sitä kautta puhaltimella lämmintä ilmaa samalla startaten... Jos lähtee käymään niin ilmamääräanturi jos ei niin sitten koneen lämpötila-anturi... Siis tuo sitten ihan hakuammuntaa maallikolta...
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Kerrotko mihin tuo perustuu?
Jos ilmamäärä (ilmamassa) anturi on rikki, niin oireet ovat kyllä päivänselvästi havaittavissa nimenomaan ajon aikana, ei käynnistyksessä. Käynnistyksessä ei ilmamääräanturilla ole oikeastaan mitään virkaa. Ilmamassa on oikeastaan startin aikana aina vakio. Polttoaineen syötöllä käynnistyksessä sen sijaan on iso merkitys ja siihen vaikuttaa moottorin lämpötila.
Moottorin lämpötila anturi voi olla rikki ja näyttää koko ajan moottorin olevan lämmin. Sen vuoksi ei syötä käynnistyksessä riittävästi ainetta. Kun moottorin esilämmittää, niin sitten moottori on oikeasti lämmin ja lähtee käyntiin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Kylmäkäynnistys ongelma Opel Insignia 2.0 CDTI 118 kW vm 2011
Tuolla kokeella ajatuksena päätellä imuilman lämpötila-anturin toimivuutta. Ihan pohdintana jos anturin antama tieto eculle on hiukan väärä mutta ei toleranssin ulkopuolella, juuri ettei vikakoodia generoi.
Tuon moottorin lämpötilatiedonhan näkee diagnostiikka softalla.. se hyvinkin tuntuu järkevältä kohteelta..
Huom, en ole mikään specialisti, tulee vain mieleen näitä eri mahdollisuuksia.
Tuon moottorin lämpötilatiedonhan näkee diagnostiikka softalla.. se hyvinkin tuntuu järkevältä kohteelta..
Huom, en ole mikään specialisti, tulee vain mieleen näitä eri mahdollisuuksia.